Jump to content
IGNORERAD

ASUS en bra lap ?


smilet

Recommended Posts

Om en laptop bara håller ett år det helt enkelt en skitdator du köpt och inget annat.

Eh.. Min Compaq som jag köpte för 12K i USA 2005 höll i ett år. Det var knappast en skitdator utan hade tvärtom fått en massa bra betyg för sin kvalitet.

Min HP EliteBook 8440p, som är en av av favoriterna bland arbetshästarna inom IT-industrin och som kostade 15000 spänn för två år sedan, började balla ur för 6 månader sedan. Det som var bra var att jag bara pröjsade 4K för den. :)

Min nuvarande jobbdator är en EliteBook 8460p och kostar ungefär 13-15K. Har haft den sedan i December och den fungerar fortfarande ok.

Men fläkten har börjat gå igång lite oftare senaste tiden och det skulle förvåna mig mycket om den fungerar felfritt i ett år till.

Och då sitter det ändå en SSD i som inte blir speciellt varm.

Om jag däremot lade in den i en garderob och glömde bort den i åtta år, så skulle den säkert fungera bra när jag hittade den igen. :)

Är nu säkert inne på min 5:e laptop sedan 2005 och 8:e sedan 2000. Det blir ganska exakt 1.5 år i genomsnitt per laptop.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 66
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    9

  • Singha711

    8

  • biker

    5

  • smilet

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Eh.. Min Compaq som jag köpte för 12K i USA 2005 höll i ett år. Det var knappast en skitdator utan hade tvärtom fått en massa bra betyg för sin kvalitet.

Min HP EliteBook 8440p, som är en av av favoriterna bland arbetshästarna inom IT-industrin och som kostade 15000 spänn för två år sedan, började balla ur för 6 månader sedan. Det som var bra var att jag bara pröjsade 4K för den. :)

Min nuvarande jobbdator är en EliteBook 8460p och kostar ungefär 13-15K. Har haft den sedan i December och den fungerar fortfarande ok.

Men fläkten har börjat gå igång lite oftare senaste tiden och det skulle förvåna mig mycket om den fungerar felfritt i ett år till.

Och då sitter det ändå en SSD i som inte blir speciellt varm.

Om jag däremot lade in den i en garderob och glömde bort den i åtta år, så skulle den säkert fungera bra när jag hittade den igen. :)

Är nu säkert inne på min 5:e laptop sedan 2005 och 8:e sedan 2000. Det blir ganska exakt 1.5 år i genomsnitt per laptop.

Dottern har klagat på sin Acer på senare tid. Fläkten går oftast på maxfart, samt att emellanåt stängs maskinen av helt plötsligt.

Jag fick för mig att kolla lite grann. det är en i övrigt mycket rejäl maskin.

Skruvade bort bottenplattan. Därefter bort med fläkten. Visade sig sitta en kompakt dammpropp där kylluften ska passera

ut. Numera går den klanderfritt igen.

/biker

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Lappen

Om jag däremot lade in den i en garderob och glömde bort den i åtta år, så skulle den säkert fungera bra när jag hittade den igen. :)

Med andra ord så påstår du att jag är en lögnare.

Det är många faktorer som spelar in hur lång livslängd en laptop har och priset är en sak.

Sen hur man tar hand om den också och spelar roll för när jag uppgraderade nätverkskort passade jag på att ta bort damm.

Kanske jag var extra noga med min men eftersom den var ett hem-pc köp och många andra på jobbet också köpte en så vet jag att den höll länge.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eh.. Min Compaq som jag köpte för 12K i USA 2005 höll i ett år. Det var knappast en skitdator utan hade tvärtom fått en massa bra betyg för sin kvalitet.

Min HP EliteBook 8440p, som är en av av favoriterna bland arbetshästarna inom IT-industrin och som kostade 15000 spänn för två år sedan, började balla ur för 6 månader sedan. Det som var bra var att jag bara pröjsade 4K för den. :)

Min nuvarande jobbdator är en EliteBook 8460p och kostar ungefär 13-15K. Har haft den sedan i December och den fungerar fortfarande ok.

Men fläkten har börjat gå igång lite oftare senaste tiden och det skulle förvåna mig mycket om den fungerar felfritt i ett år till.

Och då sitter det ändå en SSD i som inte blir speciellt varm.

Om jag däremot lade in den i en garderob och glömde bort den i åtta år, så skulle den säkert fungera bra när jag hittade den igen. :)

Är nu säkert inne på min 5:e laptop sedan 2005 och 8:e sedan 2000. Det blir ganska exakt 1.5 år i genomsnitt per laptop.

Kan inte riktigt förstå hur du kan "arbeta" med en laptop som huvudsakliga arbetsredskap.

Då tänker jag inte bara på de många bortkastade 10000-kronors-sedlar utan i första hand på din ergonomiska arbetssituation. Jag hoppas verkligen att du åtminstone dockar din laptop i en bekväm bildskärms-/tangentbords-installation om du inte vill bli invalid om ett årtionde eller så.

Tror mig, jag har suttit i över 40 år framför en dator(skärm) i en konstant mental spänning, som iofs upplevs som väldigt stimulerande och produktiv för det här jobbet, men som tyvärr och med en viss nödvändighet medför även en konstant kroppslig spänning som i sin tur går väldigt hård åt muskulaturen och nervsystemet. Då är varje form av skadebegränsning nästan ett måste om man vill klara sig någorlunda smärtfritt när man når 50-års åldern.

Mvh

//Singha711

Ändrades av Singha711
Link to comment
Dela på andra sajter

Med andra ord så påstår du att jag är en lögnare.

Eh, hur får du det till det?

Vad det betyder är att olika användning ger olika livslängd.

Sitter du och knackar 16h per dygn (som jag), så får du en betydligt kortare livslängd än om du lägger den i garderoben och aldrig använder den.

Din laptop fungerade säkert i 8 år. Har ingen anledning att misstro dig. Men jag tror att jag kan garantera dig att ingen laptop överlever ens tre år i mina händer. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan inte riktigt förstå hur du kan "arbeta" med en laptop som huvudsakliga arbetsredskap.

Då tänker jag inte bara på de många bortkastade 10000-kronors-sedlar utan i första hand på din ergonomiska arbetssituation. Jag hoppas verkligen att du åtminstone dockar din laptop i en bekväm bildskärms-/tangentbords-installation om du inte vill bli invalid om ett årtionde eller så.

Tror mig, jag har suttit i över 40 år framför en dator(skärm) i en konstant mental spänning, som iofs upplevs som väldigt stimulerande och produktiv för det här jobbet, men som tyvärr och med en viss nödvändighet medför även en konstant kroppslig spänning som i sin tur går väldigt hård åt muskulaturen och nervsystemet. Då är varje form av skadebegränsning nästan ett måste om man vill klara sig någorlunda smärtfritt när man når 50-års åldern.

Mvh

//Singha711

Har en docka på nuvarande jobbet men är nästan aldrig där.

Hemma har jag också en arbetsplats med en riktigt bra extern 24" skärm, extern tangentbord och mus men använder nästan aldrig dessa heller.

Jobbar oftast i soffan. Eller sängen. :)

Är 50 om 5 år och har bara 20 år bakom skärm i bagaget. Klarar jag 20 år till så är jag "hemma". :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Dottern har klagat på sin Acer på senare tid. Fläkten går oftast på maxfart, samt att emellanåt stängs maskinen av helt plötsligt.

Jag fick för mig att kolla lite grann. det är en i övrigt mycket rejäl maskin.

Skruvade bort bottenplattan. Därefter bort med fläkten. Visade sig sitta en kompakt dammpropp där kylluften ska passera

ut. Numera går den klanderfritt igen.

/biker

Bra tips. Ska kolla det. :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Kan inte riktigt förstå hur du kan "arbeta" med en laptop som huvudsakliga arbetsredskap.

Då tänker jag inte bara på de många bortkastade 10000-kronors-sedlar utan i första hand på din ergonomiska arbetssituation. Jag hoppas verkligen att du åtminstone dockar din laptop i en bekväm bildskärms-/tangentbords-installation om du inte vill bli invalid om ett årtionde eller så.

Tror mig, jag har suttit i över 40 år framför en dator(skärm) i en konstant mental spänning, som iofs upplevs som väldigt stimulerande och produktiv för det här jobbet, men som tyvärr och med en viss nödvändighet medför även en konstant kroppslig spänning som i sin tur går väldigt hård åt muskulaturen och nervsystemet. Då är varje form av skadebegränsning nästan ett måste om man vill klara sig någorlunda smärtfritt när man når 50-års åldern.

Mvh

//Singha711

De arbetsplatser jag har varit på dom senaste åren (anställd/konsult) använder Lap Tops som arbetsdatorer.

Naturligtvis med docka och 2-3 skärmar.

Finns ingen personal som skulle kunna tänka sig att jobba på en stationär när man måste flytta den till mötesrum, kunder, videokonferanser, hemmet, konferenser mm.

Dom flesta arbetsplatser kör med 36-månaders leasing.

Min erfarenhet ..

Med vänlig hälsning,

Ändrades av mamma bäng fan pappa käng

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Eh.. Min Compaq som jag köpte för 12K i USA 2005 höll i ett år. Det var knappast en skitdator utan hade tvärtom fått en massa bra betyg för sin kvalitet.

Min HP EliteBook 8440p, som är en av av favoriterna bland arbetshästarna inom IT-industrin och som kostade 15000 spänn för två år sedan, började balla ur för 6 månader sedan. Det som var bra var att jag bara pröjsade 4K för den. :)

Min nuvarande jobbdator är en EliteBook 8460p och kostar ungefär 13-15K. Har haft den sedan i December och den fungerar fortfarande ok.

Men fläkten har börjat gå igång lite oftare senaste tiden och det skulle förvåna mig mycket om den fungerar felfritt i ett år till.

Och då sitter det ändå en SSD i som inte blir speciellt varm.

Om jag däremot lade in den i en garderob och glömde bort den i åtta år, så skulle den säkert fungera bra när jag hittade den igen. :)

Är nu säkert inne på min 5:e laptop sedan 2005 och 8:e sedan 2000. Det blir ganska exakt 1.5 år i genomsnitt per laptop.

Då får du väl köpa dig en kvalitetsdator då ;)

http://www.sweclockers.com/nyhet/10145-asus-bast-hp-samst-i-kvalitetsligan

Link to comment
Dela på andra sajter

De arbetsplatser jag har varit på dom senaste åren (anställd/konsult) använder Lap Tops som arbetsdatorer.

Naturligtvis med docka och 2-3 skärmar.

Finns ingen personal som skulle kunna tänka sig att jobba på en stationär när man måste flytta den till mötesrum, kunder, videokonferanser, hemmet, konferenser mm.

Dom flesta arbetsplatser kör med 36-månaders leasing.

Min erfarenhet ..

Med vänlig hälsning,

Visst går det bra att arbeta med en dockat laptop i många fall och som konsult behöver man ju, som du säger, ständigt vara på språng mellan kunder, möten etc.

När man som jag utvecklare främst på server- och databas-sidan behöver jobba fristående med kunders system räcker det oftast inte med en uppkoppling mot deras servrar utan jag måste i princip ha en arbetskopia på hela deras system på en egen maskin. Det går nog inte att tex utveckla och testa för olika avbrottsscenarier, typ databas-recovery, live i en produktions-miljö. Dessa kundsystem är stundom väldigt tunga och tillsammans med ett omfattande utvecklingsmiljö kräver de betydande datorresurser som knappast kan realiseras med en laptop.

Men även som privatperson tycker jag att även de vassaste laptopar idag ligger en bra bit efter ett värsting-system på en stationär dator när det gäller prestanda. Har man vant sig vid denna nivå är det svårt att acceptera dessa bromsklossar till datorer. Jag har haft laptop sedan de kom ut i början av 90-talet och jag kan visst uppskatta deras funktionalitet i rätt sammanhang. Men jag är inte beredd att betala mer än nödvändigt för deras begränsade användningsområde.

Frågan om laptop eller stationär dator har inget att göra med det är modernt eller inte utan bägge konfigurationer har sin naturliga plats och kompletterar varandra även i hemmamiljön. Har man en komfortabel arbetsplats finns det ingen anledning att sänka sig till lägre nivå när det gäller komfort, tillförlitlighet och prestanda i synnerhet när det t.o.m. är betydligt mera prisvärt med en stationär lösning. Och med dagens "cloud"-baserade system är den fysiska placeringen ändå överspelat. Jag har ju alltid chansen att sätta mig i köket och jobba en stund med min laptop om jag känner för det. Eller varför inte när jag är i Thailand och behöver jobba med något som egentligen finns på min stationära dator eller server i Sverige med tillgång till alla resurser, typ NAS, snabb internet etc.

//Singha711

Ändrades av Singha711
Link to comment
Dela på andra sajter

Får man fråga hur du hanterar dina laptops om de bara håller sig ett år?

Herr Chang har talat.

Min Acer Aspire 5020 är snart 8 år fungerar utmärkt som ni ser här på MPR.

Hälsningar

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra tips. Ska kolla det. :thumbsup:

Ha som rutin att lite då och då blåsa hårt med munnen (eller med tryckluft lite försiktigt) genom gallren för utgående varmluft från fläkten

Dammet brukar samla sig i ingående kanalen för kylluft till fläkten och blåser du så trycker du ut dammet samma väg det kom in

har löst många värmeproblem på laptops för mig genom åren

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Beställde en ASUS ZenBook UX21E-KX004V

Men hinner inte få den till imorgon

Min son får test köra den i en månad

Smilet

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Har haft 3 st laptops.

Den första var en ASUS med AMD-processor. AMDs processorerna var kända för att gå varmt så fläkten gick konstant.

Tror jag köpte den 2003

Den andra var en HP NW 8440. En "workstation" som var någon slags CAD-Dator. Jag valde mellan den och en MBP.

Det blev alltså HP'n som drog det längsta strået denna gång och det var tack vare grafikkortet (nåt open GL). Dock kostade HP'n ca en tusenlapp mer än Mac'en.

Inköpsdatum vet jag inte helt. Mellan 2005 och 2007 skulle jag tro.

Senaste skapelsen som jag köpte var en MBP.

2010 var det och den är om inte annat mycket tystare än de två övriga datorerna.

Stationära burkar har varit Dell (gud hjälpe mig vad den vibrerade och rasslade), iMac och mac Mini

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan inte riktigt förstå hur du kan "arbeta" med en laptop som huvudsakliga arbetsredskap.

Då tänker jag inte bara på de många bortkastade 10000-kronors-sedlar utan i första hand på din ergonomiska arbetssituation. Jag hoppas verkligen att du åtminstone dockar din laptop i en bekväm bildskärms-/tangentbords-installation om du inte vill bli invalid om ett årtionde eller så.

Tror mig, jag har suttit i över 40 år framför en dator(skärm) i en konstant mental spänning, som iofs upplevs som väldigt stimulerande och produktiv för det här jobbet, men som tyvärr och med en viss nödvändighet medför även en konstant kroppslig spänning som i sin tur går väldigt hård åt muskulaturen och nervsystemet. Då är varje form av skadebegränsning nästan ett måste om man vill klara sig någorlunda smärtfritt när man når 50-års åldern.

Mvh

//Singha711

Du har suttit framför en bildskärm i över 40 år. ?

Kan inte låta bli att undra vad för maskiner du jobbade med då.

T.ex. lanserade IBM sin allra första PC 1981.

Skulle vara intressant att veta vad det fanns för bildskärmsarbete

redan i början på 70-talet.

/biker

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack och Hej

Du har suttit framför en bildskärm i över 40 år. ?

Kan inte låta bli att undra vad för maskiner du jobbade med då.

T.ex. lanserade IBM sin allra första PC 1981.

Skulle vara intressant att veta vad det fanns för bildskärmsarbete

redan i början på 70-talet.

/biker

Det fanns datorer i alla fall tidigare än så.

Ollivetti Programa 101 kom redan 1966 men den hade ingen skärm

1968 kom HP

Emellan åt så kom det också en WANG 320 år 1967

Link to comment
Dela på andra sajter

Det fanns datorer i alla fall tidigare än så.

Ollivetti Programa 101 kom redan 1966 men den hade ingen skärm

1968 kom HP

Emellan åt så kom det också en WANG 320 år 1967

Javisst fanns det datorer före persondatorns tid.

Men har man varit med i över 40 år, som Singha

har varit. Då undrar jag bara vilka utrustningar

han jobbade med..

/biker

Link to comment
Dela på andra sajter

Det fanns datorer i alla fall tidigare än så. Ollivetti Programa 101 kom redan 1966 men den hade ingen skärm

Intressant video från förr

http://www.ur.se/Produkter/167714-Maskinen-som-forandrade-varlden

"Om jag fått frågan om var de lyckli­gaste människorna finns skulle jag ha svarat: I Filippinerna, där ­varje ­människa har en ståuppkomikers ­talang."

Staffan Heimerson - http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/staffanheimerson/article14502442.ab

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Slutet av 70-talet började jag med datorer

Då var det ABC-80 samt PDP-11 som gällde

post-3404-0-76827400-1344322578.gif

post-3404-0-76827400-1344322578.gif

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Lappen

Eh, hur får du det till det?

Vad det betyder är att olika användning ger olika livslängd.

Sitter du och knackar 16h per dygn (som jag), så får du en betydligt kortare livslängd än om du lägger den i garderoben och aldrig använder den.

Din laptop fungerade säkert i 8 år. Har ingen anledning att misstro dig. Men jag tror att jag kan garantera dig att ingen laptop överlever ens tre år i mina händer. :)

Sorry det skulle vara en sådan här ;) smilie efter mitt påstående att du "anklagar" mig för lögnare bara för att understryka att jag skojar men den ramlade bort :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Slutet av 70-talet började jag med datorer

Då var det ABC-80 samt PDP-11 som gällde

post-3404-0-76827400-1344322578.gif

ABC-80 har jag för mig att vi använde i plugget -83 när vi lärde oss BASIC. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Lappen

ABC-80 har jag för mig att vi använde i plugget -83 när vi lärde oss BASIC. :)

ABC-80 använde vi fortfarande 2000 för att skriva ut etikettet på jobbet :)

Link to comment
Dela på andra sajter

ABC-80 har jag för mig att vi använde i plugget -83 när vi lärde oss BASIC. :)

Jupp. Det var BASIC man körde

1978 var jag med och byggde upp en skolsal på våran gymnasieskola med 20 st ABC-80 som dessutom kopplades via en switch hos läraren som kunde välja att se på vilken elevs datorskärm han ville samt koppla vidare sin egen eller elevens skärm till 2 st 26-tums tv-apparater som hängde i taket så alla kunde se

Tror vi var bland dom första i landet att bygga sådant (sa läraren i alla fall)

Pac-Man var favoritprogrammet :whistle:

När ABC-800 (806) kom så fick man dessutom färgskärm samt betydligt högre upplösning

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Visst går det bra att arbeta med en dockat laptop i många fall och som konsult behöver man ju, som du säger, ständigt vara på språng mellan kunder, möten etc.

När man som jag utvecklare främst på server- och databas-sidan behöver jobba fristående med kunders system räcker det oftast inte med en uppkoppling mot deras servrar utan jag måste i princip ha en arbetskopia på hela deras system på en egen maskin. Det går nog inte att tex utveckla och testa för olika avbrottsscenarier, typ databas-recovery, live i en produktions-miljö. Dessa kundsystem är stundom väldigt tunga och tillsammans med ett omfattande utvecklingsmiljö kräver de betydande datorresurser som knappast kan realiseras med en laptop.

Men även som privatperson tycker jag att även de vassaste laptopar idag ligger en bra bit efter ett värsting-system på en stationär dator när det gäller prestanda. Har man vant sig vid denna nivå är det svårt att acceptera dessa bromsklossar till datorer. Jag har haft laptop sedan de kom ut i början av 90-talet och jag kan visst uppskatta deras funktionalitet i rätt sammanhang. Men jag är inte beredd att betala mer än nödvändigt för deras begränsade användningsområde.

Frågan om laptop eller stationär dator har inget att göra med det är modernt eller inte utan bägge konfigurationer har sin naturliga plats och kompletterar varandra även i hemmamiljön. Har man en komfortabel arbetsplats finns det ingen anledning att sänka sig till lägre nivå när det gäller komfort, tillförlitlighet och prestanda i synnerhet när det t.o.m. är betydligt mera prisvärt med en stationär lösning. Och med dagens "cloud"-baserade system är den fysiska placeringen ändå överspelat. Jag har ju alltid chansen att sätta mig i köket och jobba en stund med min laptop om jag känner för det. Eller varför inte när jag är i Thailand och behöver jobba med något som egentligen finns på min stationära dator eller server i Sverige med tillgång till alla resurser, typ NAS, snabb internet etc.

//Singha711

Hej.

Finns nog många olika upplägg på konfiguration av produktions, test och utvecklingsmiljöer.

Oftast i mina miljöer ligger en DB på en fristående server och med minst 3 olika variationer.

Personlig test, acceptanstest, produktion.

Sen om den servern står i Solna, Oslo, Kiev eller Hyderbad är ointressant för mig bara jag har tillgång till den.

På min egen laptop behöver jag bara en från versionshantering utcheckad källkod och utvecklingsmiljö.

Utvecklingsmiljön blir I stort sett bara editor, debugger och ad hoc verktyg för databasaccess, en browser för webgränsnittet.

Men även det kräver ju en rejäl laptop när kodmängden är stor ..

Med vänlig hälsning,

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...