Jump to content
IGNORERAD

Ingen hyfs!


ragson

Recommended Posts

Att Thailändare anser att även gatan framför tomten är deras privategendom som de disponerar som de vill är väl någon som många råkat ut för. Men att även svenskar delar den uppfattning har jag faktiskt aldrig stött på förr.

Väldigt ofta har man, som falang, inte samma uppfattning som thailändarna, men förväntas ändå att respektera och följa deras "regelverk", seder och bruk.

Finns det egentligen någon gång som man kan sätta ner foten med framgång och hävda att detta är min uppfattning?

Det funkade iaf inte för mej när jag parkerade utanför "den här" affären på soi Bukkhao.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 156
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • GammalDansken

    13

  • chiangmai

    12

  • andrejsdenruskige

    8

Mest aktiva i denna tråd

Mja, men nu har jag ingen tomt utan ett radhus som jag kliver direkt ut på den lilla soien från. Då tycker jag nog att "plätten" utanför är min parkering. I alla fall är det inte nån annans :)

Fritz..

Folkvett kallas det också.

Ungifär som att jag anser mig ha rätt till en del av bageutrymmet ovan min flygstol, inte tex personen i stolsraden mittimot som har lyckats släpa ombord som släpat ombord 3-4 handbagage.

Ändrades av tomurdoc

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

nu får f-n ge dig mamma fläng pappa knäpp. Det står INGENSTANS om nån kass personal, det står KASSAPERSONAL RÅKADE I MIN ENFALD GLÖMMA SKRIVA IHOP ORDET tänkte inte på att MPR anställt en språkpolis med inget eget liv som ska anmärka på fan precis allt. Skaffa dig ett liv elle ett jobb so kanske du inte orkar hacka på alla

Tur att han hittade särskrivningen den var ju kul.

Men det var f*n vad det tog skruv

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

nu får f-n ge dig mamma fläng pappa knäpp. Det står INGENSTANS om nån kass personal, det står KASSAPERSONAL RÅKADE I MIN ENFALD GLÖMMA SKRIVA IHOP ORDET tänkte inte på att MPR anställt en språkpolis med inget eget liv som ska anmärka på fan precis allt. Skaffa dig ett liv elle ett jobb so kanske du inte orkar hacka på alla

Jösses vad du far ut mot folk. Du skrev fel, och det är alla andra som är "kassa". Slå ett felpass och skylla på medspelarna.

han menade nog inget illa, och det var ju ganska roligt du själv fick till det med din felskrivning tycker jag.

uncen..

Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagts tidigare i tråden,, vissa beteeenden är specifika i Thailand, andra beror mer på globat ohyvs...

Jag försöker att acceptera det mesta ,men något som är väldigt obehagligt och farligt är hur vissa thaiare hanterar sina hundar.

Ok med street dogs som är herrelösa,, inget den enskilde kan göra något åt.

Men alla dessa hundar som har halsband och därmed har husse, som springer runt och är allmänt otrevliga.

Vi har en granne som låter sina hundar sova på gatan. De är mycket aggresiva och gör skenattacker på gåeende. Bla på mig...

En granne blev biten rejält, men ägarna skakar bara på huvudet. Hotade istället med att de var vid polisen och att den hundbine skulle tiga.

Ändrades av chiangmai
Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

nu får f-n ge dig mamma fläng pappa knäpp. Det står INGENSTANS om nån kass personal, det står KASSAPERSONAL RÅKADE I MIN ENFALD GLÖMMA SKRIVA IHOP ORDET tänkte inte på att MPR anställt en språkpolis med inget eget liv som ska anmärka på fan precis allt. Skaffa dig ett liv elle ett jobb so kanske du inte orkar hacka på alla

ElleR, so(så)

Ändrades av andrejsdenruskige
Link to comment
Dela på andra sajter

Som så många andra gånger så hänger jag inte alls med i diskussionen. Det många verkar tycka är bra med Thailand och thailändare är det jag har svårast för och det många tycker är dåligt med Thailand och thailändare har jag aldrig märkt, det är nästan så jag börjar undra om det kanske inte är Thailand jag bor i trots allt...

Jag tycker att thailändare, på ett personligt plan, generellt sett uppför sig bättre än svenskar. Sverige är dock som land givetvis flera 10-potenser mer civiliserat än Thailand då thailändarnas civiliserade beteende oftast bara sträcker sig till den personliga sfären och nuet.

Jag har under alla mina år i Thailand aldrig varit med om thailändare som knör sig eller petar sig i näsan och sällan heller beter sig ociviliserat på annat sätt, jag lägger dock in en brasklapp i och med att jag spenderar 1-2 veckor här i Kina där just kövalla och snorpetande nästan är upphöjt till statsreligion, det kan därför hända att jag helt enkelt inte märker det hos de i jämförelse så civiliserade thailändarna.

I vilket fall tycker jag att thailändare, från de enklaste och minst bildade grannarna i byn till de rikaste och mest bildade kollegorna i Bangkok, oftast uppträder oklanderligt och thailändares beteende är helt klart, tillsammans med vädret och prisläget, Thailands största tillgångar ur mitt perspektiv.

Jag skulle tro att de flesta som sett avigsidorna med thailändares beteende bor eller spenderar mycket tid i turistorter. Att inhemska invånare på turistorter efter ett tag uppför sig illa mot "turister" är ju allmännt kännt runt om i världen och i ett relativt u-land som Thailand så är det nog ett än mer naturligt beteende.

Link to comment
Dela på andra sajter

Beredd att hålla med dig där Atom.

Under dom åren jag arbetade i Kina, så fann jag ganska snuskiga, speciellt med fingret i näsan och inga hämningar när det kom till att tränga sig.

I trafiken var dom helt hopplösa, men märkte med tiden att dom blev bättre i Beijing..

HongKong-kineserna har inte mycket över för sina bröder på fastlandet..

Rock on!

Ändrades av Sangwal

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag har sagt tidigare,,, har jag aldrig blivit illa bemött här i Thailand,,

Det som jag reagerar på är att man är extremt statusfixerad. Alla skall klassas in i ekonomiska fack...

Att vara trevlig bohem utan cash ,,ingen höjdare i den thailändska statusbarometern...

De som har den mest avslappnade attityden är faktisk sk. vanligt folk, dvs fattiglapparna enligt svenskt måttband.

Har tröttnad på överklassattityd hos vissa av hustruns bekantingar..

Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag har sagt tidigare,,, har jag aldrig blivit illa bemött här i Thailand,,

Det som jag reagerar på är att man är extremt statusfixerad. Alla skall klassas in i ekonomiska fack...

Att vara trevlig bohem utan cash ,,ingen höjdare i den thailändska statusbarometern...

De som har den mest avslappnade attityden är faktisk sk. vanligt folk, dvs fattiglapparna enligt svenskt måttband.

Har tröttnad på överklassattityd hos vissa av hustruns bekantingar..

Visst, Thailand är ett klassamhälle och därmed är behovet av att visa vilken klass man tillhör viktigt, men egentligen bara för dem som vill byta upp sig i klasstillhörighet. Den riktiga överklassen tycker jag har en avslappnad attityd till rikedom då de alltid varit rika, alltid kommer vara rika samt att alla redan vet att de är överklass. Jag skulle vilja påstå att det framförallt är de arbetare som vill vara medelklass och de medelklass (oerhört vitt begrepp på en väldigt liten grupp i Thailand) som vill vara överklass som känner ett stort behov av att hävda sig genom statusprylar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst, Thailand är ett klassamhälle och därmed är behovet av att visa vilken klass man tillhör viktigt, men egentligen bara för dem som vill byta upp sig i klasstillhörighet. Den riktiga överklassen tycker jag har en avslappnad attityd till rikedom då de alltid varit rika, alltid kommer vara rika samt att alla redan vet att de är överklass. Jag skulle vilja påstå att det framförallt är de arbetare som vill vara medelklass och de medelklass (oerhört vitt begrepp på en väldigt liten grupp i Thailand) som vill vara överklass som känner ett stort behov av att hävda sig genom statusprylar.

stämmer säkert.Vi känner inga superrika så jag kan inte uttala mig om den gruppen. Det som är udda är att fattigfolk har klassat in mig som överklass.-..men har en avslappnad attityd gentemot mig... Vilken de inte har mot thai i samma s.k statusnivå.

Märker det tydligt i vårt område..

Personal 7/11.. security group för området etc... Hustrun påstår att det beror på att jag är farang..

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst, Thailand är ett klassamhälle och därmed är behovet av att visa vilken klass man tillhör viktigt, men egentligen bara för dem som vill byta upp sig i klasstillhörighet. Den riktiga överklassen tycker jag har en avslappnad attityd till rikedom då de alltid varit rika, alltid kommer vara rika samt att alla redan vet att de är överklass. Jag skulle vilja påstå att det framförallt är de arbetare som vill vara medelklass och de medelklass (oerhört vitt begrepp på en väldigt liten grupp i Thailand) som vill vara överklass som känner ett stort behov av att hävda sig genom statusprylar.

Nu ska jag inte säga att du har fel, men jag TROR det är skillnad på ex.vis BKK och Udon så tillsvida att det finns betydligt mer (%tuellt) "medelklass" här, de har hus och bil/ar men är de facto inte rika men långt ifrån fattiga, några egentliga siffror har jag av naturliga skäl inte men sett till bebyggelsen i stort i stadskärnan och i en cirkel på ett antal kilometer så vill jag påstå att det är näst intill färre ruckel än hyfsade småhus, må vara lite slitna men egna hem är det och inte så gamla att det är arvegods, alltså köpt egendom.

De förmögna har inte som på många andra ställen klumpat ihop sig i miljonärsghetton utan man kan sederas fantastiskt snygga och påkostade hus lite varstan, icke sällan med kåkstadsatmosfär i grannskapet. Däremot är medelklassen ofta samlade i ganska stora "byar" eller "småhusomrpden". Vi bor i en sådan småhusgemenskap där det finns 115 hus varav c:a 85-90 bebos av typiska medelklassfamiljer, d.v.s. lärare, kommunalanställda e.t.c.

Den enda mindre lyckade delen av innevånarna är i många fall de som hyr den resterande delen av husen, någon gallring av till vem man hyr ut verkar många inte ha utan det kommer och går både dagdrivare och pundare emellanåt, dock blir de ej långlivade i området då de flesta skiter i att betala!

Nu blev det måhända en del OT men så kommer då det där med hyfs tillbaka.

Nerskräpningen, olaterna att hålla "stridstuppar" i tätområden, alltså tanke på andra istället för bara egoism är sådant som jag ser mer som ohyfs än näspetande!

Ändrades av Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Som så många andra gånger så hänger jag inte alls med i diskussionen. Det många verkar tycka är bra med Thailand och thailändare är det jag har svårast för och det många tycker är dåligt med Thailand och thailändare har jag aldrig märkt, det är nästan så jag börjar undra om det kanske inte är Thailand jag bor i trots allt...

Jag tycker att thailändare, på ett personligt plan, generellt sett uppför sig bättre än svenskar. Sverige är dock som land givetvis flera 10-potenser mer civiliserat än Thailand då thailändarnas civiliserade beteende oftast bara sträcker sig till den personliga sfären och nuet.

Jag har under alla mina år i Thailand aldrig varit med om thailändare som knör sig eller petar sig i näsan och sällan heller beter sig ociviliserat på annat sätt, jag lägger dock in en brasklapp i och med att jag spenderar 1-2 veckor här i Kina där just kövalla och snorpetande nästan är upphöjt till statsreligion, det kan därför hända att jag helt enkelt inte märker det hos de i jämförelse så civiliserade thailändarna.

I vilket fall tycker jag att thailändare, från de enklaste och minst bildade grannarna i byn till de rikaste och mest bildade kollegorna i Bangkok, oftast uppträder oklanderligt och thailändares beteende är helt klart, tillsammans med vädret och prisläget, Thailands största tillgångar ur mitt perspektiv.

Jag skulle tro att de flesta som sett avigsidorna med thailändares beteende bor eller spenderar mycket tid i turistorter. Att inhemska invånare på turistorter efter ett tag uppför sig illa mot "turister" är ju allmännt kännt runt om i världen och i ett relativt u-land som Thailand så är det nog ett än mer naturligt beteende.

jag måste säga att jag blev ytterligt förvånad att läsa ditt inlägg ATOM, klart jag respekterar hur du uppfattar din omvärld. Men jag måste få lov att säga utan att veta vad andra sagt eller skrivit till dig. Att just det som du säger om att peta näsan och att fullständigt skita i köbildande är så vanligt, så man blir tokig helt enkelt. Jag bor uppe i Isaan i Chaiyaphum.

Ställer jag mig i en kö så kommer det ALLTID en thai och bara brakar in längst fram. Min uppfattning om Thailand generellt sett hräuppe är att de som jag kallar "idi*terna" alltid klarar sig därför att ingen thai vågar eller vill bry sig att ifrågasätta folk.

uncen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu ska jag inte säga att du har fel, men jag TROR det är skillnad på ex.vis BKK och Udon så tillsvida att det finns betydligt mer (%tuellt) "medelklass" här, de har hus och bil/ar men är de facto inte rika men långt ifrån fattiga, några egentliga siffror har jag av naturliga skäl inte men sett till bebyggelsen i stort i stadskärnan och i en cirkel på ett antal kilometer så vill jag påstå att det är näst intill färre ruckel än hyfsade småhus, må vara lite slitna men egna hem är det och inte så gamla att det är arvegods, alltså köpt egendom.

De förmögna har inte som på många andra ställen klumpat ihop sig i miljonärsghetton utan man kan sederas fantastiskt snygga och påkostade hus lite varstan, icke sällan med kåkstadsatmosfär i grannskapet. Däremot är medelklassen ofta samlade i ganska stora "byar" eller "småhusomrpden". Vi bor i en sådan småhusgemenskap där det finns 115 hus varav c:a 85-90 bebos av typiska medelklassfamiljer, d.v.s. lärare, kommunalanställda e.t.c.

Den enda mindre lyckade delen av innevånarna är i många fall de som hyr den resterande delen av husen, någon gallring av till vem man hyr ut verkar många inte ha utan det kommer och går både dagdrivare och pundare emellanåt, dock blir de ej långlivade i området då de flesta skiter i att betala!

Nu blev det måhända en del OT men så kommer då det där med hyfs tillbaka.

Nerskräpningen, olaterna att hålla "stridstuppar" i tätområden, alltså tanke på andra istället för bara egoism är sådant som jag ser mer som ohyfs än näspetande!

Vi bor i ett av dessa områden som du beskiver.. Moo ban tror jag det heter på Thai. Här ä rdet en blandning av Faranger och Thai.

Husen kostar allt från 2,5 till 12 m Bath.

Innan vi flyttade hit var vi och skrev på ett kontrakt förett område nära flygplatsen. Det skret sig pga att banken vägrade lån till hustrun.

I förra vecka åkte vi och kollade området.

Idag redan förfallet. efter 4 år... ogräs på gatorna , fulla soptunnor... m.m.

Då thai köper dessa områden är det flashiga broschyrer. Men då garantin för samfälligheten har gått ut,, förfaller området kvickt...

I detta fall en hel del hus thai medelklass men redan soptipps status

Link to comment
Dela på andra sajter

En annan "nationalsport" är ju att klämma finnar. Sittandes på sin motorbike och titta i backspegeln. Ser inte så trevligt ut.

Också taxichaufförerna är duktiga på att klämma finnar.

Vissa har särskilda pincetter för ändamålet.

Men

i Sverige spottas det. Det är tydligen tufft.

Ordentliga loskor skall det visst helst vara.

Spotta portionssnus är också tufft. Eller bara bekvämt.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Som så många andra gånger så hänger jag inte alls med i diskussionen. Det många verkar tycka är bra med Thailand och thailändare är det jag har svårast för och det många tycker är dåligt med Thailand och thailändare har jag aldrig märkt, det är nästan så jag börjar undra om det kanske inte är Thailand jag bor i trots allt...

Jag tycker att thailändare, på ett personligt plan, generellt sett uppför sig bättre än svenskar. Sverige är dock som land givetvis flera 10-potenser mer civiliserat än Thailand då thailändarnas civiliserade beteende oftast bara sträcker sig till den personliga sfären och nuet.

Jag har under alla mina år i Thailand aldrig varit med om thailändare som knör sig eller petar sig i näsan och sällan heller beter sig ociviliserat på annat sätt, jag lägger dock in en brasklapp i och med att jag spenderar 1-2 veckor här i Kina där just kövalla och snorpetande nästan är upphöjt till statsreligion, det kan därför hända att jag helt enkelt inte märker det hos de i jämförelse så civiliserade thailändarna.

I vilket fall tycker jag att thailändare, från de enklaste och minst bildade grannarna i byn till de rikaste och mest bildade kollegorna i Bangkok, oftast uppträder oklanderligt och thailändares beteende är helt klart, tillsammans med vädret och prisläget, Thailands största tillgångar ur mitt perspektiv.

Jag skulle tro att de flesta som sett avigsidorna med thailändares beteende bor eller spenderar mycket tid i turistorter. Att inhemska invånare på turistorter efter ett tag uppför sig illa mot "turister" är ju allmännt kännt runt om i världen och i ett relativt u-land som Thailand så är det nog ett än mer naturligt beteende.

Äh, det där med att kineserna är äckliga har du fått från thailändarna.

Ser frun en kines på en restaurant så går hon inte dit och äter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Äh, det där med att kineserna är äckliga har du fått från thailändarna.

Ser frun en kines på en restaurant så går hon inte dit och äter.

passa dig för att göra affärer med kinserer... säger min fru, vars pappa var kines..
Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Efter att ha tuggat i mig lunchen med stängd mun och petat tänderna diskret

slog det mig att verklig hyfs kanske är, att inte lufta åsikter om andras ditto.

Ändrades av GammalDansken

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Äh, det där med att kineserna är äckliga har du fått från thailändarna.

Ser frun en kines på en restaurant så går hon inte dit och äter.

De kallas för "Jäck" av thailändarna. (ett skällsord för ohyfsad kines)

Link to comment
Dela på andra sajter

De kallas för "Jäck" av thailändarna. (ett skällsord för ohyfsad kines)

[size=4]Kommer osökt att tänka på Japanska språket.

Ordet för "tafsare, snuskgubbe" skrivs 痴漢 (uttal chikan) vilket är sammansatt av två tecken 痴 (ointelligent, dum) 漢 (Kines)[/size]

Finns skyltar lite här och var i Tokyo, med texten "Varning för tafsare" på japanska. Blir lite roligt när man som nybörjare på japanska läser "Varning för ointelligenta kineser" :)

[size=4]Tecknet för Kines återfinns också i 貪欲漢 (uttal: donnyokukan) betydelse: extrem snåljåp

/Siamkap[/size]

Ändrades av Siamkap

Jag hoppas jag har en viss insikt men förstår det gör jag inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

I Sverige så hakar jag upp mig något fruktansvärt på all människor som spottar på gatan, ofta efter en rejäl harkling. Sen är det det där med att nysa eller hosta också, med lite hyfs så nyser och hostar man man i armvecket.

I Thailand så äcklas jag av tandpetandet som görs i offentligt, det spelar ingen roll att de håller för munnen det är äckligt ändå. Givetvis äcklas jag också av det så vanliga näspetandet.

Men nummer ett som jag irriterar mig på när det gäller många thailändare är att de aldrig kan passa en tid, aldrig. Har vi bestämt möte säg 15:00 så kan de ringa 15:10 och säga att de är på väg och ska vara framme om 5 minuter men de kanske tillslut dyker upp typ 15:55. De skyller alltid på trafiken i Thailand men verkar inte lära sig att planera och lära sig att förutspå detta (trots att de kanske levt i Bangkok i många år). Fast å andra sidan så är en thailändare lika sen i Norrland också så snacket om trafiken är nog bara en dålig ursäkt.

Ändrades av ITOY
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Är det ingen som irriterar sig på att det av bekvämlighet ljugs så mycket ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det ingen som irriterar sig på att det av bekvämlighet ljugs så mycket ?

Jag har då inte märkt att det ljugs mer i Thailand än hemma i Sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Jag har då inte märkt att det ljugs mer i Thailand än hemma i Sverige.

Det tror jag inte på :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det ingen som irriterar sig på att det av bekvämlighet ljugs så mycket ?

Jo!

Som jag skrivit tidigare:i Thailand är "det är skamligare att avslöja en lögn än ett skapa den"

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...