Jump to content
IGNORERAD

Någon Volvo- mekaniker här?


Phuket18.5

Recommended Posts

Har 240 GL -92 Automat,

å nu har överväxeln sagt upp sig. Kontrollampan på panelen lyser eller är släkt

när jag trycker på knappen på växelspaken men inget händer i växellådan!

Antar att det finns en lite manick som ska sköta det men sitter den i växellådan

eller någon annanstans?

Phuket18.5 :wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 32
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Phuket18.5

    8

  • stjp8729

    2

  • husse

    2

  • Inaktiv Medlem

    2

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Hej :)

Det finns ett relä (brukar vara gult Hella) som skall koppla in överväxel, detta sitter på höger sida vid värmepaketet, kolla detta först brukar krångla ibland.

PS! Är ingen mekaniiker, men väl menlös.

Ha en kanonbra dag!

:wai:

Ändrades av stjp8729
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen :)

Glöm vad jag skrev!!! ;)

Jag trodde (läste) i min enfall fel, tog det för givet att det var en manuell bil (M46), men du har ju klart och tydligt skrivit AUTOMAT.. Relät sitter då bakom friskluftsutsläppen i mitten av instrumentbrädan. Gissar att det är en AW70/71 automat och relät är troligen i vit färg. Eftersom det är en automat kan det även vara knappen på växelväljaren som krånglar.

Ber om ursäkt för att ställa till det, men är lite småsur idag.

Ha en kanonbra helg!

:wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svar stpj8729

Jag har stått och glott ner i motorrummet ett tag nu och

tänkte just skriva till dig privat för att inte röja hur du dum jag är.

Nu har jag fått nytt hopp.

Kommer jag åt det genom handskfacket eller måste jag plocka ner

överdelen på instrumentbrädan, radio .m.m?

Tycker det vore konstigt om knappen på växelväljaren skulle gått sönder.

Jag har ju aldrig öppnat den och varningslampan på panelen funkar.

Phuket18.5 :wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,

Hade samma fel på min volvo i min ungdom.

Plocka bort knappen så kan du sätta ihop kablarna och se om överväxeln går i, då är knappen trasig.

Erkki

Link to comment
Dela på andra sajter

Mr Ning Ning

Kolla så att ingen kabel har lossnat på soleoiden på vxllådan.

Sitter i bak på lådan om jag minns rätt

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

Ha ha, detta blir nog som Lamis spistråd :)

Min amatörmässiga analys.

Om kontrollampan tänds och släcks när man petar i och ur överväxeln så funkar knappen.

Hör man inget "knäpp" i relät när man växlar läge så är relät kaputt eller har kanske bara dålig kontakt.

Annars så får man söka sig till växellådan och solenoiden och kolla om det kommer fram ström där när det ska göra det.

Kommer det fram ström där men överväxeln inte går i så får man väl göra som Bosse Bildoktor, putsa upp kontakter och stryka på kopparpasta. Funkar det inte efter det så lämnar man in bilen på verkstad :)

Edit: kolla oljenivån kan man nog göra själv och kanske byta solenoid oxå om man är lite händig. Vad vet jag som aldrig har skruvat i en Volvo ?

Fritz..

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Var är Fordens proffsråd?

manstekerliksom.com
"patraska = häll en skumpa över en småsparare!", "is kyler is", "i förorten bra, men hemma bäst"

Mr T: What's the quickest way to get stuff down from the top shelf? Gravity!

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svar stpj8729

Jag har stått och glott ner i motorrummet ett tag nu och

tänkte just skriva till dig privat för att inte röja hur du dum jag är.

Nu har jag fått nytt hopp.

Kommer jag åt det genom handskfacket eller måste jag plocka ner

överdelen på instrumentbrädan, radio .m.m?

Tycker det vore konstigt om knappen på växelväljaren skulle gått sönder.

Jag har ju aldrig öppnat den och varningslampan på panelen funkar.

Phuket18.5 :wai:

Hej!

Vid denna ålder på ett fordon kommer korrisionen att bli ett allt större problem.

Bilar är konstruerade på ett sådant vis att den negativa sidan av elsystemet går via karossen och när rosten sätter in kan det bli problem.

En första kontroll görs enkelt genom att dra en ledare från den negativa polen på batteriet till den misstänkta komponentens minus anslutning för att kontrollera funktionen.

Vis genom erfarenhet då jag ägt en Opel.

Bli glad och belåten, se Sverige genom plåten. Köp Opel!

Ducati

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Forden34

Var är Fordens proffsråd?

Varför ska jag skriva vad jag tror då du inte litar på vad andra säger här

Du har ju fått svaret redan av stjp så varför vill du då ha mitt råd, enligt dig är han det enda proffset på MPR

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

... cut ...

En första kontroll görs enkelt genom att dra en ledare från den negativa polen på batteriet till den misstänkta komponentens minus anslutning för att kontrollera funktionen.

...

Ducati

En gång misstänkte jag att det var batteriet det var fel på.

Hade jag bara vetat detta då .

Ändrades av GammalDansken

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför ska jag skriva vad jag tror då du inte litar på vad andra säger här

Du har ju fått svaret redan av stjp så varför vill du då ha mitt råd, enligt dig är han det enda proffset på MPR

Säg som det är... du är insnöad på Toyota :y15:

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Forden34

Säg som det är... du är insnöad på Toyota :y15:

Om det vore så enkelt ändå

Link to comment
Dela på andra sajter

Inaktiv Medlem

Det är troligen drivremmen för överväxeln som har gått av. Den är förlagd inuti kardantunneln och förbinder bakre drivaxlarna direkt med vevaxeln. Den främre remskivan är 20% större än den bakre, vilket ger överväxelfunktionen. Även om remmen sitter ordentligt skyddad och har en fjäderbelastad spännare på separat remskiva så håller den inte mer än ca 500 000 km p.g.a. att den vinklas 90-grader, inte mindre än 4 gånger :ahh:

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är troligen drivremmen för överväxeln som har gått av. Den är förlagd inuti kardantunneln och förbinder bakre drivaxlarna direkt med vevaxeln. Den främre remskivan är 20% större än den bakre, vilket ger överväxelfunktionen. Även om remmen sitter ordentligt skyddad och har en fjäderbelastad spännare på separat remskiva så håller den inte mer än ca 500 000 km p.g.a. att den vinklas 90-grader, inte mindre än 4 gånger :ahh:

Det var ord och inga visor från en medlem som inte är aktiv :14:

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter jobbigt. Min trotjänare har "bara" gått 295 000 km så jag betar av alla tips i helgen och så fort jag hinner.

Phuket18.5 :wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Luke the Drifter

Ha ha, detta blir nog som Lamis spistråd :)

Min amatörmässiga analys.

Om kontrollampan tänds och släcks när man petar i och ur överväxeln så funkar knappen.

Hör man inget "knäpp" i relät när man växlar läge så är relät kaputt eller har kanske bara dålig kontakt.

Annars så får man söka sig till växellådan och solenoiden och kolla om det kommer fram ström där när det ska göra det.

Kommer det fram ström där men överväxeln inte går i så får man väl göra som Bosse Bildoktor, putsa upp kontakter och stryka på kopparpasta. Funkar det inte efter det så lämnar man in bilen på verkstad :)

Edit: kolla oljenivån kan man nog göra själv och kanske byta solenoid oxå om man är lite händig. Vad vet jag som aldrig har skruvat i en Volvo ?

Fritz..

Ändrades av Luke the Drifter

Jag har aldrig någonsin kört vilse men det har hänt sig mer än en gång att jag av en ren slump har upptäckt nya vägar som jag aldrig har kört på tidigare

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...