Jump to content
IGNORERAD

Chevy


nbg

Recommended Posts

Captiva, nån som har erfarenhet av dom? Hade tänkt mig diesel varianten. Sett att Trailblazern har kommit ut precis åxå.

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi är ett par medlemmar på MPR som har Captiva, jag har en 2009 diesel 4WD.

En modern och mycket bekväm SUV, den bästa som byggs i Thailand, om man ser till säkerhet och komfort.

Andrahandsvärdet är sämre än Toyotas pickup-SUV, men du får en riktig bil, inte en ombyggd pickis (som Toyota, Mitsubishi eller Izusu säljer), dåligt andrahands värde är positivt om du kan tänka dej att köpa en 1 år gammal bil, det gjorde vi och är helnöjda.

Vet faktiskt inte hur det är med andrahandsvärdet nuförtiden, vi köpte en tidig Captiva medan de ännu var okända, nu har medelrika Thai hittat modellen och den har sålt väldigt bra de senaste åren, en begagnad Captiva är ofta billigare i Sverige än i Thailand.

En underbar bil om du vill ha den som personbil, men inte så bra som terrängbil, den är inte bygg för det, 4hjusdriften är till för säkrare körning i regn och på leriga vägar.

Köp inte en pick-up byggd SUV, de saknar komfort och trafiksäkerhet.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för input Tommy! Hade tänkt mig 2wd varianten, 2005-2009 hade jag en izusu 4wd pickup vilken var bra för den typ av användning jag behövde då. Nu vill jag ha en hyfsat rymlig bil som funkar i stan samt lång turer.

Kollar man på andrahands värdet ser det inte så tokigt ut, kännsa nästan som man har bestämt sig...

Hur har servicen varit?

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,

Tur att smaken är som baken, tyckte inte denna bil hade något som var bättre än Fortuner och Pajero.

Känns liten och Koreansk..

Erkki

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för input Tommy! Hade tänkt mig 2wd varianten, 2005-2009 hade jag en izusu 4wd pickup vilken var bra för den typ av användning jag behövde då. Nu vill jag ha en hyfsat rymlig bil som funkar i stan samt lång turer.

Kollar man på andrahands värdet ser det inte så tokigt ut, kännsa nästan som man har bestämt sig...

Hur har servicen varit?

Mvh

Bra till mycket bra, lämna in bilen på service och få tillbaks den efter ett par timmar, nytvättad (ingår) utan tidsbokning.

Vi är nöjda.

Tja,

Tur att smaken är som baken, tyckte inte denna bil hade något som var bättre än Fortuner och Pajero.

Känns liten och Koreansk..

Erkki

Den är mindre än de där pickupperna, men bara på utsidan.

Invändigt så är den rymligare, bara att prova eller mäta höjden i kupén, i en Fortuner känns det verkligen att man kör en gammal pickis, knäna sitter ju uppe vid hakan (allvarligt talat , det är lågt mellan golv och tak i Toyotan), mitsun har jag bara provkört som hastigast, men den påminde mycket om Toyotan, lite bättre planerade baksäten bara.

Mitsun och Toyotan är Rambyggda med pickupchassin, de är lastbilar i grunden, inga komfortbyggda bilar med självbärande kaross som Captivan med personbilskomfort.

Toyotan och kanske även Mitsu-pickisen har högre markfrigång, vilket gör den bättre i terräng än Captivan, men ger sämre väghållning.

Nog om fakta, välj själv.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara för att en bil är byggd med ram, har i det här fallet lite med lastbilar att göra. Chevrolet Corvetten är byggd på ram. Är det i grunden en lastbil?

Och inget med komforten att göra har det heller, tycker jag.

Både Mitsun och Toytan har modern hjulupphängning med spiralfjädrar runt om.

Och det är väl hjulupphängning och dämparmetoder som gör komforten. Inte ramen eller den självbärande karossen.

Jag säger inte att vare sig Mitsun eller Toyotan är bättre än Captivan, men jag tycker inte dina argument är riktiga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns flera argument/anledningar till att välja självbärande kaross framför en rambyggd om man inte prioriterar främst tung last

En Rambyggd är bra för stora påfrestningar och hög last. Dock ger detta ett mycket starkt och ej flexibelt eller "komfortabelt" beteende i bilen vid vrid och stötkrafter

En självbärande är naturligtvis inte då bra för tung last etc men hela karossen hanterar vrid och stöt-kraften mycket bättre och sprider ut dom mer vilket ger bättre komfort

Sedan är en självbärande kaross bättre ur säkerhetssynpunkt för den har betydligt mer och bättre deformationszoner än en rambyggd

Att ha spiralfjädrar bak i ett i övrigt hårt och styvt rambygge (samma som man använder i motsvarande pickuper från samma märke) ger bättre effekt än vanliga bladfjädrar men är någonstans mellan bladfjädrar och en självbärande kaross med spiralfjädrar, gärna med individuell upphängning bak.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

OK, det finns och har funnits sportbilar som byggs på ramchassi, men inte på pickupchassi.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Blev en Captiva diesel, 1000km än så länge inga klagomål

Kul, vilken modell?

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul, vilken modell?

MVH Tommy

Diesel 2WD, hade en Isuzu 4WD pickis förut och jag tycker Captivan är bekvämare för den typ av körning jag gör idag.

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...