Jump to content
IGNORERAD

Att göra snus


Khonghom

Recommended Posts

  • Svar 28
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Khonghom

    11

  • Tommy

    6

  • matte

    3

  • andrejsdenruskige

    2

Mest aktiva i denna tråd

Hej!

Hur man tillvärkar eget snus.

Här kommer ett inlägg från Tommy på Nokis Thailandhörna.

Steg 1.

Du behöver nån form av Ugn, som kan hålla en jämn temperatur, mellan 50-90grader under 2-7 dygn.

Jag valde 70grader och bakade i 4+1 dygn.

Jag har ingen vanilg ugn i hemmet, så jag "byggde" en av en kylbox, en sladdlampa med skyddsgaller runt glödlampan.

I botten på kylboxen lade jag en plywoodskiva, för att inte smälta plasten i boxen.

Sladden till lampan går ut genom ett dräneringshål i botten på boxen. Det innebar att jag fick koppla loss kabeln från lampan, dra igenom sladden och koppla in den i lampan igen. Skulle säkert gått bra att klämma sladden under locket.

Glasen i hörnen på boxen, står där för att "lyfta" lådan med snusmassan, så att den inte vilar på sladdlampan och smälter.

Snusugnen.

Steg2.

Sen är det bara att skaffa ingridienser och köra igång!

Jag köpte ca 500gram Rulltobak i en liten lokalbutik, den låg förpackad i 20st 25 grams påsar, kostade 80Bath

Tobaken skall malas till ett rätt så fint pulver. Vår mixer med en liten "Mixerkula" funkade fint! Malde varje påse för sig, i ca 20 sekunder.

Har läst om andra snusamatörer som använder en kaffekvarn istället.

Tobak och mixer.

Steg3.

Tobakspulvret skall nu blandas med vatten och salt.

Värm upp en blandning av 6 deciliter vatten och 100gram salt till ca 60-80 grader (för att snabba på uppvärmningen i snusugnen, lampan värmer rätt långsamt). Min snusmassa blev nog lite för torr, kanske skall använda 7-8 deciliter vatten nästa gång.

När jag var klar med snuset hade jag tillsatt 9 dl. Detta blir nog olika från fall till fall, beroende på hur tät ens ungsform är.

Det går att justera fuktigheten genom att tillsätta mer vatten, eller att torka det färdiga snuset, om det blev lite fel fukthalt.

Blandade med plastsked och "Chopsticks" direkt i min ungsform, en vanlig elvisp på lägsta fart hade varit enklare och snabbare.

Steg4.

När ni är nöjd med snusmassan och har blandat den ordentligt, så skall den in i ugnen. Med 70 grader blir ca 5 dagar lagom.

Jag använde en Inne/Ute termometer för att hålla koll på temperaturen.

Startade med en 40W glödlampa, den värmde på rätt bra, men efter 3-4 timmar var det lite för hög temp, så jag bytte till en 25W`s lampa.

I min ugn var 25W helt rätt, den höll exakt 69 grader, när temperaturen hade stabiliserat sig. Detta beror på temeratur utanför Ugnen, och hur välisolerad och tät den är, ni får prova er fram.

Formen jag använder är en microvågs form, den tål 120grader och har ett lock som tillåter att snusmassan kan "svettas"´lite. (det är alltså inte helt lufttätt, men nästan)

Baket har startat i min fantastiska ugn. Sladden från termometern ligger nere i snusmassan, indragen genom locket till kylboxen.

Steg5

Efter 4-5 dagar skall det tillsättas ca 40-45grm Natriumbikarbonat, eller som jag gjorde "Baking soda", ungefär bakpulver.

Jag har läst om gubbar som använder "Gripens målarsoda"

Blanda ut Bakingsoda eller motsvarande, i 1 dl vatten och blanda det i snusmassan.

Det är Bakingsoda/Motsvarande, som löser ut nikotinet ur tobaken, mer Soda ger starkare snus, för mycket, så bränner det ordentligt under läppen. Sodan är basisk, det är därför snus är bra för tänderna!

Rör om ordentligt, med elvisp eller skedar (eller egentligen vad som helst som funkar).

Jag värmde upp vattnet igen, för att inte tappa för mycket temperatur.

In i ugnen igen i 1 dygn.

I detta steget kan man tillsätta olika smaker till snuset, Wiskey, bergamotolja, röksmak, mentol, i princip vad man önskar.

Det går också bra att tillsätta några droppar smakgivare i varje dosa när snuset är klart, bara att prova sig fram!

Steg6

 

Snuset är klart att förpackas, det blev 1,4kg snus som smakar helt OK.

Mycket lättkramat och rinner nästan inte alls, smakar som nåt lågpris altenativ (Kronan?), men då har jag det helt "naturellt" utan smaktillsatser.

Vågen är nollställd med formen tom, Snodde en provdosa kvällen innan, den var inte helt färdig, det smakar bättre 24 timmar senare.

Packade 11 dosor med ca 50gram i varje, (min far var här för ett par veckor sedan, han snusar Knox portion, jag sparade lite tomdosor) med en soppsked, resten ligger i en lufttät låda i frysen.

28st dosor smaskigt snus, till en kostnad av ca 32bath stycket, om jag räknar med alla prylar jag köpte för att kunna göra snuset...

lite drygt 3bath styck om jag bara räknar råvarorna (Tobak, salt, "bakingsoda" och vatten), totalt knappt 90Bath, allt utom råvarorna har jag kvar och kommer att använda igen.

Klart värt ett försök!

Jag lade till mer vatten allteftersom totalt blev det ca 9dl.

Link to comment
Dela på andra sajter

Länkar till Nonkis hörna, där finns ett par foto samt en del extra tips som ni hittar i resten av svaren i tråden:

http://groups.msn.co...691828203531552

Sitter just nu snuslös i Turkiet, fast det går utmärkt att beställa snus hit, från tex Swedish match, skattefritt dessutom!

Tar nog en paus i snusandet tills jag kan göra min 5:e snussats, när jag kommer hem till Bkk igen, om 2 månader... :surprised:

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag vet kan man inte göra detta från Swedish Match.

Men jag vet några som köpt i från www.snuscentralen.se/SV till Thailand

tog 4 dagar till Thailand.

Priser per dosa har varit på mellan 28-35 för general portion köpen var 10 stockar

per sändning fram till dörren i Thailand med UPS.

Men allt beror på vad man får betala i skatt

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag själv har för första gången provat att laga snus.

Jag gjorde det lite enklare för mig.

beställde en snus sats från www.cuthof.se

I förpackningen får du 1 kg mald tobak, 1 påse koksalt, 1 påse natriumkarbonat, 1 flaska propylenglykol och glyserol och 2 plast boxar att baka snuset .

Det man behöver utöver var en ugns termometer, och en elvisp och en hink.

Denna sats ger 2.5 kg snus.

totaltid i ugnen var 36 timmar.

priset blev ungefär 9 kr boxen och smaka inte älgskit så jag e nöjd :great:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Var hittar jag bakingsoda och hur ser flaskan/burken ut

"Bakingsoda" heter det, står på Engelska,, och jag hittar det bland majsmjöl, mjöl och andra baktillbehör på Foodland, Carrefour mfl.

En påse med 100gram kostar ca 5bath, har för mig att texten på påsen är röd.

Visst går det att beställa snus direkt från Swedish match, kolla: http://swedishsnus.com/

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena igen,har nu köpt allt som behövs men undrar bara om majsmjölet,när i ledet ska det hällas i.

Kanon bra beskrivning.

Jag tackar änu en gång så mycket

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Quote

Tjena igen,har nu köpt allt som behövs men undrar bara om majsmjölet,när i ledet ska det hällas i.

Kanon bra beskrivning.

Jag tackar änu en gång så mycket

Skulle det i något majsmjøl?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använde majsmjöl i en av satserna (läs tråden på NTH) i ett försök att få snuset mer "lättbakat".

Det funkade hyfsat, men ett tips från en polare och från en skribent på NTH sade att det som krävdes var en blandning av olika kornstorlekar på tobaken, från 2-3mm storlek till mjöl eller puder...

Jag testade och det funkade bra, skall testa ännu större andel mjöl nästa gång, låt oss säga 30% puder, resten grovmalet.

Inte framme vid det perfekta snuset ännu, men det blir bättre och bättre!

Allt snus som jag tillverkat har funkat, men i början var det lite svårt att baka en prilla, senaste satsen var bra, men det finns utrymme för förbättring, lite av charmen med att lära sig nåt nytt!

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja tror det är närmare 50% på grund av att

i dag tog jag en halv dosa med hemgjort å

en halv med köpt å då vart det bra!!!

  Mvh

      Highlander

Fd agronomklepptoman

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag står o mal just nu o tänkte testa 50-50, men det är kanske för mycket puder,vi får se, jag skriver igen om en veck ungefär o berättar hur det blev.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har mer och mer övergått till  bara puder. Det brukar visa sej att tobaken sväller upp och blir riktigt lagom från puder. (I och för sej kan det ju variera mellan vad jag kallar puder och vad ni andra kallar puder.) Sen droppar jag lite bergamottolja i, och det verkar ha en bindande påverkan. Har inte vågat leta efter etylenglykol ännu. Har en känsla av att det vore som att spela rysk roulette.

När jag dör vill jag bara somna in fridfullt och stilla, precis som farfar.

Inte vrålande av namnlös fasa, som hans passagerare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag står o mal just nu o tänkte testa 50-50, men det är kanske för mycket puder,vi får se, jag skriver igen om en veck ungefär o berättar hur det blev.

Väntar med spänning på din rapport!

matte, vem har sagt att det är Etylenglykol som gäller? :surprised:

Jag tror att Etylenglykol är giftigt, och att det är propylenglykol eller glycerol du skall använda...

Bäst du kollar innan du börjar "baka"

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

För att göra det enkelt...Snus

Har "satt" två satser med riktigt bra resultat :party:

36 timmar i hemmaugnen ger ca 2,5 kg snus, som du smaksätter efter smak.

Mitt tips är att smaksätta ca 25% och utvärdera ditt recept.

Skriv ned vilka kryddor och essenser du använder.

Jag kör liquid smoke, enbär, anis och bittermandel i en blandning, som jag gillar.

Körde rapé förut och märkte att det var stora variationer i konsistens på S M produkter.

Nu har jag alltid garanterat färskt, gott snus hemma.

Bulken

size="3"][Jahaaa?

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Väntar med spänning på din rapport!

matte, vem har sagt att det är Etylenglykol som gäller? :surprised:

Jag tror att Etylenglykol är giftigt, och att det är propylenglykol eller glycerol du skall använda...

Bäst du kollar innan du börjar "baka"

MVH Tommy

Du har nog rätt där. Tog ur minnet. Men fortfarande "rysk roulettte i Thailand. Eller vill du chansa på att du får rätt produkt om du frågar  en leverantör? "no pomplem, mii läo"

När jag dör vill jag bara somna in fridfullt och stilla, precis som farfar.

Inte vrålande av namnlös fasa, som hans passagerare.

Link to comment
Dela på andra sajter

God kväll!

Lästae för länge sedan

att man ska annvända

pottaska, men vete fan

om det för vet ju va

de e framställt av!! :beurk:

Men kanske går lika bra

me N32? = amoniak

  Mvh

      Highlander

Fd agronomklepptoman

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

God kväll!

Lästae för länge sedan

att man ska annvända

pottaska, men vete fan

om det för vet ju va

de e framställt av!! :beurk:

Men kanske går lika bra

me N32? = amoniak

  Mvh

      Highlander

Det går lika bra med "Baking Soda" eller "Bakpulver" om du gör det i Sverige.

När jag dör vill jag bara somna in fridfullt och stilla, precis som farfar.

Inte vrålande av namnlös fasa, som hans passagerare.

Link to comment
Dela på andra sajter

ska nu börja lägga snuset i dosor,sen in i kylen,så imorgon får vi se vad som blev av det här projektet

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...