Jump to content
IGNORERAD

När man blir sjuk i Thailand,, hur och vad gör man då?


Guest Forden34

Recommended Posts

Ok då hoppas jag hinner få det kortet innan jag reser om två veckor, men de skickade mig ett papper om sjukförsäkring ang resa, räknas det som kortet då kanske? Ja jag får ringa dem i morgon iallafall

Det tar bara någon dag att få det.

Glöm inte att kopiera det och ha med en kopia i fickan när du är ute.

Om det händer dig något så gör det ingen nytta på hotellet.

Och du kan bli nekad hjälp på sjukhuset

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 66
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • marcooleo

    7

  • chiangmai

    5

  • Mr Ning Ning

    4

  • mamma bäng fan pappa käng

    3

Mest aktiva i denna tråd

Jag tog en sjukförsäkring när jag bokade biljetten, allt står på svenska..men ska jag ha med de papperen på resan? Det verkar som man ska fylla i sjukdomen/skadan först när man kommer hem, knepigt det här

Vid mindre belopp stämmer det, men om du råkar värre ut klarar du inte av det ekonomiska på plats, då måste försäkringen träda in tidigt och garantera betalningen.

Det viktiga är att det finns adress och telefonnummer till försäkringsbolaget så Thaisjukhuset kan ta kontakt med dom.

Inte säkert du är vid medvetande vid en olycka och kan svara på frågor.

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det tar bara någon dag att få det.

Glöm inte att kopiera det och ha med en kopia i fickan när du är ute.

Om det händer dig något så gör det ingen nytta på hotellet.

Och du kan bli nekad hjälp på sjukhuset

Ok bra att veta! Tack det ska jag anteckna direkt

Link to comment
Dela på andra sajter

Vid mindre belopp stämmer det, men om du råkar värre ut klarar du inte av det ekonomiska på plats, då måste försäkringen träda in tidigt och garantera betalningen.

Det viktiga är att det finns adress och telefonnummer till försäkringsbolaget så Thaisjukhuset kan ta kontakt med dom.

Inte säkert du är vid medvetande vid en olycka och kan svara på frågor.

Leif

Ok då ska jag ta med papperen, tack

Link to comment
Dela på andra sajter

Tveka inte! Det gäller att ha bra försäkring där du inte behöver lägga ut ett enda öre själv!

http://www.erv.se/

Den är bra för den som ingen har i sin Hemförsäkring.

Jag har 45 dagar och den funkar bra, Folksam.

Har använt den och inte behövt lägga ut ett enda öre.

Hälsar pigge01

Ändrades av pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
ralphtheogre

Sjukpensionär efter 50 års diabetes med diverse biverkningar, men kanske flyttar till Thailand om några år, om jag håller till dess. Hur gör man med hälsovården? Måste man visa upp sej i Sverige vart halvår för att träffa läkare och ta ut medicin? Har några gånger utnyttjat de 45 dagar man får på hemförsäkringen, sen har jag köpt http://www.worldnomads.com/ några år men aldrig behövt utnyttja det.

Hur gör andra sjukpensionärer, det finns ju en hel del i Thailand. Min kropp mår mycket bättre där, min fru har en bit land i sin by i centrala Thailand, men hon vill ha jobb här i Sverige först några år efter att ha pluggat hela sitt liv - hon sökte några hundra i somras, de sa knappt nej tack när de hörde hennes namn. En fil.kand. i informatik smällde ju inte högt med ett så konstigt namn, så hon lägger nu på ett år Master som några rekommenderade, sen får hon väl söka jobb ett år och hittar hon inget åker vi till Thailand och börjar ett nytt liv på en mer civiliserad plats. Jag går med rollator, hennes föräldrar är SÅ måna om att vi kommer dit, hennes farsa har lovat hitta rullstol. Och hennes mor lagar fantastisk mat. Jag bara fasar för om ungarna i byn ska börja köra mej runt.

Frun har flera kompisar, andra thaitjejer här, som har jobbat, har hus färdiga i Thailand och sticker nu hem, totalt trötta på Sverige, och med info om den Svenska långvården vill de inte bli äldre här.

Några råd och tips?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte hur det är för andra men kan dela med mig hur jag har det.

I början när vi kom hit vill jag ha en försäkring var orolig efter allt man hade läst på nätet och kom från Sverige där det alltid pratades om hur bra vår sjukvård är så vi skaffade två separat försäkringar en olycksfall och en sjukförsäkring. Kostnaden för dessa var ca 50000 B per år. Inget fel på vården man fick men kändes lite löjligt att de skulle ta hand om en som en kung.

Nu mera har vi ingen försäkring tycker att sjukvården fungerar bra naturligt viss får man vänta länge men tycker faktiskt att det går snabbare än i Sverige går naturligt vis inte att jämföra med då vi hade försäkringar då rullades röda mattan ut och jag kom framtill om jag klarade att vänta i Sverige så varför skulle jag inte kunna vänta här.

Det som krävdes för mig var att jag var inskriven på kommun huset och skaffade mig den gulaboken. Det som verkar vara viktigt är att du har denna boken där du bor. För grattis sjukvård kan du bara få på ditt kommun sjukhus de kan remittera dig vidare och då blir det ingen kostnad heller. Ingen kostnad är väl fel att säga men du betalar precis som alla andra thailändare och gästarbetare. Vid större och allvarligare olyckor blir det till att gradera upp sig till ett bättre sjukhus och det finns många olika pris nivåer. De festa läkarna jobbar på alla sjukhusen så någon direkt skillnad på läkare verkar det inte vara. Naturligt vis ser det skrämande ut på vissa av de statliga sjukhusen men tycker faktiskt att vården och mottagandet är proffsigt och de rekommenderar dig också om du frågar vad för alternativa sjukhus. Exempel bättre mediciner som de ej tillhanda håller samt avanserad kirurgi vilket inte ingår i deras program.

Feminist

Link to comment
Dela på andra sajter

Sjukpensionär efter 50 års diabetes med diverse biverkningar, men kanske flyttar till Thailand om några år, om jag håller till dess. Hur gör man med hälsovården? Måste man visa upp sej i Sverige vart halvår för att träffa läkare och ta ut medicin? Har några gånger utnyttjat de 45 dagar man får på hemförsäkringen, sen har jag köpt http://www.worldnomads.com/ några år men aldrig behövt utnyttja det.

Det många inte tänker på eller helt enkelt inte vet är att reseförsäkringar inte täcker utgifter för sjukdomar som du har med dig i bagaget eller kan förvänas få under din utlandsvistelse. Läs längst ner på denna sida.

http://ekonomi-porta...-utomlands.html

Fritz..

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Enda sättet att kunna visa upp sig hos doktorn hemma och hämta ut mediciner, allt till vanlig taxa, är att man fortfarande är skriven i Sverige.

Dvs befinner sig minst 180 dagar om året i Sverige.

Jag var hemma och visade upp mig i våras, är utskriven. Fick betala dyrt för läkarbesök och mina mediciner .

Har köpt motsvarande mediciner nu i Thailand, och priset är snarlikt det i Sverige.

Så har man en kronisk åkomma och behöver dyr behandling och dyra mediciner, är det nog säkrast att vara skriven i Sverige, och långsemestra i Thailand

Link to comment
Dela på andra sajter

chiangmai

Det finns ofta billigare alternativ i Thailand. Men det är klart att skall man ha de senaste medicinen blir det dyrt.

Feminist

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag riskerar att behöva dialys om några år, så det är nog lämpligt att ha den senaste medicinen. Det verkar som om Sverige försöker tvinga folk till den svenska långvården, när kroppen mår mycket bättre i Thailand. Har en kompis i Malmö med Crohns Sjuka som ett antal år har varit vinternalvåret i Thailand och då har han inte behövt ta alla smärtstillande han är tvingad till i Sverige. Tyvärr har han nu fått cancer och fick inte resa i vintras för läkarna även om hans kropp hade mått oerhört mycket bättre av det.

Jag har många gånger funderat på våra prinsessor som ofta är i Thailand, de borde koka ihop lite välgörande med prinsessorna där. Många gamla och sjuka hade mått så oerhört mycket bättre med lämplig vård där, liksom från övriga EU, och en flygbiljett är billig jämfört med svenska vårdkostnader. Så kunde man koka ihop nåt i Thailand, med en och annan svensk sjuksköterska och läkare där för att tillfredsställa FK och underlätta för de som inte är så bra på engelska, men för övrigt borde man kunna spara en massa pengar - och ge thailändsk sjukvårdsperesonal mer jobb.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fungerar det bra med Thailand, varför leta vidare? Låg prisnivå, bra klimat, vana vid turister, säkert jämfört med massor av andra länder jag känner till. Och massor av svenskar har goda erfarenheter från kortare eller längre vistelser där, även om man KAN uppleva också negativa saker där, beroende antingen på otur eller allmän klantighet och reseovana. Många positiva människor, vilket självklart inte utesluter att det finna många nog dåliga. Men de kan man i huvudsak undvika genom lite sunt förnuft. Minns första gången 1975, när jag tog tåg och buss från Lund till Calcutta innan jag tog första planet till BKK, och inte såg jag nåt jag hellre ville stanna i. Malaysia har också sina fördelar men är alltför muslimskt för min smak och direkt antisemitiskt, kineserna har alltid upplevt diskrimineringen där - haft en brevkompis i Penang jag började skriva till omkring 1970 och träffade där första gången 1975, senast för ett par år sen. Även om de lugnat sig sen Mahathir pensionerade sej. . Samma problem med Indonesien, minns när jag bodde i studentrum i Bandung och hörde kören från stans minareter i gryningen, suck. Även om det är det enda muslimska land i världen som räknas som "fritt", ungefär i paritet med Indien.

Har en schweizisk bekant som bor vintrarna i Phnom Penh men han är lite speciell. Var där en gång och hälsade på en månad, inressant men...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Är man utomlands som turist har man i regel en hemförsäkring/sjukförsäkring som gäller i 45 dagar ifall man skulle bli dålig.- Rätta mig om jag har fel !

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

En titt i mitt öra kostade mig 1700 baht på Pattaya International Hospital. Besöket tog ca 5 min, inga mediciner bara en snabbtitt. Rena rövarpriserna Så VARNING för Pattaya International Hospital.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...