Jump to content
IGNORERAD

Jag vill fråga om "Midsommarfest"


wAnjAi

Recommended Posts

Hej

Min lärare har gett mig en hemuppgift. Jag ska skriva någonting om ”typisk svenskt” och jag har valt att skriva om ”midsommarafton”

En av uppgifterna är att jag ska fråga några personer vad de tycker om midsommarfesten i nutiden.

Och hur är skillnaden för 50 år sedan. ( Detta frågan är till er, som är över 65 år lol )

Jag har själv inte varit i Sverige så länge. Därför vill jag fråga er som har erfarenhet av riktig midsommarfest med midsommardans, sill och snaps etc.

 

MVH,

wAnjAi

-*-*-*-*- YoÜ mAkE mE bEauTiFuL -*-*-*-*-

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 27
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • wAnjAi

    5

  • svarten

    3

  • Herr Chang

    2

  • swedenfarang

    2

Mest aktiva i denna tråd

Quote

Själv har jag uppfattningen att det är mest en anledning till att få dricka mycket alkohol.

Här är en filmsnutt från senaste festen i Sundsvall: http://www.youtube.c...h?v=8I5BGsK5ZAU

Stämmer bra Swedenfarang!

Det ska dryckas mycket stora mängder med snaps. Men tyvärr kommer jag inte ihåg så mycket mer. Vi kanske kan börja med denna beskrivning från Wikipedia:

Nutida midsommarfirande i Sverige  [redigera]

Midsommarfirande i ÅmmebergI Sverige är det vanligaste firandet av midsommar knutet till dans kring en midsommarstång – en lövad och blomprydd stång eller påle med en kransförsedd tvärslå. Man bildar ringar och dansar kring stången, medan man sjunger de kända lekvisorna. Midsommarstången kom troligen till Sverige från Tyskland på 1300- eller 1400-talet. Den kallas även majstång, vilket kommer av det åldriga ordet maja som betyder löva.

Att ha en blomsterkrans i håret är vanligt under midsommar, främst bland barn och kvinnor, men även bland män. Man kan binda dem med björkris eller ståltråd som bas och därvid tillfoga blad och blommor.

Knutet till midsommar finns också en stark tradition av alkoholkonsumtion i samband med firandet, vilket gör midsommarhelgen till en av de tidpunkter på året då mest fylleri och bråk inträffar. Det myckna resandet omkring helgen, då också många påbörjar sin semester, gör dessutom helgen till en av de mest trafikskadedrabbade.

Mat  [redigera]

Vid midsommar är det i Sverige vanligt att äta inlagd sill, gräddfil och gräslök, färskpotatis samt jordgubbar till efterrätt. Midsommar förknippas i hög grad med just färskpotatisen, som gärna serveras med dill.

Traditionen att äta sill och färskpotatis är relativt ung och skapades i storstäderna på 1920-talet. Förr sågs det som slöseri att äta potatis som ännu inte vuxit färdigt (i Nordsverige hinner dessutom inte potatisen växa så tidigt som till midsommar), och inlagd sill var att betrakta som vardagsmat.[4]

Många dricker nubbe till maten. Det dricks också mycket öl och andra alkoholhaltiga drycker under helgen.

Hälsning

Svarten

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har sökt på Wikipedia och ska ta upp några information från denna länk. Men jag är här för att fråga er. Vad ni själv tycker om midsommarfest  :glasses:

Vad brukar ni göra, t ex spel

Vad äter ni,

Vad dricker ni,

etc,

Tack,

wAnjAi,

-*-*-*-*- YoÜ mAkE mE bEauTiFuL -*-*-*-*-

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag dricker alltid "Norrlands Guld öl" och gärna några goa drinkar med Sprite och Smirnoff Apple. Snaps dricker jag inte.

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja vad äter man på midsommar .  sill , silltårta, lax av alla det slag . mer sill  , Allt möjligt grillat, Jordgubbstårta , glass och jordgubbar. Mer sill . Färsk potatis.

Kommer inte på något mer just nu . Men folk äter väl det dom tycker är riktig fest mat på midsommarafton .

Lycka till med uppgiften

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker ni missat en aspekt här... med alkoholintag följer också större benägenhet till kontakt med motsatta könet. Danserna på logen ledde väl ofta till en liten utflykt till ett lugnare ställe i den ljusa midsommarnatten.

"I fjol så dansade jag med herrarna i hagen. I år har jag något som sparkar i magen."

Jag har för mig att midsommarstången är en symbol för fertilitet. Det är något magiskt med midsommarafton, och det är nog en hel del barn som blivit till då, åtminstone för 50 år sen. Hur vanligt det är nuförtiden har jag ingen uppfattning om.

Och så får man inte glömma traditionen att samla sju sorters blommor som läggs under huvudkudden. För att man ska drömma om vem som är ens framtida make... kanske den man just varit i hagen med ;-)

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så mycket för hjälpen ka.

Jag väntar på flera svar  :yipi:

-*-*-*-*- YoÜ mAkE mE bEauTiFuL -*-*-*-*-

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var för ungefär 50 år sedan man ändrade midsommardagen till den lördag som inträffar mellan 21-26 juni. Före 1953 inträffade alltid midsommardagen 24/6 Johannes Döparens dag.

Årets längsta dag (sommarsolståndet), inträffar för det mesta 20/6, men kan någon gång inträffa 21/6 (skottårsfenomenet). Det var natten före denna dag som firades på förkristen tid ned fruktbarhetssymboler med mera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är född i slutet på mars  :gasp: och är 50+  :bag: hmm så jag är resultatet av en fyllefest  :surprised: Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag är född i slutet på mars  :gasp: och är 50+  :bag: hmm så jag är resultatet av en fyllefest  :surprised: Mvh Måne

Aha! Min dotter föddes i mars. Nu kommer ihåg vad jag gjorde midsommaren året innan!

Hej WaNjAi!

Folk i storstäderna har stor vana med att åka bort under midsommaren. Man vill gärna vara på platser som påminner om det gamla jordbrukssamhället. För folk i Uppsala och Stockholm är det Dalarna, Öland, Gotland, Stockholms skärgård och Roslagen som är populära utflyktsorter.

Det brukar ofta vara dåligt väder - svalt och regnig - under midsommaren. Trots är det viktigt att tillbringa midsommaren utomhus. Ofta får man flytta matbordet ut och in från huset flera gånger i takt med att det regnar, slutar regna och sedan börja regna igen.

Hälsning

Svarten

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen WAnjAI!

De som stannar kvar i storstaden brukar ofta åka till någon gammal gård för att fira. I Uppsala gäller en gård utanför gamla Uppsala med gamla hus och barnvänliga djur. I Stockholm är det Skansen som gäller. Där brukar man dansa "små grodarna" och andra dansar i ringar runt midsommarstången. Nuförrtiden bildas en ny stor ytterring rund midsommarstången av turister från Japan, Thailand, USA, m.m. utrustade med kameror. Den svenska midsommarfirande har blivit en turistattraktion.

Hälsning

Svarten

Link to comment
Dela på andra sajter

För en annan med förmånen att bo i en skärgårdskommun, har alltid båten varit första alternativ för en trevlig midsommar. Oftast med många vänner, gärna på egen ö eller annars "klubbholme" med sedvanliga "radhuskatastrofer" under helgen.

Det regnar nästan alltid på midsommarafton och gärna snålblåst, allt är blött och kallt. Midsommardagen brukar bjuda på sol och söndagen på bakfylla...

Längtar redan  :oh:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest LadPrao

Tja ..

På midsommar kan man klä sig i traditionella bygdekläder och dansa runt midsommarstången.

mvh LP

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej wAnjAi!

Kolla in länken till den här tråden som Enis la in i somras. Kan väl närmast betraktas som ett facit för hur en svensk midsommar ska firas.

http://www.maipenrai...php?topic=219.0

Lycka till med hemuppgiften! :)

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så mycket för hjälpen ka.

:yipi: Nu kan jag börja jobba med det.

Ha det gott

-*-*-*-*- YoÜ mAkE mE bEauTiFuL -*-*-*-*-

Link to comment
Dela på andra sajter

Grevenigrevie

Man behöver inte vara så gammal för att konstatera att traditionerna har ändrats rejält.

För dryga 30år sen när jag var barn så var midsommarafton något alla såg fram emot med glädje.

Vädret var oftast kanonfint.

Bönderna körde omkring med traktor och lövade vagnar och hämtade upp alla traktens familjer och alla

samlades på den lokala festplatsen där det gemensamt plockades blommor och kläddes midsommarstång.

Sen dansades det och alla hjälptes åt med allting för att sen äta och dricka gott.

Midsommar idag ???

Hhmm...

Ja, man är hemma hos någon eller bara hos sig själv och äter precis som vilken annan dag som helst känns det som.

Dock intas det övervägande nypotatis,matjessill,gräslök,gräddfil och jordgubbar efter detta.

Samt fylle för de som önskar.

Mvh Greven

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej wAnjAi!

Kolla in länken till den här tråden som Enis la in i somras. Kan väl närmast betraktas som ett facit för hur en svensk midsommar ska firas.

http://www.maipenrai...php?topic=219.0

Lycka till med hemuppgiften! :)

Tackar Kim  :wai:

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack alla igen för hjälpen.

Jag har inte berättat själv vad jag tycker om midsommarafton.

Jag har varit med och firade midsommarfest 3 gånger och jag hatade alla 3 gånger.

Det var tråkigt och många som var fulla  :lol:

Jag tyckte om sill men inte mer. För mig, midsommarafton är ingen special.

"Especially" när man festar med vissa svenska tjejer som "tror" att de är bättre än oss.

Inte alls roligt!

En gång var jag ute och festade med min killes kompisars tjejer och de började

snacka **** om utlänningar..

."De tror att vi har pengar, de är fattiga, varför ska de studera, de får inget jobb ändå" etc

Och jag! Jag satt i samma bord, förstår ni! Det var snällt av de.

Jag sa till min kille. Sista gång och inte mer.

Nästa år, hoppas jag att jag få fira midsommarafton med mina kompisar. :glasses:

Nah innan tyckte jag mycket om att festa men inte nu längre,

In fact, jag är bara 25 år  :gasp:

-*-*-*-*- YoÜ mAkE mE bEauTiFuL -*-*-*-*-

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja du wanjai , låter som du har träffat fördomsfulla och avundsjuka Svenska flickor av det värsta slaget. Men inget

att bry sig om. Du vet mer än dom iallafall . :great:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Tack alla igen för hjälpen.

Jag har inte berättat själv vad jag tycker om midsommarafton.

Jag har varit med och firade midsommarfest 3 gånger och jag hatade alla 3 gånger.

Det var tråkigt och många som var fulla  :lol:

Jag tyckte om sill men inte mer. För mig, midsommarafton är ingen special.

"Especially" när man festar med vissa svenska tjejer som "tror" att de är bättre än oss.

Inte alls roligt!

En gång var jag ute och festade med min killes kompisars tjejer och de började

snacka **** om utlänningar..

."De tror att vi har pengar, de är fattiga, varför ska de studera, de får inget jobb ändå" etc

Och jag! Jag satt i samma bord, förstår ni! Det var snällt av de.

Jag sa till min kille. Sista gång och inte mer.

Nästa år, hoppas jag att jag få fira midsommarafton med mina kompisar. :glasses:

Nah innan tyckte jag mycket om att festa men inte nu längre,

In fact, jag är bara 25 år  :gasp:

Låter trist med så tråkiga upplevelser av svenska tjejer. Men det är precis som i Thailand här också och du får nog räkna med att det finns både sämre och bättre kompisar bland svenskorna. Min fru har nog mestadels bara goda erfarenheter av svenska väninnor som tur är, men hon nämde faktiskt att på det jobb hon haft det senaste halvåret så fanns några tjejer som såg ner på dom thaitjejer som jobbade där. Inte så att dom sa något elakt direkt men på det sätt dom tittade tyst, inte log tillbaka och helst inte ville prata så gick det att utläsa en negativ attityd.

Men dom flesta är trots allt bra så det är ingen idé att bry sig om dom få som är sämre. Låt dom fortsätta tro att dom är högre stående varelser om dom inte förstår bättre än så. Dom mår nog mest illa själv av sin trångsynthet.

Vad gäller midsommar så tycker jag den firas bäst i ett mindre sällskap av släkt och goda vänner, ute på landet, med god mat och dryck. Har förstås också avverkat några stora fylleslag på festplatser med tusentals midsommarbesökare i ungdomens glada dagar och visst hade väl det också en viss tjusning. Bo i tält, dricka öl, bli full och hångla med lika fulla svenska tjejer under midnattsolen till storspovens vemodiga sång. Men i takt med att man blir äldre (och får barn) så är det sina närmsta man vill fira med i lugn och ro.

Den senaste midsommarn så jobbade jag dock hela helgen vilket ger bra pengar och jag hann därför bara med lite kubbspel på kvällskvisten. Gjorde faktiskt en tråd med några bilder från just det strax efteråt och här är länken till den.

http://www.maipenrai.php?topic=81.0

Hoppas du får uppleva en trevligare midsommar nästa år samt att ditt skolarbete blir bra. :)

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...