Jump to content
IGNORERAD

Nytt supportnätverk för lese majeste-dömda


MPR Nyheter

Recommended Posts

MPR Nyheter

Ett supportnätverk som består av familjer till personer som dömts för lese majeste startades under torsdag morgon, och man kräver nu rättvis behandling, ordentlig sjukvård, samt rätten att släppas mot borgen för alla som sitter häktade.

Sukunya Prueksakasemsuk, vars man Somyot arresterades den 30 april 2011 och som kontinuerlig nekats att släppas mot borgen, sade att cirka 10 personer har startat nätverket. Deras krav inkluderar att man ska släppa alla som sitter fängslade för lese majeste, samt försäkringar om att deras fundamentala rättigheter kommer att upprätthållas, så som rätten att släppas mot borgen, rätten att få sjukvård, och rätten att inte torteras. "Vi ber om allmänhetens förståelse. De som är häktade för lese majeste är bara en annan typ av politiska fångar och borde ges rättvist övervägande," sade Sukunya.

På bilden syns Somyot.

Källa: http://www.bangkokpost.com/news/local/301101/network-for-lese-majeste-victims-lauched

Klicka här för att läsa artikeln tillsammans med bild

Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppas fler ansluter sig så en kraftig debatt uppstår.Tror inte det sitter så hårt att få bort lagen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppas fler ansluter sig så en kraftig debatt uppstår.Tror inte det sitter så hårt att få bort lagen.

All respekt till dej Kjell, men tror du verkligen så ?

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Hoppas fler ansluter sig så en kraftig debatt uppstår.Tror inte det sitter så hårt att få bort lagen.

Önskar verkligen att du har rätt men är tyvärr väldigt tveksam.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Politiskt tror jag lagen "vill" vara kvar.

Det är fortfarande ett enkelt sätt att hålla tyst på vissa motståndare om man sitter i den sitsen att man bestämmer.

Rent folkligt så tror jag inte den har mycket att komma med.

En uråldrig lag som jag tror de flesta kan leva utan.

Problemet är väl att de som sitter i regeringsposition inte vill ta bort lagen, dels pga att de inte vet hur folk reagerar, kan vara politiskt självmord att bråka med denna lag, men också pga det jag skrev först.

Tror heller inte att detta är rätt tidpunkt att ta bort lagen.

Men ett bra första steg kanske skulle vara att ändra straffsatserna till mera demonstrativa straff.

Samhällstjänst kanske skulle vara det strängaste straffet. Måla och städa tempel har ju ingen tagit större skada av.

Så länge ett närverk som denna växer är det bra. Om det växer pga rätt anledning.

Link to comment
Dela på andra sajter

All respekt till dej Kjell, men tror du verkligen så ?

Önskar verkligen att du har rätt men är tyvärr väldigt tveksam.

För en tid sedan så sände HMK sina rådgivare till regeringen och bad om en uppmjukning av lagen utan att få gehör- som det ser ut.

Om jag inte är helt fel ute så finns det även ett motstånd mot den otidsenliga lagen hos det röda anhängarna. Vi vet också att lagen är föga impopulär internationellt och har fått svidande kritik för det.Vi vet att det finns grupper som agerar öppet mot lagen och mullret kommer att öka genom denna nya grupp.

Alla dessa signaler kommer så småningom tvinga regeringen att tänka om...tror och hoppas jag!

Link to comment
Dela på andra sajter

För en tid sedan så sände HMK sina rådgivare till regeringen och bad om en uppmjukning av lagen utan att få gehör- som det ser ut.

Om jag inte är helt fel ute så finns det även ett motstånd mot den otidsenliga lagen hos det röda anhängarna. Vi vet också att lagen är föga impopulär internationellt och har fått svidande kritik för det.Vi vet att det finns grupper som agerar öppet mot lagen och mullret kommer att öka genom denna nya grupp.

Alla dessa signaler kommer så småningom tvinga regeringen att tänka om...tror och hoppas jag!

Det behövs nog väldigt stor uppslutning som ger rätt sorts publicitet. Eftersom HMK redan gjort ansträngningar i den riktningen men misslyckats, behövs det emorm uppslutning tror jag. Tror och hoppats har jag gjort länge och fortsätter så. Däremot sätter jag inget hopp till att denna regering kommer att tänka om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...