Jump to content
IGNORERAD

HJÄLP! svenskt/Thailändskt medborgarskap samt äga mark i thailand


karlarpsmetz

Recommended Posts

Banankontakt

Det finns två principer kring hur medborgarskap förvärvas. Den ena är territorialprincipen vilken mest används i anglosaxiska länder och som anger att man får medborgaskap om man föds i landet ifråga. Den andra principen är härstamningsprincipen som anger att det är medborgarskapet hos fadern och modern som avgör vilket medborgarskap ett nyfött barn ska få. Sverige använder i huvudsak härstamningsprincipen men det finns lite av territorialprincipen också i fall där ett barn fött inom Sveriges gränser av ogifta föräldrar kan få svenskt medborgarskap om fadern är svensk.

Thailand håller sig strängt till härstamningsprincipen. När jag bodde i Thailand föddes ett antal barn av svenska föräldrar på lokala sjukhus och inget av dem fick thailändskt medborgarskap.

Detta påverkar iofs inte TS fråga om markägarskap osv men det kanske klarlägger lite om principerna kring hur medborgskap förvärvas.

________________________________________________________________________________

För den som vill följa oss på vårt kanske lite annorlunda sätt att ta oss till Thailand så hittar ni vår blogg här:

www.cyclinghome.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 55
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    8

  • GammalDansken

    7

  • Vaxet

    5

  • Dragos

    5

Mest aktiva i denna tråd

Ledarsvinet

Sicken tur att alla mina barn är födda i Thailand. :)

Min dotter föddes i Sverige och vi registrerade hennes medborgarskap i Thailand kort efter att vi flyttat hit. No problem. Hon har nu såväl svenskt medborgarskap som Thailändskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ledarsvinet

Eller upphov till total förvirring.

En som är helt novis på Thai lagar o förordningar och ställer en fråga här.

Får förmodligen ett gäng totalt olika svar , någon vet,nån tror sej veta en annan har

hört av en polare o.dyl

När jag var på gång att registrera giftermål i Thailand o samma sak när Alec

skulle ha sitt Thai pass, in i husbok osv. Så frågade jag på Thai ambassaden,

gjorde som de sa angående vilka papper /översättningar,fixade detta.

Lämnade sen pappershögen till Lasse på Thai-Scan vid båda tilfällen och klart :)

EDIT : Självklart finns det en uppsjö av kunskap på forumet, felet är bara att en rad som

inte kommer ihåg/inte har gjort samma grej svarar utan att veta. Därmed ställs frågetecken

vid dom rätta svaren med

Är det någon som har Lasses kontaktuppgifter i Sverige och vet hur han mår idag?

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det någon som har Lasses kontaktuppgifter i Sverige och vet hur han mår idag?

Jag läste i en annan trådhär för en vecka sen, att han fortfarande fanns

i Bangkok.

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Funderar skarpt på att sätta in dottern som ägare till huset vi köper i morgon.

Hon är 8 år så Thailändsk medborgarskap kan komma ifråga och då har hon marken också.

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...