Jump to content
IGNORERAD

Gummi träd


Guest looksao4

Recommended Posts

Guest looksao4

Hej

Undrar om det är nån som har eller vet nått om gummi träds odling?

jag skriver några påståenden som jag har hört så kan väl nån rätta

eller lägga till osv.

1. Från plantering till att man kan börja utvinna gummi ca 5år!

2.Gummi plantorna efter dom etablerat sig kräver ingen vattning utan följer klimatet (isan)!

3.Det krävs att man underhåller plantagen från annan vegetation så konkurens ej uppstår!

4.Man utvinner gummi ca 10 månader om året,under den regnigaste perioden "vilar" träden!

5.Man tjänar mellan 1-3 baht per träd och dag i snitt under dom 10 månaderna per år!

6.Efter ca 25 år är träden "förbrukade" och kan avverkas och virket säljas till möbel industrin!

7.Man fräser marken från stubbar och annat och börjar om igen!

Nån som vet om det här stämmer, nån som har gummi odling i Thailand?

skriv och berätta om era erfarenheter.

Själva har vi 10 rai med 900 gummi plantor som är ca 1 år gammla så det är 4 år kvar till skörd!

Mvh Hobby bonden Looksao4

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 79
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Baa

    11

  • ronoh

    7

  • Sek Losos uncle

    6

  • andersbangkok

    3

Mest aktiva i denna tråd

Guest looksao4

Ok ingen som har gummi plantage?

Då är väl jag pionjär då! jag ska hålla alla underättade om hur det

går .

Men det dröjer ca 4 år till innan man ser resultat:

//Looksao4

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Du skriver att du kommer att tjäna 1-3 bath / dag.

Är detta efter arbets kostnaderna  detvilsäga resultate eller bruttovinsten du skriver här.

Phodee

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej Looksao4

Jag har inte gummiträd själv, men två av frugans morbröder odlar gummiträd.

1. Från plantering till att man kan börja utvinna gummi ca 5år!  - Snarare 6-7 år i Isaan.

2.Gummi plantorna efter dom etablerat sig kräver ingen vattning utan följer klimatet (isan)! - Bara dom första åren under torrtiden. Men konstgödsling krävs.

3.Det krävs att man underhåller plantagen från annan vegetation så konkurens ej uppstår! - Ja, men en del planterar t.ex Tapioca mellan träden.

4.Man utvinner gummi ca 10 månader om året,under den regnigaste perioden "vilar" träden! - Vet ej exakt, men viloperiod finns.

5.Man tjänar mellan 1-3 baht per träd och dag i snitt under dom 10 månaderna per år! - Vet ej exakt, men dom som får gummi tjänar bra pengar.

6.Efter ca 25 år är träden "förbrukade" och kan avverkas och virket säljas till möbel industrin! - Ja träden kan användas till allt möjligt.

7.Man fräser marken från stubbar och annat och börjar om igen! - Ja men någon annan gröda innan nya gummiträd planteras är att rekommendera, så att marken får återhämta sig lite, t.ex sockerrör, tapioca eller jordnötter.

Hoppas dom här svaren kan vara till någon nytta, själva odlar vi eucalyptus träd och ris.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest looksao4

Quote

Hej

Du skriver att du kommer att tjäna 1-3 bath / dag.

Är detta efter arbets kostnaderna  detvilsäga resultate eller bruttovinsten du skriver här.

Phodee

Svar nej!  men jag är inte så säker på vinsten. enligt en engelsk forum sida där dom

pratade om gummi träd så var vinsten 3-8 bath per träd och dag!

säg att vinsten är 3 bath per träd och dag gånger 900 träd =2700 gånger 30 (månad) =81000 bath

81000 bath minus lönen till dom som tar hand om plantagen!

//Looksao4

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest looksao4

Quote

Hej Looksao4

Jag har inte gummiträd själv, men två av frugans morbröder odlar gummiträd.

1. Från plantering till att man kan börja utvinna gummi ca 5år!  - Snarare 6-7 år i Isaan.

2.Gummi plantorna efter dom etablerat sig kräver ingen vattning utan följer klimatet (isan)! - Bara dom första åren under torrtiden. Men konstgödsling krävs.

3.Det krävs att man underhåller plantagen från annan vegetation så konkurens ej uppstår! - Ja, men en del planterar t.ex Tapioca mellan träden.

4.Man utvinner gummi ca 10 månader om året,under den regnigaste perioden "vilar" träden! - Vet ej exakt, men viloperiod finns.

5.Man tjänar mellan 1-3 baht per träd och dag i snitt under dom 10 månaderna per år! - Vet ej exakt, men dom som får gummi tjänar bra pengar.

6.Efter ca 25 år är träden "förbrukade" och kan avverkas och virket säljas till möbel industrin! - Ja träden kan användas till allt möjligt.

7.Man fräser marken från stubbar och annat och börjar om igen! - Ja men någon annan gröda innan nya gummiträd planteras är att rekommendera, så att marken får återhämta sig lite, t.ex sockerrör, tapioca eller jordnötter.

Hoppas dom här svaren kan vara till någon nytta, själva odlar vi eucalyptus träd och ris.

Mvh Isan Lover

Tack Isan Lover

Allt är av intresse! :great:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej    Jag  är lite nyfiken hur mycket kostar det att anlägga en gummiträdsodling.

        Min fru kommer från en stad som heter Hot utanför Chiang Mai min fundering var om gummiträd trivs där också, de flesta omkring Hot odlar longern.

     

        Så det vore kanske inte fel att odla något som ingen annan har.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Krögarn,

Detta var mycket intressanta bilder, tackar för dom!

Tror inte jag sett något liknande tidigare på forumen.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest looksao4

Stort tack till Krögarn för bilderna :yipi:

Våran gummi trädsodling kostade ca 250000 baht. Va inte planerat från början men fick

marken till JÄTTE BRA pris 150000 baht (10 rai) . och ca 100000 baht till traktor att röja

marken,gummi plantor,vitamin(götsel) samt till dom som planterat och gjort detta möjligt,( släkt vänner mm)

//Toppen22

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej walker,

Enligt fru Chang (som bott 15 år i Chiang Mai och där odlat ris, vitlök och jordnötter) så är klimatet kring Chiang Mai inte lämpligt för gummiträd. Södra Thailand och Isaan passar bättre.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej krögarn.

Har tidigare haft gummiträds diskutionen med sambon och det ser helt klart intressant ut. Sambon hävdar med tailändsk envishet att hela odlinge SKALL inhägnas. Annars "försvinner" träden. :whistle::whistle:

Hur har ni gjort.

Var kan man lära sig mer om gummiframställningen??

// Baan

mai-mii, mai.mii mai.mii

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Baan,

Nu blir jag nyfiken! Är det meningsfullt att stjäla ett gummiträd? Är inte poängen att tappa av gummi från ett levande träd?

Däremot förstår jag ju att färdigväxta träd av exklusivt slag typ teak kan "försvinna"...

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Allt enligt sambon. Men iofs. så skall allt du äger ha ett staket runt sig enligt henne. Verkar som staket behovet är stort i Isan  :surprised:

// Baan

mai-mii, mai.mii mai.mii

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Jag har aldrig sett inhägnade gummiträdsodlingar i Nong Khai - Udon Thani området, och inte hört talas om att någon stjäl gummiträd.

Men dom som hägnar in mark överhuvudtaget brukar göra det för att hålla ute bufflar och kor, som kan skada odlingarna.

Att stänga ute ev. tjuvar med stängsel går nog inte.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 6 månader senare...

Varför vill regeringen ha ner antalet gummiträdsplantager? Är det överproduktion på världsmarknaden eller vill men ha mer av andra grödor?

Min vän har 5 rai med fruktträd som jag vill komplettera med mer mark och annan gröda för att skapa skörd på andra tider än dom 3 månader som frukten skördas.

Ingvar

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Man vill nog göra med gummit som OPEC med oljan, minska tillgången och på det sättet höja priset.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite offtopic gummitrad e ju dryckt 100 ar gammal foretelse i Thailand det forsta tradet planterades utanfor Trang o trang e val den ledande provinsen vad galler gummi...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Jag tror att gummiträd är svårt att odla i issan, tydligen ger det inte så mycket gummi. Träden blir små och utarmar jorden. Pröva något annat. Världsmarknads priset för ris är ju högt. Det känns väl lite som att följa med i strömmen med det fungerar. Om du gör rätt kan du ju skörda två gånger..

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest larbejo

Ja jag vet inte vad som lönar sig bäst Jag besökte en kvinna som hade en odling som skulle ge avkastning inom 3 år,men när jag lämnade henne så saknades pengar i min plånbok!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Knasen

Odla lite socker, skaffa fram lite jäst och koka brännvin utav H-vte..  :mdr: Borde ju lätt konkurrera ut den där j-vla lao kao dom dricker i byarna..  :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Wooo.. Bra inlägg den härr..

Visste inte att man kan odla gummiträd i I-San området också..

Har alltid trott att gummiträd finns i södra delen av Thailand..

Jag har hört att en kille här i sverige har köpt gummi träd i thailad.. asåå bara gummiträd ej mark...

Marken ägs av staten..

Jag tycker att det är dum att köpa en sådan här affär men han betala de iaf 100 tusen Bath men det kommer att ge honom ung. 1 mij tillbaka.. aså 900 tusen vinst... Låter det rimligt? Tycker inte jag.. Hmm undrar hur det kommer att gå för honom.. Tyvärr avstår jag gärna ifrån..

Men jag vet inte om nån här inne har köpt sån gummiträd.. Berätta gärna mer..

Be Happy ^^

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...