Jump to content
IGNORERAD

GPS i Thailand


biran

Recommended Posts

Hej på er alla. Jag undrar om någon har kännedom om GPS:er i Thailand. Fungerar det bra i städer och på landsbygden? Finns det kartor till Garmin både orginal eller kopior? Inköpsställen i Bangkok? Är det någon som har köpt och vet priset?

Link to comment
Dela på andra sajter

GPS funkar överallt inkl Thailand

Googles kartor som finns i iPhone repsektive andriod telefoner lär nog vara mer up to date (och gratis) jämfört med garmin eller dylikt.

Jag kör med min iPhone och dtac abbonemang med fri surf kostar ju bara runt 600bath / månad

Då får man även se gatnamnen både på engelska och thai.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du får vänta till STJP loggar in. Då kommer ett mycket exakt och mycket utförligt svar. GPS är liksom hans specialgebit. För att han ska kunna förflytta sig mer än 100 m från hemmet och klara av att ta sig tillbaka.

Men visst finns det GPS som funkar bra både i städer och landsbygd och kartor till Garmin. T.ex. på Pantip Plaza.

Link to comment
Dela på andra sajter

Senast jag var i Thailand lånade jag en GPS till hyrbilen av fruns systers man när vi skulle kratta oss från Hua Hin till de djupa skogarna i Isan...

Funkade alldeles utmärkt i sig självt men väl inne i Bangkok så sade GPS:en med kvinnlig stämma "turn right" och frun sade med sin kvinnliga stämma "turn left". Eftersom jag inte hann med i svängarna så turnade jag inte alls utan fortsatte rakt fram.

Det är illa nog med ett fruntimmer som talar om hur man skall köra men två är en omöjlighet.

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gps + kartor har man i en smartphone (Android) idag om man har en sådan och dom fungerar överallt på Jorden :)

Fredag och lördagskvällar kan jag inte ta något ansvar över vad jag skriver i forumet, ha en bra kväll !

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej på er alla. Jag undrar om någon har kännedom om GPS:er i Thailand. Fungerar det bra i städer och på landsbygden? Finns det kartor till Garmin både orginal eller kopior? Inköpsställen i Bangkok? Är det någon som har köpt och vet priset?

Det finns kartor att köpa på MBK i Bkk, förra året betalande jag 2000 baht för ett miniSD (vet ej om det var original). När du kommer till rätt våning går du till vänster längst bort i en liten butik som skyltar med Garmin.

Den fungerade klockrent överallt men det är viktigt att du stänger av de kartor som är installerade annars blir GPS:en seg.

post-3878-0-73094200-1341608380_thumb.jp

post-3878-0-73094200-1341608380_thumb.jp

                                                                                  

 

                                   

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Senast jag var i Thailand lånade jag en GPS till hyrbilen av fruns systers man när vi skulle kratta oss från Hua Hin till de djupa skogarna i Isan...

Funkade alldeles utmärkt i sig självt men väl inne i Bangkok så sade GPS:en med kvinnlig stämma "turn right" och frun sade med sin kvinnliga stämma "turn left". Eftersom jag inte hann med i svängarna så turnade jag inte alls utan fortsatte rakt fram.

Det är illa nog med ett fruntimmer som talar om hur man skall köra men två är en omöjlighet.

Du måste byta till manlig röst på navigatorn annars kan man inte ta vägledningen på alvar.

Då ska du se att det löser sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej på er alla. Jag undrar om någon har kännedom om GPS:er i Thailand. Fungerar det bra i städer och på landsbygden? Finns det kartor till Garmin både orginal eller kopior? Inköpsställen i Bangkok? Är det någon som har köpt och vet priset?

Hej biran :)

Har du redan idag en GPS? Och isåfall vilket märke?

Om du redan har en Garmin så finns det kartor i MBK som Maakaao beskriver denna butik är återförsäljare för Garmin, om du inte idag har en Garmin men planerar att köpa en så tänk på vad du mest kommer att använda den. Firmware är inte samma i tex. Sverige och Thailand, och om du köper en i Sverige så kommer inte JCV att fungera eller vice versa om du köper en i Thailand. Denna lilla JCV firmware är inget som till min kännedom kan laddas/bytas mer än en gång. Finns mer information på:

http://www.garmin.co.th/

Normalt om du köper en Garmin i Thailand så ingår kartuppdateringar i ett år, men just nu så har dom ett erbjudande med "livstids" fri uppdatering av kartor på vissa modeller. Och ja, idag fungerar GPS kartorna i Thailand mycket bra, se till exempel mitt i obygden:

http://www.maipenrai...an/#entry503458

PS! För smartphone finns det ett flertal alternativ, tex. Garmin, Speednavi (fungerar mycket bra), google, etc

Ha en kanonbra dag!

:wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Vi har köpt några stycken på Zeer Rangsit. Till oss själva och bekannta.

Pris ca 3000 baht.

Finns många att välja på men alla verkar ha ungefär samma software.

Jag frågade efter "garmin" och då trollade försäljaren lite med knapparna och vips var det en Garmin.

Han tyckte dock själv att den bästa versionen var Z9 och det verkade finnas i allihopa oavsett pris.

Fina skärmar och vägbeskrivningarna stämmer.

Det går att välja engelska som meny och / eller röstspråk.

Tar evigheter att hitta satteliterna vid uppstart men det kan bero på att dottern har en specialfilm på framrutan (Hi-Kool)

som kanske skärmar signalen för det går fortare om jag håller apparaten utanför sidorutan en stund.

Jag har en känsla av att det oxå går fortare om man startar upp gps'en innan bllen börjat röra på sig

Tycker oxå det tar för lång tid att räkna om rutten om man kör fel.

Men vad kan man begära till det priset.

mvh

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för era upplysningar så blir att knalla över MBK när jag kommer till LOS.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...