Jump to content
IGNORERAD

Gummi träd


Guest looksao4

Recommended Posts

Om 20 år så har han kanske gjort en vinst på 900,000 baht .

jap.gif

ไม่ระบุชื่อ

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 79
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Baa

    11

  • ronoh

    7

  • Sek Losos uncle

    6

  • andersbangkok

    3

Mest aktiva i denna tråd

Det här har ju varit på tapeten tidigare.

Jo, man kan visst odla gummiträd i Issan, det kostar inte så mycket med arbetskraft som i t.ex. Phuket.

Marknaden är mkt fluktuerande, just nu bara skit. Faktiskt så dålig att många låter bli att tappa av kådan/gummit, det blir helt enkelt förlust med hanteringskostnaden inräknad.

Efter nyplantering tar det c:a 8 år innan träden ger något tillbaks, räkna sedan med att Dina arbetare stjäl en hel del och säljer själva så några 900% i vinst lär det inte bli på några få år.

Däremot räcker väl 20% avkastning på insatt kapital om detta är tillräckligt stort, eller hur, några mer Bath än 100 000 får man nog slänga upp, runt millen för att få till ngt som kan liknas vid inkomst.

MVH

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att om man verkligen vill satsa på gummi träd i ISSAN så måste man lära sig att dina gummi träd hamnar i andra hand när tex riset behöver skötas eller andra grödor som dina anställda värnar om mer. Att du har anställt någon för att sköta ett jobb betyder inte att han kommer att sköta det jobbet. Speciellt i Issan så kommer du att stötta på detta problem. Folk där jobbar bara så länge dom behöver det och är inte speciellt lojala till den som bara vill tjäna pengar.

Lägger du ner 1 million baht så kommer det krävas en hel drös av arbetare. dom kommer i sin tur inte bry sig om att du skall tjäna pengar på din eller din frus investering. Möjligtvis om du har en stor familj där nere som du litar på. Kanske  dom behöver något extra knäck. Varför inte dela på vinsten på plats och vara solidarisk. Någon miljonär blir man inte. Det kommer ta 5-8 år av tålamod ifrån din familj att odla upp föredetta risfält som i dagens läge generar mycket mer pengar.

Jag känner en del som håller på med jorbruk i Thailand och samtliga säger samma sak. det är extremt lukurativt. Ena året kan du dra in miljontals baht och andra året går du i back. Priserna varierar.

Räkna med en arbetare per 3 rai och du kan se hur dyrt det kommer att bli att skörda. Lägg på 20% svinn och du ser att det inte finns så mycket pengar att tjäna...

100 rai är 33 arbetare. Dessa 33 arbetar kommer att bry sig mer om sina egna risfält än hur gummi träden mår.

Link to comment
Dela på andra sajter

:wai: Alldeles rätt! :wai:

Försökte intala mig själv att det skulle bli en bra investering, kom på "bättre tankar" och satsade på Eucalyptus istället, bara 4 års väntan på avkastning, men med dagens priser.---Känn draget!

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Min flickväns moster håller på och odlar Eucalyptus träd längs vägkanter och risfält tillsammans med min svåger. Dessa har vuxit i snart 10-15 år är höga som 4-5 våningshus. Dom är inte så intresserade av att avverka eftersom den rätta köparen inte har dykt upp än. Dom väntar till dom behöver pengarna eller dom får ett erbjudande dom inte kan motstå. Tycker det ser fint ut med lite träd odlingar. Det blir lite tråkigt med bara en massa risfält. Kan också fungera som ett slags sparande. Man låter pengarna bokstavligt talat växa och avverkar när tiden är rätt. Träden har tålamod. Dom kan leva längre än oss människor och kan lätt vänta tills nästa högkonjunktur ifall så krävs. Mahogny skulle vara intressant. Men dessa brukar ta upp till 80 år innan man kan avverka. Då kommer jag att vara 104 år och antagligen död och begraven. Men hade varit kul att odla en liten skog för att avverka så att man kan krydda pensionen lite grann om man lever så länge.

Link to comment
Dela på andra sajter

Några få Eucalyptusträd vid vägkanterna lär inte försörja någon större familj, behövs betydligt mer än så.

4-5 år tar det att driva upp Eucalyptus till avverkningsbar storlek, gamla träd tappar värde om dom blir för stora, kommer inte ihåg, är i Sverige för närvarande, men tror att 12-15 cm är det mesta som man vill ha in till kvarnarna.

Betr, gummiträd så har en vän i Udon "fått" tillstånd av stat eller kommun, vet inte vilket, att odla upp 200 rai för egen räkning, utan att betala arrende. Marken ifråga ligger 15-20 km utanför Udon och var i träda sedan många år. Uppenbarligen vill man att farangen skall slanta in  och hans familj skörda, lite väl korkat att tro att en 65 åring satsar stålar på nåt som det tar 10-15 år att få någon vinst på.

MVH¨

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla Eucalyptus träd går inte till papper heller. Utan dom större träden går till virke eller annat mer lämpat. Jag skulle tippa på att dom har ungefär 200-300 träd som vardera har en omkrets på 30 cm. Detta är svårt att frakta bort. Men dom ser ändå lika glada ut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, njaa så värst svårt att frakta är det nog inte, dom gör som vi gjorde i sverige vintertid tidigare, när det regnat tar man helt enkelt buffeln eller lilltraktorn och släpar träden på nån sorts medar i sörjan.

Sedan vet jag inte till vlket syfte man använder Eucalyptus, ett förhållandevist poröst träslag. Skulle vara intressant eftersom vi har 50-60 "gamla" träd som snart kommer att stå ivägen.

MVH

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har hört att dem använder Eucalyptus till virke. Trots dess egenskaper så skall det även gå att använda till möbeltillverkning och hus byggen. Vet inte om det stämmer, men jag har hört det på något forum vet inte om det var här. Men det skall gå, annars får man väl höra sig för thailändarna brukar oftast ha rätt i dessa frågor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var därför jag frågade, exets familj har sågverk och möbelfabrik, där fanns det absolut ingen användning för "jukkaträd", tänkte att dom kanske inte ville vill göra bussiness med den flyktade farangen.

MVH

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska man odla eucalyptus i större mängd, så kontakta nåt av de större företagen som håller på med sånt.

Kom överens om följande:

Ni odlar på er mark.

När träden är tillräckligt stora så kommer företaget och hämtar träden ifrån era marker.

Ni får ett fast pris redan ifrån början. Ni slipper anställa folk eller jobb med träden själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som det ser ut nu så är ju marknaden redan mättad. Men vänta ett år till eller mer så kommer det nog bli bra.

Kanske låter lite som issan logik men man får hålla sig till deras bedömning. Ett träd borde ju inte tappa värde bara för att det är större och äldre. Det borde snarare öka värdet eftersom du kan få ut mer av trädet. Klart att teak och andra ädelträd går förre Eucalyptus. Men det duger säkert till någonting. Borde kolla med olika sågverk för att få en bättre bedömning än vad jag kan ge. Det jag säger är endast det jag har hört i andra hand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Eucalyptus priset har fallit ifrån 1100 baht per ton till 250 baht per ton i samband med krisen i världen.

Så det är bara att låta träden växa till sig tills priset har återhämtat sig igen.

Våra första planterade träd ska egentligen tas ner nästa år så vi får se vad priset är då.

I vår by tappas nästan inget gummi alls för tillfället, dom som har råd väntar, dom som inte har pengar tappar ändå.

Eucalyptus trä används till utemöbler som säljs bl.a i Sverige.

Det går även bra till pappersmassa, och till virke.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

...  kontakta nåt av de större företagen som håller på med sånt.

...

Innebär inte detta, att man planterar den där typen av snabbväxande träd som i princip totalförstör marken! Har varit en del debatt om detta och jag vill minnas att något svenskt företag är inblandat - var det inte som "uppfinnare" av de nya generna?

:wai:

“The only hope for the world is to make sure there is not another USA. We can’t let other countries have the same number of cars, the amount of industrialization, we have in the US. We have to stop these Third World countries right where they are.”

- Michael Oppenheimer, Environmental Defence Fund

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Om dessa företags träd är farligare än andra på marknaden vet inte jag.

Dessa firmor kontaktar ofta även fristående odlare och erbjuder ett pris för att komma och ta ned träden.

När dom inte har tillräckligt på egna odlingar.

Jag gillar att vara fri och bestämma själv när träden skall fällas och priset är lämpligt.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Hej !

Någon som har kolla på marknadspriset nu för gummi ? Sambon har börjat att tjöta om att vi skall köpa mark och sätta träd.

//Jan-E

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej !

Någon som har kolla på marknadspriset nu för gummi ? Sambon har börjat att tjöta om att vi skall köpa mark och sätta träd.

//Jan-E

Nu tror jag inte Du ska bry dig så mycket om dagspriset, planterar du nu så tar det 6-8 år innan du kan skörda.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej !

Någon som har kolla på marknadspriset nu för gummi ? Sambon har börjat att tjöta om att vi skall köpa mark och sätta träd.

//Jan-E

Hej

Dagspriset nu ligger nog på 70-100 baht per kg, så det har återhämtat sig bra.

Så för tillfället är det nog trevligt att äga gummiträd, men som sagt priset kan variera kraftigt beroende på konjukturläget.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Har man land som ligger träda kan man för att öka avyttringsvärdet plantera gummiträd och sedan sälja när markanden går upp som bäst, kör detta sedan i cykler om 2-3 år så ger det mer direkt avkastning än att invänta världsmarknadspriset på gummi.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Flickvännens far har 1500 träd som han ska börja utvinna för första ggn nu. Dock verkar han

ha svårt att få hjälp där uppe i Issan. Men det ska bli intressant att höra vad det ekonomiska blir för honom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Flickvännens far har 1500 träd som han ska börja utvinna för första ggn nu. Dock verkar han

ha svårt att få hjälp där uppe i Issan. Men det ska bli intressant att höra vad det ekonomiska blir för honom.

Hej

Det kommer förhoppningsvis att gå bra, men just att det kan vara ett problem att hitta folk att anställa för tappning och skötsel är anledningen till att vi inte har skaffat oss gummiträd själva utan låter släkten pyssla med det, vi håller oss till eucalyptus och ris.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Eucalyptus är ju en medicinalväxt också. (Slemlösande i t ex halstabletter). Eller är det ni pratar om en annan sort, som inte går att använda till det?

Annars kan man väl skörda det (också innan man hugger ner träden)?

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...