Jump to content
IGNORERAD

Systemkamera - Vad rekommenderas just nu?


bond1

Recommended Posts

Har snokat runt efter en systemkamera. Någon som kan tipsa om något bra? Jag har kikat på Olympus OM-D E-M5. Vilka alternativ till en sån finns?

Sand gör sig bäst på vykort :)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 97
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • andrejsdenruskige

    25

  • noBuzz

    11

  • Micke031

    5

  • janne_h

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Finns ju en del att välja på.

http://www.kamerabild.se/tester/systemkameror/

Men jag rekommenderar google, lite copy där och sen publicera bilderna som dina egna..billigt och smärtfritt, gärna en bild per inlägg och tråd så genererar det karma i massor :thumbsup:

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Köpte en Canon EOS 650D nyligen

Mycket nöjd

Nikon D800 :thumbsup: eller en Nikon D3200 om du vill ha en mer användarvänlig

Nu använder jag själv Canon. MEN...

Priset på Canon har av någon konstig orsak gått upp en hel del. Och kanske det är det samma med Nikon, men det vet jag inte.

Min åsikt är att instegskamerorna hos Canon och Nikon så är det Nikon som drar längsta strået.

Vill du filma så kan en 650 (som tallviking köpt) vara ett bra alternativ.

Om du behöver bildstabilisator och samtidigt inte vill lägga ner så mycket pengar på objektiv så kan Sony eller Pentax (helst K-5) vara ett alternativ eftersom dom har stab. inbyggt i huset.

Så då raddar vi upp några tips som ligger i närheten, rent prismässigt med den kamera du nämner.

-Canon 60D

-Canon 7D

-Canon 650D

-Nikon D7000

-Pentax K-5

-Sony SLT A65

-Sony SLT A77

Köp inte med något kit-oblektiv. Ska du ha normal zoom så köp en med fast bländare, helst 2.8.

Vill du köra mycket med Tele-objektiv så är tydligen Canons 70-200 2.8 IS II et sjuhelvetes objektiv om än kanske något dyrt.

Själva kameran har faktiskt inte så stor betydelse mer än ergonomi. Två "inställnings rattar" är faktiskt mycket bättre än en och det lär du upptäcka när du har en kamera med två rattar. Då skulle du aldrig vela klicka dig in i menyerna för att ändra inställningarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai

Är inte objektiven dyrare till Nikon än Canon? Jag har bestämt för mig att det skiljer en del i priset?

Skickat från TPT

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag passade på att köpa kamera och objektiv när jag var i KL. Klart bra priser, bättre än i Thailand

Köpte i Canons egen butik i stans dyraste shoppingmall men ändå bra priser.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Är inte objektiven dyrare till Nikon än Canon? Jag har bestämt för mig att det skiljer en del i priset?

Skickat från TPT

70-200 är billigare till Nikon.

Såg just att 70-200 2.8 IS II har gått up till 24k. Tror att det kostade 18k när dom började sälja den gluggen.

Därför kan det vara billigare med Pentax eller Sony. Då köper man ett tele-zoom med 2.8 utan IS (eller vad det nu heter på deras språk) och sparar ca 12k på det.

Nu blir det svårt att jämföra rakt av eftersom objektiven är av olika kvalitet förutom finesserna.

Men Nikon verkar vara duktigare på vidvinkel och Canon duktigare på tele

Ändrades av andrejsdenruskige
Link to comment
Dela på andra sajter

Lurigt det där. Börjar man köpa objektiv till ett märke så blir det efter ett tag för dyrt för att byta. I mitt fall kostar mina objektiv betydligt mer än kameran så skall jag byta från Canon krävs det en rejäl julbonus. Tack och lov finns det idag inget skäl att byta dock.

Jag tror att oavsett om man köper Nikon eller Canon (och kanske även Sony och Pentax) så blir man inte missnöjd med sin instegskamera. Dock kan kameran relativt fort kännas lite otillräcklig om man snabbt blir fotobiten. Det är förmodligen mest en känsla man får i relation till andra modeller på marknaden snarare än faktisk begränsning. I mitt fall så är det sällan om aldrig kameran som är min begränsning utan min förmåga att utnyttja kameran till fullo.

Dock kan det vara värdefullt att titta på huruvida man vill kunna videofilma etc. med kameran. Vidare så håller jag absolut med Ruskprick om att man skall fundera över på att strunta i de allra billigaste kit-objektiven. Canons 18-55 är inte särskilt imponerande och detsamma gäller för Nikons motsvarande kit-objektiv.

Skulle jag köpa en instegskamera till mig själv eller någon annan idag skulle det garanterat bli 600/650 D precis som Tallviking just gjort. Ska man till Thailand kan man spara priset av en HK/KL-resa genom att köpa kamera och objektiv där.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Lurigt det där. Börjar man köpa objektiv till ett märke så blir det efter ett tag för dyrt för att byta. I mitt fall kostar mina objektiv betydligt mer än kameran så skall jag byta från Canon krävs det en rejäl julbonus. Tack och lov finns det idag inget skäl att byta dock.

Jag tror att oavsett om man köper Nikon eller Canon (och kanske även Sony och Pentax) så blir man inte missnöjd med sin instegskamera. Dock kan kameran relativt fort kännas lite otillräcklig om man snabbt blir fotobiten. Det är förmodligen mest en känsla man får i relation till andra modeller på marknaden snarare än faktisk begränsning. I mitt fall så är det sällan om aldrig kameran som är min begränsning utan min förmåga att utnyttja kameran till fullo.

Dock kan det vara värdefullt att titta på huruvida man vill kunna videofilma etc. med kameran. Vidare så håller jag absolut med Ruskprick om att man skall fundera över på att strunta i de allra billigaste kit-objektiven. Canons 18-55 är inte särskilt imponerande och detsamma gäller för Nikons motsvarande kit-objektiv.

Skulle jag köpa en instegskamera till mig själv eller någon annan idag skulle det garanterat bli 600/650 D precis som Tallviking just gjort. Ska man till Thailand kan man spara priset av en HK/KL-resa genom att köpa kamera och objektiv där.

Rent bildkvalitetsmässigt så är det inte så stor skilnad på instegskamerorna och nästa steg upp i klassen.

Det som är "dåligt" med instegskamerorna är att man måste in i menyerna om man kör på M och vill ändra inställningar och saknar en extra "ratt".

Nu har jag aldrig ägt en instegsmodell (typ 1100D, 600D eller någon av Nikons modeller) och kan faktiskt inte svara på hur omständeigt det skulle vara.

Men saken är nog den att jag hade tröttnat på kameran jag har idag, om 2:a ratten hade försvunnit.

EDIT:

Ah, kom på att man dessutom saknar topp-displayen.

Ändrades av andrejsdenruskige
Link to comment
Dela på andra sajter

Rent bildkvalitetsmässigt så är det inte så stor skilnad på instegskamerorna och nästa steg upp i klassen.

Det som är "dåligt" med instegskamerorna är att man måste in i menyerna om man kör på M och vill ändra inställningar och saknar en extra "ratt".

Nu har jag aldrig ägt en instegsmodell (typ 1100D, 600D eller någon av Nikons modeller) och kan faktiskt inte svara på hur omständeigt det skulle vara.

Men saken är nog den att jag hade tröttnat på kameran jag har idag, om 2:a ratten hade försvunnit.

EDIT:

Ah, kom på att man dessutom saknar topp-displayen.

650D har ju touch screen vilket jag aldrig provat på en kamera. Jag är ju så invand med mina två hjul men det kanske är en höjdare. Kan tänka mig att det är perfekt för de som föredrar att fota med live view.

Link to comment
Dela på andra sajter

De kameror och utrustning ni halvproffs rekommenderar här, ligger de i prisnivå lämplig första-systemkamera.. ?

I min värld ligger den prisnivån runt 4-5 k sek, men tycker mig se att ni rekar prisnivåer 3-4 gr den summan.

Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gav drygt 9000 kr för en 650D med 18-135 objektiv

För 3-4000 skulle jag istället rekommendera en bättre begagnad uppsättning än en ny.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

De kameror och utrustning ni halvproffs rekommenderar här, ligger de i prisnivå lämplig första-systemkamera.. ?

I min värld ligger den prisnivån runt 4-5 k sek, men tycker mig se att ni rekar prisnivåer 3-4 gr den summan.

Tapatalk

Nja, Canon 600 D finns från 4999 skr och det ryms ju inom ditt prisspann.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai

De kameror och utrustning ni halvproffs rekommenderar här, ligger de i prisnivå lämplig första-systemkamera.. ?

I min värld ligger den prisnivån runt 4-5 k sek, men tycker mig se att ni rekar prisnivåer 3-4 gr den summan.

Tapatalk

Min första systemkamera köpte jag för ett år sen. Jag köpte en Canon 550D samt ett 18-200 objektiv, den har kostat mig 10k. Det är nog i den prisklassen man får räkna med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Jag vill höja ett varningens finger för systemkamera. Har du inte det där rätta fotointresset så köp en lite dyrare kompaktkamera istället. Min Nikon systemkamera var med på ett par resor men låg mest och skräpade på hotellrummet, då det är jobbigt att släpa runt på något som inte går att stoppa ner i fickan. Så jag köpte mig en kompaktkamera med schyyst zoom istället, valde bort de som var lite stora och klumpiga och som inte skulle gå att få ner i fickan. Det blev en Casio med 12.5 x optisk zoom och den funkar gott åt en amatör som mig, Nikonen har nu legat och samlat damm sen över ett år tillbaka :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Nikon, Canon, Sony och Pentax,

Det har ingen större betydelse.

Själva har jag en Pentax *istD.

Med en 18-55mm zoom i original och en 18-135mm nyligen inköpt

Idag skulle jag köpt ett 18-135 zoom med ett bra hus till detta.

Det är bra att köpa ett märke som finnes i familjen eller bland vänner.

Så man kan låna objektiv av varandra.

Hälsar pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill höja ett varningens finger för systemkamera. Har du inte det där rätta fotointresset så köp en lite dyrare kompaktkamera istället. Min Nikon systemkamera var med på ett par resor men låg mest och skräpade på hotellrummet, då det är jobbigt att släpa runt på något som inte går att stoppa ner i fickan. Så jag köpte mig en kompaktkamera med schyyst zoom istället, valde bort de som var lite stora och klumpiga och som inte skulle gå att få ner i fickan. Det blev en Casio med 12.5 x optisk zoom och den funkar gott åt en amatör som mig, Nikonen har nu legat och samlat damm sen över ett år tillbaka :)

Kan klart hålla med där

Vet man inte verkligen med sig att man kommer använda den så är en mer avancerad kompaktkamera att rekommendera

Kör själv en Panasonic LUMIX DMC-TZ20

http://www.panasonic.se/html/sv_SE/Produkter/Lumix/Superzoom/DMC-TZ20/overview/6920650/index.html

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

En Nikon D3200 kostar idag runt 4500 kr och är den bästa första systemkameran

http://www.prisjakt.t.php?p=1223259

Många skulle nog påstå det både modig och ganska korkat att på allvar hävda att någon kamera är "den bästa första systemkameran". Framförallt som det är så oändligt många faktorer som avgör och köparens preferenser är avgörande. Vill man förutom en bra kamera ha bra videomöjligheter? Vill man ha touch screen eller är det viktigt hur liten den är och vad den väger? Framförallt påverkar ju plånbokens storlek. Nikon 3200 är en mkt begränsad kamera så för någon med gott om flis över att spendera på en kamera verkar det vara ett dumt val.

Istället för att säga att någon kamera är bäst så kan man ju föra fram vad man själv skulle välja eller vad en viss kamera har för fördelar.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

De kameror och utrustning ni halvproffs rekommenderar här, ligger de i prisnivå lämplig första-systemkamera.. ?

I min värld ligger den prisnivån runt 4-5 k sek, men tycker mig se att ni rekar prisnivåer 3-4 gr den summan.

Tapatalk

Kostar inte den kameran han angav i första inlägget runt 9-10000 :-

Tänkte att han siktade på den prisklassen.

Men annars så har du rätt. Och bilderna blir inte så mycket bättre, bara handhavandet som blir mycket enklare när man går upp en prisklass.

Går man upp ytterligare i prisklass så tror jag nästan att handhavandet blir värre. Miljoner knappar och inställningsmöjligheter som gör att hjärnan går på fullvarv när man bara ska fota grannens undulat.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

650D har ju touch screen vilket jag aldrig provat på en kamera. Jag är ju så invand med mina två hjul men det kanske är en höjdare. Kan tänka mig att det är perfekt för de som föredrar att fota med live view.

Efter ett år med kameran så upptäckte jag att autofokusen var bedrövligt långsam i Live-View läget. Så från och med nu så använder jag inte den på rörliga objekt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Här är bilder på mina systemkameror

post-3148-0-98285100-1343894996_thumb.jp

Chinon CE-4 pappersbilder inköpt 1982.

Med 28-70 zoom

och 80-200mm

Pentax MZ-3 pappersbilder inköpt 1997

Med Tokina 35-300mm

Pentax *istD Digital, inköpt 2005

Med 18-55mm

på sidan 18-135 inköpt 2011.

post-3148-0-57472100-1343895037_thumb.jp

Taget med min rese pocket kamera.

Pentax Optio E35 inköpt 2007

Hälsar pigge01

post-3148-0-98285100-1343894996_thumb.jp

post-3148-0-57472100-1343895037_thumb.jp

Ändrades av pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter ett år med kameran så upptäckte jag att autofokusen var bedrövligt långsam i Live-View läget. Så från och med nu så använder jag inte den på rörliga objekt.

650 D?

Det är ju en av de stora förbättringarna som skett mellan 600 D och 650 D. Helt ny autofokusteknik.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

650 D?

Det är ju en av de stora förbättringarna som skett mellan 600 D och 650 D. Helt ny autofokusteknik.

Nja, på 60D är den värdelös.

Läste någonstans att det fortfarande inte var ok med fokus i Live-View.

Sedan vet jag inte hur 600D är jämfört med 60D i LV.

Men kanske LV börjar bli användbart nu.

Kör jag manuell fokus så använder jag LV och "zoomar" 5ggr eller 10ggr på "döda ting"

Ändrades av andrejsdenruskige
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...