Jump to content
IGNORERAD

Vem är ärligast och snällast ?


Vaxet

  

67 röster

  1. 1. Viken typ av mäniska är mest ärlig och vänlig

    • Den fattiga i byn
      7
    • Dan fattige och outbildade i byn
      7
    • Den fattiga i stan
      5
    • Den outbildade och fattiga i stan
      5
    • Den med lite skolning som bor på landet
      5
    • Den med mycket skolning som bor på landet
      7
    • Den med lite skolning som bor i stan
      4
    • Den med mycket utbildning som bor i stan
      8
    • Folk från norra Thailand
      10
    • Folk från övriga Thailand
      7
    • Den rike kinesen från stan
      6
    • Den rike kinesen från stan som lever på fattiga från byn
      7
    • Tror varken skolning eller geografi påverkar, bara skitsnack
      39
    • Farangen i linne på stan, som inte äter ris, och aldrig sett en djungel
      11
    • Farangen som odlar ris och vågar gå barfota i djungeln
      1
    • Skiter i vilka som är trevliga, I Thailand vill jag bara vara full och ha .........
      11


Recommended Posts

  • Svar 71
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    9

  • GreenValley

    6

  • RoiET

    4

  • hamnoi

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Chilla grabbar... IL skrev "...detta finns det naturligtvis många orsaker till och dom är naturligtvis inte genetiska men det får ändå den effekten på mig att jag upplever människorna på dessa platser som oärligare, tjuvaktigare och bedrägligare."

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

De oärligaste och värsta människorna måste alltså vara detta isaan-folk som bor i BKK.

Fan vilket pack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om allting är så idylliskt och bra i Isaan, varför flyttar då så många därifrån ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Om allting är så idylliskt och bra i Isaan, varför flyttar då så många därifrån ?

Riset smakar bättre där :crazy:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Och det är mer saker som jag tycker skiljer sig i Bangkok och turistorterna mot landsbygden.

T,ex att när man reser runt i landet på bussar och tåg så är det vanligt att man träffar folk som frågar vem man är, var man kommer ifrån, vart man är på väg, dom visar helt enkelt intresse, detta leder ibland till att dom bjuder på medhavd mat, frågar om man vill bo hos dom när vi kommer fram och spara hotell pengarna, erbjuder skjuts, ger tips om sevärdheter, bra matsällen, nöjesställen eller annat som kan vara bra att veta och detta helt utan baktankar.

Detta inträffar nästan aldrig eller åtminstone betydligt mer sällan i Bangkok och turistorter enligt mina erfarenheter, förklaringen är väl bl.a stress, tidsbrist och att dom flesta man möter är på väg någonstans och har tider att passa, då är man förmodligen inte så intreserad av medpassagerare och man hinner kanske inte ens se dom bland alla andra i vimlet, och tanken på att bjuda sina medpassagerare på mat och konversera finns nog knappast.

Jag har ibland nappat på olika erbjudanden ifrån vänliga landsortsmänniskor och boende i vad vi nog kallar slummen i dom länder jag besöker jag har mött på mina resor och ingen gång har jag blivit besviken eller lurad, alla har varit mycket gästvänliga och trevliga, och en del blir man vänner för livet med, dom anstränger sig verkligen för att visa upp både sig själva och sitt land på allra bästa sätt, även om dom lever under svåra villkor och saknar mycket av det som vi tar för givet, jag har oerhört positiva erfarenheter av hur ärliga fattiga och enkla människor är, tur eller tillfälligheter säger kanske en del, men själv tycker jag att det vore konstigt om man kunde ha tur i ett halvt liv.

En yrkesgrupp som jag gillar att umgås med i dom flesta länder jag har besökt är fiskare och sjömän, dessa är vanligtvis mycket intreserade av likasinnade ifrån andra länder, och det spelar ingen roll om man befinner sig i Europa, Amerika eller Asien man blir lika bra bemött och välkommnad av dessa, här ges möjligheter till bra kontakter, fisketurer, husrum och inte sällan lite gemensamma barrundor, jag trivs ypperligt i deras sällskap och är mycket intreserad av deras redskap, teknik och av det dom fångar, ibland äter vi hemma hos deras familj eller så tar vi med lite fisk eller skaldjur till en resturang eller bar och äter tillsammans.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Alltså, på vischan så födds dom ärliga, trevliga och generösa och i stan så föds dom oärliga, ej trevliga och icke generösa människorna, om jag förstått det rätt?

/Micke

Hej

Jag tror snare att det är så att det är lättare att försörja sig och gömma sig (bevara sin anonymitet) i mängden i en stad eller turisort om man har oärliga avsikter, och inte minst är det förmodligen lättare att hitta offer som inte vet vem man är och vad man är ute efter, det borde helt enkelt vara betydligt lättare att försörja sig som tjuv, väskryckare eller rånare i en stad än i en by på landet, och detta tror jag attraherar den sortens människor.

Det är t.ex förmodligen ingen slump att järnvägsstationer ofta befolkas av kriminella av olika slag i dom flesta storstäder både i Europa och Asien, det finns helt enkelt bra möjligheter för dom att "arbeta" där i trängseln. stressen och inte minst att det vimlar av folk som bär runt på sina tillhörigheter och värdeföremål.

Mvh isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Och det är mer saker som jag tycker skiljer sig i Bangkok och turistorterna mot landsbygden.

T,ex att när man reser runt i landet på bussar och tåg så är det vanligt att man träffar folk som frågar vem man är, var man kommer ifrån, vart man är på väg, dom visar helt enkelt intresse, detta leder ibland till att dom bjuder på medhavd mat, frågar om man vill bo hos dom när vi kommer fram och spara hotell pengarna, erbjuder skjuts, ger tips om sevärdheter, bra matsällen, nöjesställen eller annat som kan vara bra att veta och detta helt utan baktankar.

Detta inträffar nästan aldrig eller åtminstone betydligt mer sällan i Bangkok och turistorter enligt mina erfarenheter, förklaringen är väl bl.a stress, tidsbrist och att dom flesta man möter är på väg någonstans och har tider att passa, då är man förmodligen inte så intreserad av medpassagerare och man hinner kanske inte ens se dom bland alla andra i vimlet, och tanken på att bjuda sina medpassagerare på mat och konversera finns nog knappast.

Jag har ibland nappat på olika erbjudanden ifrån vänliga landsortsmänniskor och boende i vad vi nog kallar slummen i dom länder jag besöker jag har mött på mina resor och ingen gång har jag blivit besviken eller lurad, alla har varit mycket gästvänliga och trevliga, och en del blir man vänner för livet med, dom anstränger sig verkligen för att visa upp både sig själva och sitt land på allra bästa sätt, även om dom lever under svåra villkor och saknar mycket av det som vi tar för givet, jag har oerhört positiva erfarenheter av hur ärliga fattiga och enkla människor är, tur eller tillfälligheter säger kanske en del, men själv tycker jag att det vore konstigt om man kunde ha tur i ett halvt liv.

En yrkesgrupp som jag gillar att umgås med i dom flesta länder jag har besökt är fiskare och sjömän, dessa är vanligtvis mycket intreserade av likasinnade ifrån andra länder, och det spelar ingen roll om man befinner sig i Europa, Amerika eller Asien man blir lika bra bemött och välkommnad av dessa, här ges möjligheter till bra kontakter, fisketurer, husrum och inte sällan lite gemensamma barrundor, jag trivs ypperligt i deras sällskap och är mycket intreserad av deras redskap, teknik och av det dom fångar, ibland äter vi hemma hos deras familj eller så tar vi med lite fisk eller skaldjur till en resturang eller bar och äter tillsammans.

Mvh Isan Lover

Jag upplever väl att folk i Bangkok är ungefär lika avslappnade i Bangkok som du beskriver landsbygden. men återigen kommer man till stan som en utböling med förutfattade meningar från början. Så lär det inte vara lätt att skaffa sig bekantskaper. Jag bygger naturligtvis mina erfarenheter då jag har hem i Stockholm Bangkok samt Yasothon.

Jag har stött på snorkiga och trevliga Thailändare i hela landet. Men mest trevliga faktiskt.

Och jag kan utifrån mina erfarenheter inte peka ut något distrikt trevligare än något annat.

Sen är det ju klart. Om man sitter hela dagarna och talar om Issans förträfflighet när man är någon annanstans så skulle jag påstå att det knappast gör en själv i goda dager.

Jag tror att du missar skogen på grund av alla träden som står i vägen.

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Och det är mer saker som jag tycker skiljer sig i Bangkok och turistorterna mot landsbygden.

T,ex att när man reser runt i landet på bussar och tåg så är det vanligt att man träffar folk som frågar vem man är, var man kommer ifrån, vart man är på väg, dom visar helt enkelt intresse, detta leder ibland till att dom bjuder på medhavd mat, frågar om man vill bo hos dom när vi kommer fram och spara hotell pengarna, erbjuder skjuts, ger tips om sevärdheter, bra matsällen, nöjesställen eller annat som kan vara bra att veta och detta helt utan baktankar.

Detta inträffar nästan aldrig eller åtminstone betydligt mer sällan i Bangkok och turistorter

Konstigt, det händer mig väldigt ofta på 'turistorten' att flickorna intesserar sig och frågar 'Where u from?', 'Where you go?', ibland erbjuder de t o m privat guidning i stan och säger 'I go with u'! :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Jag upplever väl att folk i Bangkok är ungefär lika avslappnade i Bangkok som du beskriver landsbygden. men återigen kommer man till stan som en utböling med förutfattade meningar från början. Så lär det inte vara lätt att skaffa sig bekantskaper. Jag bygger naturligtvis mina erfarenheter då jag har hem i Stockholm Bangkok samt Yasothon.

Jag har stött på snorkiga och trevliga Thailändare i hela landet. Men mest trevliga faktiskt.

Och jag kan utifrån mina erfarenheter inte peka ut något distrikt trevligare än något annat.

Sen är det ju klart. Om man sitter hela dagarna och talar om Issans förträfflighet när man är någon annanstans så skulle jag påstå att det knappast gör en själv i goda dager.

Jag tror att du missar skogen på grund av alla träden som står i vägen.

Mvh Janne

Hej

Jag kan bara gratulera dig till detta, själv upplever jag defintivt skillnader i folks beteende och vilja till kontakter med okända i storstäder som Bangkok, Manilla, Jakarta ocg även Europeiska diton som London än på dessa länders landsbygd, men det kan ju bero på mig som du är inne på, för det räcker i.o.f.s att jag åker till Stockholm för att jag tycker mig märka att folk viker undan med blicken och hellre tittar ned i en tidning eller på en vägg eller lioknande för att slippa inleda en konversation med okända, intresset för folk i omgivningen verkar vara litet tycker jag.

Men det kan ju vara personrelaterat eftersom jag upplever detta ungefär likadant jorden runt.

Mvh Isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Den fattige i både byn & stan. Utomlands har jag alltid inställningen att alla vill ha nåt från mig. Den inställningen har gett mig dåligt samvete både 1 & 2 ggr vid kontakt med fattiga stads- eller bybor då jag har haft garden uppe för att senare inse att dom bara var vänliga trots allt.

Kines-alternativet är dock otänkbart. Finns nog inte en kines som inte skulle vandra över lik för att tjäna en satang,,,

Ändrades av ReKa
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag tror snare att det är så att det är lättare att försörja sig och gömma sig (bevara sin anonymitet) i mängden i en stad eller turisort om man har oärliga avsikter, och inte minst är det förmodligen lättare att hitta offer som inte vet vem man är och vad man är ute efter, det borde helt enkelt vara betydligt lättare att försörja sig som tjuv, väskryckare eller rånare i en stad än i en by på landet, och detta tror jag attraherar den sortens människor.

Det är t.ex förmodligen ingen slump att järnvägsstationer ofta befolkas av kriminella av olika slag i dom flesta storstäder både i Europa och Asien, det finns helt enkelt bra möjligheter för dom att "arbeta" där i trängseln. stressen och inte minst att det vimlar av folk som bär runt på sina tillhörigheter och värdeföremål.

Mvh isan Lover

Då är det kanske inte heller en slump att det inte är så vanligt med risodlare på världens järnvägsstationer för det finns väldigt dålig plats att odla ris där..

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Då är det kanske inte heller en slump att det inte är så vanligt med risodlare på världens järnvägsstationer för det finns väldigt dålig plats att odla ris där..

Hej

Låter logiskt.

Mvh Isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Låter logiskt.

Mvh Isan lover

Undermeningen var att risodlarna inte befinner sig på järnvägsstationen för att dom är så bra människor utan för att förutsättningarna att odla ris där är synnerligen dåliga

Så att ficktjuvar är vanligare på en järnvägsstation än i ett risfält är också extremt logiskt och har inte med personen som sådan att göra utan personens behov av rätt miljö att verka i

Alpinister i Holland och Igloo-boende eskimåer i Sahara är ytterligare exempel på sådant som är ovanligt.

och inte kopplat till hur trevlig man är som person.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Undermeningen var att risodlarna inte befinner sig på järnvägsstationen för att dom är så bra människor utan för att förutsättningarna att odla ris där är synnerligen dåliga

Så att ficktjuvar är vanligare på en järnvägsstation än i ett risfält är också extremt logiskt och har inte med personen som sådan att göra utan personens behov av rätt miljö att verka i

Alpinister i Holland och Igloo-boende eskimåer i Sahara är ytterligare exempel på sådant som är ovanligt.

och inte kopplat till hur trevlig man är som person.

Hej

Men blir det inte då så att man ökar sannolikheten att drabbas av och träffa dessa människor om man vistas på dom platser som dom befinner sig?

Och om man gör det och drabbas är det då konstigt att man upplever detta negativt och försöker undvika dom platserna och människorna sedan?

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Men blir det inte då så att man ökar sannolikheten att drabbas av och träffa dessa människor om man vistas på dom platser som dom befinner sig?

Och om man gör det och drabbas är det då konstigt att man upplever detta negativt och försöker undvika dom platserna och människorna sedan?

Mvh isan lover

Självklart

Men det beror INTE på att dom människorna är sämre människor för det utan enbart på att människor befinner sig där deras behov och möjligheter tillfredsställs bäst

Se bara på den enorma urbaniseringen i världen där folk i de flesta länder i världen flyttar från landsbygden till städerna

Det beror inte på att dom är sämre människor. Det beror på att möjligheterna att leva och överleva är mycket större i städerna än på landsbygden

Och antalet människor som flyttar från stan till landet är försvinnande litet.

och var man väljer att trivas är enormt individuellt

har man som du och jag möjlighet och lyxen att välja väljer vi det som passar ens egen personlighet bäst

Och jag vill absolut vara i stan och trivs väldigt dåligt på landsbygden och risfälten

Är jag en dålig människa då ?

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar inte var den som hoppar in och försvarar folk, och IL lär väl vara van att sköta det själv :) , men jag undrar lite om ovan...

Var det inte precis det som han skrev?

... detta finns det naturligtvis många orsaker till och dom är naturligtvis inte genetiska men det får ändå den effekten på mig att jag upplever människorna på dessa platser som oärligare, tjuvaktigare och bedrägligare.

Jag kan inte få det till att IL skriver att man är en dålig människa om man väljer att bo i stan.

Men efter några politiska forumfejder med honom kanske man läser hans inlägg med annan slipning på brillorna.

Rent allmänt så är det väl sen inget fenomen att folk som bor i en storstad, och inte bara lever i ett annat tempo än ute på vischan, utan dessutom "träffar" 10'000 personer på vägen till jobbet, så slutar de efter ett tag att söka ögonkontakt och säga hej till alla de möter. Det är väl bara naturligt.

Samtidigt så tror jag det är lite norrlands-myt att man inte pratar alls med varandra i storstaden.

Av egen erfarenhet så vet jag att vi gör det, men det är just det att möter man några tusen personer på väg till jobbet så kan man inte prata med alla. Sitter man däremot på tåget mittemot någon med ett DIF-keps, Singha-linne eller en "Kärnkraft 4ever"-emblem på kavajen så brukar det bli några meningsutbyten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Och det är mer saker som jag tycker skiljer sig i Bangkok och turistorterna mot landsbygden.

T,ex att när man reser runt i landet på bussar och tåg så är det vanligt att man träffar folk som frågar vem man är, var man kommer ifrån, vart man är på väg, dom visar helt enkelt intresse, detta leder ibland till att dom bjuder på medhavd mat, frågar om man vill bo hos dom när vi kommer fram och spara hotell pengarna, erbjuder skjuts, ger tips om sevärdheter, bra matsällen, nöjesställen eller annat som kan vara bra att veta och detta helt utan baktankar.

Detta inträffar nästan aldrig eller åtminstone betydligt mer sällan i Bangkok och turistorter enligt mina erfarenheter, förklaringen är väl bl.a stress, tidsbrist och att dom flesta man möter är på väg någonstans och har tider att passa, då är man förmodligen inte så intreserad av medpassagerare och man hinner kanske inte ens se dom bland alla andra i vimlet, och tanken på att bjuda sina medpassagerare på mat och konversera finns nog knappast.

Jag har ibland nappat på olika erbjudanden ifrån vänliga landsortsmänniskor och boende i vad vi nog kallar slummen i dom länder jag besöker jag har mött på mina resor och ingen gång har jag blivit besviken eller lurad, alla har varit mycket gästvänliga och trevliga, och en del blir man vänner för livet med, dom anstränger sig verkligen för att visa upp både sig själva och sitt land på allra bästa sätt, även om dom lever under svåra villkor och saknar mycket av det som vi tar för givet, jag har oerhört positiva erfarenheter av hur ärliga fattiga och enkla människor är, tur eller tillfälligheter säger kanske en del, men själv tycker jag att det vore konstigt om man kunde ha tur i ett halvt liv.

En yrkesgrupp som jag gillar att umgås med i dom flesta länder jag har besökt är fiskare och sjömän, dessa är vanligtvis mycket intreserade av likasinnade ifrån andra länder, och det spelar ingen roll om man befinner sig i Europa, Amerika eller Asien man blir lika bra bemött och välkommnad av dessa, här ges möjligheter till bra kontakter, fisketurer, husrum och inte sällan lite gemensamma barrundor, jag trivs ypperligt i deras sällskap och är mycket intreserad av deras redskap, teknik och av det dom fångar, ibland äter vi hemma hos deras familj eller så tar vi med lite fisk eller skaldjur till en resturang eller bar och äter tillsammans.

Mvh Isan Lover

Vore kul att se lite foton från dina resor.

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Undermeningen var att risodlarna inte befinner sig på järnvägsstationen för att dom är så bra människor utan för att förutsättningarna att odla ris där är synnerligen dåliga

Så att ficktjuvar är vanligare på en järnvägsstation än i ett risfält är också extremt logiskt och har inte med personen som sådan att göra utan personens behov av rätt miljö att verka i

Alpinister i Holland och Igloo-boende eskimåer i Sahara är ytterligare exempel på sådant som är ovanligt.

och inte kopplat till hur trevlig man är som person.

Du värd en eloge för tålmodig och pedagogisk förklaring.

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Risfält är vackrast på vykort..

post-5592-0-09992800-1344347506.jpg

post-5592-0-09992800-1344347506.jpg

Ändrades av mamma bäng fan pappa käng

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Kines-alternativet är dock otänkbart. Finns nog inte en kines som inte skulle vandra över lik för att tjäna en satang,,,

Har du inte postat i fel tråd nu. Det är i denna tråd vi raljerar över fördomar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Du värd en eloge för tålmodig och pedagogisk förklaring.

Frågan är om det hjälper att ens försöka vara pedagogisk...

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Det spelar nog ingen roll om IL säger att döda havet är salt eller att blåvalen är världens största djur.

Vissa skulle nog hävda motsatsen ändå :dirol: /Hn

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

döda havet är salt eller att blåvalen är världens största djur.

Så du menar alltså att blåa havet är bräckt och att fiskar är större än elefanter?

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...