Jump to content
IGNORERAD

Systemkamera - Vad rekommenderas just nu?


bond1

Recommended Posts

andrejsdenruskige

Många skulle nog påstå det både modig och ganska korkat att på allvar hävda att någon kamera är "den bästa första systemkameran". Framförallt som det är så oändligt många faktorer som avgör och köparens preferenser är avgörande. Vill man förutom en bra kamera ha bra videomöjligheter? Vill man ha touch screen eller är det viktigt hur liten den är och vad den väger? Framförallt påverkar ju plånbokens storlek. Nikon 3200 är en mkt begränsad kamera så för någon med gott om flis över att spendera på en kamera verkar det vara ett dumt val.

Istället för att säga att någon kamera är bäst så kan man ju föra fram vad man själv skulle välja eller vad en viss kamera har för fördelar.

Traditionellt sett så brukar Canon Vs Nikon trådar bli av samma typ som Android Vs iOS eller Mac Vs Windows.

Så vi är på god väg just nu.

Popcornen ligger redo för micron.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 97
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • andrejsdenruskige

    25

  • noBuzz

    11

  • Micke031

    5

  • janne_h

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Många skulle nog påstå det både modig och ganska korkat att på allvar hävda att någon kamera är "den bästa första systemkameran". Framförallt som det är så oändligt många faktorer som avgör och köparens preferenser är avgörande. Vill man förutom en bra kamera ha bra videomöjligheter? Vill man ha touch screen eller är det viktigt hur liten den är och vad den väger? Framförallt påverkar ju plånbokens storlek. Nikon 3200 är en mkt begränsad kamera så för någon med gott om flis över att spendera på en kamera verkar det vara ett dumt val.

Istället för att säga att någon kamera är bäst så kan man ju föra fram vad man själv skulle välja eller vad en viss kamera har för fördelar.

Den är säkert inte bäst bara för att det är en Nikon, finns säkert Canon eller andra som är lika bra men då jag bara känner till Nikon så rekomenderar jag den.

Sen att den skulle vara begränsad, hur menar du då ? Du kanske blandar ihop den med D3100 som är den billigaste modellen.

Här är en länk med fullständiga specifikationer för den som ska köpa en första systemkamera och behöver en som är enkel att använda.

http://nikon.se/sv_SE/product/digital-cameras/slr/consumer/d3200

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, på 60D är den värdelös.

Läste någonstans att det fortfarande inte var ok med fokus i Live-View.

Sedan vet jag inte hur 600D är jämfört med 60D i LV.

Men kanske LV börjar bli användbart nu.

Kör jag manuell fokus så använder jag LV och "zoomar" 5ggr eller 10ggr på "döda ting"

Ja jag vet inte riktigt eftersom jag aldrig använder LV själv. Dock gör det ju skillnad vid videofilmning och då har det ju skett enorma förbättringar sedan 60 D.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Kan klart hålla med där

Vet man inte verkligen med sig att man kommer använda den så är en mer avancerad kompaktkamera att rekommendera

Kör själv en Panasonic LUMIX DMC-TZ20

http://www.panasonic...0650/index.html

Eller mellanting mellan kompakt och traditionell systemkamera.

T.ex Sony's NEX-serie

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Ja jag vet inte riktigt eftersom jag aldrig använder LV själv. Dock gör det ju skillnad vid videofilmning och då har det ju skett enorma förbättringar sedan 60 D.

Jo, vid filmning.

Testa AF tillsammans me LV för skojsskull och ge en litet omdöme om din erfarenhet. Du kommer att bli häpen!

Har du inte testat så tycker jag att du ska göra det.

Efter det kommer du nog att avråda alla att använda LV vid vanligt fotande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, vid filmning.

Testa AF tillsammans me LV för skojsskull och ge en litet omdöme om din erfarenhet. Du kommer att bli häpen!

Har du inte testat så tycker jag att du ska göra det.

Efter det kommer du nog att avråda alla att använda LV vid vanligt fotande.

Jag har onekligen aldrig gett rådet att använda LV eftersom jag själv aldrig gör det men vet om att många ändå föredrar det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack och Hej

Har snokat runt efter en systemkamera. Någon som kan tipsa om något bra? Jag har kikat på Olympus OM-D E-M5. Vilka alternativ till en sån finns?

Mycket bra kamera. Jag själv älskar olympus kameror. Bra kvalitet, ljusa objektiv.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Jag har onekligen aldrig gett rådet att använda LV eftersom jag själv aldrig gör det men vet om att många ändå föredrar det.

Nej, det har du inte. Det var inte det jag menade heller.

Men det kan vara ett roligt test för att se hur taskigt det fungerar.

Tyckte själv att det var bekvämt i början med LV, men fan så segt det är.

Det blev som en ny kamera när jag upptäckte mitt misstag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack och Hej

En viktigaste faktor som bestämmer om val av objektiv för mig är ljustalet på optiken.

Det spelar ingen roll om det är fint märke, dåligt ljus tal ingen objektiv.

Jag vet att många riktar sig på zoom, megapixlar osv, men glömmer det som är viktigast inom fotografering LJUSET.

Bra bild kommer inte från Photoshop eller annat bildbehandligsprogram. Bra bild kommer direkt från kamera.

Ändrades av Lobuz
Link to comment
Dela på andra sajter

Fattar inte hur man kan använda något annat än Nikon. Köper man en Canon så får man ju bära omkring på den i en påse för att slippa skämmas.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

En viktigaste faktor som bestämmer om val av objektiv för mig är ljustalet på optiken.

Det spelar ingen roll om det är fint märke, dåligt ljus tal ingen objektiv.

Jag vet att många riktar sig på zoom, megapixlar osv, men glömmer det som är viktigast inom fotografering LJUSET.

Bra bild kommer inte från Photoshop eller annat bildbehandligsprogram. Bra bild kommer direkt från kamera.

Det är därför Sony och Pentax får vara med i matchen. Ljusstarka objektiv utan IS går att köpa.

Olympus går bort för mig p.g.a liten sensor och därmed så förlorar man lite av ljusstyrkans effekt.

En sensor av modell icke croppad utnyttjar f-värdet bättre, eller hur man nu ska förklara det. Men då kostar enn Full Frame mycket mer är våra amatörkameror.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Fattar inte hur man kan använda något annat än Nikon. Köper man en Canon så får man ju bära omkring på den i en påse för att slippa skämmas.

Handsken är kastad ser jag :rotfl: Nu är det bara hoppas att det finns någon Canon fanboy som plockar upp den :)

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Fattar inte hur man kan använda något annat än Nikon. Köper man en Canon så får man ju bära omkring på den i en påse för att slippa skämmas.

Finns ju även påsar som är anpassade til Nikon.

Soppåsen är väl den som man först kommer att tänka på när man hör Nikon.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket bra kamera. Jag själv älskar olympus kameror. Bra kvalitet, ljusa objektiv.

Helt suveräna. Köpte en Olympus EP1 för några år sedan. I autoläge så enkel att ett barn kan fota bra bilder med den.

Samtidigt som man kan ta avancerade bilder i andra inställningar.

Dessutom är ju EP1 eller vad efterföljaren till den heter? En av dom mindre kamerahusen på markmnaden om vi pratar om riktiga systemkameror.

Men precis som Knasen påpekar så är alla systemkameror för stora att ha i fickan vilket gör en vanlig kamera till ett bättre val om man har det behovet att ta med den en blöt kväll t.ex.

Själv har jag delat upp det på att Barnen tar kameran och går runt och tar roliga bilder. Tanten kör bilen. Och jag dricker öl :dance1:

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai

Fattar inte hur man kan använda något annat än Nikon. Köper man en Canon så får man ju bära omkring på den i en påse för att slippa skämmas.

Men då blir den inte heller blöt och obrukbar. ;-)

Canon is da shit!

Link to comment
Dela på andra sajter

Fattar inte hur man kan använda något annat än Nikon. Köper man en Canon så får man ju bära omkring på den i en påse för att slippa skämmas.

I ditt fall skulle jag nog förorda en undervattenskamera :y15:

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Fattar inte hur man kan använda något annat än Nikon. Köper man en Canon så får man ju bära omkring på den i en påse för att slippa skämmas.

Då kan du ju bära den tillsammans med dina skridskor.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Då kan du ju bära den tillsammans med dina skridskor.

Ja, en påse skridskor, ja. :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Lol.. det tog inte många sekunder så kom alla till försvar. :)

Canon är säkert jättebra. :)

Äh, ta bort det sista så blir det mer intressant tråd

Link to comment
Dela på andra sajter

Föresten.. Canon.. är inte det den där kopieringsmaskinsfirman? Gör de alltså kameror också?

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Faktum är att det är samma skit fast i olika påsar. :-)

Dock inte skridskopåsar. Den påsen står ägaren för

Link to comment
Dela på andra sajter

Lol.. det tog inte många sekunder så kom alla till försvar. :)

Canon är säkert jättebra. :)

Kan nån kan Canon.

Själv kör jag som du vet Olympus. :)

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt tips angående kamera är att vänta lite till:

Nikon D600 (kommer snart?) med nya FX 24-85VR (kommer samtidigt?) kan bli en riktig killer till ett vettigt pris.

Fullformat i var mans mun.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...