Jump to content
IGNORERAD

När ska jag vaccinera Frugan?


Fredrik T

Recommended Posts

Hej!

Det har ju disskuterats vilka sprutor man behöver i Thailand. Själv har jag stelkramp från 2004 och även 2 st Havrix sprutor tagna 2004.

Det har funkat under cirka 8 resor till Thailand och 2 till Fillipinerna.

Frugan har bott i Sverige i 5 år och har inga förutom om hon tagit innan hon träffade mej. Jag vet inte och inte hon själv heller. Hon kommer från Chiaya Phum.

Behöver hon vaccineras inför Decemberresan?

MVH Fredrik och Kaij

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Om man inte vet om man har grundskyddet (polio, stelkramp, difteri) så borde man kunna gå till vårdcentral för utredning och påfyllning.

Angående hepatit A så gör dom ofta antagandet att om man är uppväxt i Thailand så har man haft det under barnaåren och är immun varför ingen vacc. behövs.

Jag tycker ni ska kontakta en vårdcentral i första hand för att fråga.

Lägg upp det så att ni är osäkra om din fru har grundskyddet. Säger ni att det är inför en resa så kanske dom skickar vidare till vaccinationcentral.

Med vänlig hälsning,

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Vet inte om det relevant men Jittra hade fått dessa i Thailand när vi kollade hos vårdcentralen i vår by

Difteri, Stelkramp och Kikhosta 1. 17/11 1997 2. 15/1 1998 3. 16/3 1998 4. 15/3 1999 5. 15/11 2001

MMR 1. 26/2 2004

Polio Har hon fått 5 st mellan 1997 och 2003

så helt utan verkar de inta vara men vi lämnade detta till skolan så hon fick kompletteringar

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför fråga här???

Måste väl vara bättre att fråga någon på närmsta vårdcentral..

Ursäkta om jag låter brysk.

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför fråga här???

Måste väl vara bättre att fråga någon på närmsta vårdcentral..

Ursäkta om jag låter brysk.

Rock on!

Tänkte inte att vårdcentralen hade kunskap om hur vaccinering i Thailand brukar gå till..

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte inte att vårdcentralen hade kunskap om hur vaccinering i Thailand brukar gå till..

Dom har nog mer kunskap av detta, än vi på mpr.

Hoppas ni får en kanonresa..

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte inte att vårdcentralen hade kunskap om hur vaccinering i Thailand brukar gå till..

Faktiskt så tror jag det. När fruns två barn kom hit så kollade vårdcentralen med hjälp av tolk upp vilka vacciner om tagits och inte. De verkade veta en hel del av hur det funkade i Thailand. Jag tror de vet mer än man tror idag. Sverige är inte en liten isolerad plats i norr längre :)

Sand gör sig bäst på vykort :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför fråga här???

Måste väl vara bättre att fråga någon på närmsta vårdcentral..

Ursäkta om jag låter brysk.

Rock on!

Varför ventilera något som rör Thailand och resor på MPR i huvudtaget?

Måste finnas bättre forum för det!

Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

//Dom har nog mer kunskap av detta, än vi på mpr..

Jag tror Thailändare och Thailandsintresserade har mer kunskap om hur vaccinering i Thailand går till, än en svensk vårdcentral.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror Thailändare och Thailandsintresserade har mer kunskap om hur vaccinering i Thailand går till, än en svensk vårdcentral.

haha.. Ja du, det tror då inte jag..

Hade varje dag i veckan gått till en läkare, än lagt ut en fråga här om mina skavanker..

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför ventilera något som rör Thailand och resor på MPR i huvudtaget?

Måste finnas bättre forum för det!

Tapatalk

Jämnför du att gå till läkarn, med att rådfråga på ett annat forum.

Nog dags att får reda på att det finns ett liv utan internet..

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Ja, allt är ju förstås hur man tolkar frågeställningen.

På en vaccinationscentral har de säkerligen full koll på vad man kan ta för sprutor när man besöker olika länder.

Själv har jag en mindre bok fullproppad med sprutor jag har fått, jag borde väl egentligen inte kunna bli förkyld ens.

Men om det nu skulle vara så att en Thailändska, som kommer till Sverige, inte vet eller kommer ihåg vilka sprutor hon kan ha fått under skoltiden eller i tidiga år på sjukhus eller vc, så kanske det finns kunskap här om hur det ser ut på den fronten under skoltiden eller om det är känt att Thailändare faktiskt har ett biologiskt skydd mot vissa saker som vi Svenskar bör ta spruta mot. Kan tänka mig flera personer som kan ha kunskap inom ämnet, får hoppas de kikar i tråden.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Jämnför du att gå till läkarn, med att rådfråga på ett annat forum.

Nog dags att får reda på att det finns ett liv utan internet..

Rock on!

Självklart är det bättre att gå till expertisen direkt.

Med brasklappen att dom jävlarna vill sälja vaccin.

På fora som MPR kan man få reda på t.ex. att någon har hört att Dukoral är värdelöst.

Konfronterar man sedan läkaren med den fråga så ska det vara en skum läkare som inte håller med.

Ifrågasätter man inte så får man det de ger.

Iofs är det nog endast plånboken som far illa, men det finns ju roligare saker att köpa än vaccin.

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte inte att vårdcentralen hade kunskap om hur vaccinering i Thailand brukar gå till..

I regel så andvänds en spruta. smile.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...