Jump to content
IGNORERAD

Gummi träd


Guest looksao4

Recommended Posts

Sek Losos uncle

Att spendera en del hel del tid på att öla och samtidigt göra en massa saker under tiden, det ser jag som en utmaning :drinks:

Räknar du raggla runt och spy som klarade utmaningar? Det är något jag INTE har på min "Gjort-lista". Men jag har dansat på ett bord på en Ålandsbåt en gång bara för att visa att man inte behöver vara packad för att klara av det :)

Ni är ett gäng, som ju uppenbarligen inte ens klarar av att tänka att det går att göra en bunt olika sorters saker... Fast komma med fåniga komentarer klarar ni :D

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 79
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Baa

    11

  • ronoh

    7

  • Sek Losos uncle

    6

  • andersbangkok

    3

Mest aktiva i denna tråd

Räknar du raggla runt och spy som klarade utmaningar? Det är något jag INTE har på min "Gjort-lista". Men jag har dansat på ett bord på en Ålandsbåt en gång bara för att visa att man inte behöver vara packad för att klara av det :)

Ni är ett gäng, som ju uppenbarligen inte ens klarar av att tänka att det går att göra en bunt olika sorters saker... Fast komma med fåniga komentarer klarar ni :D

Jag kan inte komma på någon av våra forumträffar där det har ölats som varken jag eller någon annan har raglat runt och spytt :crazy:

Vi behöver inte vara packade för att ha roligt. Det gänget i Göteborg som jag brukar umgås med, hör då till dom mer intelligenta personer jag känner

där dom flesta av dom inkl. undertecknad har hunnit med att göra många saker redan både i Thailand i och i Sverige.

Det vi här i stan har gemensamt är väl att det är bättre att lyckas med några saker med god framgång, än att försöka lyckas med många projekt med

begränsad framgång som verkar vara ditt signum i sammanhanget. Ta du dig en öl och bli som folk du också, man behöver inte dansa på borden för det. :dance1:

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Det vi här i stan har gemensamt är väl att det är bättre att lyckas med några saker med god framgång, än att försöka lyckas med många projekt med

begränsad framgång som verkar vara ditt signum i sammanhanget. Ta du dig en öl och bli som folk du också

Tänk om jag inte vill vara bara som vanligt folk då? Det är ju ingen utmaning :)

Vadå "begränsad framgång"? (Olika tävlingsframgångar i så olika saker som t ex friidrott, fotboll, luffarschack, dans... Byggt ett företag med 115 pers med ett startkapital på 20 000. Lett två klubbar till Sverigeeliten. Fått till ett "platt" företag i "omöjliga" Ryssland. Bok antagen av förlag...) Massmedia verkar tycka annorlunda än du. Hur många gånger har du blivit intervjuad av TV, radio och tidningar?...

En av mina kompisar tycker att jag har för roligt/intressant, vilket jag tycker är omöjligt. Han kallar mig "nöjesnarkoman". Kanske är det därför jag varken behöver knark eller alkohol :)

Om man, som jag, håller på med en massa ideella eller bara roliga/intressanta projekt utan vinstintresse, så har jag såklart mycket mindre pengar än om jag hade stannat kvar på mitt första jobb, eller behållit mitt 115-persföretag, men det var ju skittråkigt. Och det blir såklart mindre kvar också då jag betalat mina anställda bättre än konkurrenter, vilket jag nu också börjat göra i Thailand. Återstår att se om jag kan få det projektet att gå tillräckligt bra för att jag ska kunna bosätta mig i thailandsbushen. Om inte så prövar jag någon annan affärsidé. I sådana fall har det bara kostat vad vissa lägger ut på marknadsundersökning, och avbryta efter det brukar INTE räknas som misslyckanden. Det är så jag brukar sätta igång projekt, för då testen går bra, så har jag tidsförsprång jämfört med de som gör som vanligt :)

Vissa tror att framgång bara går att mäta i pengar, fastän det ju ofta är tråkigt !!! Er tycker jag synd om...

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 6 månader senare...

Hej,

tänkte berätta lite om gummiodling och min svärfar.

Det mesta som skrivs om gummiplantager stämmer. Jag är ingift i en familj som driver gummiplantage i Isaan sedan snart 30 år. Det var min svärfar som började odla. Han tänkte att han var tvungen odla något annat i stället för ris eftersom det alltid torkade ut. Numer har man fler kanaler och konstbevattning, men det hade man inte då.

Han blev fullständigt utskrattad av alla, men efter det att hans träd efter 6-7 år gav utdelning kom man i stället och frågade om råd, ja t.o.m. från Amphoe kontoret kom chefen för jordbruksavdelningen , de ville att svärfar skulle hålla kurser i gummiodling. Men han sa nej, "ni skrattade åt mig när jag började, om ni vill odla gummi får ni lära er själva..".

En advokat i familjen kom för 10 år sedan och bad om ursäkt för att han varit en av dem som skrattat. Han hade nu köpt något 100 -tal rai längre söderut och ville odla gummi. Han bad svärfar följa med honom och lära upp hans folk hur de skulle preparera marken och hur de skulle plantera. Svärfar följde med och instruerade. För några månader kom advokaten och tackade svärfar. Han lovade att allt gummi han producerade skulle han endast sälja till svärfar med son (dvs min svåger). De har utökat odlingen på några 100 rai med uppköp och grossistverksamhet. Han brukar köpa och lagra mellan 30-50 ton, som han sedan säljer vidare. Han har byggt ett stort lager och tvingas ha vakter dygnet runt eftersom man annars riskerar stölder.

Såg att någon skrivit om att inhägna plantagen, det kan man mycket riktigt behöva för att skydda mot boskap. Men under skördetiden måste man ha folk som vaktar eftersom folk stjäl gummiskålar (inte träden ;-) )

Gummipriset i fredags låg på ca 180 baht per kilo så ni förstår att det är stora pengar och nu är det ingen som skrattar längre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej,

tänkte berätta lite om gummiodling och min svärfar.

Det mesta som skrivs om gummiplantager stämmer. Jag är ingift i en familj som driver gummiplantage i Isaan sedan snart 30 år. Det var min svärfar som började odla. Han tänkte att han var tvungen odla något annat i stället för ris eftersom det alltid torkade ut. Numer har man fler kanaler och konstbevattning, men det hade man inte då.

Han blev fullständigt utskrattad av alla, men efter det att hans träd efter 6-7 år gav utdelning kom man i stället och frågade om råd, ja t.o.m. från Amphoe kontoret kom chefen för jordbruksavdelningen , de ville att svärfar skulle hålla kurser i gummiodling. Men han sa nej, "ni skrattade åt mig när jag började, om ni vill odla gummi får ni lära er själva..".

En advokat i familjen kom för 10 år sedan och bad om ursäkt för att han varit en av dem som skrattat. Han hade nu köpt något 100 -tal rai längre söderut och ville odla gummi. Han bad svärfar följa med honom och lära upp hans folk hur de skulle preparera marken och hur de skulle plantera. Svärfar följde med och instruerade. För några månader kom advokaten och tackade svärfar. Han lovade att allt gummi han producerade skulle han endast sälja till svärfar med son (dvs min svåger). De har utökat odlingen på några 100 rai med uppköp och grossistverksamhet. Han brukar köpa och lagra mellan 30-50 ton, som han sedan säljer vidare. Han har byggt ett stort lager och tvingas ha vakter dygnet runt eftersom man annars riskerar stölder.

Såg att någon skrivit om att inhägna plantagen, det kan man mycket riktigt behöva för att skydda mot boskap. Men under skördetiden måste man ha folk som vaktar eftersom folk stjäl gummiskålar (inte träden ;-) )

Gummipriset i fredags låg på ca 180 baht per kilo så ni förstår att det är stora pengar och nu är det ingen som skrattar längre.

Hej

Grattis till svärfar och det pionjärarbete han utförde, nu är det gummiträd som gäller överallt där jorden är lämplig.

Att gummi är ett begärligt stöldobjekt har du rätt i, och det är samma i vårt område där gummit bevakas dygnet runt fram till försäljning, och vår släkt började plantera för 10-12 år sedan och tappar nu, dom har aldrig haft det så bra.

Det är bara att hoppas på att priserna håller sig, en av morbröderna säger att allt över 70 baht är ok, och 18 baht är ju fantastiskt, och det var även över 200 baht en kort period.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...