Jump to content
IGNORERAD

Gummi träd


Guest looksao4

Recommended Posts

Eucalyptus är ju en medicinalväxt också. (Slemlösande i t ex halstabletter). Eller är det ni pratar om en annan sort, som inte går att använda till det?

Annars kan man väl skörda det (också innan man hugger ner träden)?

Eucalyptus finns i ett flertal olika arter under samma namn, gemensamt är den karakteristska "halstablettslukten".

Den sort man driver upp i Thailand går dock till pappersmassa.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 79
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Baa

    11

  • ronoh

    7

  • Sek Losos uncle

    6

  • andersbangkok

    3

Mest aktiva i denna tråd

Guest Isan Lover

Eucalyptus finns i ett flertal olika arter under samma namn, gemensamt är den karakteristska "halstablettslukten".

Den sort man driver upp i Thailand går dock till pappersmassa.

Hej

Pappersmassa och möbelindustrin, mycket av dom utemöbler som säljs i Sverige och övriga EU är gjort av just Eucalyptus, ibland framgår detta med namn i texten, ett annat Thailändskt trädslag som används till utemöbler är Akacia som också går utmärkt att odla, priset för Akacia är i princip samma som för Eucalyptus per ton.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Pappersmassa och möbelindustrin, mycket av dom utemöbler som säljs i Sverige och övriga EU är gjort av just Eucalyptus, ibland framgår detta med namn i texten, ett annat Thailändskt trädslag som används till utemöbler är Akacia som också går utmärkt att odla, priset för Akacia är i princip samma som för Eucalyptus per ton.

Mvh Isan Lover

(Ganska juste med en fotölj som botar hosta :rotfl: )

Blir det spånplattor? tycker att träet verkar lite för poröst för typ plank.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

(Ganska juste med en fotölj som botar hosta :rotfl: )

Blir det spånplattor? tycker att träet verkar lite för poröst för typ plank.

Hej

Nej det är inte poröst i EU går det som hardwood, det hårdnar rejält när det torkar och det skulle fungera utmärkt att bygga med även i Thailand om det inte vore för att termiterna och andra insekter som gillar det, en svensk skogsbrukare som hälsade på mig i byn påstod att det var jämförbart med vår ek i Sverige.

Kolla ÖB,s, Jysk,s och Bauhaus kataloger där hittar man mycket av Eucalyptus och Akacia.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Nej det är inte poröst i EU går det som hardwood, det hårdnar rejält när det torkar och det skulle fungera utmärkt att bygga med även i Thailand om det inte vore för att termiterna och andra insekter som gillar det, en svensk skogsbrukare som hälsade på mig i byn påstod att det var jämförbart med vår ek i Sverige.

Kolla ÖB,s, Jysk,s och Bauhaus kataloger där hittar man mycket av Eucalyptus och Akacia.

Mvh Isan Lover

Det är väl därför ermiterna så sällan är förkylda! :)

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Hej

Nej det är inte poröst i EU går det som hardwood, det hårdnar rejält när det torkar och det skulle fungera utmärkt att bygga med även i Thailand om det inte vore för att termiterna och andra insekter som gillar det, en svensk skogsbrukare som hälsade på mig i byn påstod att det var jämförbart med vår ek i Sverige.

Kolla ÖB,s, Jysk,s och Bauhaus kataloger där hittar man mycket av Eucalyptus och Akacia.

Mvh Isan Lover

ÖB och Jysk??? Ingenting som jag förknippar med hög kvalitet. Bauhaus har jag ingen aning om vad det är för kvalitet på deras produkter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

ÖB och Jysk??? Ingenting som jag förknippar med hög kvalitet. Bauhaus har jag ingen aning om vad det är för kvalitet på deras produkter.

Hej

Man väljer nog inte Eucalyptus för att det är bättre än Teak utan för att det är billigare och tillräckligt bra.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det kommer förhoppningsvis att gå bra, men just att det kan vara ett problem att hitta folk att anställa för tappning och skötsel är anledningen till att vi inte har skaffat oss gummiträd själva utan låter släkten pyssla med det, vi håller oss till eucalyptus och ris.

Mvh Isan Lover

Hur ofta går man ut och tappar ur hinkarna eg?

Hur lång tid kan man säga är normalt för att utvinna ett kg gummi av ett träd?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hur ofta går man ut och tappar ur hinkarna eg?

Hur lång tid kan man säga är normalt för att utvinna ett kg gummi av ett träd?

Hej

Man tappar varje natt under säsong, när träden fäller bladen stoppas t.ex tappningen för att ge trädet själv all näring det behöver.

Och beroende på trädets ålder, jordmån och gödsling bör det ge ca 1-3 hg per träd och dygn.

Så ett kilo borde man få på en vecka om dom uppgifter som redovisas på ThaiVisa stämmer

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Man tappar varje natt under säsong, när träden fäller bladen stoppas t.ex tappningen för att ge trädet själv all näring det behöver.

Och beroende på trädets ålder, jordmån och gödsling bör det ge ca 1-3 hg per träd och dygn.

Så ett kilo borde man få på en vecka om dom uppgifter som redovisas på ThaiVisa stämmer

Mvh Isan Lover

Man säljer allså rågummi, eller förädlar man nåt innan. Hänger inte riktigt med!!!!!Mvh Maitan.

Maitans i Pattaya

Direktsändning via webcam

Se även

här på MaiPenRai.se för senaste nytt

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Man tappar varje natt under säsong, när träden fäller bladen stoppas t.ex tappningen för att ge trädet själv all näring det behöver.

Och beroende på trädets ålder, jordmån och gödsling bör det ge ca 1-3 hg per träd och dygn.

Så ett kilo borde man få på en vecka om dom uppgifter som redovisas på ThaiVisa stämmer

Mvh Isan Lover

Tack för svaret! Kan ju bli en hyfsad slant !

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Man säljer allså rågummi, eller förädlar man nåt innan. Hänger inte riktigt med!!!!!Mvh Maitan.

Hej

Man gör något av det ihopsamlade gummit som liknar en dörrmatta i storlek som manglas i en speciell maskin för att pressa ur vatten, dessa gummi "mattor" hängs sedan i solen för att torka ännu mer innan dom säljs till uppköpare som sedan transporterar bort gummit till stora depåer.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Man gör något av det ihopsamlade gummit som liknar en dörrmatta i storlek som manglas i en speciell maskin för att pressa ur vatten, dessa gummi "mattor" hängs sedan i solen för att torka ännu mer innan dom säljs till uppköpare som sedan transporterar bort gummit till stora depåer.

Mvh Isan Lover

Ok då hänger man med lite, tack Isan Lower. :wai: Maitan.

Maitans i Pattaya

Direktsändning via webcam

Se även

här på MaiPenRai.se för senaste nytt

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

En bit ner på den här länken visar de lite gummihantering bl a i press

http://www.thaiphotoblogs.com/

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Är gummi-industrin lika rutten som risbranschen? Bonden som jobbar på fälten får vansinnigt lite. Det är uppköparena som tjänar pengarna.

Hur fungerar "näringskedjan" i gummi-industrin?

Vilka tjänar egentligen pengarna?

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan man nog lugnt anta att det ser precis ut som med allt annat. Bevittnade en sådan affärsuppgörelse, mitt ute nowhere i nordöstra Isaan, där jag påtalade och ifrågasatte den stora differensen mellan uppgjort pris och världsmarknadspriet. Svaret var bara det vanliga generade thailändska leendet, och om jag inte minns helt fel innebar det endast hälften av detta pris.

Dagspriset är just nu så högt som $3.60 vilket motsvarar 110Bath.

http://www.rubberboard.org.in/Internationalrubberprice.asp?month=9&year=2010&day=28

Every saint has a past and every sinner has a future.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan man nog lugnt anta att det ser precis ut som med allt annat. Bevittnade en sådan affärsuppgörelse, mitt ute nowhere i nordöstra Isaan, där jag påtalade och ifrågasatte den stora differensen mellan uppgjort pris och världsmarknadspriet. Svaret var bara det vanliga generade thailändska leendet, och om jag inte minns helt fel innebar det endast hälften av detta pris.

Dagspriset är just nu så högt som $3.60 vilket motsvarar 110Bath.

http://www.rubberboard.org.in/Internationalrubberprice.asp?month=9&year=2010&day=28

Ok. men hur fungerar det i verkligheten? Är det lokala uppköpare som åker omkring och handlar upp eller åker de som tagit fram gummit till uppköparna? Hur många mellanled är det innan gummit når fabrik?

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Är gummi-industrin lika rutten som risbranschen? Bonden som jobbar på fälten får vansinnigt lite. Det är uppköparena som tjänar pengarna.

Hur fungerar "näringskedjan" i gummi-industrin?

Vilka tjänar egentligen pengarna?

Även i Sverige är det vanligt att producenten får bara en liten andel (utom om producenten hoppar över led, och t ex säljer direkt genom Internet.) T ex brukar/brukade* dataprogram/spelproducenter bara få i storleksordningen 15% av butikspriset.

*Så var det i alla fall normalt för 10 år sedan.

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Även i Sverige är det vanligt att producenten får bara en liten andel (utom om producenten hoppar över led, och t ex säljer direkt genom Internet.) T ex brukar/brukade* dataprogram/spelproducenter bara få i storleksordningen 15% av butikspriset.

*Så var det i alla fall normalt för 10 år sedan.

Jag antar att du även hunnit med att driva ett gummiplantage själv i några år som ett av dina många projekt du har genomfört.

Förståss då utan att tjäna något på det, det spelar ju mindre roll så länge man får hålla på med saker man tycker om. :blahblah22:

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok. men hur fungerar det i verkligheten? Är det lokala uppköpare som åker omkring och handlar upp eller åker de som tagit fram gummit till uppköparna? Hur många mellanled är det innan gummit når fabrik?

Det där är nog ganska olika, där det finns stora gummiplantager finns det en,möjligen två, uppköpare/förmedlare och där får producenten i alla fall bortåt 50-60% medans det i avlägsna områden, våran plantageganne t.ex med 40 RAI ute i bushen får bara runt en 30-35%. Och ibland mindre när han behöver pengar, dom runtresande uppköparna har en jäkla näsa för kundens pengabehov.

Man skall dock ha klart för sig att det "försvinner" rätt mycket råmaterial genom "byxficksprincipen".

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där är nog ganska olika, där det finns stora gummiplantager finns det en,möjligen två, uppköpare/förmedlare och där får producenten i alla fall bortåt 50-60% medans det i avlägsna områden, våran plantageganne t.ex med 40 RAI ute i bushen får bara runt en 30-35%. Och ibland mindre när han behöver pengar, dom runtresande uppköparna har en jäkla näsa för kundens pengabehov.

Man skall dock ha klart för sig att det "försvinner" rätt mycket råmaterial genom "byxficksprincipen".

Tack för info!

Några följdfrågor; 50-60% av vad? Av världsmarknadspriset eller..?

Jag har också uppfattat att om man äger gummiträd och låter andra tappa gummit så finns en fördelningsprincip om 60-40%, dvs 40% går till dom som tappar.

Vet du något mer kring detta+

Uppköparna; vart säljer dom vidare? Direkt till fabrik eller finns det ytterligare ett eller flera "lager" med mellanhänder?

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för info!

Några följdfrågor; 50-60% av vad? Av världsmarknadspriset eller..?

Jag har också uppfattat att om man äger gummiträd och låter andra tappa gummit så finns en fördelningsprincip om 60-40%, dvs 40% går till dom som tappar.

Vet du något mer kring detta+

Uppköparna; vart säljer dom vidare? Direkt till fabrik eller finns det ytterligare ett eller flera "lager" med mellanhänder?

Det finns ett dagspris i Thailand, på något sätt knutet till världsmarknadspriset, finns någonstans inom börsvärlden, vet inte exakt hur den bedöms.

Överlåter man, eller säljer man av tappningsrätten till ett företag så får man nog vara glad åt c:a 25% på Thaimarknadspriset.

Det finns depåer som samlar gummi från uppköparna, en typ grossistverksamhet, dom kan ha rätt stora lager stundtals då vmp är lågt, chansar lite på uppgång.

Efter vad jag fått reda på av gummiodlarna så är den gängse gången här i området:

Ägare, som antingen har egna arbetare eller säljer tappningsrätten.

Uppköparna/agenterna som samarbetar med grossisterna och även med företag som har anställda tappare som kan ha hand om ansenliga mängder träd hos olika ägare. Sedan kommer industriuppköparna och handlar hos grossisten.

Många mellanhänder, som skall ha sin del av kakan, men det beror ju på marknadskunskap som i så många andra brancher.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Jag antar att du även hunnit med att driva ett gummiplantage själv i några år som ett av dina många projekt du har genomfört.

Förståss då utan att tjäna något på det, det spelar ju mindre roll så länge man får hålla på med saker man tycker om. :blahblah22:

Nej, inte än. Men jag har funderat en del på att köpa en tomt, som det är gummiträd på. Men det var för att det är en fin sjötomt att bygga hus på, och jag tänkte att det vore bäst att ha kontroll på marken omkring, så att jag inte riskerar att få nära grannar :)

Eftersom du kommer med en så fånig kommentar - Du hör till gänget, som spenderar en massa tid på att öla va, och genom det inte klarar av att fatta att man kan hinna att göra en hel del olika saker, om man gillar utmaningar? :D

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, inte än. Men jag har funderat en del på att köpa en tomt, som det är gummiträd på. Men det var för att det är en fin sjötomt att bygga hus på, och jag tänkte att det vore bäst att ha kontroll på marken omkring, så att jag inte riskerar att få nära grannar :)

Eftersom du kommer med en så fånig kommentar - Du hör till gänget, som spenderar en massa tid på att öla va, och genom det inte klarar av att fatta att man kan hinna att göra en hel del olika saker, om man gillar utmaningar? :D

Att spendera en del hel del tid på att öla och samtidigt göra en massa saker under tiden, det ser jag som en utmaning :drinks:

Att jag sedan tjänar en del på det också ser i fall jag som en bonus :great:

Ändrades av MickeSurin
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...