Jump to content
IGNORERAD

Ingen hyfs!


ragson

Recommended Posts

Förstår inte riktigt humorn i det hela?

Är det kul för att han var Japan?

Är det för att hon skulle spara pengarna det var kul?

Om det var en svensk som hade en thaifru som bad elektrikern eller alla andra thailändare att salta räkningen har den varit lika kul då?

OK jag kan ändra till tråkig/udda/ beklaglig historia om det passar dig bättre...
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 156
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • GammalDansken

    13

  • chiangmai

    12

  • andrejsdenruskige

    8

Mest aktiva i denna tråd

Nja humor är inte för alla, för att vara mottaglig bör man ha ett öppet sinne och inte vara gravallvarlig :wink:

Du behöver inte förstå,det räcker att vi andra gör det :spiteful: .

Jag tyckte det var lite småroligt..något jag givetvis inte hade gjort om jag var japanen,men han får nog inte reda på det ändå så allt frid o fröjd/Hn

Om det är andra som begriper, kanske ska jag prova att läsa den en annan dag när jag inte käkar värktabletter och har ont i knät.

Link to comment
Dela på andra sajter

OK jag kan ändra till tråkig/udda/ beklaglig historia om det passar dig bättre...

Inte för min skull, inte! Historien får en lite mera negativ klang på det viset.

Vi försöker vara positiva! :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för vänligheten Atom, du verkar ju vara riktigt schysst ju!!!! I bägge de stycken du citerar så skriver jag rakt ut, att det jag säger, gäller där jag bor i isaan.. Så hur du kan få det till att gälla hela Thailand är mig en gåta. Men skitsamma.

Det verkar som du anser att falanger som bor UTANFÖR Bangkok, skulle vara mindre vetande, för det är ju faktiskt vad du säger i ditt ovan inlägg.

Jag är ledsen men du får nog acceptera att andra kanske ser på saker och ting annorlunda än du själv gör. Förresten varför vara ledsen över det. Du verkar bo i Bangkok, eller åtminstone vara där mycket. Du har inte funderat på att folk ifrån storstan har ett helt annat uppförande än folk ifrån orter utanför tätorterna, och då pratar jag om thailändare förstås... Din egna erfarenhet kanske inte gäller hela Thailand.

Så Atom,,,,,,,,,,,

uncen...

Det var väl mest att du påpekade att man "ser" och "märker" olika mycket och att man måste ha "lyset på" för att förstå som gjorde att jag tyckte att nivån var satt.

Jag bor både i Bangkok och på landet så jag vet att det är mycket som skiljer sig åt; min by är dessutom egentligen en mindre kommun så skillnaden gentemot din by kan vara stor. Jag tvivlar inte ett ögonblick på att du ser folk som tränger sig i din by men det kan ju också vara en tillfällighet och inte ett allmännt thailändskt beteende och det är det jag ville få fram; man kan inte ta ett micro sample och säga att "så är de", men ändå slänger du dig med uttryck som "allmännt kännt" och liknande.

Jag har själv skrivit det i många år; de interna skillnaderna i Thailand mellan norr och syd, stad och landsbyggd samt fattig och rik är gigantiskt mycket större än de skillnader vi är vana vid i Sverige. Av den anledningen är beskrivningar av hur man upplever vardagen runt om i Thailand en av MPRs klart största behållningar. Hur du kan få mitt inlägg till att jag tycker att Faranger som bor utanför Bangkok skulle vara mindre vetande är ett mysterium men det finns säkert en förklaring som har att göra med att du har lyset på alternativt är på lyset :)

Ändrades av Atom
Link to comment
Dela på andra sajter

Om det är andra som begriper, kanske ska jag prova att läsa den en annan dag när jag inte käkar värktabletter och har ont i knät.

¨Jag bara berättade en historia,,, . Inga värderingar egentligen. Hustrun var lika road av historien, det var hon som berättade vad elkillen sagt. Så förmodligen lika lustig i Thailand som på Kreta.
Link to comment
Dela på andra sajter

Som vanligt så har Uncen bestämmt att det han ser och hör, eller iallafall tror att han ser och hör, i sin lilla by är det enda sanna och riktiga för hela Thailand; ty Uncen han har minsann lyset på.

Jag betvivlar inte att det finns thailändare som tränger sig i köer, petar sig i näsan och ljuger; tvärtom är jag helt säker på att nästan alla thailändare begått alla tre brotten, Jag gör det själv med jämna mellanrum och så gäller nog de flesta svenskar, senegaleser, spanjorer och sydkoreaner. Jag hävdar dock att de thailändare jag stött på, mestadels i centrala Thailand och Bangkok, generellt sett står sig väldigt väl i jämförelse med invånare i alla länder jag besökt angående civiliserat beteende. Dessvärre är de inte lika bra samhällsmedborgare som de är individer men det är en annan och mycket intressantare diskussion.

Nu vet jag inte hur det är med Uncens thailändskakunskaper så det här är en generell fundering och jag hoppas att ingen tar åt sig personligen. Jag har ofta undrat över utlänningar, och framförallt de som bor utanför Bangkok och turistorterna, som har tusentals åsikter om Thailand och thailändare utan att kunna mer än ett taskigt uttalat "Sawasdee krap". Hur vet de att thailändare ljuger, inte vet något, luras etc när allt som sägs måste översättas och förklaras av en fru/flickvän vars engelska förmodligen är milt sagt knackig? Det kanske är hon som inte förstår, ljuger eller tröttnat på att förklara självklarheter? Bara en liten fundering...

Här uppe i Chiangmai tycker jag att dom är rätt så smarta och engelskan är även bra, dom verkar på något sätt mer skolade.

Ha det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag talar inte thai, och jag kanske säger god dag med felaktig intonation. Jag får mycket av min info från hustrun, och kanske hon har tröttnat att förklara och svara.

Men jag tycker ändå att jag kan ha åsikter vad som är bra och dåligt i Thailand...

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Det var väl mest att du påpekade att man "ser" och "märker" olika mycket och att man måste ha "lyset på" för att förstå som gjorde att jag tyckte att nivån var satt.

Jag bor både i Bangkok och på landet så jag vet att det är mycket som skiljer sig åt; min by är dessutom egentligen en mindre kommun så skillnaden gentemot din by kan vara stor. Jag tvivlar inte ett ögonblick på att du ser folk som tränger sig i din by men det kan ju också vara en tillfällighet och inte ett allmännt thailändskt beteende och det är det jag ville få fram; man kan inte ta ett micro sample och säga att "så är de", men ändå slänger du dig med uttryck som "allmännt kännt" och liknande.

Jag har själv skrivit det i många år; de interna skillnaderna i Thailand mellan norr och syd, stad och landsbyggd samt fattig och rik är gigantiskt mycket större än de skillnader vi är vana vid i Sverige. Av den anledningen är beskrivningar av hur man upplever vardagen runt om i Thailand en av MPRs klart största behållningar. Hur du kan få mitt inlägg till att jag tycker att Faranger som bor utanför Bangkok skulle vara mindre vetande är ett mysterium men det finns säkert en förklaring som har att göra med att du har lyset på alternativt är på lyset :)

Atom lägg av nu. Du har inte en susning om vad jag baserar mina åsikter på och hur jag kommit fram till dom. Du har ingen anledning att kalla någonting för micro-sample, för det vet du inget om. Allmänt känt tycker jag en sak är när den saken upprepas ifrån mängder av människor ifrån alla de landsändar här i Thailand. Det är därför som jag återigen säger till dig, vi kanske "ser" olika och noterar olika mycket i vår omgivning.

Du har ingen anledning att förminska mina åsikter och tyckanden, det är ingen som gör det med dig. Att anklaga folk att vara på lyset kanske inte passar sig, det är väl snarare större risk att den som är otrevlig är på lyset i så fall. För övrigt så kanske kartan skulle vara bra för dig. Jag bor i Chaiyaphum och inte i en by. Alltså i staden Chaiyaphum i provinsen Chaiyaphum.

Bra att vi utrett detta nu i alla fall.

Godnatt!!!

uncen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja humor är inte för alla, för att vara mottaglig bör man ha ett öppet sinne och inte vara gravallvarlig :wink:

Du behöver inte förstå,det räcker att vi andra gör det :spiteful: .

Jag tyckte det var lite småroligt..något jag givetvis inte hade gjort om jag var japanen,men han får nog inte reda på det ändå så allt frid o fröjd/Hn

Om han nu får reda på det så kanske det inte är så kul för dem som har skirtat upp han, o speciellt då inte hans thaifru/flickvän eller hur???, så något kul tycker man inte det var.
Link to comment
Dela på andra sajter

conservator

Här uppe i Chiangmai tycker jag att dom är rätt så smarta och engelskan är även bra, dom verkar på något sätt mer skolade.

Ha det.

Mer skolade än var?

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Alla dessa reaktioner måste fanimej vara de mest otroliga reaktioner jag sett över en kul händelse i verkliga livet... Bruden teamade upp med hantverkarna för att skirta upp japanen... So what?

Synd att folk inte kan uppskatta en kul historia. Och dessutom säkert inte speciellt ovanlig heller för den delen. Bra dessutom, ta det som utbildning, så man kanske själv kan vara på vakt..

uncen..

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har tänkt ibland på detta forum...

Skulle tro att exakt samma diskussioner hade förekommit om det handlade om nyinlyttade /besökare till byhåla , och vi hade ett eget forum för detta ...

Link to comment
Dela på andra sajter

jag måste säga att jag blev ytterligt förvånad att läsa ditt inlägg ATOM, klart jag respekterar hur du uppfattar din omvärld. Men jag måste få lov att säga utan att veta vad andra sagt eller skrivit till dig. Att just det som du säger om att peta näsan och att fullständigt skita i köbildande är så vanligt, så man blir tokig helt enkelt. Jag bor uppe i Isaan i Chaiyaphum.

Ställer jag mig i en kö så kommer det ALLTID en thai och bara brakar in längst fram. Min uppfattning om Thailand generellt sett hräuppe är att de som jag kallar "idi*terna" alltid klarar sig därför att ingen thai vågar eller vill bry sig att ifrågasätta folk.

uncen...

Min hustru kommer från en liten by i Isaan men där är det aldrig någon som tränger sig före i nån kö. Det måste nog bero på att det bor så få människor där så att det aldrig kan bildas en kö.

Fritz..

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mer skolade än var?

Nu var det lite ironi med vad jag skrev därför Chiangmai är väl Thailands näst största universitetsstad

Ha det

Link to comment
Dela på andra sajter

Om han nu får reda på det så kanske det inte är så kul för dem som har skirtat upp han, o speciellt då inte hans thaifru/flickvän eller hur???, så något kul tycker man inte det var.

Misstänker att du genom den gula febern även fått bieffekten som kallas Thailändsk humor ..

Dvs allt som inte är lyteskomik eller "halkar på bananskals humor" är inte roligt :) /Hn

Ändrades av hamnoi

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för vänligheten Atom, du verkar ju vara riktigt schysst ju!!!! I bägge de stycken du citerar så skriver jag rakt ut, att det jag säger, gäller där jag bor i isaan.. Så hur du kan få det till att gälla hela Thailand är mig en gåta. Men skitsamma.

Det verkar som du anser att falanger som bor UTANFÖR Bangkok, skulle vara mindre vetande, för det är ju faktiskt vad du säger i ditt ovan inlägg.

Jag är ledsen men du får nog acceptera att andra kanske ser på saker och ting annorlunda än du själv gör. Förresten varför vara ledsen över det. Du verkar bo i Bangkok, eller åtminstone vara där mycket. Du har inte funderat på att folk ifrån storstan har ett helt annat uppförande än folk ifrån orter utanför tätorterna, och då pratar jag om thailändare förstås... Din egna erfarenhet kanske inte gäller hela Thailand.

Så Atom,,,,,,,,,,,

uncen...

Atom lägg av nu. Du har inte en susning om vad jag baserar mina åsikter på och hur jag kommit fram till dom. Du har ingen anledning att kalla någonting för micro-sample, för det vet du inget om. Allmänt känt tycker jag en sak är när den saken upprepas ifrån mängder av människor ifrån alla de landsändar här i Thailand. Det är därför som jag återigen säger till dig, vi kanske "ser" olika och noterar olika mycket i vår omgivning.

Du har ingen anledning att förminska mina åsikter och tyckanden, det är ingen som gör det med dig. Att anklaga folk att vara på lyset kanske inte passar sig, det är väl snarare större risk att den som är otrevlig är på lyset i så fall. För övrigt så kanske kartan skulle vara bra för dig. Jag bor i Chaiyaphum och inte i en by. Alltså i staden Chaiyaphum i provinsen Chaiyaphum.

Bra att vi utrett detta nu i alla fall.

Godnatt!!!

uncen...

Kanske skulle starta en ny tråd "Svenska gubbar i Chaiyaphum saknar hyfs".Men helt utan hyfs är du givetvis inte, du har ju faktiskt "utrett" att du bor i staden Chaiyaphum i provinsen Chaiyaphum. Det var en utredning som inte var helt oviktig för jag trodde att du dessutom bodde i landet Chaiyaphum där Thailand är en liten obetydlig provins.

Jag skulle dock uppskatta om du också kunde göra en snabbutredning om huruvida dina fördomar om thailändare enbart gäller där "du bor i Isaan", alltså staden Chaiyaphum i provinsen Chaiyaphum, eller i "alla de landsändar här i Thailand" för det verkar som att Uncen och Uncen har lite olika uppfattningar om det.

Jag hade ursprungligen ingen som helst tanke på "förminska" dina åsikter men så länge du envisas med att påskina att skillnaderna i våra uppfattningar beror på att du "ser och noterar" mer så har jag inga problem med att påvisa dina uppenbara tillkortakommanden. Att Farbror blir så arg gör ju inte det hela mindre roligt :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Nä det är ingen fara Atom, kände bara att svara dig när du började bli otrevlig. men det är ingen stor grej. Jag ursäktar dig gärna, tror säkert att du är en trevlig kille längst där inne.

uncen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Här uppe i Chiangmai tycker jag att dom är rätt så smarta och engelskan är även bra, dom verkar på något sätt mer skolade.

Ha det.

än vem ?

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä det är ingen fara Atom, kände bara att svara dig när du började bli otrevlig. men det är ingen stor grej. Jag ursäktar dig gärna, tror säkert att du är en trevlig kille längst där inne.

uncen.

Ingen fara här heller Uncen. Vem som var otrevlig först låter jag andra avgöra och inget som håller mig vaken.

Jag antar att du, precis som säkert 99.9% av alla människor, är trevlig på ditt sätt. Vi kommer säkert aldrig bli bästa polare, varken på MPR eller IRL, men skulle vi träffas på en MPR-träff någonstanns tar jag gärna en bärs ihop och reder ut något världsproblem :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla dessa reaktioner måste fanimej vara de mest otroliga reaktioner jag sett över en kul händelse i verkliga livet... Bruden teamade upp med hantverkarna för att skirta upp japanen... So what?

Synd att folk inte kan uppskatta en kul historia. Och dessutom säkert inte speciellt ovanlig heller för den delen. Bra dessutom, ta det som utbildning, så man kanske själv kan vara på vakt..

uncen..

Håller med dig, det är inte lätt att ta kritik.

Det är heller inte lätt att vara konsekvent. Jag kan nog leta reda på massor med trådar när du och andra beklagar sig över att falanger luras på pengar. Tyckte själv att det var en del humor i det hela men de flesta skratten kom när man läste kommentarerna senare.

Hur har du det med humorn, tycker inte du varit så värst humoristisk idag? :)

Link to comment
Dela på andra sajter

För att ingen skall ligga sömnlös ändrar jag min historia.

Då vi flyttade in i vårt område var det många som fixade och donade, bla extra elinstallationer för trädgårdarna...

Vår elektriker i området berättade en kul historia om en av våra grannar. Hen1 och Hen2

Hen2 bad elektriken salta alla räkningar och ge Hen2 mellanskillnaden. Syfte: eget sparande om Hen1 drog.

Obs detta var i land Hen,

Alla nöjda och kan sova,,,,

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Håller med dig, det är inte lätt att ta kritik.

Det är heller inte lätt att vara konsekvent. Jag kan nog leta reda på massor med trådar när du och andra beklagar sig över att falanger luras på pengar. Tyckte själv att det var en del humor i det hela men de flesta skratten kom när man läste kommentarerna senare.

Hur har du det med humorn, tycker inte du varit så värst humoristisk idag? :)

Wangthong!!!

jag är inte 100 på vad du far efter faktiskt. Jag har aldrig beklagat mig över att jag lurats på pengar, tvärtom jag har nog tur tror jag. jag lever i en stadig familjesituation, och härjar inte runt på barscenen och löper just den risken du pratar om.

Jag reagerade bara på alla inläggen och reaktionerna på den situation som ChiangMai beskrev med sin "historia". jag har aldrig förr sett något liknande faktiskt.

Jag avslutar väl också med en smiley då som du gjorde... :thumbsup::thumbsup::thumbsup:

uncen...

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Håller med dig, det är inte lätt att ta kritik.

Det är heller inte lätt att vara konsekvent. Jag kan nog leta reda på massor med trådar när du och andra beklagar sig över att falanger luras på pengar. Tyckte själv att det var en del humor i det hela men de flesta skratten kom när man läste kommentarerna senare.

Hur har du det med humorn, tycker inte du varit så värst humoristisk idag? :)

Är det så det går till när sannolikheter blir till sanningar med Tage Danielssonsk retorik:

"Jag kan nog leta reda på massor med trådar..." - al vilket följer att du och andra inte är konsekventa.

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Wangthong!!!

jag är inte 100 på vad du far efter faktiskt. Jag har aldrig beklagat mig över att jag lurats på pengar, tvärtom jag har nog tur tror jag. jag lever i en stadig familjesituation, och härjar inte runt på barscenen och löper just den risken du pratar om.

Jag reagerade bara på alla inläggen och reaktionerna på den situation som ChiangMai beskrev med sin "historia". jag har aldrig förr sett något liknande faktiskt.

Jag avslutar väl också med en smiley då som du gjorde... :thumbsup::thumbsup::thumbsup:

uncen...

Jag har aldrig påstått att du lurats på pengar eller beklagat dig över det. Väldigt många däremot, lurar falanger på pengar och det ondgör sig många över detta har jag sett i några av dina trådar också.

Helt plötsligt är det kul när falangen/(Japanen) luras på pengar. Och helt plötsligt blir det väldiga reaktioner när jag smyger in en kommentar om ordet kul. Därav undrar man över hur koncekvent det är. Jag håller med dig om reaktionerna.

Är det så det går till när sannolikheter blir till sanningar med Tage Danielssonsk retorik:

"Jag kan nog leta reda på massor med trådar..." - al vilket följer att du och andra inte är konsekventa.

Jag skrev nog nog för att jag har inte tänkt hålla på och leta några bevis om vilka som är konsekventa eller inte. Samtidigt vet man inte hur en tråd utveklar sig rätt vad det är är man inne i någon dumhet. Man kan använda tiden till bättre saker. Men visst är det rätt som du säger, det är svårt att vara konsekvent.

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

För att ingen skall ligga sömnlös ändrar jag min historia.

Då vi flyttade in i vårt område var det många som fixade och donade, bla extra elinstallationer för trädgårdarna...

Vår elektriker i området berättade en kul historia om en av våra grannar. Hen1 och Hen2

Hen2 bad elektriken salta alla räkningar och ge Hen2 mellanskillnaden. Syfte: eget sparande om Hen1 drog.

Obs detta var i land Hen,

Alla nöjda och kan sova,,,,

Grubbla inte så mycket på det här. MPR's vägar är outgrundliga.

Sov Gott!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...