Jump to content
IGNORERAD

Systemkamera - Vad rekommenderas just nu?


bond1

Recommended Posts

Mitt tips angående kamera är att vänta lite till:

Nikon D600 (kommer snart?) med nya FX 24-85VR (kommer samtidigt?) kan bli en riktig killer till ett vettigt pris.

Fullformat i var mans mun.

Man håller kameran i munnen och passar alla munnar...eller?

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 97
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • andrejsdenruskige

    25

  • noBuzz

    11

  • Micke031

    5

  • janne_h

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Man håller kameran i munnen och passar alla munnar...eller?

Japp. Eller hand. Beroende på vad som känns bäst. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt tips angående kamera är att vänta lite till:

Nikon D600 (kommer snart?) med nya FX 24-85VR (kommer samtidigt?) kan bli en riktig killer till ett vettigt pris.

Fullformat i var mans mun.

24-85 f/3.5-4.5 låter som en kit lens

24-70 f/2.8 kostar mer men är värt det

beror väl dock som vanligt på vilka miljöer man normalt fotar i/vad man förväntar sig/vad man ska göra med sina bilder etc

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai

Mitt tips angående kamera är att vänta lite till:

Nikon D600 (kommer snart?) med nya FX 24-85VR (kommer samtidigt?) kan bli en riktig killer till ett vettigt pris.

Fullformat i var mans mun.

Är den vattentät? :)

Ändrades av wUThai
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, men det följer med 3st rispåsar

Då tar den väl bra turer på fusketurer på natten?

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Kostar inte den kameran han angav i första inlägget runt 9-10000 :-

Tänkte att han siktade på den prisklassen.

Men annars så har du rätt. Och bilderna blir inte så mycket bättre, bara handhavandet som blir mycket enklare när man går upp en prisklass.

Går man upp ytterligare i prisklass så tror jag nästan att handhavandet blir värre. Miljoner knappar och inställningsmöjligheter som gör att hjärnan går på fullvarv när man bara ska fota grannens undulat.

:rotfl::rotfl::rotfl::thumbsup:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Handsken är kastad ser jag Nu är det bara hoppas att det finns någon Canon fanboy som plockar upp den :)

stollar :rotfl::rotfl:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Lol.. det tog inte många sekunder så kom alla till försvar. :)

Canon är säkert jättebra. :)säkert över reklamerad :giggle: för å inte tala om Nikon :blah:

Sony for ever

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

jag håller fortfarande på Casio F1.

ibland kan man hitta någon beggad runt 4k som ett fyndpris.

Enda nackdelen med den är avsaknad av vidvinkel.

Annars.

60 bilder i sekunden

7 bilder i sekunden med blixt

slowmotion filmning ända upp till 1200 bilder/s

HD filmning.

Kan spara ända upp till 1s innan avtryck, dvs när du trycker av ett foto så har du 60 bilder innan du tryckte av så reaktionstiden är borta.

och massor mer.

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Gå inte OT!

Vi snackar kameror och inte gamla bandspelare.

Uch va du pratar .Snart kommer Kim och Enis C dudde och tar dig i örat

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

jag håller fortfarande på Casio F1.

ibland kan man hitta någon beggad runt 4k som ett fyndpris.

Enda nackdelen med den är avsaknad av vidvinkel.

Annars.

60 bilder i sekunden

7 bilder i sekunden med blixt

slowmotion filmning ända upp till 1200 bilder/s

HD filmning.

Kan spara ända upp till 1s innan avtryck, dvs när du trycker av ett foto så har du 60 bilder innan du tryckte av så reaktionstiden är borta.

och massor mer.

Vilka objektiv finns till den..

FF

Ändrades av FF

www.easi.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Objektiv...

Det är den saken som inte finns.

En stor klumpig sak .

20120803_1947581.jpg

20120803_1947491.jpg

20120803_1947211.jpg

Det finns massor mer att se på webben om den här kameran.

Dessutom ger den underbara bilder för den som orkar sätta sig in i alla funktioner.

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai

Objektiv...

Det är den saken som inte finns.

En stor klumpig sak .

20120803_1947581.jpg

20120803_1947491.jpg

20120803_1947211.jpg

Det finns massor mer att se på webben om den här kameran.

Dessutom ger den underbara bilder för den som orkar sätta sig in i alla funktioner.

Det är den kameran som man får gratis om man köper en skärbräda från Lidl va? Tror jag såg det idag från deras reklamblad?! :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är den kameran som man får gratis om man köper en skärbräda från Lidl va? Tror jag såg det idag från deras reklamblad?! :)

Möjligtvis då.

Men om man inte är köpt av (nikon, canon, osv) så inser man snart att den har allt man kan vilja ha med sig förutom vidvinkel.

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag investerade nyss i ny kamera. Var länge inne på SLR och valet stod framför allt mellan D3200 och D7000. Men tänkte även lite Sony A77. Till slut kom jag fram till att SLR kan vara bra köp, men då vill jag ha FF, men jag vet inte om jag är tillräckligt intresserad för att lägga pengarna. Det i kombination med rykte om en "folk FF" som ex D600, Photokina år då nyheter borde presenteras tog jag genvägen via: http://www.fujifilm.eu/se/produkter/digitalkameror/proffs-entusiasm/model/x-s1/

På +:

Bra zoom, 24-620 nånting

Bra ljusstyrka i vidvinkel, 2.8

Större sensor än kompakt

Bra macro

väderskyddad

Bra vidvinkel

Rimligt prissatt ( typ max 7000kr)

På -

Ej utbytbara optik

Mindre sensor än SLR (mycket mindre)

Men jag kikade på olika forum, och tänkte att de bilder som olika användare tagit med den kamera, klarar jag det är jag nöjd. Känner att det är kul att fota, roligare än en vanlig kompakt och det är inte helt otänkbart att om ekonomin tillåter och en folk FF kommer att jag så småningom går vidare till den. Men hittills är jag grymt nöjd med min kamera. Skall man köpa SLR och ha riktigt nytta av den måste man också vara beredd att investera i bra optik

Link to comment
Dela på andra sajter

24-85 f/3.5-4.5 låter som en kit lens

24-70 f/2.8 kostar mer men är värt det

beror väl dock som vanligt på vilka miljöer man normalt fotar i/vad man förväntar sig/vad man ska göra med sina bilder etc

Jo, gissningsvis så är den tänkt som kit lens för D600:an. Det spekuleras i varje fall om det.

Det är ju ingen värstingglugg men den verkar betydligt bättre än tidigare kitgluggar av Nikon.

Och som integskamera tror jag att den här kombon är svårslagen ett tag framöver.

En helt ok FX kamera med bra glugg för 15-20K tror jag kan vara väldigt väldigt attraktivt.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Jo, gissningsvis så är den tänkt som kit lens för D600:an. Det spekuleras i varje fall om det.

Det är ju ingen värstingglugg men den verkar betydligt bättre än tidigare kitgluggar av Nikon.

Och som integskamera tror jag att den här kombon är svårslagen ett tag framöver.

En helt ok FX kamera med bra glugg för 15-20K tror jag kan vara väldigt väldigt attraktivt.

Tar man hänsyn till bländaren så bör man väl t.o.m få kortare skärpedjup med 3.5 på FF än 2.8 på crop.

Hur ljusinsläppet skiljer sig vet jag inte. Men det finns säkert någon som kan svara på det.

Hur denna kit-glugg är rent optiskt säger dock inte siffrorna något om. Möjligtvis att priset avslöjar en del.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den här tråden är likadan för den oinvigde som den omåttligt populära Radioamatörtråden :giggle: /Hn som inte fattar halv sju vad ni diskuterar

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

Tar man hänsyn till bländaren så bör man väl t.o.m få kortare skärpedjup med 3.5 på FF än 2.8 på crop.

Hur ljusinsläppet skiljer sig vet jag inte. Men det finns säkert någon som kan svara på det.

Hur denna kit-glugg är rent optiskt säger dock inte siffrorna något om. Möjligtvis att priset avslöjar en del.

Har än så länge bara sett recensioner där man satt gluggen på croppande sensorer, vilket inte ger lika bra resultat som på FX.

Men recensionerna säger ändå att resultatet är väldigt skarpt och det låter ju lovande.

Tillägg. Skärpedjupet är något längre på mindre sensorer men man kan inte bara dela med cropfaktorn rätt av.

Så jag tror nog att 3.5 på en FX fortfarande är längre än en 2.8 på crop. Men det skiljer kanske inte så mycket.

Ändrades av noBuzz
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Den här tråden är likadan för den oinvigde som den omåttligt populära Radioamatörtråden :giggle: /Hn som inte fattar halv sju vad ni diskuterar

Håller med och då äger jag ändå en systemkamera ???

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Den här tråden är likadan för den oinvigde som den omåttligt populära Radioamatörtråden :giggle: /Hn som inte fattar halv sju vad ni diskuterar

Kan tänka mig det.

Fattade nada innan jag kom på att jag skulle köpa en systemkamera.

Det har blivit en ny kamera till varje Thailandsresa och eftersom jag fick ett presentkort från firman p.g.a någon sketen idétävling så fick jag surfa runt och läsa lite.

Fattar på sin höjd grunderna. Bländare, brännvidd, iso och slutartid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...