Jump to content
IGNORERAD

Bär/svampuppköpare?


thaiwannabe

Recommended Posts

thaiwannabe

Min första tråd här, hoppas det blir i rätt kategori.

Svärmor och svärfar från Thailand är på besök, och det har visat sig att de är duktiga på att plocka blåbär och även svamp (kantarell, karl-johan och trattkantarell).

De plockade ca 50kg blåbär häromdagen o sålde till thai-bekanta. Så då frågade jag dem om de vill plocka mer och försöka sälja i lite större skala.

Mina frågor är om någon kan tipsa om det finns bär- och/eller svampuppköpare i Uppsala eller Norra Stockholmstrakten?

Eller om någon har något annat tips om vart de skulle kunna kränga iväg sina blåbär och svampar?

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 34
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • gst

    8

  • andrejsdenruskige

    6

  • phitsanulok

    3

  • Kenneth4618

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

andrejsdenruskige

Min första tråd här, hoppas det blir i rätt kategori.

Svärmor och svärfar från Thailand är på besök, och det har visat sig att de är duktiga på att plocka blåbär och även svamp (kantarell, karl-johan och trattkantarell).

De plockade ca 50kg blåbär häromdagen o sålde till thai-bekanta. Så då frågade jag dem om de vill plocka mer och försöka sälja i lite större skala.

Mina frågor är om någon kan tipsa om det finns bär- och/eller svampuppköpare i Uppsala eller Norra Stockholmstrakten?

Eller om någon har något annat tips om vart de skulle kunna kränga iväg sina blåbär och svampar?

Tack på förhand!

Nu blir nog inte detta svar på din fråga, men.

Det lönsammaste är nog att sälja till privatpersoner och det är nog ganska smidigt om det inte är allt för många kilon det handlar om.

Dessutom så kan man rensa bären själv och få ut mer per kilo så länge den går till "privat sektor"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest borichiangmai

Hej

Du kan söka i MPR sökruta på bär bäruppköpare bärplockning blåbär sälja bär mm.

Så hittar du säkert något.

Ha det

Link to comment
Dela på andra sajter

phitsanulok

Hej på dig, ut med bären på blocket, sälj dom rensade för ca 35 kr litern, säljer ni dom orensade till bäruppköparna får ni kanske 7-8 kr litern.

mvh walle

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror nog också på att rensa och sälja t.ex på vaksalatorg, häll upp i jordgubbskartonger eller fixa våg och väg upp på plats. så får du/ni nog ut det mesta för svamp/bären

Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga?  Skriftlig Ursäkt ?

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Kan vara svårt att rensa och sälja 50-100 kg per dag :wink:

/GSt

Rensa kanske, men säljandet är nog inga problem.

Men du kan alltid bygga en bärrensare själv som drivs av en dammsugare. Några plaströr och en tratt funkar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Rensa kanske, men säljandet är nog inga problem.

Men du kan alltid bygga en bärrensare själv som drivs av en dammsugare. Några plaströr och en tratt funkar.

Tyvärr blir inte (i alla fall) blåbär så rena att de går att sälja på det viset. Krävs i alla fall efterrensning.

Tror också att det är svårt att sälja den mängden även om man skulle hinna rensa. Min personliga uppfattning är att om man vill tjäna stora pngar, plockar man och säljer orensat. Vill man inte vara ute i skogen hela dagarna och kvällarna kan man plocka på dagarna och åka hem och rensa på kvällarna. Tror dock att det skall vara en ganska stor stad om man ska kunna sälja den volymen varje dag.

/GSt

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Tyvärr blir inte (i alla fall) blåbär så rena att de går att sälja på det viset. Krävs i alla fall efterrensning.

Tror också att det är svårt att sälja den mängden även om man skulle hinna rensa. Min personliga uppfattning är att om man vill tjäna stora pngar, plockar man och säljer orensat. Vill man inte vara ute i skogen hela dagarna och kvällarna kan man plocka på dagarna och åka hem och rensa på kvällarna. Tror dock att det skall vara en ganska stor stad om man ska kunna sälja den volymen varje dag.

/GSt

Ok, men eftersom man då tjänar ca 5ggr mer per kg så behöver man då plocka 5ggr mindre mängd.

Och då behöver dom bara plocka 10-20kg/dag.

Då är det gott om tid till rensning och annat.

Men visst, gillar man att vara ute i skogen så är det ok.

Själv är jag lat och kalkylerar minsta lilla steg jag gör.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror inte denna kalkyl stämmer, men lyckas du sälja 20 kg blåbär per dag för 35 kr/liter, så är du bara att gratulera. Skulle vilja att min fru hade tillgång till dina försäljningskanaler.

/GSt

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Tror inte denna kalkyl stämmer, men lyckas du sälja 20 kg blåbär per dag för 35 kr/liter, så är du bara att gratulera. Skulle vilja att min fru hade tillgång till dina försäljningskanaler.

/GSt

Går att kombinera i så fall.

Har några kompisar som sålt privat genom annons i tidning och på blocket. Funkar förvånansvärt bra.

Kompisens fru slutade att plocka bär och köpte upp från plockarna för att rensa och sälja. Bättre förtjänst och lättare jobb.

Själv så skiter jag i denna bär och svamphysteri. Skulle aldrig falla mig in att börja slita för pengarna det ger.

Frun plockar då och då, men jag avråder henne från sådant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Beror ju på vad det är för svamp, Men det skall inte vara några problem med topp-skivlingar och liknande, Säljer bra i många förorter.

"bär" finns nog många på detta forum som köpt eller köper.

Jag själv har köpt mycket bär i Thailand. :14::crazy: ..

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Kan det löna sig att rensa och frysa och sälja sen?

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

phitsanulok

Kan det löna sig att rensa och frysa och sälja sen?

ja det gör det

mvh walle

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Frugan brukar ställa sig utanför ICA och Coop här i Tuna Backar brukar sälja rätt bra

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Rensa kanske, men säljandet är nog inga problem.

Men du kan alltid bygga en bärrensare själv som drivs av en dammsugare. Några plaströr och en tratt funkar.

Hepp

Javisst fungerar bra ! Har såna attiraljer uppriggade på gården.

Ett tips ! Efter grovrensningen , ta en träskiva/bordsskiva och ställ den i 10-30 graders lutning och lägg på en frottehandduk

och häll i blåbären där uppe,och låt dom trilla ner i plastburkar på ca 2 kg ,man tar bara och skakar av handduken ibland så skräpet kommer bort.

Och sälja privat är bäst som många här pådyvlar,vi har då inga problem att hitta kunder trots att det är ett litet samhälle i Norrbotten.

Jag själv har plockat bär sedan barnsben,i början eller mitten av 70 talet var det rekordhögt pris på Lingon,om jag inte minns fel låg det på 35-40 kr/kg !

Omräknat till dagens penningvärde var det otroligt högt.

Mvh Zip med reservation för dåligt minne.men j..t bra betalt var det med tanke på den goda bärtillgången i vårat område iaf.

Hej

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Frugan brukar ställa sig utanför ICA och Coop här i Tuna Backar brukar sälja rätt bra

Undrar om vemsomhelst får göra det här.

Här finns det ett torg utanför ICA-butiken utan biltrafik och ingen annan säljer (annat än fisk ibland)

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

phitsanulok

såvida inte butiken ligger vid ett torg går det nog bra att höra med butiksinnehavaren om man får sälja.

Ska du sälja på ett torg måste du ta kontakt med kommunens torgansvariga,

mvh walle

Link to comment
Dela på andra sajter

För torghandel behövs det tillstånd,

för att plocka bär och sälja, behövs det arbetstillstånd, och att var anställd eller ha F-skattesedel som företagare.

Den får inga thai på besök göra i präktiga Sverige.

Undvik ställen där andra säljer, för konkurens är inte populärt, och leder fort till anmälan.

Sälj direkt till privatpersoner är säkrast. Försök inte få ut högsta pris, utan ett lägre pris leder till större volym.

Även uppköpare måste redovisa från vem den köper, om uppköparen är seriös och ett ärligt företag.

Jag tycker man skall undvika att stötta de oseriösa, fifflande uppköparna med kontoret på fickan som drar så fort man måste betala och göra rätt för sig.

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror nog också på att rensa och sälja t.ex på vaksalatorg, häll upp i jordgubbskartonger eller fixa våg och väg upp på plats. så får du/ni nog ut det mesta för svamp/bären

Verkar som en bra idé, då det är thailändska damer då och då under sensommar och höst som säljer bär och svamp på torget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Har aldrig varit några problem just vid detta ställe men man vet ju inte hur det är på andra

Hon är efterlängtad varje år bland folk som bor här och inte kan ta sig ut i skogen

Ständiga beställningar och får telefonnummer så hon kan ringa när lagret är påfyllt :thumbsup:

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Har aldrig varit några problem just vid detta ställe men man vet ju inte hur det är på andra

Hon är efterlängtad varje år bland folk som bor här och inte kan ta sig ut i skogen

Ständiga beställningar och får telefonnummer så hon kan ringa när lagret är påfyllt :thumbsup:

Hur mycket får de för gulingarna?

Mvh. borje222

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Hur mycket får de för gulingarna?

Mvh. borje222

Hon tar 100 kr kilot

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Hepp

Javisst fungerar bra ! Har såna attiraljer uppriggade på gården.

Ett tips ! Efter grovrensningen , ta en träskiva/bordsskiva och ställ den i 10-30 graders lutning och lägg på en frottehandduk

och häll i blåbären där uppe,och låt dom trilla ner i plastburkar på ca 2 kg ,man tar bara och skakar av handduken ibland så skräpet kommer bort.

Och sälja privat är bäst som många här pådyvlar,vi har då inga problem att hitta kunder trots att det är ett litet samhälle i Norrbotten.

Jag själv har plockat bär sedan barnsben,i början eller mitten av 70 talet var det rekordhögt pris på Lingon,om jag inte minns fel låg det på 35-40 kr/kg !

Omräknat till dagens penningvärde var det otroligt högt.

Mvh Zip med reservation för dåligt minne.men j..t bra betalt var det med tanke på den goda bärtillgången i vårat område iaf.

Hej

Samma trick körde mina föräldrar när jag var liten

Lutande skiva, handduk och två brädor som bildade ett V så bären rullade in mot mitten av bordskanten och ner i en hink som stog där

Bären rullade längs den lutande skivan med handduken på och löv och annat stannade på skivans handduk

Försökte hitta en bild på något liknande men hittade tyvärr inget.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...