Jump to content
IGNORERAD

HJÄLP! svenskt/Thailändskt medborgarskap samt äga mark i thailand


karlarpsmetz

Recommended Posts

karlarpsmetz

Hej allihopa.

Vi har sökt svenskt medborgarskap för min fru samt hennes 6 åriga son, nu har en annan Thai slått i henne att nu måste hon sälja all mark och fastigheter i Thailand eftersom att hon nu är FALANG!!!

men jag menar på att hon inte blir av med sitt Thailändska medorgarskap utan kan ha dubbelt men det vill hon inte lyssna på,

någon som vet vad som gäller? hon är väldigt orolig för detta.

Mvh

Mats och Nikun

Mvh Karlarpsmetz

Djai yen yen!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 55
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    8

  • GammalDansken

    7

  • Vaxet

    5

  • Dragos

    5

Mest aktiva i denna tråd

Den här frågan dyker upp med jämna mellanrum, och så länge hon är thailändsk medborgare får hon behålla alla mark hon vill, eller köpa ny. Rättigheten försvinner inte för att hon har dubbelt medborgarskap.

/GSt

Link to comment
Dela på andra sajter

Be vännen fara och flyga!

Hon kan äga mark i Thailand eftersom just Thailand och Sverige har en överenskommelse om att acceptera dubbelt medborgarskap!

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Hej allihopa.

Vi har sökt svenskt medborgarskap för min fru samt hennes 6 åriga son, nu har en annan Thai slått i henne att nu måste hon sälja all mark och fastigheter i Thailand eftersom att hon nu är FALANG!!!

men jag menar på att hon inte blir av med sitt Thailändska medorgarskap utan kan ha dubbelt men det vill hon inte lyssna på,

någon som vet vad som gäller? hon är väldigt orolig för detta.

Mvh

Mats och Nikun

Det här är en typisk thaikonsultfråga men vad som gäller enligt det senaste jag kollade upp

är att Thailand inte tillåter dubbelt medborgarskap (vilket Sverige gör).

I princip har hennes kompisar därför rätt.

I praktiken är det ingen i Thailand som kollar eller gör något åt att din fru har två pass.

Det gäller visa rätt medborgarskap vid rätt tillfälle - i regeln vid in och utresa så hon inte äker på overstay.

För att kompensera thailändskor för förlusten av medborgarskap vid giftermål och erhållande av utländsk do

finns det ett undantag i lagstiftningen som gör att tjejerna i fråga omedelbart kan återfå sitt thailändska medborgarskap

ifall de t.ex. skiljer sig och vill flytta tillbaka till Thailand.

Med önskan om att hjälpa till men med risken att förhållanden kan ha ändrats ...

mvh

Child born abroad to Thai parents, who obtains the citizenship of the foreign country of birth, may retain dual citizenship until reaching the age of majority (18). At this point, person must choose which citizenship to retain.

A Thai woman who marries a foreign national and acquires her husband's citizenship has technically lost her Thai citizenship. Should the marriage end in death or divorce, the Thai national woman could regain her Thai citizenship. This is an unofficial dual citizenship designed to protect female Thai nationals.

Ändrades av GammalDansken

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Inga problem. Min sambo har dubbla medborgarskap och äger både vår villatomt samt ett radhus.

Be din sambo sluta lyssna på thailändare som "vet" för det skapar bara en massa problem

Svenskt medborgarskap förändrar inte på något sätt hennes status som thailändare

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här är en typisk thaikonsultfråga men vad som gäller enligt det senaste jag kollade upp

är att Thailand inte tillåter dubbelt medborgarskap (vilket Sverige gör).

I princip har hennes kompisar därför rätt.

I praktiken är det ingen i Thailand som kollar eller gör något åt att din fru har två pass.

Det gäller visa rätt medborgarskap vid rätt tillfälle - i regeln vid in och utresa så hon inte äker på overstay.

För att kompensera thailändskor för förlusten av medborgarskap vid giftermål och erhållande av utländsk do

finns det ett undantag i lagstiftningen som gör att tjejerna i fråga omedelbart kan återfå sitt thailändska medborgarskap

ifall de t.ex. skiljer sig och vill flytta tillbaka till Thailand.

Med önskan om att hjälpa till men med risken att förhållanden kan ha ändrats ...

mvh

Child born abroad to Thai parents, who obtains the citizenship of the foreign country of birth, may retain dual citizenship until reaching the age of majority (18). At this point, person must choose which citizenship to retain.

A Thai woman who marries a foreign national and acquires her husband's citizenship has technically lost her Thai citizenship. Should the marriage end in death or divorce, the Thai national woman could regain her Thai citizenship. This is an unofficial dual citizenship designed to protect female Thai nationals.

Inte helt riktig beskrivning. I.o.m att lagen beskriver att medborgaren ska behandlas som utlänning om man reser in på utländskt pass. Så medger den dubbla medborgarskap. Men den selekterar utifrån vilket pass man använt vid inresa hur man ska behandlas lagmässigt inom landet. En sådan lag skulle inte kunna finnas om man förbjöd dubbla medborgarskap. Då¨dessa lagar isåfall skulle stå i strid med varandra.

I övrigt stämmer det du skriver. Att inga övriga myndigheter än passkontrollanten kollar detta i praktiken.

Vad kompisarna hänvisar till är gammal lagstiftning där Thailändare med utländskt medborgarskap förbjöds att äga mark. Den lagen revs vad jag vet upp för många år sedan.

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här är en typisk thaikonsultfråga men vad som gäller enligt det senaste jag kollade upp

är att Thailand inte tillåter dubbelt medborgarskap (vilket Sverige gör).

I princip har hennes kompisar därför rätt.

I praktiken är det ingen i Thailand som kollar eller gör något åt att din fru har två pass.

Det gäller visa rätt medborgarskap vid rätt tillfälle - i regeln vid in och utresa så hon inte äker på overstay.

För att kompensera thailändskor för förlusten av medborgarskap vid giftermål och erhållande av utländsk do

finns det ett undantag i lagstiftningen som gör att tjejerna i fråga omedelbart kan återfå sitt thailändska medborgarskap

ifall de t.ex. skiljer sig och vill flytta tillbaka till Thailand.

Med önskan om att hjälpa till men med risken att förhållanden kan ha ändrats ...

mvh

Child born abroad to Thai parents, who obtains the citizenship of the foreign country of birth, may retain dual citizenship until reaching the age of majority (18). At this point, person must choose which citizenship to retain.

A Thai woman who marries a foreign national and acquires her husband's citizenship has technically lost her Thai citizenship. Should the marriage end in death or divorce, the Thai national woman could regain her Thai citizenship. This is an unofficial dual citizenship designed to protect female Thai nationals.

Tråkigt när någon ställer en fråga och vill ha hjälp, och någon som inte har en susning gissar fram ett svar.

Sverige OCH Thailand har en skriven överenskommelse där BÅDA länderna accepterar dubbelt medborgarskap, 100% säkert.

Att vara svensk och thai samtidigt är därför möjligt och detta innebär inga som helst förhinder att äga mark i Thailand!

Finns andra länder i Europa som inte har denna överenskommelse med Thailand och då blir det helt andra spelregler, men Sverige och Thailand har ett glasklart avtal sedan länge!

Ändrades av Vaxet

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

En anledning till alla missförstånd kan

vara det att Sverige ej tillät dubbla medborgarskap

före 2001.

Ett annat kan vara det att Thailand inte tillåter

utlännungar att inneha dubbla medborgarskap,

utan endast infödda thailändska medborgare

tillåts detta.

MVH/ Thaisson

Link to comment
Dela på andra sajter

En anledning till alla missförstånd kan

vara det att Sverige ej tillät dubbla medborgarskap

före 2001.

Ett annat kan vara det att Thailand inte tillåter

utlännungar att inneha dubbla medborgarskap,

utan endast infödda thailändska medborgare

tillåts detta.

MVH/ Thaisson

Precis och för dom flesta är detta en ickefråga då det är lättare att förvara glass i helvetet än att få Thailändsk medborgarskap.

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Tråkigt när någon ställer en fråga och vill ha hjälp, och någon som inte har en susning gissar fram ett svar.

Sverige OCH Thailand har en skriven överenskommelse där BÅDA länderna accepterar dubbelt medborgarskap, 100% säkert.

Att vara svensk och thai samtidigt är därför möjligt och detta innebär inga som helst förhinder att äga mark i Thailand!

Finns andra länder i Europa som inte har denna överenskommelse med Thailand och då blir det helt andra spelregler, men Sverige och Thailand har ett glasklart avtal sedan länge!

Det vore fint att se det avtalet på pränt.

Det kan du väl leta fram så alla tvivel undanröjs.

Nu är problemet som jag skrev helt teoretiskt - oavsett vilken lag som gäller, så tillämpas den ej.

Med undantag för passområdet, där måste man passa sig (oavsiktlig ordlek).

En kompis till oss visade upp sitt svenska pass vid inresa i sitt eget land

och tvingades betala 20000 baht för overstay när hon skulle hem.

mvh susningen

Ändrades av GammalDansken

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Kungen har dubbla medborgarskap.

Han är född i USA och är Amerikansk medborgare.

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

En kompis till oss visade upp sitt svenska pass vid inresa i sitt eget land

och tvingades betala 20000 baht för overstay när hon skulle hem.

mvh susningen

Av den anledningen har du svaret i mitt meddelande #7

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Det vore fint att se det avtalet på pränt.

Det kan du väl leta fram så alla tvivel undanröjs.

Om du anser det är kul med ordlekar eller annat blablabla när någon medlem på MPR ställer en rak fråga så är det ditt problem

Om du sedan anser att en tråd likt denna är passande för bitter argumentation och penfajtning så anser jag att det bara är löjligt.

För faktum är att både Thailand och Sverige godkänner dubbelt medborgarskap och därmed kan alltså Thaitjejer som fått svenskt medborgarskap, ändå äga mark i Thailand.

Om du sedan känner någon som har dubbelt medborgarskap och reste in i Thailand på sitt Svenska, inte Thailändska pass så säger det ju mer om denna person än om vad som gäller. Kanske samma person visade sitt Thailändska pass när hon kom till Sverige och därmed inte fick komma in eftersom hon inte hade ett visum. eller? :crazy:

Skitsnack passar bra i politiktrådar, men på raka praktiska frågor är det bättre att de som inte vet håller käften och de som vet svarar, blir liksom enklare att få ett svar då.

http://www.regeringen.se/sb/d/6998/a/84070

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjejen min har dubbla medborgarskap och äger både mark och hustomt.

Har svårt att tro att de skulle tvinga henne och avstå från dem.

Hon har givetvis båda passen med vid resan.

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Nu var ju problemet för ts att några thaikompisar tyckte till och inte löser varken dina eller mina tyckanden något akut problem.

Du hade bara behövd lägga ut en länk till det avtal du citerar i stället för att starta en "penfajtande bitter diskussion"

- och dessutom i ett tyket språk.

Eller blir dina ord mera sanna bara för att det är du som skriver "ett faktum"?

Med vilken rätt avgör du vad som är skitsnack eller ej och vem som "ska hålla käft"?

Var hittar jag det avtalet mellan Sverige och Thailand du refererar till?

Jag tror inte heller att det överhuvudtaget finns ett praktiskt problem men vill hemskt gärna veta med säkerhet.

När du driver upp diskussionen i ett högljudd personkritisk läge med bitter kritik av mig för att jag har en annan åsikt än din -

vara sig den är rätt eller fel - kan du väl vara så snäll att länka till texten för den borde ju finnas om det ska vara en mening med den.

Jag har åtminstone citerat text som gör det sannolikt att jag har rätt medan du lägger dit en länk till

lite "allmänt blablabla" om dubbla medborgarskap.

mvh

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Det vore fint att se det avtalet på pränt.

Det kan du väl leta fram så alla tvivel undanröjs.

Nu är problemet som jag skrev helt teoretiskt - oavsett vilken lag som gäller, så tillämpas den ej.

Med undantag för passområdet, där måste man passa sig (oavsiktlig ordlek).

En kompis till oss visade upp sitt svenska pass vid inresa i sitt eget land

och tvingades betala 20000 baht för overstay när hon skulle hem.

mvh susningen

Man kan googla på detta.

Citizenship Act of 2508 Section 22

MVH/ Thaisson

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu var ju problemet för ts att några thaikompisar tyckte till och inte löser varken dina eller mina tyckanden något akut problem.

Du hade bara behövd lägga ut en länk till det avtal du citerar i stället för att starta en "penfajtande bitter diskussion"

- och dessutom i ett tyket språk.

Eller blir dina ord mera sanna bara för att det är du som skriver "ett faktum"?

Med vilken rätt avgör du vad som är skitsnack eller ej och vem som "ska hålla käft"?

Var hittar jag det avtalet mellan Sverige och Thailand du refererar till?

Jag tror inte heller att det överhuvudtaget finns ett praktiskt problem men vill hemskt gärna veta med säkerhet.

När du driver upp diskussionen i ett högljudd personkritisk läge med bitter kritik av mig för att jag har en annan åsikt än din -

vara sig den är rätt eller fel - kan du väl vara så snäll att länka till texten för den borde ju finnas om det ska vara en mening med den.

Jag har åtminstone citerat text som gör det sannolikt att jag har rätt medan du lägger dit en länk till

lite "allmänt blablabla" om dubbla medborgarskap.

mvh

Antingen har du mens eller är bara ute efter att bråka, jag skiter i vilket, TS har fått svaret som är rätt, hans fru kan äga mark även om hon får dubbelt medborgarskap.

Ibland är det bra om man väljer sina strider, och vill du veta mer i frågan och inte accepterar svenska regeringens förklaring som jag länkade till så kontakta, http://www.thaiembassy.se/

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Antingen har du mens eller är bara ute efter att bråka, jag skiter i vilket, TS har fått svaret som är rätt, hans fru kan äga mark även om hon får dubbelt medborgarskap.

Ibland är det bra om man väljer sina strider, och vill du veta mer i frågan och inte accepterar svenska regeringens förklaring som jag länkade till så kontakta, http://www.thaiembassy.se/

Ja det är ju jag som verkar vilja bråka - om du säger så och dessutom på ett så smakfullt sätt.

Jag ska fortsätta leta och hittar jag avtalet ska jag genast lägga ut det :-)

Jag förstår om du inte kan eller har tid.

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Om Thailand inte accepterade dubbla medborgarskap så skulle väl våra ungar inte kunna söka thaimedborgarskap o pass då dom per automatik blir svenska medborgare vid födseln? ( om dom nu föds/föddes här i svedala)

C;D

Life's a piece of shit, When you look at it. Life's a laugh and death's a joke, it's true.  You'll see it's all a show. Keep 'em laughing as you go,.Just remember that the last laugh is on you

Link to comment
Dela på andra sajter

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Om Thailand inte accepterade dubbla medborgarskap så skulle väl våra ungar inte kunna söka thaimedborgarskap o pass då dom per automatik blir svenska medborgare vid födseln? ( om dom nu föds/föddes här i svedala)

C;D

Child born abroad to Thai parents, who obtains the citizenship of the foreign country of birth, may retain dual citizenship until reaching the age of majority (18). At this point, person must choose which citizenship to retain.

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe,, Ibland e läsglasögonen för långt bort:::::

C;D

Life's a piece of shit, When you look at it. Life's a laugh and death's a joke, it's true.  You'll see it's all a show. Keep 'em laughing as you go,.Just remember that the last laugh is on you

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej allihopa.

Vi har sökt svenskt medborgarskap för min fru samt hennes 6 åriga son, nu har en annan Thai slått i henne att nu måste hon sälja all mark och fastigheter i Thailand eftersom att hon nu är FALANG!!!

men jag menar på att hon inte blir av med sitt Thailändska medorgarskap utan kan ha dubbelt men det vill hon inte lyssna på,

någon som vet vad som gäller? hon är väldigt orolig för detta.

Mvh

Mats och Nikun

Thai nationality act: http://www.unhcr.org/cgi-bin/texis/vtx/refworld/rwmain?docid=4b8654292

___________________________________________________

Specifika svar från Thai Immigration.

2. ประเทศไทยอนุญาตให้คนไทยถือสองสัญชาติได้หรือไม่ และในกรณีใดบ้าง หากในกรณีที่ได้perminent resident ของประเทศออสเตรเลีย และกำลังจะยืนขอ citizenship ของประเทศออสเตรเลีย ก่อนตัดสินใจอยากจะทราบว่าทางประเทศไทยอนุญาตให้ถือสองสัญชาติได้หรือไม่ และกรณีที่ประเทศไทยไม่อนุญาตให้ถือสองสัญชาติถ้าดิฉันมีสัญชาติออสเตรเลียและในอนาคตอยากกลับไปอยู่ประเทศไทยจะซื้อที่ดินและบ้านในเมืองไทยภายใต้ชื่อตนเองได้หรือไม่ และจะขอคืนกลับมาเป็นสัญชาติไทยได้หรือไม่

----------------------------------------------------------

พ.ร.บ. สัญชาติ พ.ศ. 2508 แก้ไขโดย พ.ร.บ. สัญชาติ (ฉบับที่2 และฉบับที่3) พ.ศ. 2535 มิได้มีบทบัญญัติกำหนดเกี่ยวกับผู้มีสัญชาติไทยและสัญชาติอื่นในขณะเดียวกันไว้โดยตรง และไม่ได้มีบทบัญญัติกำหนดว่าให้ผู้ที่มีสัญชาติไทยและสัญชาติอื่นในขณะเดียวกันต้องเสียสัญชาติไทยเพราะข้อเท็จจริงที่บุคคลนั้นมีสัญชาติอื่นอยู่ด้วย ดังนั้น หากบุคคลผู้ถือสัญชาติไทยและสัญชาติอื่นในขณะเดียวกันมิได้แสดงเจตนาสละสัญชาติไทย หรือกระทำการใดที่อาจเป็นเหตุให้องค์กรของรัฐถอนสัญชาติ และไม่มีสถานการณ์ที่บุคคลอาจเสียสัญชาติ หรือกระทำการใดที่เป็นการยอมรับว่าตนเป็นคนต่างด้าว บุคคลนั้นจึงสามารถถือสัญชาติไทยและสัญชาติอื่นได้ในขณะเดียวกัน ส่วนบุคคลนั้นจะเสียอีกสัญชาติหนึ่งหรือไม่ประการใดก็ย่อมเป็นไปตามกฎหมายสัญชาติของประเทศนั้น ทั้งนี้ คุณดวงใจฯ สามารถหาข้อมูลเพิ่มเติมและข้อมูลในทางปฎิบัติได้จากกระทรวงมหาดไทย ซึ่งเป็นหน่วยงานผู้รักษาการพ.ร.บ.สัญชาติฯ

-----------------------------------------------------------

4. หากเป็นข้าราชการครู ต้องการจะจดทะเบียนสมรสกับชาวต่างประเทศ (ชาวอังกฤษ) ต้องทำอย่างไรบ้าง และมีข้อคำถามที่อยากทราบต่อไปนี้

4.1. สามารถเปลี่ยนไปใช้นามสกุลของสามีได้ไหม และจะเลือกสถานะเป็นคนไทยหรือต่างชาติ หรือเป็นได้ทั้ง 2 สถานะ เพราะเป็นข้าราชการไทย

-----------------------------------------------------------

1. หลังจากจดทะเบียนสมรสแล้วคุณยังคงได้สัญชาติไทยเหมือนเดิม โดยหลักแล้ว กม. ไทยอนุญาตให้ถือ 2 สัญชาติได้ หากคุณมิได้แสดงเจตนาว่าจะสละสัญชาติไทย ซึ่งกรณีที่คุณประสงค์จะสละสัญชาติไทยอาจเกิดขึ้นได้ เช่น หากกม.ประเทศของสามีคุณบังคับให้คุณเลือกที่จะถือสัญชาติใดสัญชาติหนึ่งเท่านั้น และหากคุณอยากได้สัญชาติอังกฤษ เพื่อให้คุณได้รับประโยชน์อะไรก็ตามจากการเป็นคนสัญชาติอังกฤษ คุณก็สามารถแจ้งความจำนงสละสัญชาติไทยเพื่อให้ได้สัญชาติอังกฤษได้ แต่ถ้ากม. อังกฤษอนุญาตให้คุณถือได้ 2 สัญชาติ ก็ไม่มีปัญหา อย่างไรก็ตาม โปรดตรวจสอบกม.อังกฤษเกี่ยวกับเรื่องสัญชาติว่ากำหนดในเรื่องดังกล่าวไว้ว่าอย่างไรอีกครั้ง โดยอาจสอบถามจากสามีคุณเองหรือจากสถานทูตอังกฤษ

http://www.immigration.go.th/forum/index.php?topic=269.0

___________________________________________________________

En bra tråd med inlägg från en kille som håller dubbla medborgarskap och var tidigare regerings rådgivare i vissa legala frågor.

http://www.thaivisa.com/forum/topic/513626-all-dual-nationality-children-will-lose-thai-nationality/

Om inte det här hjälper att övertyga din fru så får du nog tyvärr acceptera att det är kört att få henne att komma till insikt. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Den thailändska passkontrollen ska endast tillåta att samma pass används vid inresa i riket som vid utresa.

Hehe. Mina barn gjorde ju inte det när vi åkte ut från Thailand för 2 veckor sedan.

Båda åkte ut på sina thaipass trots att de hade nya svenska pass och hade åkt in på svenska pass för 4 år sedan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...