Jump to content
IGNORERAD

Någon ska flytta till Thailand och frågar dig vilken provins eller landsdel är bra, vad skulle just du rekommendera.


acdc

Recommended Posts

Guest wUThai

Vilket satans förbannade dravell att skriva på ett forum.

Själv tycker jag det var riktigt förbannat roligt skrivet. Har du ingen humor kapten krok? :)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 107
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • hamnoi

    7

  • acdc

    7

  • Scandinaviancorner

    5

  • janne_h

    4

Mest aktiva i denna tråd

Att Isaanbor är de överlägset trevligaste människorna samt mest ärliga i Thailand är ju helt i linje med vad IL anser om övriga Thailand.

Inte svårt att få det till att folk från andra delar av landet är mindre ärlig och trevliga när man läser dessa rader, men tror inte han riktigt fattar vad han skriver själv.

Nåväl, gillar man folk från Isaan så är ju Patong, Pattaya och vissa delar av centrala Bangkok också ställen där dessa överlägset trevligaste människor finns i överlägset antal. Så även på dessa orter kan man ju då leva och må bra, en slutssats så god som vilken. :ironi:

Själv skulle jag inte kunna tänka mig att flytta ut i en mindre by, inte i norr, inte i söder, skulle få lappsjuka.

I norr skulle jag kunna tänka mig Chiang Mai eller lite öster tror jag att Korat skulle var ok för mig.

Bangkok med omnejd, absolut.

Jomtien där jag bott är fortfarande efter många år min favorit, även om ryssinvasionen är lite väl påtaglig, men att leva ett vanligt liv där är fortfarande kanon, där finns allt.

Rayong med omgivning, absolut.

Huahin går fetbort, har aldrig gillat detta ställe.

Chumpon, ja där tror jag det skulle gå bra att leva.

Surath Thani, ALDRIG i livet, sunkigaste stället i Thailand även om det är en storstad.

Nakhon Si Thamarat, absolut, dock ytterst få faranger så man får vara beredd på att bli uttittad.

Åså en outsider, Krabi, staden, trevlig och nära till en av jordens vakraste platser, Krabis skärgård på lågsäsong, ojojojoj...

Vill också påstå att folk från hela Thailand ofta är trevliga och att påstå att vissa regioner härbärgerar trevligare mäniskor än andra delar är riktigt knäppt och tyder på en om i det närmaste rasistiskt i alla fall ett enormt förutfattat tycke. Mäniskor är ofta precis som du själv bemöter dem, värt att tänka på.

Ändrades av Vaxet

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Du tror inte det beror på att de människorna passar bättre med din egen personlighet och behov ?

Tror snarare att varje människa har olika behov och därmed trivs bäst på olika platser med olika människor runt om kring sig

Så att dom kanske är de "överlägset trevligaste människorna" gäller kanske enligt dina personliga värderingar men stämmer därmed inte in på vad andra anser

Jag väljer inte att döma folkgrupper/landsändar/miljöer rakt av. Jag har träffat otroligt trevliga människor i alla möjliga olika miljöer i Thailand och även råkat på riktiga rötägg och rena "monster" i ett flertal landsdelar i Thailand.

Hej

Så skulle det nog kunna vara, men jag upplever faktiskt olika folkgrupper på detta sätt även utanför Thailand, t.ex i Filippinerna och Indonesien där jag också upplever befolkningen på landet som mer ärliga, gästvänligare, mindre giriga och betydligt generösare, jag tror helt enkelt att människornas behov av pengar i städer och turistorter där det är betydligt dyrare att leva, tempot är högt och som dessutom drar till sig allehanda lycksökare och lurendrejare som inte alltid har ärliga avsikter, och vistas man där upplever man dom lätt som oärligare, girigare och mindre generösa, dom har helt enkelt ofta varken tid eller lust att engagera sig i något eller någon om det inte finns pengar att tjäna eller komma över.

Jag själv upplever definitivt att chansen (risken) är betydligt större att träffa rötägg eller "rena monster" i storstäder och turistorter än bland risfälten, byarna och småstäderna på landsbygden, och att chansen till möten med gästvänliga, generösa och trevliga människor är enligt mig mångdubbelt större där än i t.ex Bangkok och dom största turistorterna.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Så skulle det nog kunna vara, men jag upplever faktiskt olika folkgrupper på detta sätt även utanför Thailand, t.ex i Filippinerna och Indonesien där jag också upplever befolkningen på landet som mer ärliga, gästvänligare, mindre giriga och betydligt generösare, jag tror helt enkelt att människornas behov av pengar i städer och turistorter där det är betydligt dyrare att leva, tempot är högt och som dessutom drar till sig allehanda lycksökare och lurendrejare som inte alltid har ärliga avsikter, och vistas man där upplever man dom lätt som oärligare, girigare och mindre generösa, dom har helt enkelt ofta varken tid eller lust att engagera sig i något eller någon om det inte finns pengar att tjäna eller komma över.

Jag själv upplever definitivt att chansen (risken) är betydligt större att träffa rötägg eller "rena monster" i storstäder och turistorter än bland risfälten, byarna och småstäderna på landsbygden, och att chansen till möten med gästvänliga, generösa och trevliga människor är enligt mig mångdubbelt större där än i t.ex Bangkok och dom största turistorterna.

Mvh isan lover

Upplever du samma skillnader hemma i Sverige också ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Upplever du samma skillnader hemma i Sverige också ?

Det är klart på landsbygden i Pajala kommun är dom ju trevligare än stockholmarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Jag själv upplever definitivt att chansen (risken) är betydligt större att träffa rötägg eller "rena monster" i storstäder och turistorter än bland risfälten

Ja, för ute på vischan slipper man ju träffa onödigt mycket folk.

Link to comment
Dela på andra sajter

En sån tur att man är född i Sverige och därmed har en "helförsäkring" mot sjukdom. Det vore inte så skoj om man tvingades bo kvar i sin hemby och leva på allmosor.

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Pattaya, är det genuina Thailand. Vad är det som kostar multum i Pattaya? Vafan, är du med en sån som hänger utanför 7/11? :)

nä pattis har hyffssde priser fortfarande.. o flaskan kan man fortfarande ta själv till baren med rätt sällskap

Link to comment
Dela på andra sajter

Så är det ju givetvis. Vi var i Stockholm några dagar innan vi åkte till Tibro i somras och de där stockholmarna var ena oärliga, stressade, hänsynslösa och giriga människor och vi bara längtade hem till Tibro och alla naturliga, avspända, lättroade, generösa, ärliga och trevliga västgötar. Pga mitt jobb var vi tvungna att stanna en natt i Mordor igen och när det var dags att ta taxin ut till Arlanda höll vi på att missa flyget för vi hade gett oss den på att inte åka med en stockholmare. Det tog 2 timmar och 25 minuter och 96 bortschasade taxibilar innan det till slut stannade en kille som på frågan "Är du från Västergötland?" svarade "Nej, men jag bodde 1 år på en flyktingförläggning i Herrljunga". Tiden började ju rinna iväg så vi tog honom och sicken trevlig kille! Helt annorlunda alla taxichaufförer från Stockholm. Jag har aldrig varit i Herrljunga och han satt ju bara på en flykingförläggning men jag drog några Bert Karlsson-skämt och sjöng en Bröderna Djup-sång och eftersom musik och mystik är en del i vardagen för västgötar så njöt han verkligen eller så var han bara lättroad.

Ja här bjuder man till med sill & nubbe på din stockholmsvistelse. Och så får man klä skott :wink::D

Det är tur att man kan stå till tjänst i alla fall... :drinks:.

Men jag får väl försvara mig med att jag har båda fötterna i både Bangkok samt Issan.

Undrar var man hamnar på IL,s ragnskala där?

Mvh Janne

Ändrades av janne_h

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Så skulle det nog kunna vara, men jag upplever faktiskt olika folkgrupper på detta sätt även utanför Thailand, t.ex i Filippinerna och Indonesien där jag också upplever befolkningen på landet som mer ärliga, gästvänligare, mindre giriga och betydligt generösare, jag tror helt enkelt att människornas behov av pengar i städer och turistorter där det är betydligt dyrare att leva, tempot är högt och som dessutom drar till sig allehanda lycksökare och lurendrejare som inte alltid har ärliga avsikter, och vistas man där upplever man dom lätt som oärligare, girigare och mindre generösa, dom har helt enkelt ofta varken tid eller lust att engagera sig i något eller någon om det inte finns pengar att tjäna eller komma över.

Jag själv upplever definitivt att chansen (risken) är betydligt större att träffa rötägg eller "rena monster" i storstäder och turistorter än bland risfälten, byarna och småstäderna på landsbygden, och att chansen till möten med gästvänliga, generösa och trevliga människor är enligt mig mångdubbelt större där än i t.ex Bangkok och dom största turistorterna.

Mvh isan lover

Ja du lär nog möta några fler folk på Sukhumvit än på ett risfält på en halvtimme. Så statistiskt sätt så har du nog rätt.

Sen om din freud analys går hem eller inte är en annan sak?

Och i slutänden beror det nog på en själv vilket bemötande man får.

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Ja du lär nog möta några fler folk på Sukhumvit än på ett risfält på en halvtimme. Så statistiskt sätt så har du nog rätt.

Sen om din freud analys går hem eller inte är en annan sak?

Och i slutänden beror det nog på en själv vilket bemötande man får.

Mvh Janne

Hej

Ja rent statistiskt borde det vara så och det är nog inte konstigt att man också upplever det så, och är man dessutom van med att leva "lantliv" både i sverige och Thailand så har man nog lite svårt för detta.

Mvh isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Skulle nog inte rekommendera någon att flytta till Thailand.- Men besök gärna landet :)

Hej

Själv går jag inte heller runt och rekommenderar folk att flytta till Thailand, men jag avråder ingen heller om personen verkar veta vad han vill och har förutsättningar att både trivas och lyckas, men det gäller nog att skaffa sig en sysselsättning och Thailändska vänner om man inte är pensionär för att man ska trivas, att bara turista år efter år håller nog inte.

Och att som många nedflyttade dysterkvistar och longstayare sitta där nere och klaga på hur dåligt allt är, hur opålitliga Thailändarna är, hur illa allt fungerar och hur bra det är i Sverige har jag aldrig begripit mig på, det verkar vara någon slags självplågeri och lidande förknippat med detta.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Själv går jag inte heller runt och rekommenderar folk att flytta till Thailand, men jag avråder ingen heller om personen verkar veta vad han vill och har förutsättningar att både trivas och lyckas, men det gäller nog att skaffa sig en sysselsättning och Thailändska vänner om man inte är pensionär för att man ska trivas, att bara turista år efter år håller nog inte.

Och att som många nedflyttade dysterkvistar och longstayare sitta där nere och klaga på hur dåligt allt är, hur opålitliga Thailändarna är, hur illa allt fungerar och hur bra det är i Sverige har jag aldrig begripit mig på, det verkar vara någon slags självplågeri och lidande förknippat med detta.

Mvh Isan Lover

Så jag som pensionär får inte skaffa mig en sysselsättning och thailändska vänner.

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Så jag som pensionär får inte skaffa mig en sysselsättning och thailändska vänner.

Hej

Det är det ju inget som hindrar, men jag har fått uppfattningen att en svensk pensionär gärna vill ha andra svenskar (utlänningar) omkring sig och tillgång på svensk (västerländsk) mat o.s.v, och som pensionär kanske behovet av sysselsättning, inkomster och viljan till att lära sig ett nytt språk och ta till sig en ny kultur inte är lika stor som hos en 25 åring, men det finns naturllgtvis undantag och det är ju inget som hindrar att man gör både och även som pensionär.

Mvh isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det är det ju inget som hindrar, men jag har fått uppfattningen att en svensk pensionär gärna vill ha andra svenskar (utlänningar) omkring sig och tillgång på svensk (västerländsk) mat o.s.v, och som pensionär kanske behovet av sysselsättning, inkomster och viljan till att lära sig ett nytt språk och ta till sig en ny kultur inte är lika stor som hos en 25 åring, men det finns naturllgtvis undantag och det är ju inget som hindrar att man gör både och även som pensionär.

Mvh isan lover

Så då klassar du oss pensionärer som passiva osociala föredettingar med helt körd vilja att förkovra oss?Du får nog träffa några fler människor innan du uttalar dig.

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Själv går jag inte heller runt och rekommenderar folk att flytta till Thailand, men jag avråder ingen heller om personen verkar veta vad han vill och har förutsättningar att både trivas och lyckas, men det gäller nog att skaffa sig en sysselsättning och Thailändska vänner om man inte är pensionär för att man ska trivas, att bara turista år efter år håller nog inte.

Och att som många nedflyttade dysterkvistar och longstayare sitta där nere och klaga på hur dåligt allt är, hur opålitliga Thailändarna är, hur illa allt fungerar och hur bra det är i Sverige har jag aldrig begripit mig på, det verkar vara någon slags självplågeri och lidande förknippat med detta.

Mvh Isan Lover

Är det inte naturligt att var och en med normalt kritiskt tänkande observerar och riktar sund kritik mot företeelser som förekommer i just den miljö, där vederbörande befinner sej i sedan lång tid?

Man behöver väl inte vara gnällspik för att ha synpunkter utifrån ett bredare perspektiv än just det begränsade thailändska.

Ändrades av Jive

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Är det inte naturligt att var och en med normalt kritiskt tänkande observerar och riktar sund kritik mot företeelser som förekommer i just den miljö, där vederbörande befinner sej i sedan lång tid?

Man behöver väl inte vara gnällspik för att ha synpunkter utifrån ett bredare perspektiv än just det begränsade thailändska.

Hej

Man behöver absolut inte vara en gnällspik, men jag har ännu inte besökt en resturang eller bar med inriktning på utlänningar utan att träffa och höra sådana, och det är absolut inget typiskt eller unikt för svenskar, du upplever exakt det samma på en Brittisk, Tysk, Amerikansk, Italiensk eller Australiensisk dito, och det spelar ingen roll om den ligger i Indonesien, Thailand, Laos eller något annat land som skiljer sig ifrån Europa, ibland upplever jag t.o.m besökarna där som mer eller mindre öppet rasistiska, och det är en av anledningarna till att jag sällan besöker såna här ställen.

Antingen har jag haft en väldig otur genom åren eller så ligger det något i denna min iakttagelse, vore spännande att höra fler människors synpunkter i denna fråga.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Så då klassar du oss pensionärer som passiva osociala föredettingar med helt körd vilja att förkovra oss?Du får nog träffa några fler människor innan du uttalar dig.

Hej

Lessen om du tolkade mitt inlägg på det sättet för det var inte min avsikt.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

För egen del var inte valet av distrikt det primära, utan frågan var,kan jag klara att emigrera till en helt annan kultur och språkområde...

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det inte naturligt att var och en med normalt kritiskt tänkande observerar och riktar sund kritik mot företeelser som förekommer i just den miljö, där vederbörande befinner sej i sedan lång tid?

Man behöver väl inte vara gnällspik för att ha synpunkter utifrån ett bredare perspektiv än just det begränsade thailändska.

Förvisso har du rätt i detta att man kan, och skall rikta kritik, men jag ställer samma fråga som IL ibland när det enda man hör när man träffas för nåt middagsparty eller så är hur jävla uselt allting är, inget som är riktigt bra och de allra flesta Thailändare är mer eller mindre inbecilla lallare!

Obs. detta är ingen helsvensk syssla, de flesta faranggrupper hyser samma avoga inställning och om man dristar sig till att fråga va fan dom gör här blir dom skitsura och frågar mig detsamma, mitt svar är precis som med mycket annat...man får vad man betalar för.

Att det rinner över ibland är väl helt naturligt, men konstant gnäll känns bara som att man söker medhåll och sympati för sitt misslyckande!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

För egen del var inte valet av distrikt det primära, utan frågan var,kan jag klara att emigrera till en helt annan kultur och språkområde...

Tjena!

Jag har klarat mig bra i mer än 6 år som bosatt i Thailand. Rekommenderar ingen att flytta men givetvis svarar jag på alla frågor.

om jag kan. Har tagit det mesta med en klackspark..kulturen,språk m.m Har min bil full med Buddha-figurer,tecken i taket utan att

det stör mig. Vi har Buddha-gubbar i ett litet tempel upphängt på väggen i vårt hus..stör mig inte.

Kan inte prata Thai något vidare...stör mig inte. En del har synpunkter på mig som falang...stör mig inte.

Umgås inte med andra Svenskar,förutom när jag får besök från Sverige eller besöker någon forumträff(första gången Fritz kalas)

...stör mig inte. Är varken röd eller gul politiskt...stör mig inte. Bor inte när havet...stör mig inte.

Har gjort upp med mina syskon och barn i Sverige att vid mitt frånfälle ska jag sakta kremeras i byn...helt ok.

Så med andra ord: jag STORMTRIVS här i Thailand.

Ta allt med ett leende och en klackspark så fixar sig det mesta. Är för gammal för att ha tid att bry mig om småsaker. :thumbsup:

Med andra ord: JAG STORMTRIVS med mitt liv här i Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Samma här...trivs jättebra, är hemmamake typ Curt Olsson.Servar hustrun i allt...

Men börjar få lite myror.. har slackat 4 år ...

Men hustrun har plan, att vi kan ta lite vinst från firman och åka runt till barnhem...

Vi lagar mat etc...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är helt naturligt att folk gnäller. Gammal som ung. När folk inte har någon sysselsättning finns det mycket tid för att leta fel. Samma gnäll finner man överallt i världen. När man får någon meningsfull sysselsättning så trivs man bättre och letar inte fel på samma sätt längre

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...