Jump to content
IGNORERAD

Photoshop - Första grundläggande förbättringsåtgärder?


Singha711

Recommended Posts

Värdprogram säger du.

Jag har använt en s.k. macro editor i flera år.

Den heter Macro Express, kostade kanske 50$ och har varit värt varenda spänn.

Fungerar med vilka websidor eller program som helst.

Om du inte kan ange tangentbordskommandon i ett macro t.ex. för att positionera pekaren i en viss ruta

så går det bra att programmera vart musen ska ta vägen och vilka knappar den ska "klicka med"

Jag tröttnade tidigt på att logga in på alla möjliga webplatser, i mailen osv osv

och lade därför upp script som jag startar med kortkommandon eller väljer i en meny jag skapat.

Säkerhetsmässigt totalvidrigt men f*n så bekvämt.

Kan något sådant vara till nytta för dig?

Jag kan föreställa mig macron i det som kan utföra vilka kommandon och filoperationer som helst

vara sig det är i Photoshop eller på allaflygbiljetter.se.

mvh

Ja, det finns väl en hel del sådana produkter ute på marknaden och jag har själv kört keystroke- och mouse-makron i många år, tex för programtester och mängder med situationer där man upprepade gånger kör en serie input-operationer.

Men jag skulle inte ha kommit långt i tex insamlandet av flybiljettinfo från nätet. Själva automatisering i att ange input för sökning på allaflygbiljetter är bara en försvinnande liten del i sammanhanget och det var precis som jag jobbade tidigare. Då körde jag med makron, sparade resultatet på en eller flera filer och tittade på dessa senare för att hitta det som var intressant för mig.

Det nuvarande systemet har en helt annan approach där strukturering av ostrukturerad webinfo utgör en central del. Möjligheten att extrahera data på ett intelligent sätt på många datorer samtidigt och lagra och förvalta dessa i en central gemensam databas i stora mängder och utan mänsklig intervention är en grundläggande förutsättning. Det är den resulterande databasen som är huvud-property i systemet och inte alla smarta program runt omkring. Där finns stukturerat information i stora mängder och det är nödvändigt för att heltautomatsk komma åt de billigaste eller prisvärdaste biljetterna.

Tror mig, jag har kollat länge på marknaden för att hitta produkter till ett överkomligt pris och som uppfyller därav dessa minimikrav: att de kan drivas från ett program (scripting), att de kan arbeta med websidans underliggande struktur (tex html, java etc) för att utföra kommandon, föjla länkar och extrahera data i rätt kontext (scope) och framförallt att de kan operera med minimala IP-footprints (stealth, proxy etc).

Många sidor har idag en dynamisk layout där positionen och utseende för in- och utdata ständigt byter och är full med (popup-) reklam som dyker upp på knappt förutsägbara ställen allt eftersom datorägarens perferenser och vanor. Att bedriva en vettig input-styrning och dataextraktion med makron som i stort sett bara är förprogrammerade tangenttryckningar eller musoperationer är fullständigt uteslutet under dessa villkor.

Ta tex bara allaflygbiljetters datumsangivelser: det går inte att mata in explicit som förr utan enbart via rullgardiner eller kalendermappar där månadens- och dagens relativa position är helt olika och beroende av en stor mängd individuella omständigheter. Det går helt enkelt inte att ange datum utan ett program som beräknar de rätta positionerna och/eller kan jobba med den underligande html-/java-strukturen på websidan.

Sedan tillkommer komplikationen med att ständigt behöver byta ip-adresser för att undgå blockering av en "leverantör", ett helt automatisk kurra-gömma-lek där flera datorer (upp till 10) samarbetar på ett organiserat sätt. Bara denna del kräver så mycket av analyser och feedback att det är helt omöjligt att hantera det med ett makro-skript.

Ok, nu har vi hamnat ordentligt i OT men om du är intresserad så kan vi ju föra vidare den diskussionen via PM.

//Singha711

Ändrades av Singha711
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 61
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Singha711

    21

  • GammalDansken

    10

  • andrejsdenruskige

    9

  • erik-sson

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Det här (om bilden säger dig så mycket) är lika enkelt som att klia sig i nacken.

Du är igång på nolltid och kan fokusera på det egentliga. dvs det som ska göras i Photoshop.

Scripten tar ingen kraft eftersom de endast jobbar när Photoshop

(eller en webapplikation typ sökmotor) går på tomgång / inväntar input.

Exemplet på bilden är en liten subrutin i ett macro som hämtade giroinbetalningsrader för

10 filialer från Postens girohantering och matade in de samma i varje filials ekonomisystem.

Numera behövs detta inte då ekonomisystemet har direktkontakt till Posten men när det begav sig

underlättade scriptet otroligt mycket.

Subrutiner och möjlighet att lagra kommandon i textfiler gör macrodjupet näst intill oändligt.

mvh

post-3917-0-91075700-1343147514_thumb.jp

Missade ditt inlägg och sammanfattar:

Jag behöver jobba med webmakron för att erhålla, lagra och förvalta stora informationsmängder från webben och inte i första hand för att mata input till en webbsida på ett automatiserat sätt. Sådana produkter finns i mängder, gratis och de är mycket lätta att använda, precis som du mycket riktigt säger.

//Singha711

Ändrades av Singha711
Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Off-topic är det inte sååå mycket eftersom tråden trots rubriken handlar mera om det runtikring än om finurligheter i PS :-)

Du har säkert rätt i att det inte är lätt på sökmotorernas sidor - inte minst om de gör vad de kan för att jävlas med dig.

I det konkreta exempel på allaflygbiljetter.se skulle jag själv (som självklart inte analyserat problemet så djupt som du)

försöka dekryptera den resulterande querystring - där tycks jag mig kunna se en väg runt lurigt utformade kalendrar etc.

Avläsningen av resultaten däremot där slipper man som du säger nog inte att analysera den resulterande html

evt med hjälp av javascript

Vad angår byte av IP, överföring till databaser osv. så tror jag ett program som MacroExpress är både enkelt och idealiskt för de ändamål.

Inte för att ifrågasätta men ibland finns det enkla lösningar som är så enkla att man överser dom helt :-)

Ännu mera övertygad om att det gäller dirigering av bilder in och ut ur Photoshop och att upplåta val mellan olika bildbearbetningsscript i PS.

Just där tror jag att bildbearbetningsscripten i sig är långt mera komplicerat än hanteringen runtikring.

Men det är kanske just det du just sa fast jag inte förstod :-)

mvh

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Singha.

Sällan jag jobbar i PS numera. Men börja leka med levels, contrast, saturation, curves, unsharp mask så kommer du väldigt långt.

När det gäller Unsharp mask, beror hur mycket du vågar dra i den på vilken kamera och dess inställningar den haft. Många proffskameror är inställda på att vara rätt "mjuka" för att de vill dra i dem själva.

Bangkok, like Las Vegas, sounds like a place where you make bad decisions.
 
Link to comment
Dela på andra sajter

Off-topic är det inte sååå mycket eftersom tråden trots rubriken handlar mera om det runtikring än om finurligheter i PS :-)

Du har säkert rätt i att det inte är lätt på sökmotorernas sidor - inte minst om de gör vad de kan för att jävlas med dig.

I det konkreta exempel på allaflygbiljetter.se skulle jag själv (som självklart inte analyserat problemet så djupt som du)

försöka dekryptera den resulterande querystring - där tycks jag mig kunna se en väg runt lurigt utformade kalendrar etc.

Avläsningen av resultaten däremot där slipper man som du säger nog inte att analysera den resulterande html

evt med hjälp av javascript

Vad angår byte av IP, överföring till databaser osv. så tror jag ett program som MacroExpress är både enkelt och idealiskt för de ändamål.

Inte för att ifrågasätta men ibland finns det enkla lösningar som är så enkla att man överser dom helt :-)

Ännu mera övertygad om att det gäller dirigering av bilder in och ut ur Photoshop och att upplåta val mellan olika bildbearbetningsscript i PS.

Just där tror jag att bildbearbetningsscripten i sig är långt mera komplicerat än hanteringen runtikring.

Men det är kanske just det du just sa fast jag inte förstod :-)

mvh

Haha, du får gärna försöka kämpa med allaflygbiljetters datum. Då kommer du snart i underfund med att så gott som alla inputfält är deklarerade som "nogo"-areor, dvs de har medvetet blockerat alla konventionella möjligheter till kommunikation. En query resulterar i bästa fall vad som just nu står i fältet men det hjälper dig inte att det står "Augusti" som månad där du vill placera "December" istället. Rullgardinerna ligger som (ibland externa) javaskript-funktioner och om du har tur kan du lokalisera koden inkl. listan och köra ett motsvarande html-kommando. Men ofta är inte detta möjligt eftersom rullgardinen kommer som en bild-fil (png) och din input registreas enpart som ett klick på en skärmposition som sedan tillordnas ett listvärde på websidans server.

Men på allaflygbiljetters nya sida har de verkligen gjort allt för att sätta krokben för maskinell bearbetning. De har lagt in en massa irrationella undantag från uppenbara mönster, tex slumpmässigt genererad radavstånd mellan raderna på en rullgardin. Tex om man utgår från att morrondagens månad är det första värdet på listan, dvs juli för idag, då skulle man kunna beräkna positionen för december genom en formel som bygger på konstant radavstånd. Men om man förändrar radavstånd lite slumpmässigt så är det visserligen inget problem för det mänskiga ögat att pricka rätt men knappast för en maskin.

Du ser ju själv att det därför krävs en helt annan klass på makrosystemet för att jag vill ha möjlighet till feedback och korrektion om programmet hamnar fel. iMacros har tom en avancerad mönsterigenkänningsalgoritm som gör det möjligt att söka viss text i bilden med en feltolerans. Dvs en viss text som man söker kan i viss mån variera i tex storlek och position.

Som sagt tror jag att jag har de verktyg som är ändamålsenligt för uppgiften och efter en tid behärskar jag dem rätt väl. Och återigen, fokus ligger på att samla in ostrukturerad info på webben och lagra och förvalta den på ett strukturerat sätt. Det är en hel annan uppgift och användandet av makron är bara en liten del i sammanhanget, högst 3%.

Överhuvudtaget är det nuvarande systemet för biljettinfo bara ett testcase för ett mera allmängiltigt system för informationsåtervinning från webben. Jag har under ett årtionde jobbat med systemutveckling runt stora och dynamiska databaser (metadatabaser) där informationsstrukturen inte är från början fastlagt utan är användardriven och kan anpassas allt eftersom utan kostsam omprogrammering (tex läkemedlstester, statistiska omfrågor, sjukjournaler etc). På andra ändan försöker jag på detta sätt utvidga min kompetens till att även omfatta moderna datafångststrategier och -prototyper i de nya medierna i vår tid, dvs internet. Jag vet att det finns en het expertmarknad för detta nu och även om jag redan har gått i pension så kan jag inte avstå från kicken det ger att aktivt vara med i denna spännande utveckling.

Apropå Photoshop tycker jag att hela kedjan av funktionalitet för automatisering för en normalanvändare finns i produkten själv och täcks långtgående genom batchhanteraren samt system- och användardefinierade makron. Alternativ genom skripting etc. är förmodligen för kostsamma att utveckla och enbart motiverade för kommersiell produktion riktade mot professionella kunder och nischer. I nuläge finns det långt roligare saker som har företräde och ger ett större nyttotillskott.

//Singha711

Ändrades av Singha711
Link to comment
Dela på andra sajter

Singha.

Sällan jag jobbar i PS numera. Men börja leka med levels, contrast, saturation, curves, unsharp mask så kommer du väldigt långt.

När det gäller Unsharp mask, beror hur mycket du vågar dra i den på vilken kamera och dess inställningar den haft. Många proffskameror är inställda på att vara rätt "mjuka" för att de vill dra i dem själva.

Ja, jag har börjat experimentara med alla dessa funktioner och lär mig sakteligen men stadigt mer och mer.

Jag tror att det behöver ta sin tid att träna upp framförallt ögat för att kunna bedöma åt vilket håll bilden håller på att utvecklas genom olika manipulationer.

Men redan nu har jag fått en känsla att det är en bättre investering att skaffa en bra kamera först istället för att korrigera alla fel och brister i bilden.

//Singha711

P.S. Behöver väl knappast tillägga att jag beundrar dina otroligt fina foton från Bangkoks jetset. Är tjejerna verkligen så vackra eller har du hjälpt till lite?

Ändrades av Singha711
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, jag har börjat experimentara med alla dessa funktioner och lär mig sakteligen men stadigt mer och mer.

Jag tror att det behöver ta sin tid att träna upp framförallt ögat för att kunna bedöma åt vilket håll bilden håller på att utvecklas genom olika manipulationer.

Men redan nu har jag fått en känsla att det är en bättre investering att skaffa en bra kamera först istället för att korrigera alla fel och brister i bilden.

//Singha711

Vet inte vad du har för kamera. Men är den hyfsad ny digital kamera så kommer du långt men man måste lära sig hantera den rätt och vet dess begränsningar.

Och om du väljer ut säg tio liknande bilder (till exempel makro, porträtt, natt etc etc ) och drar i reglagen (fram och tillbaka, upp och ner) som jag nämnde så kommer du se vad som är ok, vad som är bra och vad som inte funkar. Lär av misstag med kameran, lär av misstag i PS, fota ännu mer, tänk vad du gör etc så kommer du vidare.

Och när det gäller 5000 - 10000 bilder. Inga ofantliga mängder. Men har du 100 bilder på en tjej, bil, beach etc, väl ut de tre bästa och jobba med dem. tog 2000 bilder på en konsert nyligen. Valde ut 80, redigerade 20, och de är de jag visar, eller använer. De nadra finns som back up. Finns inegn anledning att ens redigera mer än så. Tänk på de som ska titta på bilderna också. De tappar intresse om du ska visa MÅNGA bilder hemma på datorn eller i tryck. I slutändan är nog less is more bra grundregel...

Mina korta tankar!

Lycka till!

Bangkok, like Las Vegas, sounds like a place where you make bad decisions.
 
Link to comment
Dela på andra sajter

...

Och när det gäller 5000 - 10000 bilder. Inga ofantliga mängder. Men har du 100 bilder på en tjej, bil, beach etc, väl ut de tre bästa och jobba med dem. tog 2000 bilder på en konsert nyligen. Valde ut 80, redigerade 20, och de är de jag visar, eller använer. De nadra finns som back up. Finns inegn anledning att ens redigera mer än så. Tänk på de som ska titta på bilderna också. De tappar intresse om du ska visa MÅNGA bilder hemma på datorn eller i tryck. I slutändan är nog less is more bra grundregel...

Mina korta tankar!

Lycka till!

Jag får väl medge att mist hälften av mina Thailandsbilder är porträtbilder på fru Singha.

Hon är ständigt på mig och vill att jag ska ta en eller flera bilder när hon tex ändrar något i frisysen. Alla mina invändningar att man tex kan använda en spegel för detta syfte avvisas genast med argumentet att man då inte kan se sig själv riktigt från tex sidan.

Nåväl, bilderna tas för husfridens skull men när jag då säger att vi nu kan ta bort dessa (ytterst temporära) bilderna så är det hon som håller i censuren. Och det betyder att det bara tas bort uppenbarligt misslyckade tagningar.

Så blir det med tiden ett stort antal bilder och när jag av en händelse berättade att jag börjat experimentera med Photoshop under min gräsänklingsperiod i Sverige var hon väldigt snabbt att ge mig i uppdrag att göra henne ännu vackrare på alla bilder. För det hade hon hört från sina vänner att man kunde göra.

Ok, nu måste jag nästan visa ett i mitt tycke ganska lyckat foto på fru Singha, tagen med en kompaktkamera, Cannon IXUS-70 som jag hade då:

post-3820-0-46209600-1343157769_thumb.jp

//Singha711

P.S. Bilden blev tyvärr komprimerad from 1599 kB till 191kB, dvs till ca 12% av orginalet.

post-3820-0-46209600-1343157769_thumb.jp

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag får väl medge att mist hälften av mina Thailandsbilder är porträtbilder på fru Singha.

Hon är ständigt på mig och vill att jag ska ta en eller flera bilder när hon tex ändrar något i frisysen. Alla mina invändningar att man tex kan använda en spegel för detta syfte avvisas genast med argumentet att man då inte kan se sig själv riktigt från tex sidan.

Nåväl, bilderna tas för husfridens skull men när jag då säger att vi nu kan ta bort dessa (ytterst temporära) bilderna så är det hon som håller i censuren. Och det betyder att det bara tas bort uppenbarligt misslyckade tagningar.

Så blir det med tiden ett stort antal bilder och när jag av en händelse berättade att jag börjat experimentera med Photoshop under min gräsänklingsperiod i Sverige var hon väldigt snabbt att ge mig i uppdrag att göra henne ännu vackrare på alla bilder. För det hade hon hört från sina vänner att man kunde göra.

Ok, nu måste jag nästan visa ett i mitt tycke ganska lyckat foto på fru Singha, tagen med en kompaktkamera, Cannon IXUS-70 som jag hade då:

post-3820-0-46209600-1343157769_thumb.jp

//Singha711

P.S. Bilden blev tyvärr komprimerad from 1599 kB till 191kB, dvs till ca 12% av orginalet.

Fin bild på fin tjej.

Visst är det så. damerna vill ha sitt i nya kläder, frisyrer, på restauranger etc. etc etc etc etc.

En sak till förutom kamera och PS. Kolla de otaliga sidor som finns om fotoregler (regler som dock kan brytas).

Bangkok, like Las Vegas, sounds like a place where you make bad decisions.
 
Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Jag får väl medge att mist hälften av mina Thailandsbilder är porträtbilder på fru Singha.

Hon är ständigt på mig och vill att jag ska ta en eller flera bilder när hon tex ändrar något i frisysen. Alla mina invändningar att man tex kan använda en spegel för detta syfte avvisas genast med argumentet att man då inte kan se sig själv riktigt från tex sidan.

Nåväl, bilderna tas för husfridens skull men när jag då säger att vi nu kan ta bort dessa (ytterst temporära) bilderna så är det hon som håller i censuren. Och det betyder att det bara tas bort uppenbarligt misslyckade tagningar.

Så blir det med tiden ett stort antal bilder och när jag av en händelse berättade att jag börjat experimentera med Photoshop under min gräsänklingsperiod i Sverige var hon väldigt snabbt att ge mig i uppdrag att göra henne ännu vackrare på alla bilder. För det hade hon hört från sina vänner att man kunde göra.

Ok, nu måste jag nästan visa ett i mitt tycke ganska lyckat foto på fru Singha, tagen med en kompaktkamera, Cannon IXUS-70 som jag hade då:

post-3820-0-46209600-1343157769_thumb.jp

//Singha711

P.S. Bilden blev tyvärr komprimerad from 1599 kB till 191kB, dvs till ca 12% av orginalet.

Fin bild, eller det är nog din fru som gör bilden fin. :crazy:

Nåja, skämt å sido...

Om du verkligen ska ha någon större nytta av PS så bör du nog kanske fota i RAW format. Eller kanske t.o.m RAW+JPEG.

Med RAW+JPEG får du "färdig redigerad" bild + en RAW som du kan trixa med lite för att lyfta fram det där sista lilla och även ibland t.o.m rädda ett bra motiv.

Dessvärre bör du nog köpa en ny kamera i detta fall eftersom din kamera säkert bara kör JPEG.

Min personliga åsikt är nog att du har börjat i fel ände.

Så jag tippar på att PS nog mest är en hobby och kanske det t.o.m är så att du ser en utmaning i själva script historien och det egentligen är det som är huvudpoängen.

Kan det vara så att det är själva resan och inte slutmålet som är viktigast i detta fall?

Link to comment
Dela på andra sajter

...

Min personliga åsikt är nog att du har börjat i fel ände.

Så jag tippar på att PS nog mest är en hobby och kanske det t.o.m är så att du ser en utmaning i själva script historien och det egentligen är det som är huvudpoängen.

Kan det vara så att det är själva resan och inte slutmålet som är viktigast i detta fall?

Ja, du har i alla fall rätt när det gäller skripthantering i Photoshop men om du läser i mina inlägg tidigare (ja, de har en tendens att bli långa,hehe) då ser du att jag redan har gett upp tanken på det. Allt som jag behöver för en långtgående automatisering och för en normalanvändare som jag finns redan i Photoshop (batchhanterare+makron etc). Så det ger mig inte mer i nyttotillskott att i detta begränsade sammanhang uppfinna ett redan uppfunnet hjul.

De flesta betraktelser om scripting etc i andra av trådens inlägg rör iofs helt andra system. Och så är scripting ju inget nyland för mig utan en väletablerad teknik för att olikartade applikationer kan enkelt interagera med varandra. För en systemarkitekt är oftast den första frågan om det finns ett standardiserat "programatic-interface" för att integrera en extern applikation i sin befintliga verksamhet.

För utomstående kan det därför vara missvisande och verka som att en person "går över ån för att hämta vatten". Men i själva verket befinner sig personen ifråga redan på andra sidan och tycker ifrån sitt perspektiv att det vore korkat att "återvända över ån för att hämta vatten" när man redan har en väletablerad infrastruktur för denna uppgift.

//Singha711

Ändrades av Singha711
Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Ja, du har i alla fall rätt när det gäller skripthantering i Photoshop men om du läser i mina inlägg tidigare (ja, de har en tendens att bli långa,hehe) då ser du att jag redan har gett upp tanken på det. Allt som jag behöver för en långtgående automatisering och för en normalanvändare som jag finns redan i Photoshop (batchhanterare+makron etc). Så det ger mig inte mer i nyttotillskott att i detta begränsade sammanhang uppfinna ett redan uppfunnet hjul.

De flesta betraktelser om scripting etc i andra av trådens inlägg rör iofs helt andra system. Och så är scripting ju inget nyland för mig utan en väletablerad teknik för att olikartade applikationer kan enkelt interagera med varandra. För en systemarkitekt är oftast den första frågan om det finns ett standardiserat "programatic-interface" för att integrera en extern applikation i sin befintliga verksamhet.

För utomstående kan det därför vara missvisande och verka som att en person "går över ån för att hämta vatten". Men i själva verket befinner sig personen ifråga redan på andra sidan och tycker ifrån sitt perspektiv att det vore korkat att "återvända över ån för att hämta vatten" när man redan har en väletablerad infrastruktur för denna uppgift.

//Singha711

Ok.

Men då får jag föreslå en ny kamera om ekonomin tillåter.

Själv tar jag mest bilder för att se hur kameran fungerar. Själva bilden skiter jag i till 99% eftersom det mer eller mindre varken blir tekniskt bra och motivet är helt vrickat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...