Jump to content
IGNORERAD

Photoshop - Första grundläggande förbättringsåtgärder?


Singha711

Recommended Posts

andrejsdenruskige

Själv går jag igenom fotohögen en gång per år, kanske två ggr också.

Vid dessa genomgångar så åker det en hel del bilder i papperskorgen och några redigeras lite lätt i iPhoto.

Hade Aperture på prov, men jag redigerar så lite så att jag inte köpte programmet.

Sedan bör man om möjligt fota i RAW-format om man har knepiga situationer. Då finns det bättre fïrutsättningar att rädda ett bra motiv som har blivit taget med fel inställningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 61
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Singha711

    21

  • GammalDansken

    10

  • andrejsdenruskige

    9

  • erik-sson

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest wille

Själv går jag igenom fotohögen en gång per år, kanske två ggr också.

Vid dessa genomgångar så åker det en hel del bilder i papperskorgen och några redigeras lite lätt i iPhoto.

Hade Aperture på prov, men jag redigerar så lite så att jag inte köpte programmet.

Sedan bör man om möjligt fota i RAW-format om man har knepiga situationer. Då finns det bättre fïrutsättningar att rädda ett bra motiv som har blivit taget med fel inställningar.

Att fota i RAW är självklart bäst - om inte annat så är möjligheten att justera vitbalansen i efterhand värd sin vikt i guld. Själv har jag i princip helt övergett Photoshop och gör endast en del mindre justeringar direkt i Adobe Lightroom som jag använder för att importera och katalogisera mina foton. Lightroom har bliviit ett så pass kompetent redigeringsprogram att PS inte riktigt behövs längre.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Synd att tråden utvecklade sig så du fick gå i försvarsställning.

Visst var den tänkt att generera tips på finurliga/praktiska effekter som kan appliceras på de egna foton, eller hur?

Om du hittar ett bra sätt som underlättar den redigering just du vill göra, är det himla bra

och skulle du lyckas med att ta fram ett nyttigt makro (och det går att exportera)

så tror jag flera här kan tänkas vilja ta del av det.

mvh

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Synd att tråden utvecklade sig så du fick gå i försvarsställning.

Visst var den tänkt att generera tips på finurliga/praktiska effekter som kan appliceras på de egna foton, eller hur?

Om du hittar ett bra sätt som underlättar den redigering just du vill göra, är det himla bra

och skulle du lyckas med att ta fram ett nyttigt makro (och det går att exportera)

så tror jag flera här kan tänkas vilja ta del av det.

mvh

Jag håller med dig om trådens lite sorgliga utveckling. Jag tror att det i första hand beror på att batchhanteringen uppfattas av många som att tillämpa samma redigeringsmetod för samtliga bilder i en batch. Och det vore ju onekligen horibelt att ens tänka tanken, om det vore så.

Jag med min it-bakgrund ser naturligtvis batchhanteringen i Photoshop enbart som ett verktyg för att underlätta att hantera en samling bilder (tex på en katalog) på ett bekvämt och säkert sätt. Om alla bilder i set ligger på samma katalog och resultatet skall sparas på en annan katalog (eller på samma för de modiga), då finns det ingen anledning att manuellt plocka in bild för bild genom "open"-dialogen och spara den efter redigeringen manuellt (genom "Save"- eller "Save As"-dialogen),

Åtminstone inte om det rör sig om fler än en handfull bilder. För varje input-/output-operation går det åt ca 10 detaljoperationer med mus eller tangentbord och man får vara skärpt för att inte av misstag skriva över sina orginal etc. Att då använda sig av batchhanteraren är betydligt bekvämare och mera säkert och kräver i princip enbart att man anger input- och output-katalogen samt en användardefinierad "tom" action som enbart innehåller en instruktion för ett temporärt stopp/uppehåll när bilden har kommit in för redigering. Denna "tom"-action får man tillverka själv innan (bara en gång) genom att enbart lägga in ett stopp-kommando. M.a.o. inga som helst redigeringskommandon utan bara en instruktion så att inte bilderna svischar förbi och användaren får en chans att redigera bilden med godtyckliga metoder och under godtycklig lång tid. När en bild är färdigredigerad så fortsätter man till nästa bild genom att bara klicka på "continue"-knappen.

Lägg märke till att jag har inte nämnt något om något sätt att redigera bilderna. Det är fullständigt upp till dig själv vad du gör med bilden när batchproceduren stannar upp för redigering av just denna bild. Däremot kan det ju vara att jag för det mesta inleder redigeringen med ett visst "förberedande" kommando. Tex att ta upp level-dialogen. Alltså enbart ta upp dialogfönstret utan att tillämpa någon manuell eller automatisk operation på bilden. I dessa fall är det väl praktiskt om jag utökar min standard-action med just detta kommando. I de fall där level-dialogen inte är önskvärd kan jag ju bara stänga ner den och göra något annat, allt efter hjärtans lust.

Det var det som jag menar med mitt sätt att använda batchhantering och jag kan inte se några neckdelar med det om inte det bara rör ett fåtal bilder. Tvärtom, arbetet med att redigera ett flertal bilder flyter på betydligt smidigare genom att dessa hundratals och med tiden tusentals tids- och koncentrationskrävande operationer med musen bortfaller och ersätts av några enkla förberedande instruktioner. Utvecklarna på Adobe är naturligtvis alltigenom proffs och har lagt ner mycket tid och möda för att underlätta hantering av bilder i större skala. Och det har de lyckats mycket bra med, enligt min mening. Möjligtvis har de varit sämre att klara av det pedagogiska problemet med att upplysa en större allmänhet om sina yttert praktiska möjligheterna.

Just nu håller jag på att titta på "intelligenta" lösningar/procedurer mha "Scripting" (tex VBScript). Man kan då tex. under redigeringens gång välja olika standardprocedurer (actions), helt beroende på hur man klassificerar bilden efter första påseendet. Det förutsätter att man kan klassificera de flesta bilderna i ett begränsat antal typfall med olika handpåläggningskrav. Även här gäller att man alltid ska kunna hoppa ur standard-proceduren där denna inte är tilllämplig eller ger ett försämrat resultat. M.a.o. ingen tvingande automatik, utan som ett automatiserat hjälpmedel som kan ge goda resultat i de flesta fall.

Jag tror att Wille var inne lite på ett sådand förfarande. Därför vore det väldigt nyttigt om några hade förslag på en sådan klassificering. Själv tycker jag tex. att bilderna tagna i dagsljus, resp. på natten eller i mörker med och utan blixt kräver helt olika efterbehandling. Och det finns säkert fler indelningskriterier. Därmed är det inte sagt att varje bild inte är unik och i slutändan kräver en individuell "finish".

//Singha711

Ändrades av Singha711
Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Oj, mycket läsning där.

Eftersom jag är lat av naturen så har jag inte orkat läsa allt i dina inlägg så jag har inte riktigt förstått ditt problem gällande detta.

MEN.

Kan det vara så att du vill grovgallra inför eventuell redigering?

Kan du läsa av histogramen och göra något utav de bilder där histogramen verkar dragna åt ena eller andra hållet?

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Även om jag tycker att bearbetning av fotos är en form för historieförfalskning som lämnar efter sig

bildkonst snarare än en beskrivning av verkligheten (vilket kan vara önskvärt av orsaker som t.ex. Kim beskrivit)

så skulle jag ändå vilja veta hur man får fram dramatiska effekter vars namn jag glömd just nu.

Någonting med "hd" eller "enhancement". Det har funnits en tråd med exempel vill jag minnas.

Det bygger på att man antingen kombinerar flera kort av samma motiv med olika exponering

eller uppnår samma effekt med hjälp av efterbearbetning av sina kort just i Photoshop.

En enkel handledning i det senare skulle sitta fint och en sådan effekt kunde kanske ingå i ditt

arsenal mellan dina öppna- och spara script.

Förresten brukar jag sällan "öppna" bilder i Photoshop. Jag drar och släpper dom på ikonen i aktivitetsfältet.

Däremot är jag ganska trött på alla frågor som måste besvaras innan man lyckas stänga ner dom igen :-)

Ändrades av GammalDansken

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Genom Adobes scripting-interface går det säkert att komma åt bildens underliggande bildkarakteristik, tex level-kurvor etc. Men jag tycker att det är bra mera praktiskt och framför allt mera enkelt att klassificera en bild bara genom "okulär" påseende. Med tiden lär man sig ett antal olika bildkategorier och hur man hantera dessa i Photoshop.

Här är jag bara ut efter kunniga erfarna foto-grafer och -redigerares synpunkter hur en sådan indelning skulle kunna se ut. Hur många typfall och hur de beskrivs eller delas in.

Visst, det kommer alltid att finnas bilder som tillhör en väldig liten nisch eller kan inte tillordnas någon kategori. Men det skulle förvåna mig mycket om inte även här skulle gälla den berömda 80-20 regeln, dvs att 80% av bilderna utgörs av typfall medan de resterande 20% är lite svårare att tillordna någon kategori.

//Singha711

Ändrades av Singha711
Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Genom Adobes scripting-interface går det säkert att komma åt bildens underliggande bildkarakteristik, tex level-kurvor etc. Men jag tycker att det är bra mera praktiskt och framför allt mera enkelt att klassificera en bild bara genom "okulär" påseende. Med tiden lär man sig ett antal olika bildkategorier och hur man hantera dessa i Photoshop.

Här är jag bara ut efter kunniga erfarna foto-grafer och -redigerares synpunkter hur en sådan indelning skulle kunna se ut. Hur många typfall och hur de beskrivs eller delas in.

Visst, det kommer alltid att finnas bilder som tillhör en väldig liten nisch eller kan inte tillordnas någon kategori. Men det skulle förvåna mig mycket om inte även här skulle gälla den berömda 80-20 regeln, dvs att 80% av bilderna utgörs av typfall medan de resterande 20% är lite svårare att tillordna någon kategori.

//Singha711

www.fotosidan.se

Där verkar det vara många kunniga.

Prova med att slänga in en fråga där.

Link to comment
Dela på andra sajter

lostinisaan

hur man får fram dramatiska effekter vars namn jag glömd just nu.

Någonting med "hd" eller "enhancement". Det har funnits en tråd med exempel vill jag minnas.

Det bygger på att man antingen kombinerar flera kort av samma motiv med olika exponering

eller uppnår samma effekt med hjälp av efterbearbetning av sina kort just i Photoshop.

En enkel handledning i det senare skulle sitta fint och en sådan effekt kunde kanske ingå i ditt

arsenal mellan dina öppna- och spara script.

Jag tror att du är ute efter HDR

http://en.wikipedia.org/wiki/High_dynamic_range_imaging

http://www.stuckincustoms.com/hdr-photography/

2 Thessalonikerbrevet 3:10

Link to comment
Dela på andra sajter

..

Men å andra sidan finns det så många olika alternativ så jag har svårt att bestämma mig för en "standardprocedur" att starta varje bildredigering med.

Därför är min fråga till er: vilka är era första och grundläggande åtgärder för att förbättra bilden i Adobe Photoshop?

Eller räcker det med att köra någon eller några av funktionerna för automatisk bildkorrigering, typ AutoTone etc? I så fall, vilken eller vilka och i vilken ordning?

Som sagt, jag är amatör och har varken kunskap eller tid att laborera med tusentals sofistikerade funktioner. Jag är bara ut efter några enkla inledande åtgärder som kan tillämpas på de flesta bilder. Visst, för ett fåtal bilder blir dessa åtgärderna inte så bra men då är det ju lätt att backa ut dem.

Jag håller med dig om trådens lite sorgliga utveckling. Jag tror att det i första hand beror på att batchhanteringen uppfattas av många som att tillämpa samma redigeringsmetod för samtliga bilder i en batch. Och det vore ju onekligen horibelt att ens tänka tanken, om det vore så.

...

Lägg märke till att jag har inte nämnt något om något sätt att redigera bilderna.

Vet inte varför... men jag får en kraftig Gudrunkänsla just nu. Undrar just vad som hände med hennes triangel? Tappade hon bort den i ett bildlager någonstans kanske? :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte varför... men jag får en kraftig Gudrunkänsla just nu. Undrar just vad som hände med hennes triangel? Tappade hon bort den i ett bildlager någonstans kanske? :)

HaHaHa, :rotfl::rotfl::rotfl:

det var det bästa på länge!

Jo, jag får väl medge att jag i hemlighet hoppades att hon kunde svara och komma till undsättning med sina "expert-kunskaper" på lager och dyl, hehe. :crazy:

Men icke. Men man vet ju aldrig. Hon kanske dyker upp igen när vi som minst anar...

//Singha711

Ändrades av Singha711
Link to comment
Dela på andra sajter

ett citat från Gouglas Adams..:-)

Jag är sällan så lycklig som när jag spenderar en hel dag med att programmera min dator för att utföra en uppgift automatiskt som det annars hade tagit mig hela tio sekunder att göra för hand.

- Douglas Adams -

Link to comment
Dela på andra sajter

Inaktiv Medlem

Jag kör med det här gratisprogrammet som kan mycket av det som går att göra med Adobe Photoshop. http://www.gimp.org/

Det finns en mängd plu-in också som t.ex. script för olika ändamål http://registry.gimp.org/popular

Här är ett exempel (ej min bild) på ändring av Dynamic Range

Ändrades av Inaktiv Medlem
Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Denna var bra

"

Dataspel påverkar inte barn. Om vi hade blivit påverkade av Pac-Man när vi var barn, så hade vi sprungit runt i mörklagda rum, käkat magiska piller och lyssnat på repetitiv elektronisk musik.

- Okänt ursprung -"

Link to comment
Dela på andra sajter

Denna var bra

"

Dataspel påverkar inte barn. Om vi hade blivit påverkade av Pac-Man när vi var barn, så hade vi sprungit runt i mörklagda rum, käkat magiska piller och lyssnat på repetitiv elektronisk musik.

- Okänt ursprung -"

ja visst är den bra..

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Har du någon framgång, Singha med dina script?

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du någon framgång, Singha med dina script?

Har inte börjat koda än men känner mycket väl till arkitekturen från många liknande projekt. Tex framtagning av data för flygbiljetter körs via skript (Värdprogram->VBScript->iMacros-script->WebBrowser). iMacros (www.iOpus.com) är verktyget för web-automatisering, web-scraping och data-mining.

Man behöver behöver dock ha ett yttre värdprogram för att "embedda" skriptet i. Detta värdprogram sköter kommunikationen med användaren och utför Photoshop-kommandon (läsning och skriving) genom skript-intefacet (tex VBScript etc). Man kan tex använda MS Excel som har ett fungerande skriptinterface som värdprogram. Utmärkt för att göra de första testerna och för att komma igång.

Just nu har jag lite mera påträngande problem att brottas med som tex. att integrera biljettsökningar mha nya "leverantörer" (flygresor.se, skyscanner.se och evtl. matrix.itasoftware.com). Men jag hör gärna av mig när jag har något att visa upp.

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Lite OT,

Inte för att jag programmerar någonting, men...

Blir det inte lite trögt med VB?

Excel tillsammans med VB är någonting jag i största möjliga mån undviker.

VB och några arrayformler kan tillsammans få vilken dator som helst att packa ihop.

Eller är det bara jag som är otålig?

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Värdprogram säger du.

Jag har använt en s.k. macro editor i flera år.

Den heter Macro Express, kostade kanske 50$ och har varit värt varenda spänn.

Fungerar med vilka websidor eller program som helst.

Om du inte kan ange tangentbordskommandon i ett macro t.ex. för att positionera pekaren i en viss ruta

så går det bra att programmera vart musen ska ta vägen och vilka knappar den ska "klicka med"

Jag tröttnade tidigt på att logga in på alla möjliga webplatser, i mailen osv osv

och lade därför upp script som jag startar med kortkommandon eller väljer i en meny jag skapat.

Säkerhetsmässigt totalvidrigt men f*n så bekvämt.

Kan något sådant vara till nytta för dig?

Jag kan föreställa mig macron i det som kan utföra vilka kommandon och filoperationer som helst

vara sig det är i Photoshop eller på allaflygbiljetter.se.

mvh

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite OT,

Inte för att jag programmerar någonting, men...

Blir det inte lite trögt med VB?

Excel tillsammans med VB är någonting jag i största möjliga mån undviker.

VB och några arrayformler kan tillsammans få vilken dator som helst att packa ihop.

Eller är det bara jag som är otålig?

VBScript eller något annat skriptmiljö används ju bara för att skicka kommandon till en applikation (tex Photoshop) och ta emot resultatdata. VBScript har fördelen att instruktioner utförs i ett kontrollerat flöde som tillåter logiska val, alltså betydlig mera intelligent än en rak följd av en serie kommandon (batch). Eftersom den i "inbäddat" form bara har en begränsat funktionalitet i förhållande till värdprogrammets (tex C++) uppgifter är den oftas helt försumbart ur effektivitetssynpunkt. Dessutom kompileras VBscript-instruktioner på ett liknande sätt som högeffektiv C++-kod av dagens moderna kompilatorer, dvs den långsamma interpreterande egenskapen försvinner helt i ett skript som är inbäddat.

Men jag håller med dig att själva värdprogrammet inte bör skrivas i VB om inte det rör sig om en mindre resurskrävande applikation, typ div Mickey-Mouse-program som inte gör tunga beräkningar eller databas-operationer.

Men å andra sidan ser jag en stor fördel i att mha tex MS Excel komma igång snabbt och testa ut en grundläggande skript-funktionalitet i en tillänkt applikation. I synnerhet när man inte förfogar över en intrimmad programutvecklingsmiljö etc. Självfallet ingår inte Excel i det slutliga utförandet av applikationen pga de skäl som du nämner och om det rör sig om en resurskrävande uppgift. M.a.o. ser jag fördelar under prokektets "prototyping"-fas och man spar en massa tid under utvecklingen om man kan påbörja den mera traditionella och ofta tyngrodda systemutvecklingen först när man (nästan) exakt vet vad man vill åstadkomma. De många och ofta trial-error betonade iterationer under projektets iniatiala fas utförs bäst i prototyping-miljöer där snabbheten i utvecklingstakten är primär och programeffektivitet sekundär.

//Singha711

Ändrades av Singha711
Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

VBScript eller något annat skriptmiljö används ju bara för att skicka kommandon till en applikation (tex Photoshop) och ta emot resultatdata. VBScript har fördelen att instruktioner utförs i ett kontrollerat flöde som tillåter logiska val, alltså betydlig mera intelligent än en rak följd av en serie kommandon (batch). Eftersom den i "inbäddat" form bara har en begränsat funktionalitet i förhållande till värdprogrammets (tex C++) uppgifter är den oftas helt försumbart ur effektivitetssynpunkt. Dessutom kompileras VBscript-instruktioner på ett liknande sätt som högeffektiv C++-kod av dagens moderna kompilatorer, dvs den långsamma interpreterande egenskapen försvinner helt i ett skript som är inbäddat.

Men jag håller med dig att själva värdprogrammet inte bör skrivas i VB om inte det rör sig om en mindre resurskrävande applikation, typ div Mickey-Mouse-program som inte gör tunga beräkningar eller databas-operationer.

Men å andra sidan ser jag en stor fördel i att mha tex MS Excel komma igång snabbt och testa ut en grundläggande skript-funktionalitet i en tillänkt applikation. I synnerhet när man inte förfogar över en intrimmad programutvecklingsmiljö etc. Självfallet ingår inte Excel i det slutliga utförandet av applikationen pga de skäl som du nämner och om det rör sig om en resurskrävande uppgift. M.a.o. ser jag fördelar under prokektets "prototyping"-fas och man spar en massa tid under utvecklingen om man kan påbörja den mera traditionella och ofta tyngrodda systemutvecklingen först när man (nästan) exakt vet vad man vill åstadkomma. De många och ofta trial-error betonade iterationer under projektets iniatiala fas utförs bäst i prototyping-miljöer där snabbheten i utvecklingstakten är primär och programeffektivitet sekundär.

//Singha711

Ok, då är jag med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och jag i min enfald trodde att det skulle bli intresant tråd om photoshop..

Men tack till några MPRerae fick jag lite tips` i alla fall..

FF

www.easi.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

VBScript eller något annat skriptmiljö används ju bara för att skicka kommandon till en applikation (tex Photoshop) och ta emot resultatdata. VBScript har fördelen att ... cut ...

//Singha711

Det här (om bilden säger dig så mycket) är lika enkelt som att klia sig i nacken.

Du är igång på nolltid och kan fokusera på det egentliga. dvs det som ska göras i Photoshop.

Scripten tar ingen kraft eftersom de endast jobbar när Photoshop

(eller en webapplikation typ sökmotor) går på tomgång / inväntar input.

Exemplet på bilden är en liten subrutin i ett macro som hämtade giroinbetalningsrader för

10 filialer från Postens girohantering och matade in de samma i varje filials ekonomisystem.

Numera behövs detta inte då ekonomisystemet har direktkontakt till Posten men när det begav sig

underlättade scriptet otroligt mycket.

Subrutiner och möjlighet att lagra kommandon i textfiler gör macrodjupet näst intill oändligt.

mvh

post-3917-0-91075700-1343147514_thumb.jp

post-3917-0-91075700-1343147514_thumb.jp

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...