Jump to content
IGNORERAD

Utvisning av Falanger som äger mark


Juha

Recommended Posts

Man kanske kan påpeka att pengarna är hennes eftersom hon automatiskt äger hälften om man är gift i Sverige...

Undrar om det räcker enligt Thai syn ?

Tror hon måste kunna visa hur hon tjänat in pengarna och om det är som du säger även kunna visa alla kvitton på införsel av pengarna till landet från konto i utlandet till konto i Thailand (och jag misstänker att det bör ha skett i hennes namn)

Giftemålsrätten kan du glömma, den gäller inte om ni inte tjänat slantarna i Thailand!

Tror TV har alldeles rätt i det han skrev om att hon skall ha dokumenterat sina slantar innan dom kom till Thailand, har för mig att det var någon som skrev om detta tidigare men minnet är som det är, kan ha varit på något annat ställe än MPR!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 109
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Baa

    11

  • noBuzz

    8

  • Vaxet

    6

  • Juha

    6

Mest aktiva i denna tråd

Skillnaden nu är att man kan tjäna 20% på att angiva sina falang grannar.

Utvisning av falanger är också nytt.

Jo iofs.

Men det är fortfarande bara rykten, eller ?

Och det är rykten jag hört hela tiden.

Har någon, eller hört någon som blivit av med sin "tomt". ?

Med eller utan bolag, eller med eller utan arrende ?

Öl är hälsa, hälsa ofta /Keithan

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo iofs.

Men det är fortfarande bara rykten, eller ?

Och det är rykten jag hört hela tiden.

Har någon, eller hört någon som blivit av med sin "tomt". ?

Med eller utan bolag, eller med eller utan arrende ?

Tjena!

Läs länken till Bangkokpost. Rykten har väl alltid funnits tidigare. Men detta förslag är inget rykte utan

verklighet. Plus dessa 20% m.m Tyvärr...

Link to comment
Dela på andra sajter

Giftemålsrätten kan du glömma, den gäller inte om ni inte tjänat slantarna i Thailand!

Tror TV har alldeles rätt i det han skrev om att hon skall ha dokumenterat sina slantar innan dom kom till Thailand, har för mig att det var någon som skrev om detta tidigare men minnet är som det är, kan ha varit på något annat ställe än MPR!

Så pengar som hon äger i Sverige är plötsligt inte hennes om vi flyttar till Thailand ?

Låter väldigt märkligt...

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

//..Verkar som att om man som farang ger sin thaifru/sambo pengar så hon "köper och äger" marken men inte kan visa att det är "hennes pengar" hon betalat med, så likställs det ägandet som om farangen äger och därigenom görs det olagligt..

Jo precis.

Fast om man som utlänning ger alla sina pengar till sin Thaikvinna som bygger eller köper hus som båda parter skall bo i tillsammans, så är det ju så att man som utlänning inte har någon ekonomisk vinst i boendet i sig och om det skulle gå åt pipan så får man ju räkna med att man kan stå utan både hus och pengar -

så på så sätt resonerar ju Thai staten lite snett eftersom både pengar och hus kommer stanna i Thailand, vilket torde vara bra.

Skulle allt bli bättre för Thailand om västerlänningar inte bidrar med pengar till sina Thaifruar utan väljer att ta med sina kvinnor till västerlandet istället -

och använder sina semesterpengar till att ta hand om tillresta Thailändska släktingar i västerlandet istället?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Läs länken till Bangkokpost. Rykten har väl alltid funnits tidigare. Men detta förslag är inget rykte utan

verklighet. Plus dessa 20% m.m Tyvärr...

Sorry, orkar inte läsa Bangkok Post.

Är det alltså klubbat att man kan utvisa Falanger som har tomt ?

Öl är hälsa, hälsa ofta /Keithan

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Så med andra ord tycker du det är OK om någon avundsjuk närboende skulle bli småförmögen genom att ange dig och dina investeringar som du är så stolt över?

Kom igen nu, man kan försvara utjämningspolitiken hos de röda men knappast denna farangförhatliga attityd!

Hej

Nej jag ska vara ännu tydligare för att undvika missförstånd, jag ser ingenting positivt med detta och ogillar naturligtvis förslaget, och iden med att belöna angiveri är direkt osmaklig.

Men jag tror som sagt aldrig att detta blir verklighet.

Men en varning för mäklares och advokaters sätt att försöka kringå lagens avsikt i denna i frågan om ägande är nog på sin plats och man bör nog vara medveten om risken med ägande som utlänning i Thailand.

Mvh isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Ähum, har ingen större lust att lägga mig i diskussionen, men vad gäller frågan om att den thailändska kvinnan behöver bevisa att pengarna för markköpet är hennes så står det ju klart och tydligt under TV länk att det inte behövs. Något som alla som skrivit i saken verkar ha missat.

Dvs det behövs inte om farangen undertecknar ett papper på att det inte är hans pengar, utan frugans som används till köpet. Står också att om mannen bor och befinner sig i utlandet så kan detta papper ordnas via thailändsk beskickning i det landet.

Om detta dokument inte finns med vid köpet så gäller dock att kvinnan ska bevisa att det är hennes pengar och inte hennes mans.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Så pengar som hon äger i Sverige är plötsligt inte hennes om vi flyttar till Thailand ?

Låter väldigt märkligt...

Om hon har egna pengar så är det hennes naturligtvis, men inte om ni har gemensamt konto och det är du som tjänat in dom?, hur detta skall kunna bevisas finns det väl dubier om, men i mutlandet är det mesta möjligt med lite under bordet bath!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, genomförs detta så blir några hundra tusen faranghus till salu, säljare är regering, 20 procent går till den som tippsat om huset, husets ägare utvisas, är inte så svårt att gissa i vilkas fickor resterande 80 procent går.

Vi lär nog få se ett antal politiker som blir ägare av många flotta hus, hus som just nu ägs i bolag med en farang som VD.

Dessutom, med 20 procent av husets värde till den Thailändare som tippsat myndigheterna så kommer nog varenda hus där det bor en utlänning bli föremål för ett tips, kostar ju inget att chansa och har man sedan tur så blir det en bra hacka.

Ett effektivt sätt att skapa motsättningar mellan Thai och Farang, men som sagt, mer nationalistik än sittande regering just nu, det finns inte, kom ihåg, thai rak thai.

Nu tror jag ju inte att man skall dra för stora växlar på grund av detta. Det handlar ju naturligtvis inte om den normala Farangen som har ett hus med tillhörande tomt. Utan mer om Faranger som har större arealer och bedriver verksamhet på marken, risodling, gummi plantager och gud vet vad. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

väntat var ordet,

att Thailand vill ha turister vet vi ju, men då ska man bara stanna max 3 veckor och bränna minst 10 000 dollar för att vara en "bra" turist.

Vi andra som vill stanna längre är inte välkomna.

Detta har ju de "röda" klart och tydligt visat både nu och tidigare.

Kanske, men om du drev ett företag (land). Skulle inte du välkomna 3 veckors turister mer som "bränner" 10 000 dollar, än långliggare som spenderar 2 backar öl per vecka ute i landsbygden? :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu tror jag ju inte att man skall dra för stora växlar på grund av detta. Det handlar ju naturligtvis inte om den normala Farangen som har ett hus med tillhörande tomt. Utan mer om Faranger som har större arealer och bedriver verksamhet på marken, risodling, gummi plantager och gud vet vad. :)

Så om jag använder knullgummi i min privata verksamhet kan jag bli utvisad :crazy:

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner

Jag kommer ihåg när fruar till falanger inte fick äga mark.

Vi är snart där igen.

Som lagen är nu måste din fru visa att landet är köpt med hennes pengar och inte dina.

Det kommer jag också ihåg. Så jävla sinnesjukt kan det bara bli i Thailand

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker du att ett system som i det tysta varit ok i årtionde nu skall innebära att politiker får ta över husen och utvisa dess ägare?

Är det inte fair att ge alla chansen att ändra på ägarförhållande eller att sälja istället för att bara kasta ut vederbörande och ta hans hus?

Tycker du att det är ok att spela ut faranger boende i Thailand mot Thailändare genom att be dem tippsa om var dessa faranger finns?

Tror du inte att detta beslut gör att varenda farang, inkl. Dig själv kommer bli föremål för ett tips, finns ju stora pengar att tjäna här.

Avslutningsvis, anser du att sittande regering är främlingsfientlig?

Hmm... undrar om tipsaren måste vara thai?

Att få 20% av IL's fastighetsvärden och donera dessa till behövande röda fängslade demonstranter skulle ju vara årets välgärning. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Hej

Man får väl än en gång påpeka att utlänningar inte får äga mark och aldrig har fått det även om en del luras till att tro det ibland.

Och om detta faktum kan man ju tycka mycket.

Mvh Isan Lover

Nästa helt rätt där IL, dock har det tidigare varit möjligt för vissa andra nationaliteter att köpa mark i Thailand.

Dock inte idag, om man nu inte är VIP och investerar drygt 40 milj bath i Thailand,

för då har man rätt att köpa sig 1 rai under vissa förhållanden.

Sedan kan man ju ansöka om Thailändsk medborgarskap om man vill - dock är väl utsikten att ansökan beviljas ganska liten ;)

"According to Section 86 of the Land Code, an alien may acquire land in Thailand only by virtue of the provision of a treaty providing him with the right to own immovable property. Obtaining such acquisition is subject to the provision of the Land Code and the Ministerial Regulations issued under the Code, and the permission must be obtained from the Ministry of Interior. Before the termination of the treaty which was made on February 27th, 1970, there were 16 countries bided to the treaty ; USA, England, Switzerland, Germany, Denmark, Norway, the Netherlands, France, India, Belgium, Sweden, Italy, Japan, Burma, Portuguese, and Pakistan. Since then, Thailand has no longer made any treaty with any country to allow an alien to acquire land in Thailand by virtue of a treaty."

http://www.thaiembassy.be/index.php?option=com_content&task=view&id=15&Itemid=29

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner

Det finns väll ingen svensk som vill bli Thailändsk medborgare!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur kommer detta att påverka Thaland när man kommer under ASEAN bestämmelser?

Efter vad jag fått för mig kan man äga såväl hus som mark samt under vissa ganska enkla regler även bedriva företagsamhet i såväl Malaysia som Indonesien, kanske något mer ASEAN-land?

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Med tanke på vad vissa redan har skrivit, så har vi aldrig fått ägt mark, utan kringått lagen..

Så med tanke på det, så bör oron har funnits där hela tiden..

Tror inte man ska lita på dessa mäklare, som lovar dyrt och heligt att vi visst får äga, OM vi lägger upp det på detta viset..

Tyvärr lurar vi bara oss själva..

Om jag tycker det är rätt att dom ska få ta mark?? NEJ det tycker jag inte... Men vi alla har känt till reglarna..

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Land Code Promulgating Act, B.E. 2497 (1954)

CHAPTER 8

Limitation of Aliens Right in Land

Section 86 Aliens may acquire land by virtue of the provisions of a treaty giving the right to own immovable properties and subject to the provisions of this Code.

Subject the Section 84 the aforesaid aliens may acquire land for residence, commerce, industry, agriculture, burial, public charity or religion under the conditions and procedures prescribed in Ministerial Regulations and with the permission of the Minister.

Section 87 The amount of land which may be permitted under the preceding Section is as follows:

(1) For residence, per family, not more than 1 rai

(2) For commerce, not more than 1 rai

(3) For industry, not more than 10 rais

(4) For agriculture, not more than 10 rais

(5) For religion, not more than 1 rai

(6) For public charity, not more than 5 rai

(7) For burial, per family, not more than rai The Council of Ministers may, if they think fit, permit an alien to acquire more land for industry than that prescribed in (3) under such conditions as they may impose. The provisions of Section 48 shall apply mutatis mutandis.

etc .. . .

<a href="http://www.samuiforsale.com/law-texts/law-text-land-code-act-1954.html#86">http://www.samuiforsale.com/law-texts/law-text-land-code-act-1954.html#86

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur kommer detta att påverka Thaland när man kommer under ASEAN bestämmelser?

Efter vad jag fått för mig kan man äga såväl hus som mark samt under vissa ganska enkla regler även bedriva företagsamhet i såväl Malaysia som Indonesien, kanske något mer ASEAN-land?

Tror att starten av ASEAN kommer att öppna upp för ägande via bulvanföretag i andra ASEAN-länder.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Det finns väll ingen svensk som vill bli Thailändsk medborgare!

Skulle väl vara dubbelt medborgarskap då ;)

Mitt svenska vill jag nog inte ge upp för ett Thailändskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror att starten av ASEAN kommer att öppna upp för ägande via bulvanföretag i andra ASEAN-länder.

OK, så det gäller att ligga lågt med byggnation ett tag framöver m.a.o.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...