Jump to content
IGNORERAD

Budda vs kristendom


C-dude

Recommended Posts

Många gånger har Jag försökt att klämma ur min fru hur detta med tempelbesök och offergåvor till Budda funkar.

Hon o andra sidan har aldrig frågat mig om jesus eller om gud.

Det hände en gång att jag pushade på henne att besöka munkarna i Haninge i samband med ngn lunch en söndag o ta med mat.

Det slutade med att hon aldrig kommer att besöka detta tempel igen då det inte uppfyllde hennes krav på "buddism"?

I en disskution vi hadde sade Jag en gång till henne att Budda tror på mig. Hon frågade - Tror du på budda?

Allvarligt så svarade jag inte på frågan då jag inte vet vad man ska tro på. Är det att försöka vara så lite ond som möjligt eller att iaf ha huvet i behåll att veta att man gör fel?

Men här e länken som Jag fann som gjorde att jag skrev detta. http://www.urbandhar...ma3/budgod.html

C;D

Life's a piece of shit, When you look at it. Life's a laugh and death's a joke, it's true.  You'll see it's all a show. Keep 'em laughing as you go,.Just remember that the last laugh is on you

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan nog inte själv ge något vettigt svar på din ganska komplexa frågeställning.

Men här är två länkar du kan studera själv och kanske hitta ett svar.

http://www.theravadabuddhism.se/

http://www.dhamma.se/

Det kan vara något i Haningemunkarnas uppträdande som inte tilltalar Din hustru. Förhållandet till munkar är ganska komplext i Thailand.

Om Du läser den här avhandlingen så kanske Du kan få ett svar. Att Haningemunkarna  inte skulle betraktas som "riktiga Buddister" har jag svårt att tänka mig, även om abboten uppfört sig minst sagt konstigt ibland, vilket gjort att många väljer andra tempel, men det är en annan historia.

http://www.anpere.net/2007/10.pdf

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle vilja svar med hur långt inlägg som helst...  :bag:

Brukar vara dåligt på att skriva kort...

Men på grund av tidsbrist kan jag svara kort kort (om det nu kan bli kort):

Jag undrade också om varför vi skänker.

Fick svaret för inte så länge sen att man skänker för att skala bort "mitt-tänkande" och som motvikt till "girighet" som man annars brukar ha.

Skrev en tråd om det på TT när jag var förvirrad efter att jag blivit tvungen att skänka en bestämd summa till Dharma Gaya, tror det stavas så. Jag gillar inte Dharma Gaya och tanken att skänka en bestämd summa.

---

Buddism är i olika nivåer. Skrev om det i en tråd här på MPR och på TT.

Men kärnbuddism som jag själv tror på är att man gör arbetet själv. Det finns ingen genvägar.

Vill jag nå den "andliga lyckan" får jag praktisera själv.

Sen kan man gå till tempel - för stämningens skull, tycker jag.

Jag känner mig som hemma när jag går till tempel i Sverige.

Sen hur munkarna är - får jag nog titta mellan fingrarna.

Det är för min egen skull jag går dit - att vara i den "lugna" stämningen som jag i och för sig kan hitta på svenska kyrkor också. Har varit ett par gånger då jag gick till kyrkan och satte mig ned för att hitta lugnet.

Men fördelen med att gå till ett tempel i Sverige för mig är att jag känner mig ”hemma”. Det ger mest ”Thailand-känsla” av alla ställen jag kan hitta i Sverige.

---

Likheten mellan Buddism och Kristemdomen är

"Bemöt andra som du själv vill bli bemöt" = Karma/konsekvens-tänkande inom buddismen, tycker jag.

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

har alltid haft svårt att de thaiare som jag känt som verkar tycka att ger man till munkar och tempel så går det bättre för en själv. dessutom finner jag det provocerande att en del thaiare drar med faranger till tempel och allt verkar vara så seriöst samtidigt som de endast vill lura farangen på pengar. har de ingen stolthet gentemot sin religion?

märkligt!

ha det

Neil

Link to comment
Dela på andra sajter

Exactemente, vetenskapen har ju nu konstaterat att kvinnan verkligen skapades från ett revben.

Kotlätta Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

nej tacka vet jag buddhister. inga folkmord där inte. laos, kambodja och vietnam är ju eller var kommunister.

neil

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl inte meningen att man ska "tro" på Buddha?

Meningen är väl att man ska ta till sig de visdomar han delade ut. Man behöver väl inte ens tro att Buddha existerat, bara att de vägledningar som påstås komma från honom är värda att följa. Och gör man det kan man få ett bättre liv. Vilket jag tror på.

Sen att man skulle återfödas i ett bättre liv om man är bra i sitt nuvarande. Det tror jag inte på.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Som turist finns det väl egentligen bara en anledning att besöka ett tempel, och det är väl för att det är ovanligt och fint.

Man är nyfiken och vill kanske ta lite bilder o.s.v

Men på sikt kan det ju börja övergå till något mer, man kanske sätter sig in i det hela litegrann och vill veta mer.

Själv skulle jag aldrig kunna tänka mig en resa till Thailand utan att besöka några tempel.

Jag har aldrig upplevt att någon vill dra mig dit för att plocka mig på pengar,

utan jag har själv fått fråga och söka svar på mina frågor.

Att sedan jobba med sina egna fel och brister och glädjas genom att få hjälpa andra är givande.

Jag upplever ett besök i tempel som rofyllt och givande, och jag känner mig nöjdare och uppåt i flera dagar efteråt.

Och jag uppskattar att dom inte försöker värva nya "själar" som andra religioner gör.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Och jag uppskattar att dom inte försöker värva nya "själar" som andra religioner gör.

Mvh Isan Lover

Ja, det är onekligen en sympatisk detalj som de flesta andra stora religioner saknar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...