Jump to content
IGNORERAD

Musik med innehåll


Guest Oregistrerad knasen

Recommended Posts

En mycket tänkvärd text i denne Taubevisa, mycket vackert tolkad av Lasse Tennander.

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 44
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • andrejsdenruskige

    6

  • svampen

    5

  • hamnoi

    3

  • bond1

    2

Mest aktiva i denna tråd

Rubriken "Musik med innehåll" triggade ett lätt nostalgisk anfall och förflyttade mig tillbaka till 70talet och proggeran. Då var det innehållet som räknades. Och fick man bara in arbetare, kapital och klasskamp tillräckligt många gånger i texten var succén given. I god demokratisk anda skulle alla sjunga. Avsaknad av sångröst var ett borgerligt påfund och saknade all relevans. Det var budskapet som var viktigt. Inte framförandet.

På den tiden bodde jag i en omodern, ytterst lyhörd, etta och grannen under mig hade tagit proggen till sitt hjärta. Det var Röda Kapellet, Röda Lacket, Röna Bönor och allt annat rött som gick att uppbringa så fort han var hemma.

Värst var dock fredagar och lördagar. Vi var på den tiden båda ungkarlar så på kvällen skulle det raggas. Dock inte tillsammans. Vi var väl ungefär lika urusla "raggare" så när sista låten tonat ut på discot kl 3 masade jag mig hemåt i min ensamhet och uppsökte slafen.

Grannen verkade dock ta omvägen över lite nattamat och anlände inte hem förrän en halvtimme efter mig. Lika ensam och sorgsen. Så han sökte sin tröst i sin älskade proggmusik. Favorit under flera månader var den här låten som spelades i princip varje fredag/lördag.

På högsta möjliga volym. Klockan 4 på natten. Ett småbrutalt uppvaknade en kvart efter man somnat.

Lyckligtvis dock en av de bättre låtarna från den eran.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

En låt med mycket djup och intressant text :crazy:

Fast jag gillar den ändå :thumbsup:

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

En låt med mycket djup och intressant text :crazy:

Fast jag gillar den ändå :thumbsup:

Ungefär lika djup text som jag kör när jag tvingas medverka i thailändska karaokeövningar.

Och inte blir det bättre av att jag inte kan sjunga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Rubriken "Musik med innehåll" triggade ett lätt nostalgisk anfall och förflyttade mig tillbaka till 70talet och proggeran. Då var det innehållet som räknades. Och fick man bara in arbetare, kapital och klasskamp tillräckligt många gånger i texten var succén given. I god demokratisk anda skulle alla sjunga. Avsaknad av sångröst var ett borgerligt påfund och saknade all relevans. Det var budskapet som var viktigt. Inte framförandet.

Innehåll om du menar snygg prosa finns även nu. Hur många låtskrivare som helst runtom i världen som vill berätta nånting, inte bara klasskamp.

Och som du skriver "budskapet var viktigt", Det du beskriver är för mej är poesi eller nån sorts predikan med musik i bakgrunden. musiken är som oftast är bara klantigt ihopbyggd för att ha nånting att "sjunga" på.

Bob Dylan m flera är grymma textförfattare, men svänger om musiken gör det fan inte.

För mej - och många andra - är musik med innehåll så myyycket mer än bara ord.

Lyssna tex på YES eller Rush. Det är massor med harmonier, rytmer, tempon, dynamik och bra texter. Man lägger ner oerhört mycket tid på att få ihop det.

Samma med klassiska verk, operas, musikaler. Rena långfilmerna, historier som ger folk en stunds paus från verkligheten. Det är många som behöver det.

Och rock n roll med "tramstexter" bi bop alula, she loves me yeah yeah yeah... det är sånt som man dansar till, blir glad av, tar ett par bira, slappnar av, har kul till. Hur många har inte hittat sin livspartner på dansgolvet?

All musik har innehåll.

Såklart.

sorry för OT , jag vet vad du menar men du skrev fel rubrik. :-)

mvh ragson - din bästaste vän.
Min musiksida finns HÄR!

Link to comment
Dela på andra sajter

Euphoria med Loreen har ett fint innehåll. Iallafall om man gillar ordet "up", typ...

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

Han kunde inte ett ord Spanska!

Mvh

Amja

"Thais are the best friends money can buy"- Graham Greene

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Varför skulle en sk kommersiell låt vara bättre än en låt med "mening"eller djup text? Den diskussionen är så urbota korkad! All musik har ett värde beroende på vem som lyssnar. En enkel discodänga fyller ett helt annat behov än en visa m Cornelis tex..Jag blir så trött på alla förståsigpåare som ska veta bättre och tala om för andra vad" bra" musik är för nåt.

Skitbra sagt Varför skall en låt handla om nått viktigt

Abba eller Die Ramstein Mai pen rai Britta Spjut eller Jussi Björling So what

Förresten Vad är meningen med Ayumi Hamasakis Låt M. ( Den heter så ) Finns med Eng text Versteh Nada i alla fall Finns på tuben

Offe

Link to comment
Dela på andra sajter

En låt med mycket djup och intressant text :crazy:

Fast jag gillar den ändå :thumbsup:

Jag oxå vem har orginalet Jag håller på Barry även om The Vicounts har gjort en cover En annan djup låt Sugar in the morning från 1957 Heter ej exat så men Alice Babs gjorde den oxå Kolla gärna den Stora Schlegerboxen finns många "djupa" låtar på svenska Covers av Bla Shirelles Shangrilas mfl

Offe

Offe

Link to comment
Dela på andra sajter

Musiken kommer först men har det lagts möda på texten gör det ju inget. Banala kärlekstexter tex är jag inte

mycket för men den här är fin.

"People are strange. They are constantly angered by trivial things, but on a major matter like totally wasting their lives,they hardly seem to notice." -  Charles Bukowski

 
Link to comment
Dela på andra sajter

Tragikomisk vardagsrealism...

"People are strange. They are constantly angered by trivial things, but on a major matter like totally wasting their lives,they hardly seem to notice." -  Charles Bukowski

 
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...