Jump to content
IGNORERAD

Utvisning av Falanger som äger mark


Juha

Recommended Posts

Bangkok: - Thai ombudsman utarbetar metod i syfte att skydda thailändsk mark från olaglig utländskt ägande, medan utvecklare och konsulter föreslår större rättslig öppenhet en längre arrenderätt och högre utländsk fastighetsskatt.

Ombudsmannen Siracha Charoenpanij sade att den nya lagen skulle omfatta straff för företag som erbjuder rådgivning till utlänningar om hur man håller Thai egendom genom att dölja deras rättsliga transaktion. Detta skulle omfatta advokatbyråer och konsulter.

"Den nya lagen innehåller en belöning till information om utlänningar som äger mark genom kandidater. De kommer att få 20% av marknaden priset för den del av marken som en belöning efter tomten säljs".

Den nya lagen skall också utvisa utlänningar som befunnits skyldig till att hålla tomter i Thailand illegalt.

http://www.bangkokpost.com/business/economics/300025/ombudsmen-urge-draconian-new-law

Ändrades av Juha

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 109
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Baa

    11

  • noBuzz

    8

  • Vaxet

    6

  • Juha

    6

Mest aktiva i denna tråd

Vem var det som sade att de röda var falangvänliga igen?

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, genomförs detta så blir några hundra tusen faranghus till salu, säljare är regering, 20 procent går till den som tippsat om huset, husets ägare utvisas, är inte så svårt att gissa i vilkas fickor resterande 80 procent går.

Vi lär nog få se ett antal politiker som blir ägare av många flotta hus, hus som just nu ägs i bolag med en farang som VD.

Dessutom, med 20 procent av husets värde till den Thailändare som tippsat myndigheterna så kommer nog varenda hus där det bor en utlänning bli föremål för ett tips, kostar ju inget att chansa och har man sedan tur så blir det en bra hacka.

Ett effektivt sätt att skapa motsättningar mellan Thai och Farang, men som sagt, mer nationalistik än sittande regering just nu, det finns inte, kom ihåg, thai rak thai.

Ändrades av Vaxet

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Vart är Thailand på väg?

Faranghatet i regeringskretsar får nya ansikten varje dag samtidigt som man avsätter miljarder till turismen, dubbelmoral i den högre skolan.

Jag hoppas det blir en varningsflagga till alla som har för avsikt att bosätta sig i LOS, land of scam!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Man får väl än en gång påpeka att utlänningar inte får äga mark och aldrig har fått det även om en del luras till att tro det ibland.

Och om detta faktum kan man ju tycka mycket.

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kommer ihåg när fruar till falanger inte fick äga mark.

Vi är snart där igen.

Som lagen är nu måste din fru visa att landet är köpt med hennes pengar och inte dina.

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

väntat var ordet,

att Thailand vill ha turister vet vi ju, men då ska man bara stanna max 3 veckor och bränna minst 10 000 dollar för att vara en "bra" turist.

Vi andra som vill stanna längre är inte välkomna.

Detta har ju de "röda" klart och tydligt visat både nu och tidigare.

Jag vet alltid vart jag är, men ibland är inte resten av världen där jag trodde att den var.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Man får väl än en gång påpeka att utlänningar inte får äga mark och aldrig har fått det även om en del luras till att tro det ibland.

Och om detta faktum kan man ju tycka mycket.

Mvh Isan Lover

Tycker du att ett system som i det tysta varit ok i årtionde nu skall innebära att politiker får ta över husen och utvisa dess ägare?

Är det inte fair att ge alla chansen att ändra på ägarförhållande eller att sälja istället för att bara kasta ut vederbörande och ta hans hus?

Tycker du att det är ok att spela ut faranger boende i Thailand mot Thailändare genom att be dem tippsa om var dessa faranger finns?

Tror du inte att detta beslut gör att varenda farang, inkl. Dig själv kommer bli föremål för ett tips, finns ju stora pengar att tjäna här.

Avslutningsvis, anser du att sittande regering är främlingsfientlig?

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle tro att man som tidigare nämnts vill ha turister som stannar 2 till 3 veckor och sedan drar. Dessa förbrukar max med pengar.

Ju längre vistelse desto lägre omsättning per capita och dag...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Jag bara väntar på en ändring för oss som bor här. T.ex fördubbling igen av låsta pengar på banken för

marrige-visa och retarement-visa. Det har ju hänt tidigare. Det lär ju inte bli bättre vid tron-skifte i Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Jag bara väntar på en ändring för oss som bor här. T.ex fördubbling igen av låsta pengar på banken för

marrige-visa och retarement-visa. Det har ju hänt tidigare. Det lär ju inte bli bättre vid tron-skifte i Thailand.

Eller att man drastiskt höjer avgifterna vid förlägningar av uppehållstillstånd. eller belägger 90 dagars notification med avgift

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Man får väl än en gång påpeka att utlänningar inte får äga mark och aldrig har fått det även om en del luras till att tro det ibland.

Och om detta faktum kan man ju tycka mycket.

Mvh Isan Lover

Tjena!

Men frågan är VAD tycker du? Är förslaget rätt enl. dig? Det har ju faktiskt funkat länge nu.

Visade förslaget för min fru.hon röstade rött senast men detta fick henne att se ILL-RÖTT

med sina svarta ögon!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Tycker du att ett system som i det tysta varit ok i årtionde nu skall innebära att politiker får ta över husen och utvisa dess ägare?

Är det inte fair att ge alla chansen att ändra på ägarförhållande eller att sälja istället för att bara kasta ut vederbörande och ta hans hus?

Tycker du att det är ok att spela ut faranger boende i Thailand mot Thailändare genom att be dem tippsa om var dessa faranger finns?

Tror du inte att detta beslut gör att varenda farang, inkl. Dig själv kommer bli föremål för ett tips, finns ju stora pengar att tjäna här.

Avslutningsvis, anser du att sittande regering är främlingsfientlig?

Hej

Jag tyker egentligen inte så mycket i denna fråga eftersom lagstiftningen har varit tydlig under alla år, vi får inte äga mark i Thailand och det försöker folk kringå på olika sätt och sedan skyller man på myndigheterna om det blir problem, och jag ser ingen som helst anledning till oro för dom utlänningar som följer regelverket och jag tvivlar på att så värst många andra kommer att bli drabbade heller, såna här förslag och rykten ploppar ju upp med jämna mellanrum men sedan händer oftast ingenting.

Men som ensamstående utan Thailändsk fru och anknytning till landet löper man nog alltid en liten risk för strul med ägande oavsett vad advokater och påhittiga och övertygande mäklare säger och då är nog att hyra ett hus att rekommendera.

Mvh isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Tjena!

Men frågan är VAD tycker du? Är förslaget rätt enl. dig? Det har ju faktiskt funkat länge nu.

Visade förslaget för min fru.hon röstade rött senast men detta fick henne att se ILL-RÖTT

med sina svarta ögon!

Hej

Jag tycker att det skulle vara möjligt för en utlänning att äga en lägenhet eller t.ex max en rai, och detta förslag tror jag aldrig blir verklighet.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag tyker egentligen inte så mycket i denna fråga eftersom lagstiftningen har varit tydlig under alla år, vi får inte äga mark i Thailand och det försöker folk kringå på olika sätt och sedan skyller man på myndigheterna om det blir problem, och jag ser ingen som helst anledning till oro för dom utlänningar som följer regelverket och jag tvivlar på att så värst många andra kommer att bli drabbade heller, såna här förslag och rykten ploppar ju upp med jämna mellanrum men sedan händer oftast ingenting.

Men som ensamstående utan Thailändsk fru och anknytning till landet löper man nog alltid en liten risk för strul med ägande oavsett vad advokater och påhittiga och övertygande mäklare säger och då är nog att hyra ett hus att rekommendera.

Mvh isan Lover

Så med andra ord tycker du det är OK om någon avundsjuk närboende skulle bli småförmögen genom att ange dig och dina investeringar som du är så stolt över?

Kom igen nu, man kan försvara utjämningspolitiken hos de röda men knappast denna farangförhatliga attityd!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag tycker att det skulle vara möjligt för en utlänning att äga en lägenhet eller t.ex max en rai, och detta förslag tror jag aldrig blir verklighet.

Mvh isan lover

Det är helt lagligt att äga en lägenhet redan nu.

CONDOMINIUM ACT (B.E. 2522)

Ändrades av Juha

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker dom här ryktena har flukturerat sedan jag flyttade hit för 6 år sedan. :nono:

Öl är hälsa, hälsa ofta /Keithan

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker dom här ryktena har flukturerat sedan jag flyttade hit för 6 år sedan. :nono:

Skillnaden nu är att man kan tjäna 20% på att angiva sina falang grannar.

Utvisning av falanger är också nytt.

Ändrades av Juha

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag tycker att det skulle vara möjligt för en utlänning att äga en lägenhet eller t.ex max en rai, och detta förslag tror jag aldrig blir verklighet.

Mvh isan lover

Tjena!

Lägenhet får du som Falang äga i Thailand :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Hej

Man får väl än en gång påpeka att utlänningar inte får äga mark och aldrig har fått det även om en del luras till att tro det ibland.

Och om detta faktum kan man ju tycka mycket.

Mvh Isan Lover

Jo, det gick väl bra för faranger att äga en rai om man lade in ett X-antal Thb på någons konto för några år sedan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar som att om man som farang ger sin thaifru/sambo pengar så hon "köper och äger" marken men inte kan visa att det är "hennes pengar" hon betalat med, så likställs det ägandet som om farangen äger och därigenom görs det olagligt.

Det är inte namnet på Chanot verkar det som styr utan vem som betalat och därigenom i praktiken är ägaren

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar som att om man som farang ger sin thaifru/sambo pengar så hon "köper och äger" marken men inte kan visa att det är "hennes pengar" hon betalat med, så likställs det ägandet som om farangen äger och därigenom görs det olagligt.

Det är inte namnet på Chanot verkar det som styr utan vem som betalat och därigenom i praktiken är ägaren

Man kanske kan påpeka att pengarna är hennes eftersom hon automatiskt äger hälften om man är gift i Sverige...

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kanske kan påpeka att pengarna är hennes eftersom hon automatiskt äger hälften om man är gift i Sverige...

Undrar om det räcker enligt Thai syn ?

Tror hon måste kunna visa hur hon tjänat in pengarna och om det är som du säger även kunna visa alla kvitton på införsel av pengarna till landet från konto i utlandet till konto i Thailand (och jag misstänker att det bör ha skett i hennes namn)

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker du att ett system som i det tysta varit ok i årtionde nu skall innebära att politiker får ta över husen och utvisa dess ägare?

Är det inte fair att ge alla chansen att ändra på ägarförhållande eller att sälja istället för att bara kasta ut vederbörande och ta hans hus?

Tycker du att det är ok att spela ut faranger boende i Thailand mot Thailändare genom att be dem tippsa om var dessa faranger finns?

Tror du inte att detta beslut gör att varenda farang, inkl. Dig själv kommer bli föremål för ett tips, finns ju stora pengar att tjäna här.

Avslutningsvis, anser du att sittande regering är främlingsfientlig?

Hej

Jag tyker egentligen inte så mycket i denna fråga eftersom lagstiftningen har varit tydlig under alla år, vi får inte äga mark i Thailand och det försöker folk kringå på olika sätt och sedan skyller man på myndigheterna om det blir problem, och jag ser ingen som helst anledning till oro för dom utlänningar som följer regelverket och jag tvivlar på att så värst många andra kommer att bli drabbade heller, såna här förslag och rykten ploppar ju upp med jämna mellanrum men sedan händer oftast ingenting.

Men som ensamstående utan Thailändsk fru och anknytning till landet löper man nog alltid en liten risk för strul med ägande oavsett vad advokater och påhittiga och övertygande mäklare säger och då är nog att hyra ett hus att rekommendera.

Mvh isan Lover

Fem raka frågor från mig,de kan besvaras med enbart ett ja eller nej, du svarar, men inte på en enda av mina frågor utan en slingrande harrang om inget alls och allt. Antingen är du medvetet oförskämd eller har nedsatt läskunnighet,

Och sedan beklagar du dig över att folk höjer tonen mot dig, ditt sätt är ett mycket otrevligt sätt att debattera, och då underdriver jag å det grövsta.

Är det månde så att du själv ser hur jädrans tokigt det här är, men inte ens då kan kritisera de röda?

Ändrades av Vaxet

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...