Jump to content
Guest uncen

Min transport - Hur det fungerar praktiskt

Recommended Posts

Oregistrerad

Hejsan!!

Jag tänkte försöka att sammanfatta på ett vettigt sätt hur det fungerar, och några tips om vad att tänka på, när man skall skicka/skeppa sina flyttsaker/bohag till det förlovade landet Thailand.

Jag hoppas att jag som varande "shipping-kille", fortfarande aktiv, och boende härnere i Thailand kan vara till någon liten hjälp i alla fall för de av Er som funderar i banor som t.ex. flytta till Thailand och skeppa delar av sina saker hit ner. Ni är välkomna att kontakta mig om ni vill ha min hjälp med frågor eller med transporten av Ert gods.

Förutsättning är då att vi bor i Sverige, och har funderat, och vill nu realisera de tankar man haft om flyttning och transport. Man har naturligtvis mängder och mängder av frågor. Alla unika för just dig och din familj. Jag kan inte sätta alla dessa på pränt. Men ni får mer än gärna skriva här, så lovar jag att svara efter bästa förstånd.

Första tanken är ju då; - "Vad skall man ta med sig vid flytten" ??? är det bra att ta med sig rubb och stubb??? Detta är ju en väldigt individuell fråga som brukar lösa sig, när man har verkligen satt sig ner och värderat bl.a. fraktpriser mot vad det kostar att nyanskaffa sakerna nere i Thailand. I denna värdering kommer också det s.k. "affektionsvärdet" att ställa krav på Er.

Har man möbler som är helt funktionsdugliga och dyra i inköp och som man trivs alldeles utmärkt i och fortfarande är fräscha så de är värda transporten, så kanske manb skall betänka att nyanskaffa möbler i Thailand kan bli ganska "billigt". Men vi alla som har och har haft hem, vet ju att oavsett hur billigt saker och ting är, så kommer det alltid "till" saker och ting som man inte tänkte på.

Att fylla ett helt nytt hem i Thailand kostar trots allt ändå sina slantar, och om jag hade varit i den sitsen, så hade jag nog försökt att teoretiskt försökt att "fylla" mitt teoretiska hem nere i Thailand med möbler och samla på mig uppgifter vad sakerna VERKLIGEN kostar härnere. För det rullar på snabbt med utgifterna för det nya hemmet.

PRO med att skeppa en hel container s.k. FCL, den rymmer ju runt 28 m3 gods, det är ju att man får med sig precis allting från det förra hemmet, och det kan vara avsevärda värden vi pratar om. Kostnaden för en container dock brukar hamna på runt SEK: 31.000:- om man bor mer än 20 mil ifrån Bangkok. Jag räknar då också med att man bor cirka 15 mil ifrån utskeppningshamnen Göteborg.

Tror man att man kan fylla hela sitt nya hem i Thailand för MINDRE än SEK: 30.000:-, så bör man nog överväga att istället välja det andra fraktalternativet som kallas för styckegods, eller på rent språk LCL. Här betalar man ju bara frakt för det m3-antal som godset mäter (längden x bredden x höjden).

Jag har märkt under årens lopp att i de fall där man vill börja om med allting, och köpa nytt nere i Thailand, där brukar man hamna på runt 4-5 m3 till slut, alltså runt 3 pallar. men det är ju väldigt individuellt. Man väljer då bort möblerna, och koncentrerar sig på hushållsartiklar, verktyg, leksaker och privata ädodelar typ lite böcker och sängkläder och handdukar m.m.

Forts. imorgon. så ni orkar läsa resten...                                                                    uncen.....                                                                                                                     Om ni önskar en mer privat kontakt, maila mig då på; gtgfraktthailand@hotmail.com                                                                                                         

Ändrades av Surin P3
dfb
  • Tummen upp 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
roffe

Bra, all info är välkommet. Jag som många andra är nog lite vilsna när det gäller att frakta ner sina saker.

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Naam kaeng

Intressant info, fortsätt gärna resonemanget!

Får man verkligen frakta ner allt (mellan himmel och jord)? Inga regler eller bestämmelser som sätter käppar i hjulen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
challenger98

Hej Uncen,

Tack så mycket för ditt engagemang och delaktighet.

En fråga hur mycket kostar samma transport med 3 pallar som Drivern gjort ?

Precis som du nämner själv.

mvh Challenger98 :mpr:

"Jag har märkt under årens lopp att i de fall där man vill börja om med allting, och köpa nytt nere i Thailand, där brukar man hamna på runt 4-5 m3 till slut, alltså runt 3 pallar.""

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Oregistrerad

Får man verkligen frakta ner allt (mellan himmel och jord)? Inga regler eller bestämmelser som sätter käppar i hjulen?

Det finns mängder av regler och bestämmelser, och det finns ja och nej vad det gäller vilka saker som man får betala tull/skatt på, och vilka man kan slippa att betala tull och skatt på. Det är såpass individuellt, så jag tror att det är mer lämpligt att man tar det från fall till fall och kanske PM;ar mig, så kan jag svara.

Så svaret är att ÄVEN om du har en thai-fru, så kan hon alltså INTE importera vad som helst fritt till Thailand. Men i stort kan man säga att det som tillhör ett normalt fungerande hushåll brukar vara OK att ta in fritt i landet.

uncen...

• Tummen upp 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Oregistrerad

Hej Uncen,

Tack så mycket för ditt engagemang och delaktighet.

En fråga hur mycket kostar samma transport med 3 pallar som Drivern gjort ?

Precis som du nämner själv.

mvh Challenger98 :mpr:

"Jag har märkt under årens lopp att i de fall där man vill börja om med allting, och köpa nytt nere i Thailand, där brukar man hamna på runt 4-5 m3 till slut, alltså runt 3 pallar.""

Hejsan Challanger98!!!

priset på frakten är ju baserat på vilka saker som du vill inkludera i den transportkedja som jag kommer att skriva om senare, jag menar bor du i Växjö, och har en polare som äger en lastbil, och du kör godset till min terminal i Göteborg, då slipper du ju den kostnaden från mig i alla fall, och hamnar på ett billigare pris. Du kanske väljer att själv hämta godset i Bangkok, och INTE låta mig köra det hem till dig i Chaiyaphum. Där försvinner ytterligare en kostnad då ifrån mig!!!

PM;a mig och berätta om var du bor och vart du vill flytta i Thailand, så skall jag ge dig ett "arbets-pris"...

uncen..

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Guest Chan2011

Hej Uncen,

Har du kontakter for container frakt(20ft) fran Thailand till Göteborg?

Mvh

Chan2011

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Oregistrerad

Hej Uncen,

Har du kontakter for container frakt(20ft) fran Thailand till Göteborg?

Mvh

Chan2011

Hejsan Chan2011 !!!!

PM;a mig och berätta var du bor i Sverige och vart i Thailand du vill flytta.. Så ordnar jag ett pris till dig!!

uncen..

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Guest Chan2011

Hejsan Chan2011 !!!!

PM;a mig och berätta var du bor i Sverige och vart i Thailand du vill flytta.. Så ordnar jag ett pris till dig!!

uncen..

Las,jag vill skicka en 20ft container fran tex BKK till Sverige(Göteborg) med div varor,bor redan i Thailand sedan 7 år.

Mvh

Chan2011

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Oregistrerad

Las,jag vill skicka en 20ft container fran tex BKK till Sverige(Göteborg) med div varor,bor redan i Thailand sedan 7 år.

Mvh

Chan2011

OK jag skickar ett svar till dig via PM lite senare idag. tack för din förfrågan!!

uncen...

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Baa

Har hört från de som tagit med bohag att man godkänner t.ex. bara en av varje typ TV DVD e.t.c. allt annat går som import, rätt eller fel?

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Oregistrerad

Har hört från de som tagit med bohag att man godkänner t.ex. bara en av varje typ TV DVD e.t.c. allt annat går som import, rätt eller fel?

hejsan Baa!!

Just här i Thailand så verkar de extremt "sugna" på att plocka privatpersoner på kosing vid införsel av bohag. Normalt sett i Sverige, Israel och de flesta andra länder, så vet ju tulltjänstemännen att vi i väst har oftast mer än t.ex. 1st TV. Många av oss har ju mellan 2-3 TV om man har ungar boendes hemma.

Men Thailand verkar inte bry sig så mycket utan ser din TV nr. 2 ofta som en källa till inkomst för nationen. Nu det sista så fick t.om en av mina kunder pröjsa för tavlor, jag citerar härmed svaret som min tullagent gav mig som svar på varför Tullverket här krävde 4.500 baht när det egentligen sk*klle ha varit helt gratis. - "As informed before, mostly customs may levied some duty on some items that they may consider as not so necessary items such as electric appliance, kitchen ware, games, cd/dvd, some of decoration items..."

Så Baa, ingenting verkar vara som det skall vara i amazing Thailand...

uncen..

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
roffe

Morrn, Har du någon aning om hur noga dom undersöker en lastpall. Har hört att dom kör med röntgen liknande den som vårt handbagage får passera.

Öppnar man pall lådor och kollar eller duger en bra ifylld tulldeklaration?

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Oregistrerad

Morrn, Har du någon aning om hur noga dom undersöker en lastpall. Har hört att dom kör med röntgen liknande den som vårt handbagage får passera.

Öppnar man pall lådor och kollar eller duger en bra ifylld tulldeklaration?

Sista skeppningen, nu så hade de nog bara en vovve som sniffade efter knark. Allt verkade orört i stort sett. Men han hade snygga rena maskinskrivna dokument på allting förstås, och en bra transportkille förstås... Tulldeklaration, det ordet känner jag till i annat sammanhang, du menar packlista Rolf va?? I så fall så är en maskinskriven snygg packlista skriven på engelska full tillräcklig för att hålla tjänstemännen glada och positiva gentemot falang.

uncen...

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
roffe

Sista skeppningen, nu så hade de nog bara en vovve som sniffade efter knark. Allt verkade orört i stort sett. Men han hade snygga rena maskinskrivna dokument på allting förstås, och en bra transportkille förstås... Tulldeklaration, det ordet känner jag till i annat sammanhang, du menar packlista Rolf va?? I så fall så är en maskinskriven snygg packlista skriven på engelska full tillräcklig för att hålla tjänstemännen glada och positiva gentemot falang.

uncen...

Kanske ska klistra fast ett helrör på en av lådorna så dom blir riktigt glada :)

Jo jag kan tänka mej att det finns mycket yrkes stolthet hos dessa mannar.

Självklar så ska jag göra det så lätt som möjligt för dom gubbar som tullar. Med snygga doc osv.

Kör hårt nu med att bena ut problemen med transporter/flyttar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Oregistrerad
Denna tråd är låst.

• Liknande innehåll

• Mankan
      Av Mankan
      Hej 
      någon som har bra kolla på fraktmetoder mellan Bangkok och Stockholm. En pall på ca 50 kg. Vad kan det kosta.

Min plast dotter vill ha hem en pall med en maskin för klädtryck. Å det ska väl helst inte ta månader. Hon hade fått ett pris på ca 60 000 THB för flygfrakt vilket lät lite dyrt. Men det kanske är vad det kostar om man ska använda flyg?
    • skrutt33
      Av skrutt33
      Vi skall skicka en container till Thailand nu i slutet av maj månad 
      Det är en 20 fots container med möbler och bohag,Vi söker personer eller företag som vill samlasta med oss och dela på kostnaden ca 40 % av container är ledig.
      Har du ngt som skall ner till Bangkok så hör av dig via mail om ni intresserade för mer detaljer och information.

Ring Anders 0735112112

Eller maila på skrutt33@hotmail.com
    • PhetchabunSebbe
      Av PhetchabunSebbe
      Tänkte höra mig för om någon här skall, eller om någon vet någon som skall eller planerar att sända container från Thailand till Sverige...

Utfall det finns möjlighet att få "hyra in" sig på några m3...

Sebastian
    • Soengsang
      Av Soengsang
      Hittade en tråd på ett annat forum ang Taxi, där det stod mest bara gott om denna chaufför och taxi, så jag testade han för 14 dagar sedan för en resa Korat-Suvarnabhumi.
      Jag kan verkligen rekommendera denna taxi, killen kör bra och säkert, pratar bra engelska och är verkligen trevlig, samt har bra priser.
      Tex. Korat-Suvarnabhumi 2700bth.

Sayann, [size=1]+66867747740 [/size]sayannrak@hotmail.com

NYTT INNEHÅLL
Nytt Innehåll

Viktig information om sekretess och kakor

Sekretesspolicy