Jump to content
IGNORERAD

Ingen hyfs!


ragson

Recommended Posts

Tänker först och främst på två saker:

1. Köer. Varför kan inte thaifolk stå i kö? Det trängs och stökas nåt grymt jämt. Och fula grejer som att smita i mellan i 7/11.

tex; jag står vid disken längst fram. Ändå står den en thai på sidan och ställer in sina grejer före mej med sin arm liksom. Ignorerar mej totalt, himla fult! Hänt många ggr.

Var upp till bion på Central festival förra veckan. Står framför monitorn och kollar vilka filmer som går. Har kanske 50 cm mellan mej och den. Ändå kommer det tre st thai som ska in i mellan och peka och mecka. Varför gör dom på det här viset? är det nån maktgrej eller är dom bara dumma i huvet?

2. Petning. Det petas i näsan, öron och smaskas när det äts. Hursomhelst och varsom helst. Jag sitter och pratar med min konsult om ekonomin på fina kontoret och hon - denna välutbilade människa - bara kör upp hela pekfingret i snoken och gräver runt. Jag är inte så himla lättstörd men dom gör det mitt-i-maten liksom.

Är det dålig uppfostran eller ingen alls? Ingen som bryr sej i Thailand kanske? Är det jag som är "fin i kanten"?

Finns säkert fler grejer, men kommer inte på nu.

mvh ragson - din bästaste vän.
Min musiksida finns HÄR!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 156
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • GammalDansken

    13

  • chiangmai

    12

  • andrejsdenruskige

    8

Mest aktiva i denna tråd

Undrar om det inte har att göra med obildning bara, tror (vill tro i alla fall) att köandet är något vi i västvärlden skapat som ett ordningsredskap, det finns (dessvärre?) andra ställen på jorden som är 7 resor värre än Thailand!

Smacka och peta sig i snoken har bara med grunduppfostran att göra (tror jag) ser det allför ofta hos dotterns skolkompisar men sällan hos mina farangkompisars barn, egna eller ej.

Men jag håller med till 100%, det är jävligt irriterande stundtals!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det med att knö sig i köerna retar ju gallfeber på en.

Många gånger man har fått bita sig i läppen och tänka..Jaja det är semester , låt inte småsaker irritera dig nu.

Kan väl bli segt när man bor där permanent kan jag tänka.

I Sverige så har frugan fortfarande inte lärt sig hur man lägger upp varorna på bandet i mataffären trots snart 4 år här.

Får säga till henne varje gång att inte bygga "berg" av varorna...spelar ingen roll säger hon, jo det gör det säger jag.

Tycker det är dåligt respekt mot kassörskorna att inte underlätta deras arbete.

Trots att jag alltid packar upp på bandet så är hon där och slänger upp en hög som jag sedan får ställa tillrätta :13: .

Däremot så hatar hon folk som knör sig på bussar och i kön, då kan hon bli svart i synen det lilla livet :giggle:

Trägen vinner ,någon gång så kanske "icarutinen" fastnar.

Trevlig dag/Hn

Ändrades av hamnoi

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

lostinisaan
Inlagd · Hidden by Nicholas, Juli 24, 2012 - dumma i huvudet
Hidden by Nicholas, Juli 24, 2012 - dumma i huvudet

Obildade, ouppfostrade och allmänt dumma i huvet.

( enligt svensk standard )

2 Thessalonikerbrevet 3:10

Link to comment
Oregistrerad

Båda dessa saker har vi diskuterat tidigare några gånger.

Jag själv både faschineras och irriteras väldigt över det förstnämnda.

Man undrar verkligen vad som försigår i huvudkontoret - eller kanske inte försigår.

Link to comment
Dela på andra sajter

Konstigt att de petar sig i näsan så ogenerat men när de ska peta tänderna med en tandpetare så är de väldigt diskreta!

// mrco

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet att thailändare tycker att vi är lika ohyffsade när vi t.ex petar tänderna utan att hålla för munnen eller pekar mot något med foten när vi har händerna fulla. Det är nog oftast kulturella skillnader som avgör vad vi uppfattar som hyffsat eller inte. Kö-systemet är ju förmodligen något av det allra heligaste vi har här i Sverige medan det inte alls anses vara lika viktigt i andra kulturer.

Om man inte ska äta djur, varför är dom då gjorda av kött?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack och Hej

Tänker först och främst på två saker:

1. Köer. Varför kan inte thaifolk stå i kö? Det trängs och stökas nåt grymt jämt. Och fula grejer som att smita i mellan i 7/11.

tex; jag står vid disken längst fram. Ändå står den en thai på sidan och ställer in sina grejer före mej med sin arm liksom. Ignorerar mej totalt, himla fult! Hänt många ggr.

Var upp till bion på Central festival förra veckan. Står framför monitorn och kollar vilka filmer som går. Har kanske 50 cm mellan mej och den. Ändå kommer det tre st thai som ska in i mellan och peka och mecka. Varför gör dom på det här viset? är det nån maktgrej eller är dom bara dumma i huvet?

2. Petning. Det petas i näsan, öron och smaskas när det äts. Hursomhelst och varsom helst. Jag sitter och pratar med min konsult om ekonomin på fina kontoret och hon - denna välutbilade människa - bara kör upp hela pekfingret i snoken och gräver runt. Jag är inte så himla lättstörd men dom gör det mitt-i-maten liksom.

Är det dålig uppfostran eller ingen alls? Ingen som bryr sej i Thailand kanske? Är det jag som är "fin i kanten"?

Finns säkert fler grejer, men kommer inte på nu.

PETNING Det låter som om du beskriver mitt gamla jobb här i Sverige, men då har de rappat och pruttat vid maten också. :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Ja, det med att knö sig i köerna retar ju gallfeber på en.

Många gånger man har fått bita sig i läppen och tänka..Jaja det är semester , låt inte småsaker irritera dig nu.

Kan väl bli segt när man bor där permanent kan jag tänka.

I Sverige så har frugan fortfarande inte lärt sig hur man lägger upp varorna på bandet i mataffären trots snart 4 år här.

Får säga till henne varje gång att inte bygga "berg" av varorna...spelar ingen roll säger hon, jo det gör det säger jag.

Tycker det är dåligt respekt mot kassörskorna att inte underlätta deras arbete.

Trots att jag alltid packar upp på bandet så är hon där och slänger upp en hög som jag sedan får ställa rätt :13: .

Däremot så hatar hon folk som knör sig på bussar och i kön, då kan hon bli svart i synen det lilla livet :giggle:

Trägen vinner ,någon gång så kanske "icarutinen" fastnar.

Trevlig dag/Hn

Och vända streckkoden åt rätt håll!

Detta gör man inte bara för att underlätta för kassapersonalen (fick lust att särskriva) utan för att få saker och ting att gå fortare.

En win-win situation eftersom köerna inte blir lika långa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kösystemet verkar vara lika obefintligt i Nigeria när jag var där.

Stod i en lång kö till ATM maskinen, när jag kommer först i kö´n så kommer det en välklädd man och bara stäler sig före mig. (Det här var i slutet på min resa och då var jag bra tröttpå det landet och all vit rasism som försegick, annars hade jag nog tänkt semester och tagit ett djupt andetag.) När nästa ATM blev ledig och han klev fram så stoppade jag han och sa att det var min tur, hua vilket liv det blev. tjejen sa att han skrek på sin afro engelska att om det hade varit i vitt land så hade jag aldrig låtit han gå före, logik ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har tröttnat ( eller slutat bli förvånad och är mer beredd ) på när folk tränger sig så jag använder mina 100kg för att återställa kön.

Så mår man bättre, och slipper reta sig så mycket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den häftigaste kökulturen jag upplevt har dom öarna ute i stilla havet, som exempel, där sitter de flesta lugnt o stilla och väntar att luckan till biljettförsäljningen ska öppna, kön blir aldrig mer än c:a 1,5-2 meter lång..men bortåt 8 meter bred! Det är fasiken en konst att ta sig ur kön när man lyckats få sin biljett!

Nu vart det OT, men köerna är något jag slutat irritera mig över!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har faktist aldrig upplev problem med köer i Thailand, snarare tvärt om. Undfallande beteende vid ATM och inne på 7/11. Vid minsta tvekan om vem som först, så får jag gå före .Nu har jag i.o.s mest erfarenheter från Chiang Mai. Kanske annorlunda annorstädes..

Det som dock irriterar mig är att nysa och hosta högljutt är inget som thai tycker är konstig.

I alla fall inte hustrun. Hon kan dra iväg en nysning på 100 decibel 1 cm från mitt öra .

Och att gärna beställa varor på kredit,,,bråttom bråttom Men har 1000 ursäkter varför betalningen dröjer. (Detta gäller vår firma.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Om någon smaskar eller petar sig i näsan i min åsyn kan jag möjligen förvånas men aldrig irriteras. drabbar ju inte mig. Däremot anser jag det vara väldigt fräckt att ställa sig före mig i kön eftersom jag ju då får vänta ännu längre. Har mer än en gång sagt till på thai att det faktiskt är min tur och trängt mig tillbaka vilket brukar ge en förvånad reaktion men accepteras.

I ICA kön här hemma i Sverige så irriteras jag också ibland eftersom jag haft en osviklig förmåga att hamna i fel kö. Nu har jag börjat ompröva min tidigare strategi att ställa mig i den kö som ser kortast ut utan väljer istället kö efter att snabbt ha studerat vilka personer som står i den. Mycket pensionärer och kvinnor går bort, en lång kö med många män i produktiv ålder är dock aldrig något problem eftersom de av någon anledning alltid verkar vara lika förutseende och snabba som jag själv är. Dvs lägger upp varorna rätt och drar sina betalkort innan ens kassörskan hunnit slå in alla varor samt har aldrig några rabattkuponger eller frågor.

Gruppen kvinnor tjorvar väldigt ofta, speciellt de äldre... tar aldrig fram börsen med korten ur väskan förrän de hört summan och ska sedan leta fram rabattkupongerna de har någonstans i samma väska och visar det sig att någon kupong inte längre gäller så ska de efter lite irriterad diskussion promt lämna tillbaka varan eftersom den då blev 3 kr dyrare och det blir ett evigt ändrande på kvittot, ringande mellan kassörskorna för att fråga osv osv.

När alla ändrigar är gjorda och den stackars kassörskan lagt de återlämnade varorna åt sidan så står kunden lungt kvar och ordnar allt med kvitton, kort och kvarvarande rabattkuponger i börsen/väskan mitt framför kassan utan att ta hänsyn till att det står fler kunder bakom som önskar fram. Varför inte bara ta ett steg åt sidan medan man gör allt detta?

Att söla i en kö är nästan lika respektlöst som att tränga sig tycker jag.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Gruppen kvinnor tjorvar väldigt ofta, speciellt de äldre... tar aldrig fram börsen med korten ur väskan förrän de hört summan och ska sedan leta fram rabattkupongerna de har någonstans i samma väska och visar det sig att någon kupong inte längre gäller så ska de efter lite irriterad diskussion promt lämna tillbaka varan eftersom den då blev 3 kr dyrare och det blir ett evigt ändrande på kvittot, ringande mellan kassörskorna för att fråga osv osv.

När alla ändrigar är gjorda och den stackars kassörskan lagt de återlämnade varorna åt sidan så står kunden lungt kvar och ordnar allt med kvitton, kort och kvarvarande rabattkuponger i börsen/väskan mitt framför kassan utan att ta hänsyn till att det står fler kunder bakom som önskar fram. Varför inte bara ta ett steg åt sidan medan man gör allt detta?

En strålande beskrivning av verkligheten :thumbsup:

// Jobbe

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänker först och främst på två saker:

1. Köer. Varför kan inte thaifolk stå i kö? Det trängs och stökas nåt grymt jämt. Och fula grejer som att smita i mellan i 7/11.

tex; jag står vid disken längst fram. Ändå står den en thai på sidan och ställer in sina grejer före mej med sin arm liksom. Ignorerar mej totalt, himla fult! Hänt många ggr.

Var upp till bion på Central festival förra veckan. Står framför monitorn och kollar vilka filmer som går. Har kanske 50 cm mellan mej och den. Ändå kommer det tre st thai som ska in i mellan och peka och mecka. Varför gör dom på det här viset? är det nån maktgrej eller är dom bara dumma i huvet?

2. Petning. Det petas i näsan, öron och smaskas när det äts. Hursomhelst och varsom helst. Jag sitter och pratar med min konsult om ekonomin på fina kontoret och hon - denna välutbilade människa - bara kör upp hela pekfingret i snoken och gräver runt. Jag är inte så himla lättstörd men dom gör det mitt-i-maten liksom.

Är det dålig uppfostran eller ingen alls? Ingen som bryr sej i Thailand kanske? Är det jag som är "fin i kanten"?

Finns säkert fler grejer, men kommer inte på nu.

Lord Sir Ragson er nog bara fisförnäm! :crazy:

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!⚓

Link to comment
Dela på andra sajter

Något jag aldrig vänjer mig vid , är hur elak dom kan vara i sitt skämtande . Var ute med mitt ex och hennes kompisar och det kom en väldigt förståndshandikapp thai kvinna . Dom skrattade och pekade , jag frågade varför och fick svaret att det gjorde inget för hon var " Crazy " . Även hur man ger smeknamn som speglar att man är tjock eller liknande . Jag har väldigt svårt för detta .

Link to comment
Dela på andra sajter

Om någon smaskar eller petar sig i näsan i min åsyn kan jag möjligen förvånas men aldrig irriteras. drabbar ju inte mig. Däremot anser jag det vara väldigt fräckt att ställa sig före mig i kön eftersom jag ju då får vänta ännu längre. Har mer än en gång sagt till på thai att det faktiskt är min tur och trängt mig tillbaka vilket brukar ge en förvånad reaktion men accepteras.

I ICA kön här hemma i Sverige så irriteras jag också ibland eftersom jag haft en osviklig förmåga att hamna i fel kö. Nu har jag börjat ompröva min tidigare strategi att ställa mig i den kö som ser kortast ut utan väljer istället kö efter att snabbt ha studerat vilka personer som står i den. Mycket pensionärer och kvinnor går bort, en lång kö med många män i produktiv ålder är dock aldrig något problem eftersom de av någon anledning alltid verkar vara lika förutseende och snabba som jag själv är. Dvs lägger upp varorna rätt och drar sina betalkort innan ens kassörskan hunnit slå in alla varor samt har aldrig några rabattkuponger eller frågor.

Gruppen kvinnor tjorvar väldigt ofta, speciellt de äldre... tar aldrig fram börsen med korten ur väskan förrän de hört summan och ska sedan leta fram rabattkupongerna de har någonstans i samma väska och visar det sig att någon kupong inte längre gäller så ska de efter lite irriterad diskussion promt lämna tillbaka varan eftersom den då blev 3 kr dyrare och det blir ett evigt ändrande på kvittot, ringande mellan kassörskorna för att fråga osv osv.

När alla ändrigar är gjorda och den stackars kassörskan lagt de återlämnade varorna åt sidan så står kunden lungt kvar och ordnar allt med kvitton, kort och kvarvarande rabattkuponger i börsen/väskan mitt framför kassan utan att ta hänsyn till att det står fler kunder bakom som önskar fram. Varför inte bara ta ett steg åt sidan medan man gör allt detta?

Att söla i en kö är nästan lika respektlöst som att tränga sig tycker jag.

Det är synd om människan.i synnerhet när den inte inser átt den själv en dag blir äldre och kanske inte så kvick i reflexerna...va det nån som sa hänsyn till äldre,,nänä, tänkte väl det!

För övrigt tycker jag det funkar näst intill bättre i Thailand, BigC o Tesco, än ICA, eller är det bara det att man blivit äldre och inte orkar bry sig om 2-3 minuter längre? Jo, kanske är det så, och i så fall är jag jäkligt glad att slippa allt stönade och ojande i köerna!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack och Hej

En strålande beskrivning av verkligheten :thumbsup:

// Jobbe

Vi för se när du blir gammal och gaggig hur det kommer att fungera med dig. :crazy::13:

Link to comment
Dela på andra sajter

Om herr Ragson inte hade befunnit sig på en turistort hade nog irritationsmoment 1 inte funnits. Kan inte påminna mig att någon någonsin trängt sig före här uppe i Ayutthaya. Tvärt om. Jag har vid flera tillfället erbjudits att gå före.

Och det kan knappast bero på något skräckinjagande utseende för vid besök på Phuket så är thai först som gäller. Precis som Ragson skrev.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Köer är ett av de få ställen jag äntligen lyckats undertrycka irritation över andras beteende.

Undantaget dock om jag ser att köns längd beror på (bank)tjänstemannens / kassapersonalens inkompetens.

Jag tar ett djupt andetag och passar på att kolla in andra som inte för tillfället är lika harmoniska som jag.

Min titanbågeförsedda stenhårda blick och ett utseende, som sägs påminna mest om en polsk massmördares,

har iaf hittills avhållit andra från att försöka tränga sig före mig i någon kö.

Rekordet i tolerans sattes häromsistens i grannkön i passkontrollen i Helsingfors.

En snygg thailändska blev tre ggr på kort tid flyttat tre hack bakåt av folk som ansåg sig ha mera bråttom än hon.

De trängde sig helt enkelt före och först efter den 3:e såg jag tecken i hennes ansikte på begynnande irritation.

Efter passkontrollen frågade jag henne så där lite lättsamt hur det stod till och fick då reda på att hennes plan just lyft.

mvh

Ändrades av GammalDansken

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi för se när du blir gammal och gaggig hur det kommer att fungera med dig. :crazy::13:

Den dan den sorgen. Nu är jag inte där än på långa vägar. Jag arbetar, har barn och familj, har inte lust att stå 10 minuter extra i "fel" kö. Därför gör jag som Kim, studerar viken kö som känns snabbast.

// Jobbe

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det dålig uppfostran eller ingen alls? Ingen som bryr sej i Thailand kanske? Är det jag som är "fin i kanten"?

Nja, det har nog mer att göra med annan uppfostran än dålig uppfostran. Finns gott om thailändare som anser att faranger helt saknar uppfostran och respekt för andra. Vem har rätt?

Om någon smaskar eller petar sig i näsan i min åsyn kan jag möjligen förvånas men aldrig irriteras. drabbar ju inte mig. Däremot anser jag det vara väldigt fräckt att ställa sig före mig i kön eftersom jag ju då får vänta ännu längre. Har mer än en gång sagt till på thai att det faktiskt är min tur och trängt mig tillbaka vilket brukar ge en förvånad reaktion men accepteras.

I ICA kön här hemma i Sverige så irriteras jag också ibland eftersom jag haft en osviklig förmåga att hamna i fel kö. Nu har jag börjat ompröva min tidigare strategi att ställa mig i den kö som ser kortast ut utan väljer istället kö efter att snabbt ha studerat vilka personer som står i den. Mycket pensionärer och kvinnor går bort, en lång kö med många män i produktiv ålder är dock aldrig något problem eftersom de av någon anledning alltid verkar vara lika förutseende och snabba som jag själv är. Dvs lägger upp varorna rätt och drar sina betalkort innan ens kassörskan hunnit slå in alla varor samt har aldrig några rabattkuponger eller frågor.

Gruppen kvinnor tjorvar väldigt ofta, speciellt de äldre... tar aldrig fram börsen med korten ur väskan förrän de hört summan och ska sedan leta fram rabattkupongerna de har någonstans i samma väska och visar det sig att någon kupong inte längre gäller så ska de efter lite irriterad diskussion promt lämna tillbaka varan eftersom den då blev 3 kr dyrare och det blir ett evigt ändrande på kvittot, ringande mellan kassörskorna för att fråga osv osv.

När alla ändrigar är gjorda och den stackars kassörskan lagt de återlämnade varorna åt sidan så står kunden lungt kvar och ordnar allt med kvitton, kort och kvarvarande rabattkuponger i börsen/väskan mitt framför kassan utan att ta hänsyn till att det står fler kunder bakom som önskar fram. Varför inte bara ta ett steg åt sidan medan man gör allt detta?

Att söla i en kö är nästan lika respektlöst som att tränga sig tycker jag.

Kul beskrivning och jag brukar känna ungefär likadant. Fast jag undrar vilken tid man lever i när man stressar upp sig för ett par minuters "försening".

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

När det gäller thailändares offentliga näspetande, synande och rullande av kråkor som sedan sprätts iväg

vill jag nog påstå att jag låter mig påverkas (äcklas) till skillnad från Kim som inte berörs av detta ofog.

Finns det ingen thailändsk version av "Magdalena Ribbing" som kan banka in lite hyffs i skallen på busarna? :police:

http://www.dn.se/blogg/etikettfragan/2011/01/12/naspetarstopp/

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...