Jump to content
IGNORERAD

Min transport - Hur det fungerar praktiskt


Guest uncen

Recommended Posts

Jag blir förbannad när jag läser sånt här dravel, men samtidigt inte speciellt förvånad med tanke på vad man läser här på detta forumet, jag har varit i kontakt med uncen i flera fall vad det gäller transporter och importer av varor till Thailand och i något fall även export från Thailand till Sverige, i samtliga fall har jag fått saklig information och väldigt snabb och bra service, så här har ni en väldigt nöjd kund till uncen, det kan väl vilken normal intelligent person förstå uncen upplägg, att han sköter transporten, sen tillkommer det ju självklart en custom clearing som varken uncen eller någon annan förutom tullen i Thailand kan råda över, kan det vara så svårt att förstå L200 och din kompis Holmberg, har ett väldigt färskt ärende som jag var i kontakt med uncen som gällde import till Thailand av ekfat från bl.a Kina, jag fick väldigt bra information om mellan tummen och pekfingret vad en ev. införtullning skulle kunna kosta i avgifter, fick även en direkt kontakt till hans agent, kostnadsfritt, kallar jag för service, nu hör det till saken att jag aldrig träffat uncen så om nu någon misstänker att vi är med i samma ryggdunkar klubb har ni fel, tycker bara det är för jäkligt det man läser i tråden ni borde fan med skämmas hela högen, och sen blanda in massa saker som att kränga fastigheter osv. blir ju bara löjligt i sammanhanget, om man har ett seriöst intresse av varan ringer man väl och tar reda på fakta, finns väl massor av varor och tjänster som inte är pris satta i annonser, lägg ner nu för tusan och ta era vendetta öga mot öga.

Chan2014

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 192
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • roffe

    14

  • Soengsang

    12

  • Chan2014

    12

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Inte bråkar ni väl i transporttråden?

 

Har ingen aning om era transporter men är man missnöjd slutar man att anlita det företaget , vill man gå vidare så kastar man upp dokument på regelbrotten så det kan avgöras om transportören är en skurk.

Visst missuppfattas det mycket med mail sms och annan elektronisk kommunikation, sen skall man som transportören kanske mer trevligt bjuda in till samtal på allmän plats, för det är känt att träffas och "reda ut saker" kan innebära samma sak som ett tandläkarbesök...

Vad jag vet så det som tullat in till Sverige tidigare så har större företag tagit betalt för tulldelen och sköter den biten med, men om transportören här i tråden tydligt beskrivit det uppdrag han gör så är det väl ingen överraskning att man kan få en räkning från tullen (speciellt den Thailändska då)? Tror att de som klarat sig billigt undan inte gnäller och att alla vet om och hoppas att de också skall komma billigt undan... Och som sagt stoppar man in mer grejer än vad som sagts så kommer väl en kostnad för det med...

 

Hur som bråka inte i tråden utan skriv sakligt och möts ni för att kramas gör det på allmän plats.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har ni fått igång mej ordentligt, vad är detta för forum och vad är det för personer som döljer sig bakom era nick

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tänkte hålla mig utanför detta struntprat som försigår från några amatörer som leker kunniga i transport-branschen. Som jag nämnde tidigare, jag känner uncen sedan många år hemma i Sverige, inte undra på, han har ju varit med extremt länge, och skaffat sig rejäla kunskaper. Jag har varit kollega med honom också i branschen under några års tid.

Jag kommer att skeppa mitt gods med honom, och jag har blivit ännu mer stärkt i min övertygelse om att jag gör rätt, i och med när man hör dessa hemska människor försöka dra andra i smutsen på ett otäckt sätt. Transporten, för Er som vill veta, går till som alla andra satans transporter gör. Kunden beskriver sina behov, och transportören ser om han kan uppfylla dessa.

En offert följer, där dessa behov finns med i siffror och i ord. Och i de flesta fall så är detta extremt enkelt egentligen. Man får ett pris som i mitt fall, ifrån fritt upphämtat min hemadress i Sverige, till fritt levererat å bil min hemadress i Thailand. Allt ingår, men exklusive tullkostnader i Bangkok...

Så enkelt är detta, och skitsnack åtsido, läs Era offerter för sjutton. Skall man leka på vuxnas lekplatser, så får man ta vuxna beslut, och inte lipa efteråt om man själv fipplar till det. Glöm aldrig, det tillkommer väldigt ofta kostnader i form av tullavgifter ifrån tullen i Thailand. Detta man hör att den och den har fått sina saker helt gratis genom tullen i Thailand, är skrönor, och när man pratar med människorna som nämner det, så har dom alltid hört det ifrån en kompis bekant....

Väljer man att vända sig till företag som "lovar" att ta sakerna fritt genom tullen i Thailand, så får man nog vara jävligt korkad för att INTE inse att detta är rent smuggel och inget annat.

Detta var vad jag hade på hjärtat, nu skiter jag troligtvis i detta att skriva här mer, men man vet aldrig. uncen hämtar nästa vecka, och sedan är man på väg ner till Thailand....  Härliga tider....

Ha det gött alla på forumet ingen nämnd och ingen klämd..

Link to comment
Dela på andra sajter

Du är nog den grövsta av de grövsta tror jag. När en människa som du ALDRIG har annat än skit och negativa saker att komma med. Då ledsnar man och går ibland i taket bara man ser din avatar.... Men du förtjänar det och har jobbat riktigt duktigt ihop till det. Lösa halvlögner är du bra på, anledningen till att jag ledsnade att gå  i svaromål till dig,, var att du enbart skapade extraarbete.

Om du har frågor och skapar påståenden, då skall du inte tvinga andra att googla för dig, googla själv för fan.... Tid tycks du ju ha där du sitter och mest skapar skit...

För övrigt kom hit till Chaiyaphum, och låt oss prata om detta med det du håller på med. Kanske vi kan reda ut det....Men du är en av de fega...

uncen..

Men snälla rara, vad är negativt?

Varför tror du alla ska åka runt o prata med dig, när jag åker till CP så är det ju inte för att träffa dig i första hand!

Enkla frågor, ok skoltjej var kanske lite taskigt, men du går ju upp i varv direkt du blir ifrågasatt?

 

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har ni fått igång mej ordentligt, vad är detta för forum och vad är det för personer som döljer sig bakom era nick

mig har du ju träffat många ggr så ingen bild behövs :559bdc2ee8b8a_yaehamnotdurnk:

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker nog att de som inte är nöjda med Uncen tar det med honom i lugn och ro. Han får bra vitsord här av flera så det borde inte vara några problem om man beställer sin offert och självklart har det på papper.

/Peolito

Link to comment
Dela på andra sajter

Är just för att slippa extra kostnader om 28.000 sek som man ska anlita Krister istället. Säg vad ni vill om hans upplägg men det funkar. Han kanske inte har 45 år shipping erfarenhet men han har nåt som Uncen saknar, nämnligen stor erfarenhet om Thailand och hur en slipsten ska dras här. Jag har själv anlitat Krister och det funkade galant och tillkom inte en krona utöver avtalat pris. Sen om han mutat in det i Thailand eller inte har jag ingen aning om och bryr mig föga, det är så det funkar här och bara korkat att kämpa emot. Men gillar man att inte ha koll på kostnaderna och gärna lägger 28.000 i tull så kan man ju anlita Uncen. Upp till var och en.

Sen hade jag aldrig anlitat en firma som vägrar följa ett ARN beslut...

Link to comment
Dela på andra sajter

En sista gång eftersom denne siste postör upprepar sig som en rostig papegoja. Det finns inga lagliga genvägar för gods in i Thailand, och det finns det inte någonstans på detta jordklot.

Vad som är korkat att tro, är att det är transportören som avgör beloppen som Tullverket i Thailand snor åt sig. Jag har en känsla av att det är denne Krister som skriver under "alias" här nu med namnet Benjamas, annars hade man nog inte försvarat smuggel på det enträgna sättet som han gör.

Enda annan anledning att han/Benjamas gör det, skulle väl i så fall vara att han enbart är ute efter att vara taskig och stygg, och skyr inga medel för att gömma sig och operera bakom en anonym fasad, ytterligare en av dessa små fegisar verkar det som...

Betänk att smuggel kan få följande effekter för de inblandade; Varuägaren, alltså du själv blir av med godset, och du blir bötfälld med skyhöga belopp, du blir internerad i fängelset, för att slutligen bli deporterad på livstid. Straffet för den som praktiskt genomför smugglingen straffas på samma sätt plus att ALLA eventuella tillgångar i Thailand beslagtas.

Så skall man importera gods in i Thailand, så gör det lagligt håll Er ifrån de snabba enkla och lätta och billiga vägarna. Är det för otroligt för att vara sant, så är det heller inte sant!! Tänk på att en smugglare lever på lånad tid.

uncen..

Link to comment
Dela på andra sajter

Benjamas,

Nu kommer Pelle duktig personifierad in med sina briljanta ider, det är väl bättre du kommenterar det här med arbets tillstånd kontra jobba digitalt mot Sverige, vore intressant att höra dina åsikter om detta, om jag inte missminner mej håller du på med dylika aktiviteter.

Jämfört med Krister har jag bara bott i Thailand i 10år utan att lämna landet, så där står jag mej troligt kort, en sak har jag i alla fall lärt mej som gäst i Thailand, följ regelboken för tusan, det du beskriver om din kompis Kristers upplägg är olagligt och om det uppdagas sitter du med skägget i brevlådan som uncen beskriver ovan.

Chan2014

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen kanske har en helt laglig verksamhet och följer regelboken till 100%. Har dom registrerade företag eller är det en hobby utan bokföring och pengarna direkt i fickan.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Benjamas,

Du är ju tämligen ny i Thailand och kanske inte förstår hur lite power du har i detta landet, är lika med noll, hade jag varit i dina kläder skulle jag nog vara lite försiktig i mina uttalande på internet, det räcker med att någon stör sig och det får stora följdverkningar för dej.

Chan2014

Link to comment
Dela på andra sajter

Och hur vet ni nu att denne Krister som Benjamas har anlitat gör det olagligt?

Och C14, 10 år i ett och samma land, hoppas det aldrig kommer att hända mig under mitt liv!

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Och hur vet ni nu att denne Krister som Benjamas har anlitat gör det olagligt?

Och C14, 10 år i ett och samma land, hoppas det aldrig kommer att hända mig under mitt liv!

Det där får du nog förklara för en enkel men rik pensionär i Thailand, snälla du förklara, visserligen börjar jag bli till åren och lite halv senil, men vad menar du, jag bodde en jäkla massa år i Sverige, och nu bor jag i Thailand........fattar nada av ditt inlägg?

Om det nu inte tillkommer tullavgifter måste det väl ändå vara något skumt eller är det jag som är koko?

Chan2014

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där får du nog förklara för en enkel men rik pensionär i Thailand, snälla du förklara, visserligen börjar jag bli till åren och lite halv senil, men vad menar du, jag bodde en jäkla massa år i Sverige, och nu bor jag i Thailand........fattar nada av ditt inlägg?

Om det nu inte tillkommer tullavgifter måste det väl ändå vara något skumt eller är det jag som är koko?

Chan2014

Jag fixade citatet åt dig!

Jag hade inte pallat att vara i ett och samma land i 10 år, utan att lämna det för att se något annat en stund.

Jag skulle känna mig väldigt isolerad då, så bra kämpat att så ut i ett och samma land i 10 år!

Du tror att det är nått skumt, jag var mer intresserad om det var någon som visste...så nu ska vi bara tro??

Då får väl jag också tro lite:

Kan det inte vara så att tullavgifter var inbakat i totalpriset, transportören hade koll, och inga privata fuffensaffärer med tullen, där de(tulltjänsteman och transportör) tex delar på en skyhög "extra avgift" från tullen som "plötsligt" oannonserat dyker upp?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Du tror att det är nått skumt, jag var mer intresserad om det var någon som visste...så nu ska vi bara tro??

Då får väl jag också tro lite:

Kan det inte vara så att tullavgifter var inbakat i totalpriset, transportören hade koll, och inga privata fuffensaffärer med tullen, där de(tulltjänsteman och transportör) tex delar på en skyhög "extra avgift" från tullen som "plötsligt" oannonserat dyker upp?

Gissningarna från denne Soengsang står som spön i backen, halvbeskyllningar utan täckning, att du bara orkar fortsätta, och så har du mage att säga att du inte jagar mig, hahaha... Det måste vara nåt fel känns det som när du skriver så och agerar på det sättet.

Men en sak vill jag tacka dig för, och det är denna sista sjuka beskyllning. Att jag skulle ha en överenskommelse med en statlig tjänsteman på polisen/Immigration i Thailand, jo jag tackar jag... Jag en falang? Hahaha nu måste du nog ta en kall dusch och hålla dig inomhus idag, och byt sedan land..... Du har varit här för länge...

Kanske du skulle åka tillbaka till Koh Samui Thomas, och försöka reparera det ryktet där.... Trots din jakt och dina otrevligheter så har jag inget sagt om dina förehavanden därnere, tycker inte det är schysst att göra sådant... Men du själv tvekar inte i din monotona tillvaro där i Khorat att ge dig på mig.. Så lägg ner skitsnacket och lögnerna. Jag tror att det är bäst för dig...

uncen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Gissningarna från denne Soengsang står som spön i backen, halvbeskyllningar utan täckning, att du bara orkar fortsätta, och så har du mage att säga att du inte jagar mig, hahaha... Det måste vara nåt fel känns det som när du skriver så och agerar på det sättet.

Men en sak vill jag tacka dig för, och det är denna sista sjuka beskyllning. Att jag skulle ha en överenskommelse med en statlig tjänsteman på polisen/Immigration i Thailand, jo jag tackar jag... Jag en falang? Hahaha nu måste du nog ta en kall dusch och hålla dig inomhus idag, och byt sedan land..... Du har varit här för länge...

Kanske du skulle åka tillbaka till Koh Samui Thomas, och försöka reparera det ryktet där.... Trots din jakt och dina otrevligheter så har jag inget sagt om dina förehavanden därnere, tycker inte det är schysst att göra sådant... Men du själv tvekar inte i din monotona tillvaro där i Khorat att ge dig på mig.. Så lägg ner skitsnacket och lögnerna. Jag tror att det är bäst för dig...

uncen...

Nu har jag inte beskyllt dig, det var nog mer generellt, man har hört skräckhistorier..

Samui, vad svamlar du om stolle?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Soengsang,

Vet inte om du vet eller vill veta, under mina yrkes verksamma år har jag rest i tjänsten i mer än 30 år, troligen har jag besökt fler länder än dom flesta här på forumet, dom sista 5 åren jobbade jag för ett väldigt erkänt svenskt företag, stationära i Asien, man kommer till slut till den insikten att man börjar fundera över sitt liv och vad är värt, hade förmånen och ekonomiska förutsättningar att kunna gå i pension vid 53 års ålder, om jag blickar tillbaka på mitt liv har jag både haft en sportslig karriär samt yrkesmässigt vilket är få förunnat, önskar alla mina medmänniskor ett liknande upplägg.

Vad det gäller denna Krister så vet jag självklart inte 100% vad hans upplägg är men hävdar fortfarande att det hela verkar skumt, kan ju vara så att tulllsatsen är inbakad i total priset, men samtidigt verkar det konstigt om man kan bestämma det i förhand, jobbade själv med leverantörernas inköp i Asien, det var ju lättare eftersom det finns en förutbestämd tullsats för varje specifik komponent.

Chan2014

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag inte beskyllt dig, det var nog mer generellt, man har hört skräckhistorier..

Samui, vad svamlar du om stolle?

Stolle? Så personangrepp nu.... Tack för det....

Jo du har beskyllt mig i ganska klara ordalag, fast du försöker att dansa undan. Jag säger bara sluta nu, alla kan se vilken typ av människa du är.... Sök dig ett annat offer, för här har du en som kan försvara sig emot dina knivhugg i ryggen. Jag försöker igen då....

Kom till Chaiyaphum och berätta för mig varför du håller på som du gör, och vilka konsekvenser du tycker att ditt agerande skall få....

Har du redan glömt ditt förflutna på Koh Samui, låter ju lite konstigt...

uncen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Soengsang,

Vet inte om du vet eller vill veta, under mina yrkes verksamma år har jag rest i tjänsten i mer än 30 år, troligen har jag besökt fler länder än dom flesta här på forumet, dom sista 5 åren jobbade jag för ett väldigt erkänt svenskt företag, stationära i Asien, man kommer till slut till den insikten att man börjar fundera över sitt liv och vad är värt, hade förmånen och ekonomiska förutsättningar att kunna gå i pension vid 53 års ålder, om jag blickar tillbaka på mitt liv har jag både haft en sportslig karriär samt yrkesmässigt vilket är få förunnat, önskar alla mina medmänniskor ett liknande upplägg.

Vad det gäller denna Krister så vet jag självklart inte 100% vad hans upplägg är men hävdar fortfarande att det hela verkar skumt, kan ju vara så att tulllsatsen är inbakad i total priset, men samtidigt verkar det konstigt om man kan bestämma det i förhand, jobbade själv med leverantörernas inköp i Asien, det var ju lättare eftersom det finns en förutbestämd tullsats för varje specifik komponent.

Chan2014

Men hur som, rätt unikt att inte vara utanför ett lands gräns på 10 år, inget fel i det, men jag vet i tusan om jag inte är för rastlös för det.

Men bra gjort att kunna gå vid 53 år!

Jo, men rätt bra om det fungerar med att veta totalpriset från början.

Just det med extra tullkostnader som uppstår skrämmer nog många att skicka sitt bohag, jag var på väg att göra det för ca 4 år sedan, men avstod när man hörde de som fått plötsliga extra kostnader. Vi skickade endast 5 flyttlådor med det viktigaste, fotoalbum etc. Det pris jag betalade där var det som gällde.

Stolle? Så personangrepp nu.... Tack för det....

Jo du har beskyllt mig i ganska klara ordalag, fast du försöker att dansa undan. Jag säger bara sluta nu, alla kan se vilken typ av människa du är.... Sök dig ett annat offer, för här har du en som kan försvara sig emot dina knivhugg i ryggen. Jag försöker igen då....

Kom till Chaiyaphum och berätta för mig varför du håller på som du gör, och vilka konsekvenser du tycker att ditt agerande skall få....

Har du redan glömt ditt förflutna på Koh Samui, låter ju lite konstigt...

uncen...

Stolle, är ett ganska vedertaget ord, och inte särskilt elakt!

Varför ska jag åka till CP och dig, och vad för konsekvenser svamlar om, varför tål du inte att bli ifrågasatt, och frågad...du gav ju ett bra svar där ang it-nomader?

Ärligt så vet jag inte vad du svamlar om på Samui, har inget otalt där, umgicks i en rätt liten krets, där jag fortfarande har kontakt med de flesta som fortfarande är i livet!

En Gbg:e är jag väl inte så bra vän med, men de flesta i vår bekantskapskrets kom ihop sig med honom vid ett tillfälle, och några tillfällen senare. Men det är typ 12 år sedan och inget som stör idag, han bor inte ens kvar där och skulle säkert bara flina liksom mig åt det idag.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Benjamas,

Du är ju tämligen ny i Thailand och kanske inte förstår hur lite power du har i detta landet, är lika med noll, hade jag varit i dina kläder skulle jag nog vara lite försiktig i mina uttalande på internet, det räcker med att någon stör sig och det får stora följdverkningar för dej.

Chan2014

Jag är inte Krister och jag följer lagen till 100% här så vart vill du komma?

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
Denna tråd är låst.
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...