Jump to content
IGNORERAD

Varför har så många i Thailand så stora bilar med tanke på energipriserna.


acdc

Recommended Posts

Själv åker jag en 14 år gammal Lexus ES 300. Men då den är så låg och jag nu tröttnat på att den skrapar i alla vägbulor samt potthålen i vägen till huset i Yasothon har jag nu beställt en ny fortuner.

Sen att jag skaffat en Schäferhund gör ju även det att det är praktiskt med SUV. Och pickup faller bort på att den är så hård i fjädringen så man nästan ska ha njurbälte på sig för att åka längre sträckor med den.

För övrigt har min svägerska en Toyota pickis som jag betalar varje månad om jag behöver transportera något större, som min fireblade t.ex.

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 42
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Khemmarat

    6

  • chiangmai

    6

  • janne_h

    4

  • Baa

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Trådtiteln var ju även en fråga om bränslekostnad.

Bensin c:a 40 THB/lit

Diesel c:a 30 TB/lit.

Ponera att en "modern" dieselsnurra i en pickis drar 0,8 per mil blandat så kostar den i alla fall mindre än en "liten" bensinfjuttis som stannar på 0,6.

Alltså är inte bränslet någon faktor att räkna med, skatten däremot på mitt slagskepp är c:a 5 ggr högre än "fjuttisen"!

Försäkring, ingen större skillnad!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Min favorit bil...

Denna gamla utrangerade skogsvaktarbil tog oss upp på osannolika bergsvägar,,,, Toyota rules!!!

Lillkillen ser något besvärad ut ...

Vad hände ????

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har en ¨pickis och tänkte köpa en ny, men Tomurdoc kastade ut en

"grubblare" köpa en liten personbil, för "inga pengar" så jag behåller pickisen.

Tror jag ...och köper en liten att åka med hemmavid...tror jag...

Tror att det är ett smart val, vi har best en Mitsubishi mirage, för den helt överenskommliga summan av 426K bth, men det är ca 3 mån leveranstid på den.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan

Tidigare när vi spenderade mycket tid i Thailand och vi skulle köra upp och hälsa på släkten hyrde vi alltid en ordentilg bil. Jag brukade ta den största sedanen som fanns tillgänglig.

Tex Toyota Camry. Den har mycket hög komfort och är säker vid en eventuell olycka.

Någon gång fick jag ta en Pickis pga tillfällig bilbrist men jag blev trött, både ljudmässigt och komfortsmässigt var den en katastrof jämfört med Camryn.

Man kan ju förstå att folk på landet har Pickisar mycket beroende på stor släkt men även att man har behov att frakta både det ena och det andra. Dessa bilar är väl också prismässigt fördelaktiga jämfört med sedanmodellerna.

MVH Nonki

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror att det är ett smart val, vi har best en Mitsubishi mirage, för den helt överenskommliga summan av 426K bth, men det är ca 3 mån leveranstid på den.

Exact vad jag ref till, kollade på deras hemsida efter ditt inlägg om detta, tror jag gör same same :thumbsup:

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Trådtiteln var ju även en fråga om bränslekostnad.

Bensin c:a 40 THB/lit

Diesel c:a 30 TB/lit.

Ponera att en "modern" dieselsnurra i en pickis drar 0,8 per mil blandat så kostar den i alla fall mindre än en "liten" bensinfjuttis som stannar på 0,6.

Alltså är inte bränslet någon faktor att räkna med, skatten däremot på mitt slagskepp är c:a 5 ggr högre än "fjuttisen"!

Försäkring, ingen större skillnad!

Hej Baa.Ang skatten ar det dyrare med en 4-dorrare diesel en 2-dorrare diesel?
Link to comment
Dela på andra sajter

Lillkillen ser något besvärad ut ...

Vad hände ????

Ja vad händer i bergen.
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Baa.Ang skatten ar det dyrare med en 4-dorrare diesel en 2-dorrare diesel?

heter inte Baa men.. Ja

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Baa.Ang skatten ar det dyrare med en 4-dorrare diesel en 2-dorrare diesel?

Ja, det skiljer rätt mycket till 4 dörrars nackdel.

2 dörrars räknas som bruksbil helt o hållet emedan 4 dörrars skattas som personbil.

kommer inte ihåg exakt vad kag betalade för min 2 dörrars men den här kostar 6 000 dygt! Sedan går skatten ner beroende på årsmodell också, inte en fast kostnad "livet ut"!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan

Tidigare när vi spenderade mycket tid i Thailand och vi skulle köra upp och hälsa på släkten hyrde vi alltid en ordentilg bil. Jag brukade ta den största sedanen som fanns tillgänglig.

Tex Toyota Camry. Den har mycket hög komfort och är säker vid en eventuell olycka.

Någon gång fick jag ta en Pickis pga tillfällig bilbrist men jag blev trött, både ljudmässigt och komfortsmässigt var den en katastrof jämfört med Camryn.

Man kan ju förstå att folk på landet har Pickisar mycket beroende på stor släkt men även att man har behov att frakta både det ena och det andra. Dessa bilar är väl också prismässigt fördelaktiga jämfört med sedanmodellerna.

MVH Nonki

När jag var hemma hos STJP förra året så sa han en sak som är ganska intressant.

Nya camryn är ju hybrid. Hybridbatteriet kommer att få problem med värmen i Thailand vilket kommer kraftigt försämra livslängden på det. Vilket Toyota tydligen vet om.

Dock har Toyota satt av stora summor för att kunna täcka det inom garantitiden. Men då garantier på bilar är obefintliga i Thailand jämfört med Sverige + att battertierna håller mycket bättre i vårat nordiska klimat. Så kan en hybrid i Thailand vara en mycket dålig affär, då ett hybrid batteri är extremt dyrt. Jag har själv en lexus RX 400 i Sverige. Där man just varnar i instruktionsboken för att täcka till ventilationen till batteriet under baksätet. För att det inte ska överhettas.

Därav faller hybrid i Thailand bort i min värld. I sverige är det dock inga problem.

Och på en direkt fråga till Kaiser bil som säljer Lexus i Sverige. Så har man inte bytt något hybrid batteri ö.h.t sen intruduktionen 2005 annat än ett fåtal defekta batterier.

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Baa.Ang skatten ar det dyrare med en 4-dorrare diesel en 2-dorrare diesel?

:crazy: Feltryck!

Ändrades av Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag var hemma hos STJP förra året så sa han en sak som är ganska intressant.

Nya camryn är ju hybrid. Hybridbatteriet kommer att få problem med värmen i Thailand vilket kommer kraftigt försämra livslängden på det. Vilket Toyota tydligen vet om.

Dock har Toyota satt av stora summor för att kunna täcka det inom garantitiden. Men då garantier på bilar är obefintliga i Thailand jämfört med Sverige + att battertierna håller mycket bättre i vårat nordiska klimat. Så kan en hybrid i Thailand vara en mycket dålig affär, då ett hybrid batteri är extremt dyrt. Jag har själv en lexus RX 400 i Sverige. Där man just varnar i instruktionsboken för att täcka till ventilationen till batteriet under baksätet. För att det inte ska överhettas.

Därav faller hybrid i Thailand bort i min värld. I sverige är det dock inga problem.

Och på en direkt fråga till Kaiser bil som säljer Lexus i Sverige. Så har man inte bytt något hybrid batteri ö.h.t sen intruduktionen 2005 annat än ett fåtal defekta batterier.

Mvh Janne

Tjena!

Vet inte hur många nya bilar du har haft i Thailand. Vi är inne på vår tredje. Vad det gäller garanti på nya bilar så håller jag Thailand sky-högt över Sverige.

Toyota-verstäder har alltid fixat till alla små-problem under garantin...utan att ifrågasätta något. Dom ringer ett par dagar efteråt och frågar om man är nöjd eller

det är något fel. 3-års garanti/100.000km. Är enl. mig helt ok. :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Vet inte hur många nya bilar du har haft i Thailand. Vi är inne på vår tredje. Vad det gäller garanti på nya bilar så håller jag Thailand sky-högt över Sverige.

Toyota-verstäder har alltid fixat till alla små-problem under garantin...utan att ifrågasätta något. Dom ringer ett par dagar efteråt och frågar om man är nöjd eller

det är något fel. 3-års garanti/100.000km. Är enl. mig helt ok. :thumbsup:

Ja kanske uuttryckte mig lite slarvigt. Dom jag frågat. Jag frågade på Lexus i Bangkok vilka garantier dom gav för en ny bil.

Som svar fick jag 1 år. Lexus sverige t.ex ger ju 8 år eller 15000 mil vilket som inträffar först.

Tog upp detta med STJP som sa att det berodde på att konkuransen inte är lika hård i Thailand. Och därav utfäster dom inte mer än vad dom behöver.

Sen betvivlar jag inte att dom är frikostiga under själva garantitiden.

Och jag vet att det finns flertalet märken i Sverige som är lika frikostiga med garantitiden i Sverige.

Sen har jag aldrig behövt utnyttja garanti för min RX 400. Men det talar ju mer varför dom kan göra så frikostiga garantiåttaganden. Då Lexus samt Toyota gör mycket bra bilar över lag.

När jag nu byter till en likadan bil som dig, så får jag ju se om det du säger stämmer?

Men förhoppningsvis så hoppas jag att jag har lika bra tur med den som min RX.

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag var hemma hos STJP förra året så sa han en sak som är ganska intressant.

Nya camryn är ju hybrid. Hybridbatteriet kommer att få problem med värmen i Thailand vilket kommer kraftigt försämra livslängden på det. Vilket Toyota tydligen vet om.

Dock har Toyota satt av stora summor för att kunna täcka det inom garantitiden. Men då garantier på bilar är obefintliga i Thailand jämfört med Sverige + att battertierna håller mycket bättre i vårat nordiska klimat. Så kan en hybrid i Thailand vara en mycket dålig affär, då ett hybrid batteri är extremt dyrt. Jag har själv en lexus RX 400 i Sverige. Där man just varnar i instruktionsboken för att täcka till ventilationen till batteriet under baksätet. För att det inte ska överhettas.

Därav faller hybrid i Thailand bort i min värld. I sverige är det dock inga problem.

Och på en direkt fråga till Kaiser bil som säljer Lexus i Sverige. Så har man inte bytt något hybrid batteri ö.h.t sen intruduktionen 2005 annat än ett fåtal defekta batterier.

Mvh Janne

Hybriden är en variant i Camryprogrammet.

Jag har en ny Camry, men ingen hybrid.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det skiljer rätt mycket till 4 dörrars nackdel.

2 dörrars räknas som bruksbil helt o hållet emedan 4 dörrars skattas som personbil.

kommer inte ihåg exakt vad kag betalade för min 2 dörrars men den här kostar 6 000 dygt! Sedan går skatten ner beroende på årsmodell också, inte en fast kostnad "livet ut"!

Beror på om den är reggad men plåtar med svart eller grön text.

Min Suzuki har två dörrar men svarta plåtar och beskattas högre.

Jag ser många fyrdörrars pickuper med gröna plåtar men de kanske har en kusin på DMW.

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite OT men jag har aldrig i Sverige fått en likadan service som jag får i Thailand,

detta gälder bilar, datorer, TV, ALLT.

Har åkt till olika affärer utan kvitto ,dom har fixat utan frågor :thumbsup:

I Februari var jag på service med bilen en kille tar emot frågar vad vill jag ha utfört

Jag säger , allt... A/C .. kolla och byta alla vätskor, om det finns problem fixa.

Kostade 9000 B

Märkte att dom även kollat o fixat trycket i däcken, (min kille som kör bilen ibland

o sköter om huset tror att det är bättre o billigare med fullpumpat)

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Hybriden är en variant i Camryprogrammet.

Jag har en ny Camry, men ingen hybrid.

Stämmer dom 2 billigaste 2.5 G samt 2.0 G är inte hybrider.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...