Jump to content
IGNORERAD

Suzuki SX4


Guest Khun Lung Pung

Recommended Posts

Guest Khun Lung Pung

Behöver en bil när min gamla håller på att ge upp. Ville köpa en ny miljödiesel. Jag är en stor fan av Mitsubishi och ville köpa en sådan.

Nu har jag provkört en del bilar och slutligen blev det ingen miljödiesel, utan en bensin, och inte ens en Mitsu.

Behöver bilen till och från jobbet när jag jobbar udda tider, och lite småärenden här och runt Fjollträsk. Behöver ingen prestigebil för det stadiumet har jag passerat. Jag vill ha en pålitlig, billig bil med kvalite.

Efter moget(!) övervägande blev det en; SUZUKI SX4, 2wd exclusive metallicblå för 129.900 + 6.000 för vinterdäck på alufälg. Ordinarie pris 149.900 + 4.900 för metallic och 8.900 för vinterdäck.

Jag betalar 136.000 kronor, ordinarie pris är 163.700, alltså en rabatt på 27.700 kronor, för en ny kvalitetsbila a la Japan.

Släng er i väggen alla Saab, Volvo och Bmw- ägare. Jag ska tuta när jag kör om er när ni står på vägkanten med er strulande bil. :crazy:

Någon som har erfarenhet av denna kvalitetsbil?

Imorgon hämtar jag underverket.

Lånar bilder på en likadan från Blocket.

2046877453.jpg<li>2080970729.jpg<li>2006540686.jpg<li>2040633962.jpg<li>2069675733.jpg<li>2095245690.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Khun Lung Pung

Jag ska kolla, kanske ligger det en i bagaget på BMW´n? :)

Fanns det något i bagaget? :nono:

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är säkert en bra bil som uppfyller dina krav på en bruksbil. Känns som ett bra köp. Antar att det är generösa garantier.

Tror också mer på bensin idag, om man inte kör mer än 2000 mil per år vill säga.

Själv hade jag hellre lagt halva den summan på en begagnat BMW, men nu är ju jag en av dessa som inte växt ifrån kravet på komfort och körglädje:-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack och Hej

Behöver en bil när min gamla håller på att ge upp. Ville köpa en ny miljödiesel. Jag är en stor fan av Mitsubishi och ville köpa en sådan.

Nu har jag provkört en del bilar och slutligen blev det ingen miljödiesel, utan en bensin, och inte ens en Mitsu.

Behöver bilen till och från jobbet när jag jobbar udda tider, och lite småärenden här och runt Fjollträsk. Behöver ingen prestigebil för det stadiumet har jag passerat. Jag vill ha en pålitlig, billig bil med kvalite.

Efter moget(!) övervägande blev det en; SUZUKI SX4, 2wd exclusive metallicblå för 129.900 + 6.000 för vinterdäck på alufälg. Ordinarie pris 149.900 + 4.900 för metallic och 8.900 för vinterdäck.

Jag betalar 136.000 kronor, ordinarie pris är 163.700, alltså en rabatt på 27.700 kronor, för en ny kvalitetsbila a la Japan.

Släng er i väggen alla Saab, Volvo och Bmw- ägare. Jag ska tuta när jag kör om er när ni står på vägkanten med er strulande bil. :crazy:

Någon som har erfarenhet av denna kvalitetsbil?

Imorgon hämtar jag underverket.

Lånar bilder på en likadan från Blocket.

2046877453.jpg<li>2080970729.jpg<li>2006540686.jpg<li>2040633962.jpg<li>2069675733.jpg<li>2095245690.jpg

Min Jobbar kompis har en sådan. Han är nöjd bilen går snålt.

Lite plastig invändig som alla japaner, men funkar mycket bra.

Bra vinter bil de den drar framåt i halkan

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Khun Lung Pung

Det är säkert en bra bil som uppfyller dina krav på en bruksbil. Känns som ett bra köp. Antar att det är generösa garantier.

Tror också mer på bensin idag, om man inte kör mer än 2000 mil per år vill säga.

Själv hade jag hellre lagt halva den summan på en begagnat BMW, men nu är ju jag en av dessa som inte växt ifrån kravet på komfort och körglädje:-)

Tror jag också. Men vad blir månadskostnaden för denna Bmw, för halva priset, när du räknar in försäkring, ingen garanti, skatt, försäkring, nya däck, reparationer m.m

Skulle tro det dubbla minst. Jag vill ha en bra och pålitlig bruksbil och spendera pengar på annat, t.ex att åka till Thailand och relaxa, framför att stajla runt i en prestigebil.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Khun Lung Pung

Min Jobbar kompis har en sådan. Han är nöjd bilen går snålt.

Lite plastig invändig som alla japaner, men funkar mycket bra.

Bra vinter bil de den drar framåt i halkan

Det är ett uttryck som många svenska biljournalister använder. Vad jag kan se har alla bilar plast i sin inredning, Volvo, Saab och alla andra. Vad är skillnaden på japansk plast och svensk plast? Det har jag aldrig förstått.

Jag har hellre en bil som fungerar och är enkel än en som står på gatan och väntar på verkstan för en reparation! :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror jag också. Men vad blir månadskostnaden för denna Bmw, för halva priset, när du räknar in försäkring, ingen garanti, skatt, försäkring, nya däck, reparationer m.m

Skulle tro det dubbla minst. Jag vill ha en bra och pålitlig bruksbil och spendera pengar på annat, t.ex att åka till Thailand och relaxa, framför att stajla runt i en prestigebil.

Givetvis högre en Suzuki:n. men jag kommer iallafall köra runt i nåt jag trivs med. Och kan fortfarande åka till Thailand och relaxa.

Det handlar inte om att stajla, det handlar mer om intressen och prioriteringar. Har man inget bilintresse, och bara ska ta sig från A till B. Så är det ju perfekt med en Suzuki.

Men tyvärr inget att åka på BMW-träff med:-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Känns som att du redan har en uppfattning om din bil och i med att du till och med har köpt den så vill du bara höra positiva saker och inget annat.

Min åsikt om man som du säger inte har något bil intresse och ska ta sig från A till B så hade jag satsat på en Äldre bil under 10 000kr. Kanske en Ford mondeo eller kanske en Honda accord. Lär vara det billigaste alternativet.

Min åsikt om själva bilen är att den antagligen kommer passa dig perfekt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Khun Lung Pung

Känns som att du redan har en uppfattning om din bil och i med att du till och med har köpt den så vill du bara höra positiva saker och inget annat.

Min åsikt om man som du säger inte har något bil intresse och ska ta sig från A till B så hade jag satsat på en Äldre bil under 10 000kr. Kanske en Ford mondeo eller kanske en Honda accord. Lär vara det billigaste alternativet.

Min åsikt om själva bilen är att den antagligen kommer passa dig perfekt.

Äntligen en som vet hur man drar någon medhårs! :14::crazy:

Jag vet att Suzuki har god kvalite på sina bilar, har haft en Swift -05 förut. Swiften, t.ex är säkrast i småbilssegmentet enligt Folksam, så allt är inte som förut, då Swiften var livsfarlig att krocka i. Tiderna förändras.

Jag har någorlunda koll på läget som gammal bilhandlare, och vill mer ha reflektioner av några som haft denna eminenta bil! :nyam:

Som bekant, iaf för några, är jag ingen belackare av t.ex Saab. :ahh: Jag vill lägga mina surt förvärvade slantar på annat än verkstadsbesök, och försöker därmed att hitta en bil som ger körglädje och tillförlitlighet, de gånger jag sätter mig bakom ratten för att åka till jobbet eller något annat, :thumbsup:

Att åka till jobbet i en BMW skule jag gilla också, men det kostar att ligga på topp, och det priset vill jag inte betala när fokus ligger på att pensionera sig efter 7-8 år och disponera en stor del i ett varmare klimat än kalla nord. Jag är mer ut för att få reflektioner från de som har kört bilen och har någon erfarenhet av denna bil. :nyam:

Prestige är inget för mig! För mig räcker det att pilla in en pinne i brasan ibland, ödmjuk som jag är! :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror jag också. Men vad blir månadskostnaden för denna Bmw, för halva priset, när du räknar in försäkring, ingen garanti, skatt, försäkring, nya däck, reparationer m.m

Skulle tro det dubbla minst. Jag vill ha en bra och pålitlig bruksbil och spendera pengar på annat, t.ex att åka till Thailand och relaxa, framför att stajla runt i en prestigebil.

´Jag har valt bort bilen helt..Finns inget i hushållet som drar mer pengar.En kompis gjorde likadant till slut,man vänjer sig..;) Men bilen din är säkert bra..:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack och Hej

Det är ett uttryck som många svenska biljournalister använder. Vad jag kan se har alla bilar plast i sin inredning, Volvo, Saab och alla andra. Vad är skillnaden på japansk plast och svensk plast? Det har jag aldrig förstått.

Jag har hellre en bil som fungerar och är enkel än en som står på gatan och väntar på verkstan för en reparation! :crazy:

Du har rätt men kompisens bil funkar riktig bra. Han behövde inte göra mer med bilen än de service som krävs för att garanti skall gälla.

Som du säger är Suzuki bra bilar. Jag själv kör Grand Vitara V6. Mycket nöjd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror jag också. Men vad blir månadskostnaden för denna Bmw, för halva priset, när du räknar in försäkring, ingen garanti, skatt, försäkring, nya däck, reparationer m.m

Skulle tro det dubbla minst. Jag vill ha en bra och pålitlig bruksbil och spendera pengar på annat, t.ex att åka till Thailand och relaxa, framför att stajla runt i en prestigebil.

Glöm inte att räkna in inköpspris och värdeminskning i "månadskostnaden"

Då blir det sällan "ekonomiskt" att jämföra en begagnad billigare med en ny. Den äldre blir nästan alltid billigare om man tar med ALLA kostnader

Då är ofta bränslekostnaderna en väldigt liten del av totalkostnaderna

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

navion hispania

Behöver en bil när min gamla håller på att ge upp. Ville köpa en ny miljödiesel. Jag är en stor fan av Mitsubishi och ville köpa en sådan.

Nu har jag provkört en del bilar och slutligen blev det ingen miljödiesel, utan en bensin, och inte ens en Mitsu.

Behöver bilen till och från jobbet när jag jobbar udda tider, och lite småärenden här och runt Fjollträsk. Behöver ingen prestigebil för det stadiumet har jag passerat. Jag vill ha en pålitlig, billig bil med kvalite.

Efter moget(!) övervägande blev det en; SUZUKI SX4, 2wd exclusive metallicblå för 129.900 + 6.000 för vinterdäck på alufälg. Ordinarie pris 149.900 + 4.900 för metallic och 8.900 för vinterdäck.

Jag betalar 136.000 kronor, ordinarie pris är 163.700, alltså en rabatt på 27.700 kronor, för en ny kvalitetsbila a la Japan.

Släng er i väggen alla Saab, Volvo och Bmw- ägare. Jag ska tuta när jag kör om er när ni står på vägkanten med er strulande bil. :crazy:

Någon som har erfarenhet av denna kvalitetsbil?

Imorgon hämtar jag underverket.

Lånar bilder på en likadan från Blocket.

Tja farsgubben har en sån går billigt 4000 mil inga fel så långt.

2046877453.jpg<li>2080970729.jpg<li>2006540686.jpg<li>2040633962.jpg<li>2069675733.jpg<li>2095245690.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Khun Lung Pung

Glöm inte att räkna in inköpspris och värdeminskning i "månadskostnaden"

Då blir det sällan "ekonomiskt" att jämföra en begagnad billigare med en ny. Den äldre blir nästan alltid billigare om man tar med ALLA kostnader

Då är ofta bränslekostnaderna en väldigt liten del av totalkostnaderna

Naturligtvis är värdeminskningen stor på en ny bil, men jag får en bra rabatt från början som minskar värdefallet. Dessutom är prisfallet på en liten billig bil ofta mindre i procent och kronor. Köpa ny bil har aldrig varit en bra affär, speciellt om man behåller bilen bara 2-3 år.

Jag räknar med att behålla bilen minst en 6-7 år och då blir kalkylen mer intressant med en ny bil.

De tre första åren finns nybilsgarantin, vagnskadegaranti, assistant m.m, så driftkostnaden blir låg. Skatten 780 kr/år, och försäkring ca 400 kr/månad. Kör jag 2.000 mil om året så behöver jag inga nya däck heller förrän efter 4- 5 år.

Att man är första ägare är också kul när man vet bilens historik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...