Jump to content
IGNORERAD

När man blir sjuk i Thailand,, hur och vad gör man då?


Guest Forden34

Recommended Posts

Guest Forden34

Som tråden lyder

Vad bör man göra å inte göra när man blir sjuk

Hur går man till väga när man blir sjuk

Vilket försäkringsbolag hade ni

Kostnader

Skriv av egna erfarenheter hur det gick till för er

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 66
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • marcooleo

    7

  • chiangmai

    5

  • Mr Ning Ning

    4

  • mamma bäng fan pappa käng

    3

Mest aktiva i denna tråd

Jag ha ren gruppförsäkring via hustruns jobb. en väldigt prisvärd sak.

Fick använda den nu senast då jag blev hundbiten.

men mitt tips är att göra följande

Skaffa försäkring

Kolla upp sjukhusen som är anslutna

Hitta ett bra nära bostaden

Åk dit innan en skada och skriv in dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

För en fem år sedan fick jag åka till Bangkok Samui Hospital för att översätta till en svensk som inte kunde bra Engelska.

Hans fru hade kollapsad lunga och hade tillbringat 3 dagar på intensiven i hyperbarisk kammare.

Han och hans fru hade separerat på pappret för att kunna få dubbla bostadsbidrag.

Nu visade sig att hon inte ingick i hans försäkring längre.

3.500.000 baht var han skyldig.

Kolla era försäkringar innan ni reser.

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Forden34

För en fem år sedan fick jag åka till Bangkok Samui Hospital för att översätta till en svensk som inte kunde bra Engelska.

Hans fru hade kollapsad lunga och hade tillbringat 3 dagar på intensiven i hyperbarisk kammare.

Han och hans fru hade separerat på pappret för att kunna få dubbla bostadsbidrag.

Nu visade sig att hon inte ingick i hans försäkring längre.

3.500.000 baht var han skyldig.

Kolla era försäkringar innan ni reser.

Ooops!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Är också inskriven på ett större sjukhus i Udon Thani om något riktigt allvarligt skulle inträffa, men i övrigt tycker jag att gratisvården på byns närmaste läkarstation fungerar alldeles utmärkt för mindre blessyrer och problem som spik i foten, skärsår, gikt, magsjuka, influensa eller liknande, även områdets närmaste offentliga lasarett som för oss är i Phon Phisai fungerar alldeles utmärkt som när vår son skadade armen och behövde röntgas och fick bära en mitella en vecka, bra och snabb service där t.o.m sjukhuschefen engagerade sig personligen och såg till att vi blev nöjda, han lämnade sitt privata telefon nummer och bad oss kontakta honom vid minsta problem eller dålig service, och efteråt kontaktade han oss och ville veta om allt hade gått bra och om vi vat nöjda .

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Här har du ett ex. på vad det kostar som Falang på Thailändskt statligt sjukhus. Detta är ju ett tag sedan.

Nu har jag sjuk o olycksfallsfärsäkring genom AIA

För ca 7 år sedan när jag var här på 6-månadersbesök hände detta.

Satt på morgonkvisten och söp med ett gäng Thaiare i byn.

Framemot 11-slaget var det en som föreslog att vi åker och köper en spädgris o grillar.

Ok sa jag givetvis,satte mig på kanten på baklämmen på svågerns pickis.

Thaiarna sa till mig att att jag måste sitta ner på flaket men som kaxig full svensk vägrade jag.

Mycket riktigt,guppig grusväg.ca 40-50 km. Jag ramlar baklänges,rätt ner i backen.

Svimmar tydligen av en stund. Vaknar upp när jag ligger på flaket på pickisen.

Frågar frugan vart vi är på väg,sjukhuset säger hon.

jag börjar tjata om privatsjukhuset i Nakon sawan. försöker förklara att jag är försäkrad från Sverige.

Nejdå,in till lokala sjukhuset,röntgen. Läkaren förklarar att jag måste till större sjukhus.

Blir inlastad i sjukhusets ambulans med min fru och en sjuksköterska.

Blåljus och sirener sent på kvällen.

Har mer ont i ryggen än jag har haft tidigare i hela mitt liv.

4.5 mil till det stora sjukhuset,stannar vid akut-intaget. Röksugen som fan.

Jag liggandes på båren med en cigg i munnen innan inrullning på sjukhuset.

Blir åter igen röntgad,får morfin,frugan tjatar till sig ett eget rum med air-condition.

Får röka om jag har balkongdörren öppen.

Blir väckt på morgonen,ny röntgen,mer morfin.

Senare dyker ortoped-läkaren upp,talar perfekt engelska.

Förklarar att förutom alla sår på ryggen,blåmärken m.m så har jag

spräckt en kota långt ner på rygg-raden.

Han förklarar att jag måste stanna här ca 3-4 dagar,dels för utprovning av

en stålkorsett(ett djävulsredskap)med kardborreband m.m samt observation.

Får träffa en sjukgymnast samt en tekniker som provar ut korsetten på mig.

Efter 4 dygnet blir jag utskriven men fortfarande samma jävla värk.

Frågar läkaren hur länge.

Du kommer att vara återställd efter ca 3 mån.

Kan du ska du bära korsetten 24/ 7 i ca 2-3 mån.

Vi går ner till receptionen för att betala,tänker:tur att man är försäkrad.

Kostnad för allt: ambulans,eget rum,4 dygn,mediciner m.m 5.900 Baht.

Två återbesök var av ett med röntgen: 500 Baht.

Ingen ide att skicka in dom kvittona till försäkringsbolaget.

Mitt livs värsta 2 månader,värmen,värken plus att jag inte kunde sova på nätterna.

Allt detta var inom den Thailändska sjukvården,ej privat. :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

Sjukhus i Swankhalok.

Va där med blodförgiftning. läkarbesök rengöring av sår, sönderkliade myggbett.

Fick penicillin antihistamin och värktabletter.

180 bath för hela köret.

Men frugan fick fylla i papprena för det stog bara på Thai.

Så nu har man kort på två hospital i Thailand.

Snake

Ändrades av Babysnake

Bättre ringla än vingla.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kostnaderna beror nog på behandling.

Går fn på lång behandling pga hundbett.

Rabies vaccin 6 tillfällen och stelkramp 3 tillfällen plus omplåstring. totalt har försäkringsbolaget snart betalat 10000B

Råder alla som vistas i Thailand ha fullt skydd stelkramp ... 3 sprutor ger skydd 10 år.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Forden34

Bra att ni skriver era erfarenheter tror det kan hjälpa många

Själv så var man dum som inte tecknar försäkring när man åkt å bara haft 45 dagar

Kommer deffenetivt att teckna en full försäkring fr mig i fortsättningen när man åker

vad som helst kan hända en man är ju inte superman att säga

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Är också inskriven på ett större sjukhus i Udon Thani om något riktigt allvarligt skulle inträffa, men i övrigt tycker jag att gratisvården på byns närmaste läkarstation fungerar alldeles utmärkt för mindre blessyrer och problem som spik i foten, skärsår, gikt, magsjuka, influensa eller liknande, även områdets närmaste offentliga lasarett som för oss är i Phon Phisai fungerar alldeles utmärkt som när vår son skadade armen och behövde röntgas och fick bära en mitella en vecka, bra och snabb service där t.o.m sjukhuschefen engagerade sig personligen och såg till att vi blev nöjda, han lämnade sitt privata telefon nummer och bad oss kontakta honom vid minsta problem eller dålig service, och efteråt kontaktade han oss och ville veta om allt hade gått bra och om vi vat nöjda .

Mvh Isan Lover

Har jag missförstått något ?

Jag trodde inte att någon som helst fri sjukvård var tillgänglig för faranger i Thailand...

Själv är jag snart 60 så det skulle bli för dyrt med försäkring - om jag ens kan få någon...

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jodå Fårrden, du är Superman ;)

Som sagt var, försäkring är det som gäller. När jag opererade knät i jan 2010 så gick hela kalaset på närmare 500.000 bath och då var inte de 2.200 sek som försäkringen kostade hos LF så mycket längre.

Jag fick även ut en del pengar från LF efter det att jag kom till Sverige så småningom.

Det var ersättningar för alla extrakostnader som uppstått i samband med alla sjukhusbesök.

De betalade även för min dam som var med hela vägen. Flygbiljetter, hotell, mat, mm.

Viktigt att kolla upp om man har något annat försäkringsskydd hemma i Sverige.

Själv så hittade jag på 3 olika försäkringar som gav 80.000 sek

-Kommunals medlemsförsäkring, Folksam.

-Förenade Liv som min f.d. arbetsgivare betalat trots att jag slutat :)

-KF Pension, som alla kooperativt anställda är anslutna till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej :)

Själv så får jag "gratis sjukvård" i Thailand på det lokala sjukhuset, är dock inskriven i den "blå boken" och har ett "skattekort" god skattebetalare som jag är, vilket jag förstått skall vara kravet (kan någon konfirmera?).

Nu har jag dock aldrig utnyttat "gratis sjukvård" eftersom företaget har försäkringar på sjukhusen, eller använde jag "gratis sjukvård" en gång i Udon Thani?

Inte mycket till hjälp, men om man blir allvarligt sjuk så litar jag inte på dom statliga sjukhusen. Detta efter facit av svärmors helt onödiga bortgång samt att dom ville göra abort i 7 månaden på lilla Leoina eftersom frugan hade ont i magen.

Ha en bra dag!

:wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Som tråden lyder

Vad bör man göra å inte göra när man blir sjuk

Hur går man till väga när man blir sjuk

Vilket försäkringsbolag hade ni

Kostnader

Skriv av egna erfarenheter hur det gick till för er

Ja jag brukar besöka sjukhus om jag är allvarligt sjuk

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Åker ofta till Thailand i jobbet men har tagit lätt på försäkringsfrågan och inte kollat upp ordentligt.

Mig händer det säkert ingenting (och det har varit så hittills, ta i trä, hålla tummar, korsa fingrar etc)

Har uppsökt privathospital för diverse åkommor och betalat vad jag anser vara ett löjligt lågt pris för kvalificerat vård.

Nyligen skickade vi ner en volontär och tvingades då kolla upp hur det verkligen låg till.

Via jobbets tjänstereseförsäkring i Folksam har vi 150 resdagars täckning per gång - även av dyr vård och hemtransport.

Så fan ta damen på försäkringsbolaget om man råkar illa ut pekuniärt.

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Fru gick till den stora statliga cancersjukhuset i Chonburi för hon var orolig. Undersökningen gick på att den manliga läkare kände på hennes bröst med händerna. Undrar om dom har hört tals om mammografi??

Link to comment
Dela på andra sajter

Ledarsvinet

Har jag missförstått något ?

Jag trodde inte att någon som helst fri sjukvård var tillgänglig för faranger i Thailand...

Själv är jag snart 60 så det skulle bli för dyrt med försäkring - om jag ens kan få någon...

Hej Kollba,

Jag har tänkt så här-- Försäkringsbolag är vinstdrivande företag som ska tjäna på att ha folk försäkrade. Har du ett retirement visa där du visar upp ett kapital på banken ex 800.000 så skulle du kunna ha dessa som din försäkring att använda vid ett ev sjukdomsfall. Denna summa täcker dom allra flesta sjukdomar och är det riktigt illa så kanske du kan lappas ihop så att du kan åka tillbaks till Sverige och få eftervården där. Att samtidigt se över sin hälsa genom att motionera och hålla kontroll på alkohol konsumtionen hjälper dig till ett friskt långt liv här i paradiset. Att binda pengarna på banken kan bara det ge dig ca 30.000 årligen att göra sjukhusbesök för.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Har jag missförstått något ?

Jag trodde inte att någon som helst fri sjukvård var tillgänglig för faranger i Thailand...

Själv är jag snart 60 så det skulle bli för dyrt med försäkring - om jag ens kan få någon...

Hej

Jag tror att du har rätt, men i vårt område har det hitills räckt att vara inskriven i våra huspappera, och oftast frågar dom ingenting utan behandlar mig som övriga bybor.

Mvh isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Om man betalar resan med ett kontokort så brukar det oftast ingå omfattande försäkring. Eller har man hemförsäkring i Sverige så ringer man SOS International.

Finns ingen anledning att betala för någon man redan har.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Kollba,

Jag har tänkt så här-- Försäkringsbolag är vinstdrivande företag som ska tjäna på att ha folk försäkrade. Har du ett retirement visa där du visar upp ett kapital på banken ex 800.000 så skulle du kunna ha dessa som din försäkring att använda vid ett ev sjukdomsfall. Denna summa täcker dom allra flesta sjukdomar och är det riktigt illa så kanske du kan lappas ihop så att du kan åka tillbaks till Sverige och få eftervården där. Att samtidigt se över sin hälsa genom att motionera och hålla kontroll på alkohol konsumtionen hjälper dig till ett friskt långt liv här i paradiset. Att binda pengarna på banken kan bara det ge dig ca 30.000 årligen att göra sjukhusbesök för.

Jag har funderat i samma banor, men om man väl en gång blivit så pass sjuk att man tvingats sno större delen av "visakapitalet" så är det inte helt lätt att från en svensk pension återskapa det i tid för nästa förlängning.

Man måste alltså ha åtminstone 500 000 förutom visakapital för sjukdom mm.

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

För personer som är skriva i Sverige och har en vanlig hemförsäkring, har man reseskydd 45 dagar. Vill man så kan man lätt komplettera upp extra dagar. I alla fall upp till ett års vistelse. Vill man slippa sin självrisk kan man givetvis fixa en extra reseförsäkring.

Men grundskyddet i hemförsäkringen duger gott.Täcker olycka och sjukdom och kostnader kring detta.

Problemet uppstår för personer som är utskriva ur Sverige, och inte tex jobbar som utsända av ett svenskt företag. Denna grupp kan inte teckna eller behålla svenska sjukvårds och olycksfallsförsäkringar.

Jag hade tex en svensk privat vårdförsäkring, men den gällde bara upp till 45 dagars utlandsvistelse.Så den sa jag upp...

För utvandrade gäller att teckna en försäkring i sitt nya hemland. Har sett att det ofta är engelska bolag som ligger bakom. Ju högre ålder desto dyrare.

Vissa arbetsgivare i Thailand erbjuder gruppförsäkringar. Jag är medförsäkrad på hustruns...mycket billig,,,men gäller enbart akutvård.

Det som är ok att behålla som utflyttad svensk, är livförsäkring. Jag fick behålla min gruppliv. Så mitt tips är att se till att man behåller sin gruppliv om man flyttar utomlands

Link to comment
Dela på andra sajter

Ledarsvinet

Jag har funderat i samma banor, men om man väl en gång blivit så pass sjuk att man tvingats sno större delen av "visakapitalet" så är det inte helt lätt att från en svensk pension återskapa det i tid för nästa förlängning.

Man måste alltså ha åtminstone 500 000 förutom visakapital för sjukdom mm.

Det är den risken man tar och som försäkringsbolagen kalkylerar och tar betalt för. Som sagts innan kan man själv vara med och påverka detta genom ett sunt leverne och har du klarat dig 10 år så har du sparat en rejäl slant (både förräntningen av kapitalet och den uteblivna premien för en försäkring). Konsten är väl att låta bli att röra pengarna

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej.

Var vaksamma med vad som ingår i reseförsäkringen som ingår vid köp av resa med betalkort och kreditkort.

Nästan inga av dessa försäkringar gäller för akut sjukdom och olycksfall.

Här kan ni kolla vad som ingår för olika kort.

http://www.bankforsa...else-kontokort/

Fager.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har jag missförstått något ?

Jag trodde inte att någon som helst fri sjukvård var tillgänglig för faranger i Thailand...

Själv är jag snart 60 så det skulle bli för dyrt med försäkring - om jag ens kan få någon...

Inga problem med att vara farang här i Ban Chang, Rayong. Skrev in mej, bara med passet när vi flyttade hit -08, då jag behövde intyg för körkort. Kostade 30 Baht med en ordentlig undersökning av läkare.

Senare besökt hospitalet för rabiessprutor som kostade 300B styck plus 20B för arbetet, d.v.s. totalt 5 x 320B.

Oscar.

Ändrades av Oscar
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...