Jump to content
IGNORERAD

El i Thailand


Guest Forden34

Recommended Posts

Guest Forden34

Hur är det å ta med ett svenskt elskåp med automatsäkringar??

Är det problem att koppla in det gentemot thaielen??

Skulle behöva någon i Surins närhet som kan koppla in elen

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 26
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    3

  • acdc

    3

  • Khun Ken

    3

  • Kim

    2

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Jag har svenska skåp bestyckade med jordfelsbrytare, 3-fas huvudbrytare etc från Sverige

Även huvudskåpet med huvudbrytare och huvudsäkringarna kommer från Sverige

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur är det å ta med ett svenskt elskåp med automatsäkringar??

Är det problem att koppla in det gentemot thaielen??

Skulle behöva någon i Surins närhet som kan koppla in elen

Nej det funkar likadant i ett svenskt elskåp som i ett thailändskt så det går bra att ta med under förutsättning att det bestyckas rätt, dvs oftast för enfas. Men det finns lika fina elcentraler för mindre än halva priset på t ex IQ Modern trade i Surin så jag skulle nog strunta i att ta med.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Forden34

Nej det funkar likadant i ett svenskt elskåp som i ett thailändskt så det går bra att ta med under förutsättning att det bestyckas rätt, dvs oftast för enfas. Men det finns lika fina elcentraler för mindre än halva priset på t ex IQ Modern trade i Surin så jag skulle nog strunta i att ta med.

Det kanske blir lättare att koppla in strömmen för en thaiare om man har elskåp för Thailand??

Är det med automatsäkringar då??

Jag vill även ha 380 v i garaget när det blir färdigt, är det problem det??

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill även ha 380 v i garaget när det blir färdigt, är det problem det??

Om du har trefas in är det inget problem, men har du bara enfas får du ringa på hos grannarna och höra vem som har de andra två. :-P

/Martin

Ändrades av Mr_Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Det kanske blir lättare att koppla in strömmen för en thaiare om man har elskåp för Thailand??

Är det med automatsäkringar då??

Jag vill även ha 380 v i garaget när det blir färdigt, är det problem det??

Som Kim redan skrivit. Det finns elcentraler av god kvalitet även i Thailand. Med automatsäkringar. Även jordfelsbrytare om man vill ha det.

Då är det värre med trefas (380/400 volt). Ï Thailand är det normalt enfas som gäller. Har Du en otrolig tur finns alla tre faserna på stolpen utanför huset och då är det "bara" en ny elmätare och nya matarkablar från stolpen och in till huset som krävs. Har Du otur kan det vara många kilometer från huset till de andra faserna och då blir det givetvis fullkomligt orealistiskt att dra in trefas.

Kolla innan Du tar med dig någon trefasutrustning ner.

Mitt tips. Sälj av allt vad trefas heter i Sverige och köp nytt i Thailand. Finns även "begagnatmarknader" i Thailand där Du kan hitta även kvalitetsmärken till mycket förmånligt priser. I thailandsutförande. D.v.s. enfas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har svenska skåp bestyckade med jordfelsbrytare, 3-fas huvudbrytare etc från Sverige

Även huvudskåpet med huvudbrytare och huvudsäkringarna kommer från Sverige

Jag har hört att en riktig jordfelsbrytare från Sverige inte fungerar så bra på grund av att elen svajar för mycket.Det betyder att strömmen bryts ofta men det kanske inte stämmer.

Hälsningar

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har hört att en riktig jordfelsbrytare från Sverige inte fungerar så bra på grund av att elen svajar för mycket.Det betyder att strömmen bryts ofta men det kanske inte stämmer.

Hälsningar

Om du köper din jordfelsbrytare i Sverige eller Thailand har nog inte någon betydelse. Det lär inte tillverkas jordfelsbrytare i något av de länderna och en kinesisk jordfelsbrytare funkar på samma sätt oavsett vilket land den är köpt i.

Däremot är det riktigt att den lär lösa ut oftare i Thailand. Luftledningar och åska skapar gärna lite "spikar" i elnätet som bl.a. kan lösa ut jordfelsbrytare.

Det kan vara lämpligt att placera kyl/frys före brytaren för att undvika illaluktande överraskning efter en resa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du köper din jordfelsbrytare i Sverige eller Thailand har nog inte någon betydelse. Det lär inte tillverkas jordfelsbrytare i något av de länderna och en kinesisk jordfelsbrytare funkar på samma sätt oavsett vilket land den är köpt i.

Däremot är det riktigt att den lär lösa ut oftare i Thailand. Luftledningar och åska skapar gärna lite "spikar" i elnätet som bl.a. kan lösa ut jordfelsbrytare.

Det kan vara lämpligt att placera kyl/frys före brytaren för att undvika illaluktande överraskning efter en resa.

Tack precis vad jag tänkte på

Hälsningar

Link to comment
Dela på andra sajter

Köp grejerna här i surin billigt o bra du har även bra el jox på Homepro ligger bakom tågstationen

För mycket är lagom

Link to comment
Dela på andra sajter

Glöm inte att även installera åskskydd vid ingången till huset om du bor ute på landet med luftledningar

Lärde mig det efter att sprillans nya AC-aggregatets kretskort brann vid ett nerslag i området

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Forden34

Kompressorn jag ska ta ner behöver 3-fas

Som jag har sett på elstolpen så går det in 3 st blåa kablar

Link to comment
Dela på andra sajter

Kompressorn jag ska ta ner behöver 3-fas

Som jag har sett på elstolpen så går det in 3 st blåa kablar

Om det är 3 ledningar blir det svårt för då har du antingen enbart 2 faser och nolla eller tre faser och ingen nolla

4 ledningar bör det gå.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur är det nu vilket är bäst 230 volt eller 380 volt inte insatt i det men har man någon nytta av 380 ? Kanske till tvättmaskin det har man ju i Sverige och dom säger att det är billigare stämmer det ? abonnemang avgiften är väl högre.

Hälsningar

Link to comment
Dela på andra sajter

Kompressorn jag ska ta ner behöver 3-fas

Som jag har sett på elstolpen så går det in 3 st blåa kablar

Enfas är vad som gäller normalt i Thailand och sannolikheten för att det är det ni har hemma är nog ungefär 100%. Trefas har de bara när det börjar bli industri och storlek på byggnader. Går förstås att dra in men problematiken med det har Poffa redan förklarat bra.

Din trefas-kompressor funkar egentligen även med enfas om du skulle få någon att bygga en enkel liten tillsatslåda med fasförskjutningskondensatorer samt kopplar om lite grann i kompressormotorplinten. Fast är motorlindningarna på den lindade/anpassade för enbart 400V så är det värre att göra något åt, det kan dock vara så att den har lindningar som fungerar med Thailands 220V om lindningarna deltakopplas? Men det behöver man veta mer om kompressorn för att avgöra.

Skulle förutsättningarna vara rätt så kan jag inte tänka mig att det skulle kosta speciellt mycket att göra de nödvändiga modifieringarna i Thailand.

Men min tanke är nog ändå att du kanske gör bäst i att sälja din svenska kompressor i Sverige och använda pengarna till att köpa en ny enfas 220V kompressor i Thailand. Så slipper du ju också frakten.

Ps Alla asynkronmotorer (vanlig elmotor) är egentligen "trefas", men kan med hjälp av ett par kondensatorer som ger en fasförskjutning användas med enfas. Standardmotorlindningar är också oftast dimensionerade för 400V/230V Y-koppl/D-koppl , men kan vara annorlunda. Hur det är med just din kompressors motor kan jag inte svara på.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Enfas är vad som gäller normalt i Thailand och sannolikheten för att det är det ni har hemma är nog ungefär 100%. Trefas har de bara när det börjar bli industri och storlek på byggnader. Går förstås att dra in men problematiken med det har Poffa redan förklarat bra.

Din trefas-kompressor funkar egentligen även med enfas om du skulle få någon att bygga en enkel liten tillsatslåda med fasförskjutningskondensatorer samt kopplar om lite grann i kompressormotorplinten. Fast är motorlindningarna på den lindade/anpassade för enbart 400V så är det värre att göra något åt, det kan dock vara så att den har lindningar som fungerar med Thailands 220V om lindningarna deltakopplas? Men det behöver man veta mer om kompressorn för att avgöra.

Skulle förutsättningarna vara rätt så kan jag inte tänka mig att det skulle kosta speciellt mycket att göra de nödvändiga modifieringarna i Thailand.

Men min tanke är nog ändå att du kanske gör bäst i att sälja din svenska kompressor i Sverige och använda pengarna till att köpa en ny enfas 220V kompressor i Thailand. Så slipper du ju också frakten.

Ps Alla asynkronmotorer (vanlig elmotor) är egentligen "trefas", men kan med hjälp av ett par kondensatorer som ger en fasförskjutning användas med enfas. Standardmotorlindningar är också oftast dimensionerade för 400V/230V Y-koppl/D-koppl , men kan vara annorlunda. Hur det är med just din kompressors motor kan jag inte svara på.

Phu! Det där orkade jag inte läsa igenom ordentligt. Jag går nog på den ända meningen jag förstod: "Men min tanke är nog ändå att du kanske gör bäst i att sälja din svenska kompressor i Sverige och använda pengarna till att köpa en ny enfas 220V kompressor i Thailand. Så slipper du ju också frakten."

Link to comment
Dela på andra sajter

Phu! Det där orkade jag inte läsa igenom ordentligt. Jag går nog på den ända meningen jag förstod: "Men min tanke är nog ändå att du kanske gör bäst i att sälja din svenska kompressor i Sverige och använda pengarna till att köpa en ny enfas 220V kompressor i Thailand. Så slipper du ju också frakten."

Det är bara 2-4 års utbildning då förstår du också. :)

Smilet

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Hur är det å ta med ett svenskt elskåp med automatsäkringar??

Är det problem att koppla in det gentemot thaielen??

Skulle behöva någon i Surins närhet som kan koppla in elen

Jag köpte ett elskåp på Global House i 2500 THB.

Ursäkta bildkvaliten.

post-9848-0-83892500-1349303735_thumb.jp

post-9848-0-83892500-1349303735_thumb.jp

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Forden34

Jag köpte ett elskåp på Global House i 2500 THB.

Ursäkta bildkvaliten.

Komplett med säkringar å allt???

Tröghet på säkringar???

Link to comment
Dela på andra sajter

Inaktiv Medlem

Kompressorn jag ska ta ner behöver 3-fas

Som jag har sett på elstolpen så går det in 3 st blåa kablar

Du får helt enkelt ta och mäta vilken spänning det är mellan de tre blåa kablarna. Ger de tre möjliga kombinationerna samtliga 380V är du hemma och kan använda 3-fas kompressorn. Får du 230 V i någon kombination är det en enfaskompressor som gäller. I så fall behöver du byta motor på kompressorn till en 1-fas eller sälja den och köpa en kompressor på plats. Har du en kraftig kompressor nu som går på 3-fas och är på flera hp ilket jag gissar blir det svårt att få tag på en 1-fas motor med samma kapacitet utan att den drar för mycket ström. Är den bara på max 3 hp kan du enkelt byta till en 1-fas motor.

Konvertering av 230 V1-fas till 380 3-fas med kondensatorer till vettig kostnad kan du glömma genom att det är höga strömuttag in en kraftig 3-fas motor till en kompressor och strömmen varierar mycket för start och när den går. Dessutom blir det för låg spänning och det är inte säkert att motorn går att koppla om. För många osäkra helt enkelt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Komplett med säkringar å allt???

Tröghet på säkringar???

Komplett, om tröghet vet jag ej, min elektriker var med mig när jag köpte och hans kommentar var "dee maak" Allt är kopplat och testat.

Har du något Global House i närheten?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Vi bytte ut vårt gamla mot detta elskåp. 2.800 Baht hos vår lokala el-butik. Godkänt för 63 amp. in. snabbsäkringar mellan 10-32 amp. :thumbsup:

post-8709-0-30154700-1349334385_thumb.jp

post-8709-0-30154700-1349334385_thumb.jp

Link to comment
Dela på andra sajter

Forden, om det finns trefas i stolparna utanför ditt hem borde vara lätt att ta reda på.

Det är bara att be nån som bor där ringa elbolaget och fråga, din dam tex.

Då kan hon ju fråga vad det kostar också de har koll, så får du fakta istället för våra gissningar!

En av våra grannar i BKK hade trefas indraget från samma stolpe som vi tog vår enfas ifrån, installationen var dyr tyckte han, men hans elräkningar var mycket lägre än vår trots att han använde fler kilowattimmar, det berodde inte som han trodde på 3-fasen, utan på att han hade ett företags abbonnemang och fick mycket lägre pris på elen, kanske värt att starta en firma i hemmet, be frugan fråga det också.

MVH Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Forden34

Forden, om det finns trefas i stolparna utanför ditt hem borde vara lätt att ta reda på.

Det är bara att be nån som bor där ringa elbolaget och fråga, din dam tex.

Då kan hon ju fråga vad det kostar också de har koll, så får du fakta istället för våra gissningar!

En av våra grannar i BKK hade trefas indraget från samma stolpe som vi tog vår enfas ifrån, installationen var dyr tyckte han, men hans elräkningar var mycket lägre än vår trots att han använde fler kilowattimmar, det berodde inte som han trodde på 3-fasen, utan på att han hade ett företags abbonnemang och fick mycket lägre pris på elen, kanske värt att starta en firma i hemmet, be frugan fråga det också.

MVH Tommy

Med företagsel det har jag koll på men då måste man ha maskiner som tillverkar något, samma som i sverige

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...