Jump to content
IGNORERAD

Varför tittar inte Thailändare till höger


acdc

Recommended Posts

Hej

Jag har lagt märke till hur många gånger som helst när en Thailändare ska köra ut från en sidoväg ut på en mer trafikerad väg, dom kollar ju inte om det kommer någon från höger utan rakt ut.Det var väldigt nära här om dagen kom körande på större väg och det var en mindre väg till vänster med ett krön upptill den större vägen,Mycket riktigt kom det en bil och kör bara rakt ut framför mig fick tvärnita men jag vet ju om det att dom kollar sällan när dom kör ut dom ska bara fram först. Mopedisterna är livsfarliga dom tittar i färdriktningen när dom ska köra ut,inte om det kommer någon från höger. Det finns många kamikaze förare här.

Ha det

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 31
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • acdc

    4

  • Baa

    3

  • jocko53

    2

Mest aktiva i denna tråd

Guest Oregistrerad knasen

Nu har du nog allt kastat om rubriken och inlägget, det är rubriken som ska vara lång följt med en kort fråga som första inlägg :13:

Link to comment
Dela på andra sajter

Inaktiv Medlem

Hej

Jag har lagt märke till hur många gånger som helst när en Thailändare ska köra ut från en sidoväg ut på en mer trafikerad väg, dom kollar ju inte om det kommer någon från höger utan rakt ut.Det var väldigt nära här om dagen kom körande på större väg och det var en mindre väg till vänster med ett krön upptill den större vägen,Mycket riktigt kom det en bil och kör bara rakt ut framför mig fick tvärnita men jag vet ju om det att dom kollar sällan när dom kör ut dom ska bara fram först. Mopedisterna är livsfarliga dom tittar i färdriktningen när dom ska köra ut,inte om det kommer någon från höger. Det finns många kamikaze förare här.

Ha det

Klart att de normalt tar en snabb titt till höger och ser att det finns en lucka men inte skyltar med det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom har ju inga körkort, hur ska dom kunna veta att dom ska titta åt höger??? :-)

mvh ragson - din bästaste vän.
Min musiksida finns HÄR!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag har lagt märke till hur många gånger som helst när en Thailändare ska köra ut från en sidoväg ut på en mer trafikerad väg, dom kollar ju inte om det kommer någon från höger utan rakt ut.Det var väldigt nära här om dagen kom körande på större väg och det var en mindre väg till vänster med ett krön upptill den större vägen,Mycket riktigt kom det en bil och kör bara rakt ut framför mig fick tvärnita men jag vet ju om det att dom kollar sällan när dom kör ut dom ska bara fram först. Mopedisterna är livsfarliga dom tittar i färdriktningen när dom ska köra ut,inte om det kommer någon från höger. Det finns många kamikaze förare här.

Ha det

Höger eller vänster,vad spelar det för roll,om du kör över järnvägen,är det helt bortkastad tid att klo åt båda hållen, tåget kan bara komma från ett håll :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Man skall vara glad så länge de tittar överhuvudtaget.

Ofta är det "nu kör jag och de andra får stanna om de inte vill smälla" som gäller.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Man skall vara glad så länge de tittar överhuvudtaget.

Ofta är det "nu kör jag och de andra får stanna om de inte vill smälla" som gäller.

Ibland får man för sig om dom ser att det är en falang så hoppas dom kanske att det ska smälla om det inte går för fort vill säga.Då kan dom ju mjölka rejält med pengar även med polisens hjälp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack och Hej

Dom har ju inga körkort, hur ska dom kunna veta att dom ska titta åt höger??? :-)

Hur ska de titta åt höger om de inte vet vilken är höger eller vänster.

Link to comment
Dela på andra sajter

klart att dom inte tittar...gör ju du som tvärnitade...räcker väl gott å väl...helt logiskt thaitänk :not_i:

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

klart att dom inte tittar...gör ju du som tvärnitade...räcker väl gott å väl...helt logiskt thaitänk :not_i:

Ja, det är ju dumt med dubbelt arbete

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Ja du!!!!

Det är väl något som vi alla förundras över. Inte bara struntar de helt i att kolla åt höger, de har också absolut noll koll på att försöka komma in i trafikrytmen och anpassa sin hastighet till resten av trafiken ute på vägen. Bara rätt ut och slököra med bilen sakta sakta sakta i 455 meter antagligen för att spara soppa, vet inte hur de tänker faktiskt. Men jävvligt farligt är det i alla fall!!

Men som Ragson sade, de har juj inte körkort väldigt många av dom, och dom som har det är väl än så länge levande bevis på hur oduglig deras trafikundervisning är här i detta landet..

uncen..

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara rätt ut och slököra med bilen sakta sakta sakta i 455 meter antagligen för att spara soppa, vet inte hur de tänker faktiskt. Men jävvligt farligt är det i alla fall!!

Ingen som helst känsla för övriga trafikanter, det är ju min bil, min fart och mitt liv!

Sköt Dig själv och skit i andra!

Vid omslag till grönt ljus.smyyyyyyyyyyyyg iväg, vid omslag till rött, GAAAAASSSAAAAA!

På nåt sett funkar det i alla fall!!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag tog körkortet i LOS kom märket lämna företräde upp och jag svarade att man ska lämna företräde åt all trafik

men det fick jag fel för.

Endast de från vänster skulle man lämna företräde för

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag tog körkortet i LOS kom märket lämna företräde upp och jag svarade att man ska lämna företräde åt all trafik

men det fick jag fel för.

Endast de från vänster skulle man lämna företräde för

Ja det är smart lämna företräde för dom som kommer från vänster på en två delad väg inte undra på att det är så många som kör ihjäl sig

Link to comment
Dela på andra sajter

Höger eller vänster,vad spelar det för roll,om du kör över järnvägen,är det helt bortkastad tid att klo åt båda hållen, tåget kan bara komma från ett håll :crazy:

Men tänk om det inte kommer någon tåg då, vart skall man titta då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Men tänk om det inte kommer någon tåg då, vart skall man titta då?

Då tittar jag bara rakt fram :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Innan den här frågeställningen och påståendet blir till en upphöjd sanning så ber jag att få lämna min syn på saken. MIN erfarenhet som kört minst 1000 mil bla. i BKK centrum, lokala områden utanför BKK,många andra städer samt på de större landsvägarna åt alla väderstreck från BKK kan inte hålla med om att det är så illa som ni påstår.

Det är inte bara en gång som jag sagt till frun att jag hellre kör i Thailand än i Sverige då jag upplever Thailändska förare som mer hjälpsamma i trafiken. Inte någon gång så vitt jag minns har jag haft problem med ert påstående. Att man får ha i åtanke att folk kan vara berusade eller kör som galningar det är en sak men det har inträffad sällan att man misstänkt någon förare för det.

En sak som visserligen kan stödja er fundering något är när man sitter i en bil kö så måste man vara uppmärksam på om det är någon bil som vill in i kön från vänster. De kör ofta ut och tar plats in i kön men det har jag alltid tolkat att så fungerar det i Thailand och inget som jag reagerat negativt över.Det har då alltid varit i en närmaste stillastående kö och inte inneburit någon fara. Annars fungerar det bra att köra i Thailand och jag uppskattar att det inte finns så förbenat många kameror efter vägarna.

Ändrades av Kjell
Link to comment
Dela på andra sajter

Har nog den uppfattningen att dom nog tittar åt såväl höger som vänster. Huruvida dom bryr sig om det kommer ett annat fordon eller ej är dock förhöljt i dunkel

Det som däremot är en smula förvånande är motocyklisternas betéende, ser dom att en anna trafikant gör en U-turn så det absolut sista dom gör är att sänka farten. En normalt funtat släpper väl lite på gasen när det finns hinder eller annan fara på vägen men så upplever jag inte att Thailändarna gör, nä, full spruta ända tills det smäller eller i alla fall är försent att få stopp! Givetvis finns det undantag från detta men har roat mig med att studera förfarandet några dagar när jag skjutsar dottern till skolan, det är ett under att så många överlever!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Innan den här frågeställningen och påståendet blir till en upphöjd sanning så ber jag att få lämna min syn på saken. MIN erfarenhet som kört minst 1000 mil bla. i BKK centrum, lokala områden utanför BKK,många andra städer samt på de större landsvägarna åt alla väderstreck från BKK kan inte hålla med om att det är så illa som ni påstår.

måste få tala om att på landsbygden - iallafall här i Ao Nang - så kör man betydligt sämre än i BKK.

Visst är trafiken är mycket mer intensiv i storstäderna, och det gör att folk får bättre träning och mer vana tror jag.

Här ser jag folk varje dag som bär sej så himla klumpigt åt så man baxnar. Dom skulle inte bli långlivade i en storstad.

Den lilla huvudgatan här där allt händer, det parkeras, lastas eller körs i 100. Finns alla trafikfaror på en kort sträcka här.

Lastbilar ångar på järnet i omkörningsfilen på stora lederna, men har inte tillräcklig hög fart, omkörningar blir där det finns plats.

Skymda kurvor spelar ingen roll, full fart spar tid. Lastbilarna kör dock tillräckligt fort för att inte kunna stanna om det skulle vara nåt hinder.

Folk kör ut på motorleder hursomhelst utan blinkers eller nån titt till höger, jag har åkt med, jag vet. inte kul är det.

När jag ser en muslimsk kvinna på en moppe med sidovagn, då vet jag att vad som helst kan hända.

Dom har ingen koll alls på trafiken runtomkring, svänger tvärsöver vägen utan förvarning, inga lysen på natten, vinglar runt i snigelfart på motorleder, mm...

Har väl en aning om varför det är så. obs, detta är inte rasistiskt, bara fakta.

Ändrades av ragson

mvh ragson - din bästaste vän.
Min musiksida finns HÄR!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag upplever att dom bannar inte varandra så mycket i trafiken.

Med vetskap att många Thaiare är beväpnade så är det inte läge att sätta upp fingret så de förlorar ansikte. Min fru nöjer sig med att väsa mellan tänderna då någon kör illa och speciellt taxi chaufförerna är utsatta och ibland kan hon tycka att vissa lika gärna kan promenera om de kör för sakta men i det tysta då,förstås :y2:

måste få tala om att på landsbygden - iallafall här i Ao Nang - så kör man betydligt sämre än i BKK.

Visst är trafiken är mycket mer intensiv i storstäderna, och det gör att folk får bättre träning och mer vana.

Här ser jag folk varje dag som bär så himla klumpigt åt så man baxnar. Dom skulle inte bli långlivade i en storstad.

Lastbilar ångar på järnet i omkörningsfilen, men har inte tillräcklig hög fart, omkörningar blir där det finns plats.

Skymda kurvor spelar ingen roll, full fart spar tid.

Folk kör ut på motorleder hursomhelst utan blinkers eller nån titt till höger, jag har åkt med, jag vet. inte kul är det.

När jag ser en muslimsk kvinna på en moppe med sidovagn, då vet jag att vad som helst kan hända.

Dom har ingen koll alls på trafiken runtomkring, svänger tvärsöver vägen utan förvarning, inga lysen på natten, vinglar runt i snigelfart på motorleder, mm...

Har väl en aning om varför det är så. obs, detta är inte rasistiskt, bara fakta.

Tycker de bussar och långtradare man möter i trafiken sköter sig väl så bra som i Sverige men visst ser jag också grov vårdlöshet bland lastbilar tex i Pattaya området.I övrigt kan jag inte säga att jag upplevt det du varit med om,tack och lov skall tilläggas :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag har lagt märke till hur många gånger som helst när en Thailändare ska köra ut från en sidoväg ut på en mer trafikerad väg, dom kollar ju inte om det kommer någon från höger utan rakt ut.Det var väldigt nära här om dagen kom körande på större väg och det var en mindre väg till vänster med ett krön upptill den större vägen,Mycket riktigt kom det en bil och kör bara rakt ut framför mig fick tvärnita men jag vet ju om det att dom kollar sällan när dom kör ut dom ska bara fram först. Mopedisterna är livsfarliga dom tittar i färdriktningen när dom ska köra ut,inte om det kommer någon från höger. Det finns många kamikaze förare här.

Ha det

Ja det är smart lämna företräde för dom som kommer från vänster på en två delad väg inte undra på att det är så många som kör ihjäl sig

Det var det första jag lärde mig om trafiken i Thailand.

Titta åt "fel" håll. :thumbsup:

Dom som kommer från höger får sköta sitt :D

Öl är hälsa, hälsa ofta /Keithan

Link to comment
Dela på andra sajter

Innan den här frågeställningen och påståendet blir till en upphöjd sanning så ber jag att få lämna min syn på saken. MIN erfarenhet som kört minst 1000 mil bla. i BKK centrum, lokala områden utanför BKK,många andra städer samt på de större landsvägarna åt alla väderstreck från BKK kan inte hålla med om att det är så illa som ni påstår.

Det är inte bara en gång som jag sagt till frun att jag hellre kör i Thailand än i Sverige då jag upplever Thailändska förare som mer hjälpsamma i trafiken. Inte någon gång så vitt jag minns har jag haft problem med ert påstående. Att man får ha i åtanke att folk kan vara berusade eller kör som galningar det är en sak men det har inträffad sällan att man misstänkt någon förare för det.

En sak som visserligen kan stödja er fundering något är när man sitter i en bil kö så måste man vara uppmärksam på om det är någon bil som vill in i kön från vänster. De kör ofta ut och tar plats in i kön men det har jag alltid tolkat att så fungerar det i Thailand och inget som jag reagerat negativt över.Det har då alltid varit i en närmaste stillastående kö och inte inneburit någon fara. Annars fungerar det bra att köra i Thailand och jag uppskattar att det inte finns så förbenat många kameror efter vägarna.

Håller med Ragson med flera här, Undrar om detta då har att göra med om det är storstad eller "landet"??? Vet bara att i Isaan där jag bor, och häromkring överallt, så är det exakt som det har beskrivits här. Att köra 1.000 mil inne och runt Bangkok kanske då inte ger någon större erfarenhet, och likaledes köra 1.000 mil ute på landet.

Min upplevelse här och alla säger exakt likadant. De tittar fan inte åt höger, alltså det enda jääkla håll som trafiken kommer ifrån. De kör ut, anstränger sig heller inte att hitta trafikrytmen, utan alla som kommer i marschfart, måste ställa sig på bromsen, tills fjanten efter 655 meter äntligen har fått upp farten till 70 km i timmen.

Har aldrig i hela mitt liv sett sämre chaufförer i hela mitt långa liv. jag tyckte att grodätarna i Frankrike var sämst förut, men detta slår alla rekord för min del i alla fall. Men det är klart, lär man sig köra bil på småvägarna med farsan på passagerarsätet som instruerar hur man skall göra, och han själv inte ens har körkort, då får man kanske denna typ av värdelösa förare.

uncen.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 11 månader senare...

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...