Jump to content
IGNORERAD

ASUS en bra lap ?


smilet

Recommended Posts

  • Svar 66
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    9

  • Singha711

    8

  • biker

    5

  • smilet

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest wUThai

Jag hade inte lagt mer än 5k, då en laptop håller sig bra ett år typ. Sen kan man köpa en ny igen imo.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Jag hade inte lagt mer än 5k, då en laptop håller sig bra ett år typ. Sen kan man köpa en ny igen imo.

Men en Zenbook är ju ingen vanlig laptop :)

Ändrades av knasen
Link to comment
Dela på andra sajter

ASUS ZenBook UX21E

Det där är en gammal modell som hade lite "barnsjukdomar" som har fixats i den nya ASUS Zenbook Prime UX21A.

"Om jag fått frågan om var de lyckli­gaste människorna finns skulle jag ha svarat: I Filippinerna, där ­varje ­människa har en ståuppkomikers ­talang."

Staffan Heimerson - http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/staffanheimerson/article14502442.ab

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai

Men en Zenbook är ju ingen vanlig laptop :)

Jaha, jag läste bara "lap" och "7k" :-)

TS får lära sig att skriva längre rubriker. :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Jaha, jag läste bara "lap" och "7k" :-)

TS får lära sig att skriva längre rubriker. :-)

Precis, man har blivit lite bortskämd på sistone med att bara behöva läsa rubriken :D

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha, jag läste bara "lap" och "7k" :-)

TS får lära sig att skriva längre rubriker. :-)

ASUS ZenBook UX21E-KX004V

Pris c:a 7.000sek

Jag vill inte avslöja allt i rubriken :)

Smilet

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där är en gammal modell som hade lite "barnsjukdomar" som har fixats i den nya ASUS Zenbook Prime UX21A.

[size=3]

Det finns ingen ux21A på den svenska marknaden. [/size]

[size=3]

Det är inga allvarliga problem med den. De problem som fanns är lösta med hjälp av uppdaterad mjukvara.[/size]

[size=3]

Smilet[/size]

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite väl dyr för den klena prestandan.

För 7000 kr kan man få bättre än i5 processor, 128GB SSD och 4GB långsamt (1333 Mhz) RAM-minne och väldigt snålt med anslutningar, typ HDMI etc.

Dessutom är 11.6'' displayen nästan i klass med en netbook som man kan få för bara 3000 kr.

Ska man ha en laptop värd namnet så bör displayen vara minst 15''. Och som tur finns det gott om betydligt kraftfullare alternativ för det priset.

Kom även ihåg att en laptop blir väldigt snabbt omodern. Det lönar sig oftast bättre att skaffa en en vanlig stationär dator som kraftfull arbetshäst och komplettera med en resedator, typ netbook eller iPad.

//Singha711

Ändrades av Singha711
Link to comment
Dela på andra sajter

Köpte en Asus EEEPCför att den var liten och billig att ha med sig på jobbet den fungerar perfekt utom när Tgs skall titta på thaisåpa i timmar då hänger den sig så man måste starta om men det drabbar ju inte mig.Laddaren gick sönder efter 1 och 1/2 år men fick en ny på garantin.

Mvh Leadbelly

Pris 1890 10,1 tums skärm.

Ändrades av leadbelly
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Khun Lung Pung

Köpte en Sony Vaio med I5-prosessor, 15,6 tum för 4.990 kr på Elgiganten åt tirakens grabb, första dagen de hade rea på den. Nedsatt med 2.000 riksdaler.

Sony brukar ju betinga ett högre pris än andra märken. Grabben är nöjd och han har mer koll på marknaden än jag. Då är jag nöjd också! :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade inte lagt mer än 5k, då en laptop håller sig bra ett år typ. Sen kan man köpa en ny igen imo.

Får man fråga hur du hanterar dina laptops om de bara håller sig ett år?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Khun Lung Pung

Får man fråga hur du hanterar dina laptops om de bara håller sig ett år?

Herr Chang har talat.

Förstår frågan.

Jag har en Macbook som är flera år som jag köpte av min dotter när hon köpte en ny Macbook. Den fungerar utmärkt fortfarande! Utan virusprogram dessutom, så jag är jättenöjd. :thumbsup:

Men en Macbook kostar lite mer också. Du kan köpa tre notebooks för en Macbook! :ahh:

Kostar att ligga på topp. :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai

Får man fråga hur du hanterar dina laptops om de bara håller sig ett år?

Herr Chang har talat.

Dom laptops jag har haft använder jag mycket genom filmtittande och spelande. Och laptops har ju en benägenhet att bli varma och det mår dom inte bra av. Så jag personligen vill ha en rapp laptop och då anser jag att det inte är värt att slänga iväg mer än 5k. Sen kan man såklart ha dom längre än ett år.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai

Förstår frågan.

Jag har en Macbook som är flera år som jag köpte av min dotter när hon köpte en ny Macbook. Den fungerar utmärkt fortfarande! Utan virusprogram dessutom, så jag är jättenöjd. :thumbsup:

Men en Macbook kostar lite mer också. Du kan köpa tre notebooks för en Macbook! :ahh:

Kostar att ligga på topp. :crazy:

Dags och tänka om angående virusprogram då.

http://www.idg.se/2.ac-under-attack

Link to comment
Dela på andra sajter

Asus K42J har jag.

Den funkar bra!

W 7 home och Avast fria antivirus program.

Hälsar pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade inte lagt mer än 5k, då en laptop håller sig bra ett år typ. Sen kan man köpa en ny igen imo.

Håller med. Har aldrig haft en bärbar som hållit mer än max två år.

De flesta har hållt 1 -1,5 år. Oavsett vad de kostat i inköp.

Därför vägrar jag också att lägga mer än 5-6K. Ju mindre desto bättre.

Min första bärbara, en 386:a för 10K inköpt billigt som fan i London 1992, höll i 1 vecka. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Den enda funktionen en laptop i praktiken har är att ha tillgång till datorresurser i en mobil situation, dvs när man inte kan köra med sin stationära dator. Detta kan tex inträffa om man är på resande fot eller ofta byter arbetsplats eller dyl.

I alla andra situationer är en stationär dator inte bara mycket billigare utan även oerhört mycket kraftfullare samt mera ändamålsenligt. Vill man tex sitta i soffan framför tv'n och titta på filmer, YouTube etc. finns det definitivt inget skäl att skaffa en laptop av enbart detta skäl. Det finns oerhört mycket mera praktiska lösningar med långt överlägsen kvalitet i både bild och ljud när man bygger sin "hometheatre"-lösning på en stationär dator i kombination med en lämplig mediastreamer.

För alla andra som inte behöver använda sin laptop i sitt arbete återstår bara situationer där man är på resa eller på annat sätt behöver ha en mobil dator. När allt kommer omkring är det väl bara möjligheten att surfa på internet, läsa och skriva sin email, prata med vänner via Skype, lyssna på musik och då och då fördriva tiden med en nedladdad video som i praktiken efterfrågas i en sådan situation.

För dessa ändamål finns det sedan länge skräddarsydda lösningar som tex netbook, iPad eller godtyckliga surfplattor. De bygger på den tradeoff som måste göra mellan priset å ena sidan och funktionalitet i en väl avgränsad situation å andra sidan. Och kollar man marknaden så finns det gott om produkter som för ett par tusenlappar uppfyller dessa funktioner med råge. Om man nu vill vara trendig och inte vill göra avkall på de senaste moderyck tycker jag att det räcker med att avsätta ca 2000 kr per år för denna funktionalitet. Då kan man byta till modernare prylar senast vartannat år och göra den ena eller andra thailändska ungdomen i sin familj/bekantskapskrets överlycklig genom att den då får ta hand om dina gamla prylar.

Alltså, ca. 2000 kr per år i budget för den mobila lösningen ger mycket större utrymme för din stationära lösning som inte behöver bytas så ofta men kan byggas ut/uppgraderas allteftersom. Det var länge sedan jag köpte en komplett stationär dator. Det är mycket billigare att byta delar och uppgradera hårdvaran då och då. Även här kommer man långt med att avsätta ca 2000 kr per år och då menar jag att man verkligen ligger i topp på prestanda och modern funktionalitet.

Visserligen ger jag här uttryck för enbart mina personliga preferenser. Andra kanske tycker att 4000 kr per år kan användas bättre än bara för datorer. Men det finns tyvärr väldigt många som när allt kommer omkring betalar mycket mer än så och inte får tillstymmelsen av en vettig utdelning för sina dyrt förvärvade slantar. Tittar man lite närmare på denna grupp så visar det sig att obalansen oftast uppstår genom inköp av onödigt dyra laptops som är "överdimensionerade" för sin faktiska användning samtidigt som den vardagliga stationära datorn som används mycket oftare är hopplöst föråldrad eller på annat sätt "underdimensionerad".

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Lappen

Dom laptops jag har haft använder jag mycket genom filmtittande och spelande. Och laptops har ju en benägenhet att bli varma och det mår dom inte bra av. Så jag personligen vill ha en rapp laptop och då anser jag att det inte är värt att slänga iväg mer än 5k. Sen kan man såklart ha dom längre än ett år.

Om en laptop bara håller ett år det helt enkelt en skitdator du köpt och inget annat.

Min första bärbara var en HP-Compaq Presario X1007 och den hade jag i nästan åtta år.

Visst batteriet var dåligt på slutet men den klarade av sina uppgifter ända till slutet.

30422516-2-440-overview-1.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...