Jump to content
IGNORERAD

Varför så mycket piller?


hamnoi

Recommended Posts

Blev lite inspirerad av acdc´s alla trådar så jag kör en egen :)

Ju mer jag läser här så ser man folk som har problem med diverse sjukdomar.

Min undran är varför man hellre trycker i sig massa piller än att ta tag i roten till problemet?

Många utav besvären går ju att lindra med bättre mat,motion och måttligt med alkohol.

År det utav lättja som ni föredra piller framför nyttig mat och motion? Tänker ni inte på era familjer och vill vara med dom så länge som möjligt?

Det känns onekligen lite egoistiskt med "man lever bara en gång mentaliteten".

Jag är fullt medveten om att ibland så krävs mediciner men det verkar som många "tar den lätta vägen".

Själv så hade jag högt dåligt kolestrol och lågt bra vid en hälsokoll för några år sedan.

Det låg såpass att läkaren sa att det var dags för mediciner om jag inte gjorde något åt det.

Hon tipsade om massa lightprodukter och motion...jag gjorde tvärtom i matväg.

Jag började käka GI med en hel del fett i kosten och körde spinning,löpning och lite styrka.

Vid nästa kontroll så var läkaren förvånad över hur bra min värden var och frågade hur jag hade gjort.

Hon var rätt lång i trynet när jag berättade vad jag åt...riktigt smör,vispgrädde,feta ostar,bacon,omeletter med ost mm.

Jag åt iofs ganska mycket lax,makrill,kött,kyckling och grönsaker med.

Nu äter jag inte GI längre och kistan är rundare och vikten högre.

Men träning försöker jag köra 3ggr/vecka mest pga 2 knäoperationer så styrkan behövde byggas upp igen.

Men vid senaste kollen så var mina kolestrolvärden bra, inte lika bra som när jag vägde 10kg mindre och åt GI men ändå helt ok.

Så träning påverkar nog resultatet mycket.

Ja det var bara mina funderingar från ett gråmulet Gbg /Hn

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

He he ACDC syndromet.. ny tråd...

Men jag har funderat själv... hustrun och bekanta ... direkt till apoteket vid minsta bekymmer..

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det var bara mina funderingar från ett gråmulet Gbg /Hn

Kör också Gi ibland, funkar klockrent.

Tyvärr så älskar jag potatis i alla former annars skulle jag

gå på GI diet hela tiden. :thumbsup:

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Mr Ning Ning

Nackdelen med piller är ju att man ofta får öka dosen efter en tid,

Óch att sen höra folk säga..Jag KAN inte sluta röka/äta/supa/droga eller vad de nu är.

Dom vill helt enkelt inte.

Eller vågar inte.

Det jag kan göra i dagsläget är att promenera lite varje dag,

och jobba lite med mina hantlar.

Sen säger kroppen stopp.

Jag tidigare gått igenom div olika program tills. med sjukgymnaster och läkare.

Men värken blev bara värre hur vi än försökte.

Så bara lägga ner. Tyvärr.

Svarar ej på akupunktur.

Skulle jag börja äta piller mot min värk vore jag snart missbrukare.

Så jag håller mig ifrån allt vad piller heter så länge det går.

Sen när det gäller mat så kan man äta det mesta.

Viktigare att inte äta för mkt.

Det är inga problem att gå ner i vikt även om man gillar potatis eller pasta.

Bara minska portionerna en del så fungerar de.

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör också Gi ibland, funkar klockrent.

Tyvärr så älskar jag potatis i alla former annars skulle jag

gå på GI diet hela tiden. :thumbsup:

Ja det och bröd var det jag längtade efter mest under den tiden/Hn

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det och bröd var det jag längtade efter mest under den tiden/Hn

same same :nyam: Tyvärr :13:

Edit ;

hittade typ blåbärsbröd och lite olika pasta som var GI men saknade endå "det riktiga"

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Min story är för lång den tar vi en annan gång Men jag opererade magsäcken för tre år sen då vägde jag 87kilo och gick på blodtryckssänkande medicin och jag är hela 154 cm lång .Nu väger jag 53 kilo och vid kontrollerna är mitt BMI perfekt

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Kör också Gi ibland, funkar klockrent.

Tyvärr så älskar jag potatis i alla former annars skulle jag

gå på GI diet hela tiden. :thumbsup:

Vad är Gi? unsure.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Blev lite inspirerad av acdc´s alla trådar så jag kör en egen :)

Ju mer jag läser här så ser man folk som har problem med diverse sjukdomar.

Min undran är varför man hellre trycker i sig massa piller än att ta tag i roten till problemet?

Många utav besvären går ju att lindra med bättre mat,motion och måttligt med alkohol.

År det utav lättja som ni föredra piller framför nyttig mat och motion? Tänker ni inte på era familjer och vill vara med dom så länge som möjligt?

Det känns onekligen lite egoistiskt med "man lever bara en gång mentaliteten".

Jag är fullt medveten om att ibland så krävs mediciner men det verkar som många "tar den lätta vägen".

Själv så hade jag högt dåligt kolestrol och lågt bra vid en hälsokoll för några år sedan.

Det låg såpass att läkaren sa att det var dags för mediciner om jag inte gjorde något åt det.

Hon tipsade om massa lightprodukter och motion...jag gjorde tvärtom i matväg.

Jag började käka GI med en hel del fett i kosten och körde spinning,löpning och lite styrka.

Vid nästa kontroll så var läkaren förvånad över hur bra min värden var och frågade hur jag hade gjort.

Hon var rätt lång i trynet när jag berättade vad jag åt...riktigt smör,vispgrädde,feta ostar,bacon,omeletter med ost mm.

Jag åt iofs ganska mycket lax,makrill,kött,kyckling och grönsaker med.

Nu äter jag inte GI längre och kistan är rundare och vikten högre.

Men träning försöker jag köra 3ggr/vecka mest pga 2 knäoperationer så styrkan behövde byggas upp igen.

Men vid senaste kollen så var mina kolestrolvärden bra, inte lika bra som när jag vägde 10kg mindre och åt GI men ändå helt ok.

Så träning påverkar nog resultatet mycket.

Ja det var bara mina funderingar från ett gråmulet Gbg /Hn

Hej

Jag håller med dig i detta inlägg, visst är det så att mycket av dom mediciner som äts kunde undvikas om man ändrade kostvanor. alkoholvanor och motionerade mer.

Detta vet vi nog alla om, så det måste väl vara lathet, bekvämlighet och kanske ibland tidsbrist som gör att fler inte tar tag i sina problem utan försöker lösa dessa problem via läkaren och hans recept.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman

För min del är det en kombination av lättja och en allt för stor kärlek till god mat och dryck.. tar mig i kragen ibland men inte som jag borde.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...