Jump to content
IGNORERAD

Köpa Schäfervalpar. Finns Till Salu!


Nypan

Recommended Posts

Det är nog inte som jag förstår, så lätt att hitta Schäfer valpar i Thailand.

Såg att det var 4 st till salu i Chonburi, c:a 3 mån gamla.

Gick fram till dom och dom såg fina ut, var sociala och kom och var nyfikna på mig.

Har i SWE haft Schäfer i 15 år, så jag har lite kännedom.

Priset var 7000 Tbh / st

Om ni vill veta mer, så kontakta mig via PM.

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 52
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • janne_h

    20

  • jan53

    6

  • acdc

    5

  • Nypan

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Det är nog inte som jag förstår, så lätt att hitta Schäfer valpar i Thailand.

Såg att det var 4 st till salu i Chonburi, c:a 3 mån gamla.

Gick fram till dom och dom såg fina ut, var sociala och kom och var nyfikna på mig.

Har i SWE haft Schäfer i 15 år, så jag har lite kännedom.

Priset var 7000 Tbh / st

Om ni vill veta mer, så kontakta mig via PM.

j

Jag har själv schäfer i Thailand.

Det man ska vara extra observant på speciellt i Thailand är ursprunget.

Detta då det faktisk till motsats var du skriver är ganska lätt att hitta Shcäfervalpar i Thailand som kommer från rena hundfabrikerna.

Deta kan medföra allt ifrån sjukdommar till att dom är knäppa i huvet eller alldeles normala. Ett lotteri med hundliv med andra ord.

Känner du uppfödaren personligen?

Finns stamtavla?

Är det en välkänd kennel?

Det är väl dom frågor som en presumtiv köpare bör ställa sig.

I vårat fall när vi skaffade Viper. Så kolade vi rekomendationer med Shcäferhundsklubben i Bangkok. Och hittade därigenom en seriös uppfödare.

Vi fick efter några veckor tillsänt från Schäferhundskluben registreringspapprerna med stamtavla.

Han är även id märkt iörat från uppfödaren vilket är registrerat i papprena.

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Forden34

Jag vill ha en igen men vet inte hur jag ska gå till väga

vill däremot ha en frisk å lugn jycke som min var

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill ha en igen men vet inte hur jag ska gå till väga

vill däremot ha en frisk å lugn jycke som min var

Tjenare Forden!

Om du följer mina instruktioner ovan så kan du hitta en.

Om dom som nypan rekomenderar håller måttet så kan ju även det vara ett alternativ.

Annars har du www.nanandnice.com som är webadressen till Vipers uppfödare.

Dom är seriösa och rekomenderade av Schäferhundsklubben. Dom ligger i packchong.

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

j

Jag har själv schäfer i Thailand.

Det man ska vara extra observant på speciellt i Thailand är ursprunget.

Detta då det faktisk till motsats var du skriver är ganska lätt att hitta Shcäfervalpar i Thailand som kommer från rena hundfabrikerna.

Deta kan medföra allt ifrån sjukdommar till att dom är knäppa i huvet eller alldeles normala. Ett lotteri med hundliv med andra ord.

Känner du uppfödaren personligen?

Finns stamtavla?

Är det en välkänd kennel?

Det är väl dom frågor som en presumtiv köpare bör ställa sig.

I vårat fall när vi skaffade Viper. Så kolade vi rekomendationer med Shcäferhundsklubben i Bangkok. Och hittade därigenom en seriös uppfödare.

Vi fick efter några veckor tillsänt från Schäferhundskluben registreringspapprerna med stamtavla.

Han är även id märkt iörat från uppfödaren vilket är registrerat i papprena.

Mvh Janne

Detta är en bra ide, visste inte hur välorganiserad hundvärlden var i Thai. Detta är naturligtvis ett bra beslut.

När det gäller dom här, så har jag ingen ytterligare info. För mig så verkade dom väldigt bra mentalt, av det jag såg av dom. Verkade lugna och harmoniska, en visade lite temperament då det kom en annan hund utanför buren, men det avtog snabbt, så det var ett bra tecken att dom lugnar sig snabbt och inte överilar.

Slutligen så skall man ha lite tur, även om man är kunnig på hundar, det kan alltid bli fel även med en hund av den bästa stamtavlan. Ibland parar man med lite inavel då man tidigare fått bra avkommor med släktingar, det är svårt att ha koll på.

Hur är det med höftleder i Thai, är dom ok eller bör man röntga innan?? Vad är vanligt.

Vad som jag tänker på att det finns nog inte så många av rasen i Thai, Har bott här nu 3 år , rest runt i många år och aldrig sett någon förut.

Ändrades av Nypan

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta är en bra ide, visste inte hur välorganiserad hundvärlden var i Thai. Detta är naturligtvis ett bra beslut.

När det gäller dom här, så har jag ingen ytterligare info. För mig så verkade dom väldigt bra mentalt, av det jag såg av dom. Verkade lugna och harmoniska, en visade lite temperament då det kom en annan hund utanför buren, men det avtog snabbt, så det var ett bra tecken att dom lugnar sig snabbt och inte överilar.

Slutligen så skall man ha lite tur, även om man är kunnig på hundar, det kan alltid bli fel även med en hund av den bästa stamtavlan. Ibland parar man med lite inavel då man tidigare fått bra avkommor med släktingar, det är svårt att ha koll på.

Hur är det med höftleder i Thai, är dom ok eller bör man röntga innan?? Vad är vanligt.

Vad jag jag hört så är det ungefär lika stor risk med hd problem som i europa.

Dom flesta seripsa har importerat från Tyskland för avel.

Man ska undvika hundfabrikerna så minskar risken.

Dock kan dom ju alltid bli sjuka ändå.

Som exempel gick min svägerska och köpte en chiuvava (ursäkta stavningen). På en marknad. Den hunden är inte riktigt frisk och har bitit ett flertal av oss i familjen.

Kommer troligen från en hundfabrik?

Kolla bara upp uppfödaren ordentligt så ökar risken att man slipper efter några månader när man verkligen älskar den där lilla krabaten står för avlivning.

Sånt vill jag inteönska mig någon.

Och ja hundvärlden är stor i Thailand.

Varje år har dom t.ex stor hundutställning i muatongtani i Bangkok.

Mvh Janne

Ändrades av janne_h

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Chan2011

Detta är en bra ide, visste inte hur välorganiserad hundvärlden var i Thai. Detta är naturligtvis ett bra beslut.

När det gäller dom här, så har jag ingen ytterligare info. För mig så verkade dom väldigt bra mentalt, av det jag såg av dom. Verkade lugna och harmoniska, en visade lite temperament då det kom en annan hund utanför buren, men det avtog snabbt, så det var ett bra tecken att dom lugnar sig snabbt och inte överilar.

Slutligen så skall man ha lite tur, även om man är kunnig på hundar, det kan alltid bli fel även med en hund av den bästa stamtavlan. Ibland parar man med lite inavel då man tidigare fått bra avkommor med släktingar, det är svårt att ha koll på.

Hur är det med höftleder i Thai, är dom ok eller bör man röntga innan?? Vad är vanligt.

Vad som jag tänker på att det finns nog inte så många av rasen i Thai, Har bott här nu 3 år , rest runt i många år och aldrig sett någon förut.

Hej,

Vill pasta att Thailands hunduppfodning ar valdigt serios och valorganiserad,inom KCT(kennelclub Thailand)finns dom flesta raserna representerade.

Vi haller sjalva pa med uppfodning i liten skala(Engelsk Bulldog) och dom uppfodare vi anvander oss av for parning ar mycket seriosa och ansvars tagande.

Ett tips om man vill ha friska och sunda hundar ar att undvika att kopa pa marknader och stallet vanda sig till uppfodare,bara att googla pa hundras+Thailand,samt besoka stora hundutstallningar for att fa kontakt med seriosa uppfodare.

Halsningar

Chan2011

Link to comment
Dela på andra sajter

Skickar upp senaste bilden jag har på min grabb.

post-3145-0-30307000-1343563052_thumb.jp

Mvh Janne

post-3145-0-30307000-1343563052_thumb.jp

Ändrades av janne_h

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

om en hund skall vara OK så skall hunden ha en stamtavla, sen skall den vara fri röntgad (HÖFTLEDERNA), och det gäller nog dom allra flesta (POPULÄRA) hundraser, och vara regerstrerade i typ Skk eller motsvarande lands org. om det är en seriös uppfödare,obs gå inte på att dom ser SÅ gulliga ut, det gör ju alla små valpar, sjukdomerna kommer senare i deras liv, då visar dom sitt rätta JAG.

Link to comment
Dela på andra sajter

om en hund skall vara OK så skall hunden ha en stamtavla, sen skall den vara fri röntgad (HÖFTLEDERNA), och det gäller nog dom allra flesta (POPULÄRA) hundraser, och vara regerstrerade i typ Skk eller motsvarande lands org. om det är en seriös uppfödare,obs gå inte på att dom ser SÅ gulliga ut, det gör ju alla små valpar, sjukdomerna kommer senare i deras liv, då visar dom sitt rätta JAG.

Jag skulle villa säga att ordet "skall" låter ganska dramatiskt.

Om man köper hund av någon icke vedertagen uppfödare så är det ett lotteri. Chansen kanske ökar från 5% att den ska vara sjuk till 30 % och om man köper på marknad så kanske motsvarande siffra är 60%. Nu har jag naturligtvis inte suttit och studerat statistik. Men i många fall går det även bra även fast man inte följt mallen för "så gör man"

Dock ska man vara mycket medveten om riskerna.

Och trots allt så är ju én hund ingen telefon man byter in på garanti när den är trasig, även om många uppfödare utfäster garantier och ny hund om den skulle insjukna. Utan en levande varelser som man då får känslor för. Då är det ju en större anledning att följa mallen för så gör man.För att minska ner riskerna till minimala. Ungefär samma sunda förnuft som att man tar bilbältet på sig när man sätter sig i en bil.

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Dom lite sämre hundarna i kullen ska väl också kunna få ett bra liv, eller tänker ni bara på er själva

och att ni kan tjäna mera pengar vid vidareförsäljning av avkomma.

Sorry, hela livet har jag hållit med de svagaste.

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom lite sämre hundarna i kullen ska väl också kunna få ett bra liv, eller tänker ni bara på er själva

och att ni kan tjäna mera pengar vid vidareförsäljning av avkomma.

Sorry, hela livet har jag hållit med de svagaste.

Jag vet inte vilken erfarenhet du har av hunduppfödning.

Men jag anser inte att det är bra att stödja oseriösa uppfödare som t.ex håller på med innavel. Eller låter valpar leva i missär innan dom presenteras för en presumtiv köpare. Eller parar hundar med allvarligt sjuka ärftliga sjukdomar.

Är det det du menar att dom ska få ett bra liv? Eller är du bara allmänt förvirrad idag?

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Jag vet inte vilken erfarenhet du har av hunduppfödning.

Men jag anser inte att det är bra att stödja oseriösa uppfödare som t.ex håller på med innavel. Eller låter valpar leva i missär innan dom presenteras för en presumtiv köpare. Eller parar hundar med allvarligt sjuka ärftliga sjukdomar.

Är det det du menar att dom ska få ett bra liv? Eller är du bara allmänt förvirrad idag?

Mvh Janne

Ja inte fan menar jag att uppfödarna ska få ett bra liv.

Inte heller vänder sig väl tråden till uppfödareaspiranter utan till de som letar efter en trevlig hund.

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja inte fan menar jag att uppfödarna ska få ett bra liv.

Inte heller vänder sig väl tråden till uppfödareaspiranter utan till de som letar efter en trevlig hund.

Du är med andra ord bara allmänt förvirrad då?

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Du är med andra ord bara allmänt förvirrad då?

Finns det nåt mer religionsomspunnet än mobiler så är det väll att messerschmittra om hundar.

Link to comment
Dela på andra sajter

om en hund skall vara OK så skall hunden ha en stamtavla, sen skall den vara fri röntgad (HÖFTLEDERNA), och det gäller nog dom allra flesta (POPULÄRA) hundraser, och vara regerstrerade i typ Skk eller motsvarande lands org. om det är en seriös uppfödare,obs gå inte på att dom ser SÅ gulliga ut, det gör ju alla små valpar, sjukdomerna kommer senare i deras liv, då visar dom sitt rätta JAG.

Det är naturligtvis bra om hunden har en stamtavla, men den ger inte mycket garanti för att hunden är frisk, i bästa fall så ger den dig uppgifter på vilka dennes föräldrar är, och vem som har fött upp valpen.

Sedan är det med dokument på hundar som med andra dokument i Thai, dom flesta går att köpa var som helst.

Jag öppnade inte denna spalt, bara för att några skall skälla på varandra.

Jag skrev om valparna, bara för att jag hade den uppfattningen, att dessa valpar kanske kunde vara något för ev. intresserade. att det var fina och bra valpar, enlig vad jag uppfattade.

Jag har bara 15 - 20 års erfarenhet sedan 70 talet av Schäfer så jag kan inte så mycket,tränade skyddshundar och hade själv 2 fina hundar.

Det jag snabbt såg av dessa valpar var att jag hade mycket väl kunnat köpt en av dom, om jag hade velat ha hund igen. Dom var pigga och kraftiga exemplar, och enligt min uppfattning bra temperament.

Tror att omdöme och känslan skall styra, inte om dom är söta eller gulliga det går fetbort, skall var karaktären på valpen, samt hur den rör sig fysiskt, och uppträder i en ovan miljö.Tillgänglighet mot främmande, samt ha ett lugnt sätt inombords, samt kampvilja. Är inte att jämställa med aggresivitet.

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle villa säga att ordet "skall" låter ganska dramatiskt.

Om man köper hund av någon icke vedertagen uppfödare så är det ett lotteri. Chansen kanske ökar från 5% att den ska vara sjuk till 30 % och om man köper på marknad så kanske motsvarande siffra är 60%. Nu har jag naturligtvis inte suttit och studerat statistik. Men i många fall går det även bra även fast man inte följt mallen för "så gör man"

Dock ska man vara mycket medveten om riskerna.

Och trots allt så är ju én hund ingen telefon man byter in på garanti när den är trasig, även om många uppfödare utfäster garantier och ny hund om den skulle insjukna. Utan en levande varelser som man då får känslor för. Då är det ju en större anledning att följa mallen för så gör man.För att minska ner riskerna till minimala. Ungefär samma sunda förnuft som att man tar bilbältet på sig när man sätter sig i en bil.

Mvh Janne

ordet skall är ett måste när det gäller SCHÄFFER. om det inte skulle vara fri röntagd skulle jag ALDRIG köpa hunden i fråga, men det är ju upp till var o en att avgöra, vill man ha problem så köper man grisen i säcken, problem med höftleder kommer som ett brev på posten. tro mig jag har haft 4,5 Schäffrar i mitt liv o har en hel erfarenhet av brukshundar. är dom inte friröntagade så kommer problem för eller senare, + en hel del av dom populära hundarna typ labrador , golden, springelspaniel har tendens till att drabbas av cancer o då gäller det även Amstaff ( Pitbull) .
Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det nåt mer religionsomspunnet än mobiler så är det väll att messerschmittra om hundar.

Ja och har man inget att tillföra i ämnet så finns det dom som går in och spammar tråden med ot inlägg:D;)

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är naturligtvis bra om hunden har en stamtavla, men den ger inte mycket garanti för att hunden är frisk, i bästa fall så ger den dig uppgifter på vilka dennes föräldrar är, och vem som har fött upp valpen.

Sedan är det med dokument på hundar som med andra dokument i Thai, dom flesta går att köpa var som helst.

Jag öppnade inte denna spalt, bara för att några skall skälla på varandra.

Jag skrev om valparna, bara för att jag hade den uppfattningen, att dessa valpar kanske kunde vara något för ev. intresserade. att det var fina och bra valpar, enlig vad jag uppfattade.

Jag har bara 15 - 20 års erfarenhet sedan 70 talet av Schäfer så jag kan inte så mycket,tränade skyddshundar och hade själv 2 fina hundar.

Det jag snabbt såg av dessa valpar var att jag hade mycket väl kunnat köpt en av dom, om jag hade velat ha hund igen. Dom var pigga och kraftiga exemplar, och enligt min uppfattning bra temperament.

Tror att omdöme och känslan skall styra, inte om dom är söta eller gulliga det går fetbort, skall var karaktären på valpen, samt hur den rör sig fysiskt, och uppträder i en ovan miljö.Tillgänglighet mot främmande, samt ha ett lugnt sätt inombords, samt kampvilja. Är inte att jämställa med aggresivitet.

det kan jag hålla med om att en stamtavla inte är en garanti för att hunden är frisk, MEN det kan ge mycket iformation om hundens standard, om du vet något om stamtavlor så gäller det att ju mer shampions utmärkelser där är i Stamträdet desto friskare är då chansen på att hunden är, och att där är info om hur familje relationerna är mellan far o mor, syster o broder o.s.v, den infon vill man ju ha, så det inte är inavlade hundar man köper eller hur?
Link to comment
Dela på andra sajter

ordet skall är ett måste när det gäller SCHÄFFER. om det inte skulle vara fri röntagd skulle jag ALDRIG köpa hunden i fråga, men det är ju upp till var o en att avgöra, vill man ha problem så köper man grisen i säcken, problem med höftleder kommer som ett brev på posten. tro mig jag har haft 4,5 Schäffrar i mitt liv o har en hel erfarenhet av brukshundar. är dom inte friröntagade så kommer problem för eller senare, + en hel del av dom populära hundarna typ labrador , golden, springelspaniel har tendens till att drabbas av cancer o då gäller det även Amstaff ( Pitbull) .

Du trampar in på minerad mark nu.

Jag är övertygad om att det finns flera skribenter här som köpt sina hundar här utan höftröntgen.

Är du säker att du ser allt på en så liten valp?

Jag vet i alla fall en golden av en medlem i surin som har en undebart fin golden utan att det gått illa. Den hunden kommer från byn utan ett papper.

Visst precis som jag skriver ökar risken om man köper en friröntgad hund.

Men det betyder inte att man ska döma ut dom som inte gör det.

Jag tycker att det är viktigt med papper. Men andra tycker annorlunda. Och det får man faktiskt respektera.

Mvh Janne

Ändrades av janne_h

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

det kan jag hålla med om att en stamtavla inte är en garanti för att hunden är frisk, MEN det kan ge mycket iformation om hundens standard, om du vet något om stamtavlor så gäller det att ju mer shampions utmärkelser där är i Stamträdet desto friskare är då chansen på att hunden är, och att där är info om hur familje relationerna är mellan far o mor, syster o broder o.s.v, den infon vill man ju ha, så det inte är inavlade hundar man köper eller hur?

Det ligger faktiskt en del i det som nypan skriver.

I Thailand förekommer det att dom skickar med falska papper.

Och får man en Stamtavla utskriven samtidigt som man hämtar hunden så kan man vara säker på att den är falsk.

Den skickas efter ett par veckor från schäferhundsklubben. Detta för att den sk verifireas mot andra tidigare inskickade papper i stamträdet samt registreras.

Mvh janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Du trampar in på minerad mark nu.

Jag är övertygad om att det finns flera skribenter här som köpt sina hundar här utan höftröntgen.

Är du säker att du ser allt på en så liten valp?

Jag vet i alla fall en golden av en medlem i surin som har en undebart fin golden utan att det gått illa. Den hunden kommer från byn utan ett papper.

Visst precis som jag skriver ökar risken om man köper en friröntgad hund.

Men det betyder inte att man ska döma ut dom som inte gör det.

Jag tycker att det är viktigt med papper. Men andra tycker annorlunda. Och det får man faktiskt respektera.

Mvh Janne

det gäller j förtusan inte alla hundar naturligtvis men om du är en seriös hundköpare o vill slippa en massa problem , så hade jag nog gått till en "serös" hunduppfödare som har ett gott rykte om sig( Kan Man kolla på SSK eller motsvarande i gällande land, men det är här i Sverige som jag talar för. Hur hundarna är i Thailand eller o Botwana eller någon annan stans vet jag inte . det räcker garanterat till att se hur hundarna är o blir behandlade i Thailand för länder som figurerar i Animal planet typ! o inte illa sagt om att det inte skulle finnas seriösa uppfödare i Thailand. jag dömer inte ut alla HUNDAR men många populära hundraser har det avlats så mycket att det är med inavlade hundar kommer problemen. sen är det ju som med allting att alla är ju inte ett måndags x eller hur?
Link to comment
Dela på andra sajter

Det ligger faktiskt en del i det som nypan skriver.

I Thailand förekommer det att dom skickar med falska papper.

Och får man en Stamtavla utskriven samtidigt som man hämtar hunden så kan man vara säker på att den är falsk.

Den skickas efter ett par veckor från schäferhundsklubben. Detta för att den sk verifireas mot andra tidigare inskickade papper i stamträdet samt registreras.

Mvh janne

Hej. ja bara det säger att man skall kolla med deras nationella orginisationen typ som vår SSK , för min del så är det slut med hundar i min fam, jag har haft över 15 hundar sen jag var liten påg tills för några år sen. den sista hunden jag hade var en blandras mellan STOR ( skall vara med tyskt Y) mynschtör länder-Golden Retriver, det var den friskaste hund jag har haft någonsin, den blev oxhså 16 år gammal innan den somna in för evigt, ända besöket hos vet var när den skulle ha sina spruter -valpsjuka m.m.
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej. ja bara det säger att man skall kolla med deras nationella orginisationen typ som vår SSK , för min del så är det slut med hundar i min fam, jag har haft över 15 hundar sen jag var liten påg tills för några år sen. den sista hunden jag hade var en blandras mellan STOR ( skall vara med tyskt Y) mynschtör länder-Golden Retriver, det var den friskaste hund jag har haft någonsin, den blev oxhså 16 år gammal innan den somna in för evigt, ända besöket hos vet var när den skulle ha sina spruter -valpsjuka m.m.

Ja det var det vi gjorde när vi skaffade oss viper i våras.

Vi kollade vilka uppfödare dom rekomenderade? Och vände oss till en av dom.

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det var det vi gjorde när vi skaffade oss viper i våras.

Vi kollade vilka uppfödare dom rekomenderade? Och vände oss till en av dom.

Mvh Janne

:14: bra. då får man hoppas att hunden är ok o att ni slipper en massa problem i framtiden. lycka till med VIPER.
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...