Jump to content
IGNORERAD

Filfel på kameran


peppe97

Recommended Posts

Jag undrar om man måste formatera om sitt minneskort eller om det finns räddnings program för dom bilderna som det inte står filfel på. Jag vill helst inte formatera kortet. När jag kopplar i kameran i datorn så kan man inte se alla bilderna i kameran men man kan se de flesta bilderna på kameran men inte på datorn. Snälla hjälp mig! Tack på för hand! //Peppe97

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag kopplar i kameran i datorn så kan man inte se alla bilderna i kameran men man kan se de flesta bilderna på kameran men inte på datorn

Kolla om du verkligen skrev rätt där så vi förstår problemet bättre !

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder en usb sladd mellan kameran och min dator och jag kan se alla bilder förutom några men sen så har några bilder filfel på sig. Så de bilderna gör så att jag inte kan föra över bilderna i en mapp på datorn. Jag undrar om det finns något räddningsprogram för bilderna som är gratis. Så jag inte behöver formatera kortet. Snälla hjälp mig!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan du ta ur kortet ur kameran och stoppa i det direkt datorn ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

För över de bilder som inte har filfel först om det går.

Om du sätter kortet i datorn går det definitivt att välja vilka.

Om din dator inte kan läsa korttypen så kostar en minneskortläsare inte många spänn

och jag tycker det underlättar framför att koppla upp kameran med sladd.

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Vissa kameror skapar nya mappar själva efter ett antal bilder, vanligt är 1000 st och vid kabelöverföring ser man bara den nyaste mappen.

Då kan man gå via utforskaren istället för att få fram de mappar som kamerans program inte visar.

Bäst är som andra gett råd om att ta ut minnet och läsa direkt till datorn, via en läsare, eller som i alla nyare laptop som har en inbyggd läsare för den vanligaste SD. Inte säkert att filerna alltid är skadade...

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

GreenValley

Jag vet inte hur jag ska stoppa in sd kortet i datorn.

Köp en kortläsare som läser SD och plugga in den i USB-ingången.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Jag vet inte hur jag ska stoppa in sd kortet i datorn.

I de flesta bärbara som inte är mera än 3-4 år gamla fins en springa på någon av sidorna/kanterna.

Ibland sitter det en plastbit där som man trycker in lite så den fjädrar ut och lämnar efter sig ett hål

som passar precis till ditt SD-kort.

Om det vill sig väl så plingar det till i datorn när du stoppar in kortet och en "flyttbar enhet" visar

sig i "den här datorn"

Det har dock kommit nya typer minneskort på senare tiden som eventuella inbyggda kortläsare

eventuellt inte klarar men som sagt finns det externa kortläsare att köpa för nån hundring.

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Inaktiv Medlem

Jag undrar om man måste formatera om sitt minneskort eller om det finns räddnings program för dom bilderna som det inte står filfel på. Jag vill helst inte formatera kortet. När jag kopplar i kameran i datorn så kan man inte se alla bilderna i kameran men man kan se de flesta bilderna på kameran men inte på datorn. Snälla hjälp mig! Tack på för hand! //Peppe97

Hur vet du att de bilder som varken syns i kameran eller i datorn finns överhuvudtaget ??? ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur vet du att de bilder som varken syns i kameran eller i datorn finns överhuvudtaget?

Jag kan se bilderna på kameran så jag vet att dom finns.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom kan finnas i kamerans inbyggda minne.

Ta ut minneskortet och testa om du fortfarande kan se bilderna i kameran.

Syns dom fortfarande så finns bilderna i det inbyggda minnet.

I så fall blir det att hitta en meny för att föra över bilderna.

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Luke the Drifter

Du skriver att det är bilder men är det möjligtvis filmer som Du har tagit ?

Kameran kanske spelar in i tex. formatet "Quicktime" och när Du försöker föra över filmerna till din dator som inte har ett program installerat som hanterar "Quicktime" så får du ett felmeddelande om filfel.

// Luke the Drifter

Jag har aldrig någonsin kört vilse men det har hänt sig mer än en gång att jag av en ren slump har upptäckt nya vägar som jag aldrig har kört på tidigare

Link to comment
Dela på andra sajter

Du skriver att det är bilder men är det möjligtvis filmer som Du har tagit ?

Kameran kanske spelar in i tex. formatet "Quicktime" och när Du försöker föra över filmerna till din dator som inte har ett program installerat som hanterar "Quicktime" så får du ett felmeddelande om filfel.

// Luke the Drifter

Det är bilder jag har tagit.
Link to comment
Dela på andra sajter

Dom kan finnas i kamerans inbyggda minne.

Ta ut minneskortet och testa om du fortfarande kan se bilderna i kameran.

Syns dom fortfarande så finns bilderna i det inbyggda minnet.

I så fall blir det att hitta en meny för att föra över bilderna.

Leif

Jag har testat att ta ut memory kortet ur kameran och då ser jag inga bilder.
Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag uppfattar dig rätt så kan du se dina bilder i kameradisplayen när minneskortet sitter i kameran.

Samtidigt får du ett felmeddelande, typ "filfel" eller nåt liknande när du ansluter kameran till datorn.

Det kan mycket väl vara så att någon av bilderna eller någon annan area på ditt minne är skadat. Detta tycks göra att programmet som körs när du kopplar din kamera mot datorn totalvägrar och låter dig inte komma åt bilderna som fortfarande verkar vara ok. M.a.o. verkar detta program vara alltför "intolerant" mot alla typer av störningar.

Vad du då måste göra är att ansluta minneskortet till datorn via en annan utrustning (alltså inte direkt via USB-kabeln). Många har redan föreslagit att ansluta till datorn mha av en minneskortläsare via USB. Då kommer du kunna se ditt minneskort som en extern enhet och kan hantera den på samma sätt som din hårddisk. Operativsystemets diskhanterare är betydligt mera "tolerant" och tillåter lite fel här ich där på disken och sålänge inte den överordnade katalogstrukturen är skadat kan du ändå komma åt oskadade filer/bilder.

En sådan (extern) minnekortläsare kostar inte många kronor och den kan tom vara inbyggd i din laptop. Kolla evtl springor i din dator (på sidan) där det evtl. går att stoppa in ditt minneskort. Om du behöver köpa en extern så finns den på många foto- och elektronikaffärer.

På många fotaffärer finns det även självbetjäningsdatorer för att beställa påpperkopior på digitala bilder. Dessa datorer har vanligtvis alla tänkbara mediainläsningsenheter och förmodligen också minneskortläsare. Dessutom är personalen ganska kunnig i mediafrågor och har nog varit med det ena eller andra problemet med digitala foton på minneskort.

Lycka till!

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...