Phuket18.5 Inlagd Juli 13, 2012 Dela Inlagd Juli 13, 2012 Har 240 GL -92 Automat, å nu har överväxeln sagt upp sig. Kontrollampan på panelen lyser eller är släkt när jag trycker på knappen på växelspaken men inget händer i växellådan! Antar att det finns en lite manick som ska sköta det men sitter den i växellådan eller någon annanstans? Phuket18.5 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
stjp8729 Inlagd Juli 13, 2012 Dela Inlagd Juli 13, 2012 (ändrad) Hej Det finns ett relä (brukar vara gult Hella) som skall koppla in överväxel, detta sitter på höger sida vid värmepaketet, kolla detta först brukar krångla ibland. PS! Är ingen mekaniiker, men väl menlös. Ha en kanonbra dag! Ändrades Juli 13, 2012 av stjp8729 Hua Hin - Stränder - Bangsaen - Bildberättelse - Songkran - Isaan - Semesterbilder Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
stjp8729 Inlagd Juli 13, 2012 Dela Inlagd Juli 13, 2012 Hej igen Glöm vad jag skrev!!! Jag trodde (läste) i min enfall fel, tog det för givet att det var en manuell bil (M46), men du har ju klart och tydligt skrivit AUTOMAT.. Relät sitter då bakom friskluftsutsläppen i mitten av instrumentbrädan. Gissar att det är en AW70/71 automat och relät är troligen i vit färg. Eftersom det är en automat kan det även vara knappen på växelväljaren som krånglar. Ber om ursäkt för att ställa till det, men är lite småsur idag. Ha en kanonbra helg! Hua Hin - Stränder - Bangsaen - Bildberättelse - Songkran - Isaan - Semesterbilder Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Phuket18.5 Inlagd Juli 13, 2012 Trådstartare Dela Inlagd Juli 13, 2012 Tack för svar stpj8729 Jag har stått och glott ner i motorrummet ett tag nu och tänkte just skriva till dig privat för att inte röja hur du dum jag är. Nu har jag fått nytt hopp. Kommer jag åt det genom handskfacket eller måste jag plocka ner överdelen på instrumentbrädan, radio .m.m? Tycker det vore konstigt om knappen på växelväljaren skulle gått sönder. Jag har ju aldrig öppnat den och varningslampan på panelen funkar. Phuket18.5 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
erik-sson Inlagd Juli 13, 2012 Dela Inlagd Juli 13, 2012 har du kollat så alla säkringar är okej ? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
erkki Inlagd Juli 13, 2012 Dela Inlagd Juli 13, 2012 Tja, Hade samma fel på min volvo i min ungdom. Plocka bort knappen så kan du sätta ihop kablarna och se om överväxeln går i, då är knappen trasig. Erkki Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Phuket18.5 Inlagd Juli 13, 2012 Trådstartare Dela Inlagd Juli 13, 2012 Jo då, har kollat och mätt dem. ... Phuket-erik Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
acarls Inlagd Juli 13, 2012 Dela Inlagd Juli 13, 2012 Solenoiden? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mr Ning Ning Inlagd Juli 13, 2012 Dela Inlagd Juli 13, 2012 Kolla så att ingen kabel har lossnat på soleoiden på vxllådan. Sitter i bak på lådan om jag minns rätt Veteran Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Phuket18.5 Inlagd Juli 13, 2012 Trådstartare Dela Inlagd Juli 13, 2012 Erkki, det var listigt. Ska prova. (alla heter Erik här) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Phuket18.5 Inlagd Juli 13, 2012 Trådstartare Dela Inlagd Juli 13, 2012 Tack för tipsen, det blir till att dra på sig overallen i helgen Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fritz Inlagd Juli 13, 2012 Dela Inlagd Juli 13, 2012 (ändrad) Ha ha, detta blir nog som Lamis spistråd Min amatörmässiga analys. Om kontrollampan tänds och släcks när man petar i och ur överväxeln så funkar knappen. Hör man inget "knäpp" i relät när man växlar läge så är relät kaputt eller har kanske bara dålig kontakt. Annars så får man söka sig till växellådan och solenoiden och kolla om det kommer fram ström där när det ska göra det. Kommer det fram ström där men överväxeln inte går i så får man väl göra som Bosse Bildoktor, putsa upp kontakter och stryka på kopparpasta. Funkar det inte efter det så lämnar man in bilen på verkstad Edit: kolla oljenivån kan man nog göra själv och kanske byta solenoid oxå om man är lite händig. Vad vet jag som aldrig har skruvat i en Volvo ? Fritz.. Ändrades Juli 13, 2012 av Fritz Det är aldrig försent att ge upp. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bibben Inlagd Juli 13, 2012 Dela Inlagd Juli 13, 2012 Var är Fordens proffsråd? manstekerliksom.com "patraska = häll en skumpa över en småsparare!", "is kyler is", "i förorten bra, men hemma bäst" Mr T: What's the quickest way to get stuff down from the top shelf? Gravity! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Ducati Inlagd Juli 13, 2012 Dela Inlagd Juli 13, 2012 Tack för svar stpj8729 Jag har stått och glott ner i motorrummet ett tag nu och tänkte just skriva till dig privat för att inte röja hur du dum jag är. Nu har jag fått nytt hopp. Kommer jag åt det genom handskfacket eller måste jag plocka ner överdelen på instrumentbrädan, radio .m.m? Tycker det vore konstigt om knappen på växelväljaren skulle gått sönder. Jag har ju aldrig öppnat den och varningslampan på panelen funkar. Phuket18.5 Hej! Vid denna ålder på ett fordon kommer korrisionen att bli ett allt större problem. Bilar är konstruerade på ett sådant vis att den negativa sidan av elsystemet går via karossen och när rosten sätter in kan det bli problem. En första kontroll görs enkelt genom att dra en ledare från den negativa polen på batteriet till den misstänkta komponentens minus anslutning för att kontrollera funktionen. Vis genom erfarenhet då jag ägt en Opel. Bli glad och belåten, se Sverige genom plåten. Köp Opel! Ducati Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Forden34 Inlagd Juli 13, 2012 Dela Inlagd Juli 13, 2012 Var är Fordens proffsråd? Varför ska jag skriva vad jag tror då du inte litar på vad andra säger här Du har ju fått svaret redan av stjp så varför vill du då ha mitt råd, enligt dig är han det enda proffset på MPR Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
GammalDansken Inlagd Juli 13, 2012 Dela Inlagd Juli 13, 2012 (ändrad) ... cut ... En första kontroll görs enkelt genom att dra en ledare från den negativa polen på batteriet till den misstänkta komponentens minus anslutning för att kontrollera funktionen. ... Ducati En gång misstänkte jag att det var batteriet det var fel på. Hade jag bara vetat detta då . Ändrades Juli 13, 2012 av GammalDansken Those who can write have a lot to learn from those bright enough not to Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
janne_h Inlagd Juli 13, 2012 Dela Inlagd Juli 13, 2012 Varför ska jag skriva vad jag tror då du inte litar på vad andra säger här Du har ju fått svaret redan av stjp så varför vill du då ha mitt råd, enligt dig är han det enda proffset på MPR Säg som det är... du är insnöad på Toyota "Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Forden34 Inlagd Juli 13, 2012 Dela Inlagd Juli 13, 2012 Säg som det är... du är insnöad på Toyota Om det vore så enkelt ändå Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Inaktiv Medlem Inlagd Juli 13, 2012 Dela Inlagd Juli 13, 2012 Det är troligen drivremmen för överväxeln som har gått av. Den är förlagd inuti kardantunneln och förbinder bakre drivaxlarna direkt med vevaxeln. Den främre remskivan är 20% större än den bakre, vilket ger överväxelfunktionen. Även om remmen sitter ordentligt skyddad och har en fjäderbelastad spännare på separat remskiva så håller den inte mer än ca 500 000 km p.g.a. att den vinklas 90-grader, inte mindre än 4 gånger Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Forden34 Inlagd Juli 13, 2012 Dela Inlagd Juli 13, 2012 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fritz Inlagd Juli 13, 2012 Dela Inlagd Juli 13, 2012 Det är troligen drivremmen för överväxeln som har gått av. Den är förlagd inuti kardantunneln och förbinder bakre drivaxlarna direkt med vevaxeln. Den främre remskivan är 20% större än den bakre, vilket ger överväxelfunktionen. Även om remmen sitter ordentligt skyddad och har en fjäderbelastad spännare på separat remskiva så håller den inte mer än ca 500 000 km p.g.a. att den vinklas 90-grader, inte mindre än 4 gånger Det var ord och inga visor från en medlem som inte är aktiv Fritz.. Det är aldrig försent att ge upp. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Phuket18.5 Inlagd Juli 13, 2012 Trådstartare Dela Inlagd Juli 13, 2012 Det låter jobbigt. Min trotjänare har "bara" gått 295 000 km så jag betar av alla tips i helgen och så fort jag hinner. Phuket18.5 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Phuket18.5 Inlagd Juli 13, 2012 Trådstartare Dela Inlagd Juli 13, 2012 Tack för den bilden Forden Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MINI Inlagd Juli 13, 2012 Dela Inlagd Juli 13, 2012 Överdrivet med Overdrivea!! Tid och pengar är det enda jag har! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Luke the Drifter Inlagd Juli 13, 2012 Dela Inlagd Juli 13, 2012 (ändrad) Ha ha, detta blir nog som Lamis spistråd Min amatörmässiga analys. Om kontrollampan tänds och släcks när man petar i och ur överväxeln så funkar knappen. Hör man inget "knäpp" i relät när man växlar läge så är relät kaputt eller har kanske bara dålig kontakt. Annars så får man söka sig till växellådan och solenoiden och kolla om det kommer fram ström där när det ska göra det. Kommer det fram ström där men överväxeln inte går i så får man väl göra som Bosse Bildoktor, putsa upp kontakter och stryka på kopparpasta. Funkar det inte efter det så lämnar man in bilen på verkstad Edit: kolla oljenivån kan man nog göra själv och kanske byta solenoid oxå om man är lite händig. Vad vet jag som aldrig har skruvat i en Volvo ? Fritz.. Ändrades Juli 13, 2012 av Luke the Drifter Jag har aldrig någonsin kört vilse men det har hänt sig mer än en gång att jag av en ren slump har upptäckt nya vägar som jag aldrig har kört på tidigare Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu