Jump to content
IGNORERAD

ASUS en bra lap ?


smilet

Recommended Posts

Hej.

Finns nog många olika upplägg på konfiguration av produktions, test och utvecklingsmiljöer.

Oftast i mina miljöer ligger en DB på en fristående server och med minst 3 olika variationer.

Personlig test, acceptanstest, produktion.

Sen om den servern står i Solna, Oslo, Kiev eller Hyderbad är ointressant för mig bara jag har tillgång till den.

På min egen laptop behöver jag bara en från versionshantering utcheckad källkod och utvecklingsmiljö.

Utvecklingsmiljön blir I stort sett bara editor, debugger och ad hoc verktyg för databasaccess, en browser för webgränsnittet.

Men även det kräver ju en rejäl laptop när kodmängden är stor ..

Med vänlig hälsning,

Samma för mig. Bortsett från att jag kompilerar lokalt på den server där koden ligger/körs och editerar remote.

Ser inte varför jag inte kommer att kunna utveckla m.h.a verktyg installerade på en androidlur om några år.

NX kommer ju med en klient för android snart och då börjar kanske den riktiga flytten till mobila system för mina utvecklingsmiljöer.

Och både Gitklienter och SSHklienter för Android finns ju redan.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 66
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    9

  • Singha711

    8

  • biker

    5

  • smilet

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

mamma bäng fan pappa käng

Hej.

Finns nog många olika upplägg på konfiguration av produktions, test och utvecklingsmiljöer.

Oftast i mina miljöer ligger en DB på en fristående server och med minst 3 olika variationer.

Personlig test, acceptanstest, produktion.

Sen om den servern står i Solna, Oslo, Kiev eller Hyderbad är ointressant för mig bara jag har tillgång till den.

På min egen laptop behöver jag bara en från versionshantering utcheckad källkod och utvecklingsmiljö.

Utvecklingsmiljön blir I stort sett bara editor, debugger och ad hoc verktyg för databasaccess, en browser för webgränsnittet.

Men även det kräver ju en rejäl laptop när kodmängden är stor ..

Med vänlig hälsning,

Samma för mig. Bortsett från att jag kompilerar lokalt på den server där koden ligger/körs och editerar remote.

Ser inte varför jag inte kommer att kunna utveckla m.h.a verktyg installerade på en androidlur om några år.

NX kommer ju med en klient för android snart och då börjar kanske den riktiga flytten till mobila system för mina utvecklingsmiljöer.

Och både Gitklienter och SSHklienter för Android finns ju redan.

He He glömde kompilator. Den har jag också lokalt. /mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

He He glömde kompilator. Den har jag också lokalt. /mvh

Gissade det eftersom du debuggade lokalt. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har suttit framför en bildskärm i över 40 år. ?

Kan inte låta bli att undra vad för maskiner du jobbade med då.

T.ex. lanserade IBM sin allra första PC 1981.

Skulle vara intressant att veta vad det fanns för bildskärmsarbete

redan i början på 70-talet.

/biker

Ja du, biker, det fanns datorer före PC's intåg på 80-talet. De kallas idag för för stordatorer, servrar eller helt enkelt för 'centrala datorresurser' och står vanligtvis i en välkyld driftsbunker någonstans där du förmodligen aldrig har satt din fot i.

Och det fanns människor även före 70-talet som programmerade dessa dåtida monster. Under 60-talet skedde detta mestadels via hålkort eller med hjälp av s.k. telex-terminaler men det fanns alltid en eller flera bildskärmsbaserade operatörskonsoler per dator redan vid den tiden. Eftersom tv hade funnits redan i något årtionde blev det under 70-talet naturligt att utrusta fler och fler datorarbetsplatser med bildskärmar. Dessa utgjorde tillsammans med oftast inbyggda tangentbord det vanligaste sättet att kommunicera med en dator, senast några år in på 70-talet.

F.ö. är fortfarande ca 80% av världens samlade datorkapacitet fördelade på sådana anonyma maskiner och de utgör ryggraden i ett modernt samhällets kommunikation.

PC, laptop och all sorts konsumentelektronik är i det här sammanhanget senare påfund och deras funktionalitet begränsas idag till att vara underhållning- och kommunikationsenheter i förhållande till numera osynliga dataresurser "out there" och som med ett modernt ord betecknas med "cloud".

//Singha711

Ändrades av Singha711
Link to comment
Dela på andra sajter

Nått för S711?

Cray är lite cult för dataingenjörer om jag inte missuppfattat...

post-3210-0-14302800-1344330796.jpg

post-3210-0-36270100-1344330803.jpg

post-3210-0-14302800-1344330796.jpg

post-3210-0-36270100-1344330803.jpg

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja du, biker, det fanns datorer före PC's intåg på 80-talet. De kallas idag för för stordatorer, servrar eller helt enkelt för 'centrala datorresurser' och står vanligtvis i en välkyld driftsbunker någonstans där du förmodligen aldrig har satt din fot i.

Och det fanns människor även före 70-talet som programmerade dessa dåtida monster. Under 60-talet skedde detta mestadels via hålkort eller med hjälp av s.k. telex-terminaler men det fanns alltid en eller flera bildskärmsbaserade operatörskonsoler per dator redan vid den tiden. Eftersom tv hade funnits redan i något årtionde blev det under 70-talet naturligt att utrusta fler och fler datorarbetsplatser med bildskärmar. Dessa utgjorde tillsammans med oftast inbyggda tangentbord det vanligaste sättet att kommunicera med en dator, senast några år in på 70-talet.

F.ö. är fortfarande ca 80% av världens samlade datorkapacitet fördelade på sådana anonyma maskiner och de utgör ryggraden i ett modernt samhällets kommunikation.

PC, laptop och all sorts konsumentelektronik är i det här sammanhanget senare påfund och deras funktionalitet begränsas idag till att vara underhållning- och kommunikationsenheter i förhållande till numera osynliga dataresurser "out there" och som med ett modernt ord betecknas med "cloud".

//Singha711

Ja du Singha.

Min undran var, vad det kunde tänkas vara för system du jobbade med redan i början på 70-talet..

Med all respekt för att du kanske inte kan berätta det på detta forum.

Mitt dagliga värv försiggår i välkylda drifthallar. Ställen där du förmodligen aldrig satt din fot.

Mvh

Biker

Link to comment
Dela på andra sajter

Beställde en ASUS ZenBook UX21E-KX004V

Men hinner inte få den till imorgon

Min son får test köra den i en månad

Smilet

ASUS ZenBook UX21E-KX004V

Zenbook UX21E från Asus är en bärbar 11,6-tumsdator som kvalar in i kategorin ultrabooks,

Genom låg vikt (1,1 kg) och nätta yttermått (nio millimeter som tjockast).

Trots det är den bestyckad med en Intel Core i5-processor,

4 GB internminne och en 128 GB SSD. Lanserad 2011.

Det verkar att vara en bra ock lagom rese dator..

Har tittat på liknande.

http://www.siba.se/Products/Section.aspx?id=9283867

Hälsar pigge01

Ändrades av pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja du Singha.

Min undran var, vad det kunde tänkas vara för system du jobbade med redan i början på 70-talet..

Med all respekt för att du kanske inte kan berätta det på detta forum.

Mitt dagliga värv försiggår i välkylda drifthallar. Ställen där du förmodligen aldrig satt din fot.

Mvh

Biker

Ja du, biker, när du nu har ditt dagliga värv i välkylda driftshallar har du säkert lite kläm på tillhörande datahistoria.

För att besvara din fråga så började jag jobba med stordatorer under början av 70-talet. Först på universitets-datacentralen i Umeå (UMDAC) som som då var utrustad med Control-Data system (CDC) och därefter som konsult på själva Control-Data. Detta företag finns inte längre idag men var vid den här tiden en gigant på marknaden. De hade de för den tiden snabbaste maskiner och användes företrädesvis för tekniska beräkningar.

Här kan du se på lite bilder som visar hur det såg ut då: https://www.google.se/search?q=control+data+corporation&hl=sv&prmd=imvns&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=mOsgUNK6LofR4QS89YCQCw&ved=0CHgQsAQ&biw=1280&bih=920

Sedan tillkom naturligtvis arbete med i stort sett alla stordatorsystem som fanns på den här tiden, tex. IBM, Burroughs, Unisys etc.

Under 80-talet kom det en gradvis övergång i samband med en decentraliseringstrend till vad då kallades för "mini-datorer", typ Data General, Vax Computer, Wang etc. Dessa var inte precis kraftlösa maskiner utan namnet måste ses mot bakgrund av den gamla tidens centrala stordator. Företag skaffade flera mindre datorer med dedikerade uppgifter i stället.

Och sedan kom PC som i början inte användes som professionell arbetsverktyg utan man jobbade i stor utsträckning med bildskärmsterminaler som var integrerade i resp. datorsystem.

För min del har jag även under de första yrkesåren företrädesvis jobbat ock kommunicerat med datorn via bildskärm. Och det har även de flesta av mina kollegor gjort vid den tiden.

//Singha711

Ändrades av Singha711
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja du, biker, när du nu har ditt dagliga värv i välkylda driftshallar har du säkert lite kläm på tillhörande datahistoria.

För att besvara din fråga så började jag jobba med stordatorer under början av 70-talet. Först på universitets-datacentralen i Umeå (UMDAC) som som då var utrustad med Control-Data system (CDC) och därefter som konsult på själva Control-Data. Detta företag finns inte längre idag men var vid den här tiden en gigant på marknaden. De hade de för den tiden snabbaste maskiner och användes företrädesvis för tekniska beräkningar.

Här kan du se på lite bilder som visar hur det såg ut då: https://www.google.s...iw=1280&bih=920

Sedan tillkom naturligtvis arbete med i stort sett alla stordatorsystem som fanns på den här tiden, tex. IBM, Burroughs, Unisys etc.

Under 80-talet kom det en gradvis övergång i samband med en decentraliseringstrend till vad då kallades för "mini-datorer", typ Data General, Vax Computer, Wang etc. Dessa var inte precis kraftlösa maskiner utan namnet måste ses mot bakgrund av den gamla tidens centrala stordator. Företag skaffade flera mindre datorer med dedikerade uppgifter i stället.

Och sedan kom PC som i början inte användes som professionell arbetsverktyg utan man jobbade i stor utsträckning med bildskärmsterminaler som var integrerade i resp. datorsystem.

För min del har jag även under de första yrkesåren företrädesvis jobbat ock kommunicerat med datorn via bildskärm. Och det har även de flesta av mina kollegor gjort vid den tiden.

//Singha711

Tackar för ett informativt svar.

Själv hamnade jag inte i dylika miljöer förrän in på 80-talet.

Det blev lite OT i tråden.

Frågan var om ASUS är en bra Laptop.

Ja, det tror jag att det är.

Mvh

Biker

Link to comment
Dela på andra sajter

Nått för S711?

Cray är lite cult för dataingenjörer om jag inte missuppfattat...

post-3210-0-14302800-1344330796.jpg

post-3210-0-36270100-1344330803.jpg

När det gäller den yttre designen av mina dataprylar föredrar numera små svarta lådor med ytterst diskreta kontrollpaneler. De passa bäst in i hemmets övriga möblemang och belysning.

Jag har då ingen större lust att förvandla mitt hem till en blinkande julgran, hehe.

//Singha711

Ändrades av Singha711
Link to comment
Dela på andra sajter

Kollar man rankingen hos Prisjakt så verkar ju Asus nästan spela i en egen division :)http://www.prisjakt._rank#prodlista

Den rankningen är baserad på popularitet i sökningen.

Är man ute efter bästa valuta för pengarna är det enligt min uppfattning bättre att först bestämma sig för vad man vill köpa och sedan söka ett ställe där denna produkt är mest prisvärd att köpa. Det behöver inte nödvändigtvis vara det billigaste alternativet när man vägar in även faktorer runt garanti, leverans, service, returer etc.

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Den rankningen är baserad på popularitet i sökningen.

Är man ute efter bästa valuta för pengarna är det enligt min uppfattning bättre att först bestämma sig för vad man vill köpa och sedan söka ett ställe där denna produkt är mest prisvärd att köpa. Det behöver inte nödvändigtvis vara det billigaste alternativet när man vägar in även faktorer runt garanti, leverans, service, returer etc.

//Singha711

Visst är det så. När jag köpte ny lap så var kravet 13 tum då 10 är för litet och 15 för stort att kånka på, tyvärr så verkar 13 tummarna ligga lite högre i pris generellt så det var bara att invänta någon kampanj och när Alina sålde en Asus för 3798 som kostat 4500 så var det bara slå till :)

Link to comment
Dela på andra sajter

I min värld finns det bara ett alternativ och det är HP Elitebook i olika utföranden. Skulle lätt hellre köpa en sådan på blocket som är ett år gammal för en relativt billig peng. Hur väl jag än försökt med andra märken och modeller så kommer jag alltid tillbaka till dessa burkar som klarar allt och bra mkt mer som svenne banan i allmänhet använder sin dator till.

Tidigare top of the line HP drogs ju med ganska dyster design, men det har helt klart ordnats till med grymt snygga magnesiumkarosser :)

Har en "gammal" Elitebook 6939p som jag kör win7 på och en nyare 8440p som jag kör Linux Mint med KDE fönsterhanterare på. Klockren kombo. Nu inväntar jag bara på att få min 2560p, en liten och supersmidig rackare med 12.5' skärm. Perfekta burken att resa med.

-Forza Gnaget-
   Östra Övre

Link to comment
Dela på andra sajter

I min värld finns det bara ett alternativ och det är HP Elitebook i olika utföranden. Skulle lätt hellre köpa en sådan på blocket som är ett år gammal för en relativt billig peng. Hur väl jag än försökt med andra märken och modeller så kommer jag alltid tillbaka till dessa burkar som klarar allt och bra mkt mer som svenne banan i allmänhet använder sin dator till.

Tidigare top of the line HP drogs ju med ganska dyster design, men det har helt klart ordnats till med grymt snygga magnesiumkarosser :)

Har en "gammal" Elitebook 6939p som jag kör win7 på och en nyare 8440p som jag kör Linux Mint med KDE fönsterhanterare på. Klockren kombo. Nu inväntar jag bara på att få min 2560p, en liten och supersmidig rackare med 12.5' skärm. Perfekta burken att resa med.

Håller med

Beställde häromdagen 50 st av vardera HP Elitebook 8470p/8570p till alla våra anställda (Core i5/i7-or)

Poffa: Är du nöjd med din 8440p ?

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack och Hej

Javisst fanns det datorer före persondatorns tid.

Men har man varit med i över 40 år, som Singha

har varit. Då undrar jag bara vilka utrustningar

han jobbade med..

/biker

Just kanske någon av de som jag har beskrivit.

Ollivetti var ju den första persondator faktiskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...