Jump to content
IGNORERAD

Personförsäkring i Thailand?


Ulrika

Recommended Posts

Hej alla!

Vad har ni för försäkringserfarenheter här nere?

Vilken försäkring rekomenderar ni man skall ta, alternativt INTE ta här nerifrån? Vad ska man tänka på?

Det räcker att den gäller i Thailand, samt helst grannländerna, och täcker olyckor och sjukdommar (finns inget att stjäla *ler*)

Har ni någon prisbild?

Vet ni kanske om det finns någon svensk reseförsäkring man kan teckna på plats eller måsta alla tecknas innan avresa?

MVH Ulrika

Ulrika, www.scandalic.nu

Scandalic - Soi Skaew Beach el. 2nd Rd Soi 9, Pattaya City

The Pool at Center Condo - Pattaya Tai Soi 24, Pattaya City

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Ulrika!

Om du har lust, kan jag plocka upp dej och visa vägen till ett kontor på 3:rd road där du kan få bra råd och hjälp.

Var kan jag nå dej?

MVH

Janne

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Janne. Jag tror jag hittar. Var där med en vän för ett par år sedan men de delade bara ut brochyrer och vi blev inte ett dugg imponerade. Har du ett annat intryck? Vi hade kanske otur och valde en dag de var felbemannade på...?

Hitta information på nätet klarar jag av ganska väl även om det finns en uppsjö av försäkringsbolag och risken att man missar ngt bra är stor. Det är att jämföra priser och värdera självrisk och diverse finstilt samt veta hur de faktiskt är att göra med utifall oturen skulle vara framme som jag känner jag skulle behöva hjälp med.

//Ulrika

Ulrika, www.scandalic.nu

Scandalic - Soi Skaew Beach el. 2nd Rd Soi 9, Pattaya City

The Pool at Center Condo - Pattaya Tai Soi 24, Pattaya City

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, jag har ett annat intryck,

Har alltid fått bra och tålmodig vägledning genom det "finstilta" av Inga.

Dessbättre har jag ingen praktisk erfarenhet av min försäkring.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Folksam har en bra försäkring för utlandsboende svenskar. tror den kostar knappt 3000kr om året,

Gäller folk som vistas i utlandet i minst 12 månader, dock max 5 år, vet inte varför.

Måste dock tecknas i Sverige, det kanske går att ta sig runt?

En klar fördel med Folksam är att du inte behöver lägga ut pengar för tex sjukvård, för att sedan kräva dem av ditt försäkringsbolag (nåt som jag fått göra ett par gånger för vår son, som är försäkrad i AIA)

Kolla Folksams hemsida för närmare info... Själv e jag numer försäkrad genom min arbetsgivare.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Ulrika

Jag kommer till bkk om 2 veckor och tänkte besöka AIA och Bupa för att se vad de säger.

De svenska bolagen verkar inte vilja försäkra oss som inte är skrivna i sverige.

Återkommer

/S

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag har personlig försäkring i BUPA och har haft den sedan januari 2005 när jag flyttade permanent till Thailand.

Finns flera olika nivåer på försäkringsskyddet och den jag har kostar lite drygt 20 000 baht per år.

Finns billigare alternativ och självklart dyrare.

Om BUPA är bra eller dåliga att göra med kan jag inte uttala mig om, då jag inte behövt utnyttja

försäkringen - tack och lov.

De kontakter jag haft med dem har varit till belåtenhet.

Jan L

Link to comment
Dela på andra sajter

Jan!

Vad heter din försäkring hos BUPA?

Någons som vet var/om de finns i Korat?

Mvh / BBJ

Nytt år - nya möjligheter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag vet inte riktigt vad du menar när du frågar vad försäkringen heter?

Det är en personförsäkring och den erbjuds i fyra olika nivåer.

SAPPHIRE

RUBY

EMERALD

DIAMOND

Sapphire är billigast och Diamond är dyrast. Jag har Ruby och den kostar då lite drygt 20 000 per år. Priset är då självklart flexibelt beroende på hur gammal man är och för mig är det dyrast då jag är nyligen fyllda 65 år.

För att kunna jämföra skillnaderna kan jag berätta att Sapphire kostar 12 238, Ruby alltså 20 299, Emerald 29 569 och Diamond 44 760 per år och alla priserna förstås i baht.

Ovanstående för en försäkringstagare mellan 61 och 65 år.

Priserna faller ju yngre man är och för att ta ett exempel till, 36-40 år: 5 123, 8 497, 12 377 och 18 738 baht.

Ett exempel vad man får om olyckan är framme:

Room and board including nursing service, max per day: 1 200, 2 000, 3 000 och 5 000 baht. Som ni ser får jag alltså med min Ruby 2 000 baht per dag för rummet, medan en Diamond försäkringstagare får hela 5 000 om dagen. Jag inser att 2 000 förmodligen inte räcker för rummet på sjukhuset, men det är en del och jag räknar med att jag inte skall bli ruinerad om något händer.

Man får helt enkelt göra en avvägning vad man har råd och lust att betala i årspremie. Vore jag 40 år skulle jag förmodligen satsa på en Diamond.

Jan L

Link to comment
Dela på andra sajter

De fins i Korat men jag är i Sverge nu och har alla papper hemma i Korat kan jag inte telnr. Gå in på www.Bupa.com det gjorde jag, då kommer alla kontor upp med telnr.

bor i Korat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Vet ni kanske om det finns någon svensk reseförsäkring man kan teckna på plats eller måsta alla tecknas innan avresa?

Om du är skriven i sverige och det är en kortare vistelse dvs inte flera år, så teckna den i Sverige innan avresa, fördelen är att du då får transport tillbaka till Sverige oavsett kostnaden..

Sen är det ju stor skilland på olycksfall och sjukdom, försäkring som täcker alla sjukvårdskostnader kan du bara få om du är ung och frisk..

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Islander!

Om du anser att man är ung vid 64 års ålder, så har du rätt.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Om du anser att man är ung vid 64 års ålder, så har du rätt.

Kanske skall lägga till "som man normalt har råd med".  Reseförsäkringar täcker ju det mesta, förutom sånt man kan förutse, normala födslar, kroniska sjukdomar om man inte varit symtomfri en längre tid.  Andra försäkringar som du tecknar i landet har betydligt större hål, men det är ju givetvis en kostnadsfråga. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har flera på www.UD.se /bankok

Dom har försäkringar för Thai som reser till Sverige kanske något att tänka på när du

är  i Thai med.

Kolla och tyck till.

:-)

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...