Jump to content
IGNORERAD

Termitförsvar etc?


cpo

Recommended Posts

Hej, är nu i vårt nya hus i utkanten av Udon Thani (Garden Home). Fick igår tel från en bekant som bor i Rayongområdet. Hon menade att jag snarast måste ha en firma som regelbundet kontrollerar huset inne och ute samt "sprutar" mot termiter, myror, kackelackor etc. Jag minns då vi köpte huset, innan det byggdes, att man för mej nämnde att dessa hus hade "inbyggt" försvar mot detta genom att de gjorde någon vid grunden. Det är ju inte alls fråga om trähus utan husen är i betong som grund och sedan murade väggar. Naturligtvis finns den en del trädetlajer också - runt fönster dörrar etc. Upp i taket är det metallreglar. Så har jag förstått det i vart fall, men allt pratades på dålig engelska..

Myror finns runt huset, vanliga rödmyror. En del in i huset men det tänker jag bara försöka ordna med "vanliga" gifter som finns att köpa in..

Ni som bor här i denna typ av hus - är det problem med termiter etc? Måste man ha kontroll regelbundet, enligt bekanten i Rayong, varje månad.Vad vet/tror ni?

Mvh

cpo.

PS Har nu hämtat mej en del efter allt som hände med polisingripandet i början av veckan.fast fattigare blev jag ju.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, är nu i vårt nya hus i utkanten av Udon Thani (Garden Home). Fick igår tel från en bekant som bor i Rayongområdet. Hon menade att jag snarast måste ha en firma som regelbundet kontrollerar huset inne och ute samt "sprutar" mot termiter, myror, kackelackor etc. Jag minns då vi köpte huset, innan det byggdes, att man för mej nämnde att dessa hus hade "inbyggt" försvar mot detta genom att de gjorde någon vid grunden. Det är ju inte alls fråga om trähus utan husen är i betong som grund och sedan murade väggar. Naturligtvis finns den en del trädetlajer också - runt fönster dörrar etc. Upp i taket är det metallreglar. Så har jag förstått det i vart fall, men allt pratades på dålig engelska..

Myror finns runt huset, vanliga rödmyror. En del in i huset men det tänker jag bara försöka ordna med "vanliga" gifter som finns att köpa in..

Ni som bor här i denna typ av hus - är det problem med termiter etc? Måste man ha kontroll regelbundet, enligt bekanten i Rayong, varje månad.Vad vet/tror ni?

Mvh

cpo.

PS Har nu hämtat mej en del efter allt som hände med polisingripandet i början av veckan.fast fattigare blev jag ju.

Det är inga större problem med termiter om man bor eller ser till huset regelbundet, små spånhögar på golvet avslöjar direkt om det finns några, betr. myror inne i huset ska du köpa "släpa hem till stackengift" det är ett pulver som dom drar hem och där förgiftar samhället, funkar kanon. Rödingarna bits men är inte skadliga för hus o hem, dessutom gillar Thai äggen!

Om du köper Thaiträmöbler så ska du vara noggrann med att kolla efter spånhögar där med, ser ut som fint pulver, spraja sedan i de små hål som syns med en sån där fin slang som finns med till sprajflaskorna, upprepa några ggr sen är dom borta!

Lycka till!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Baa,

många tack för ditt svar!

Bra att man kan se det. Våra rödmyror faktiskt borta nu efter att vi köpte något och hällde över häromddagen. Vet inte om det var av den sort som du nämner, men det ska jag kolla.

Ja, då behöver jag inte anlita någon slags konsult för detta då, bra bra.

mvh

cpo

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, är nu i vårt nya hus i utkanten av Udon Thani (Garden Home). Fick igår tel från en bekant som bor i Rayongområdet. Hon menade att jag snarast måste ha en firma som regelbundet kontrollerar huset inne och ute samt "sprutar" mot termiter, myror, kackelackor etc. Jag minns då vi köpte huset, innan det byggdes, att man för mej nämnde att dessa hus hade "inbyggt" försvar mot detta genom att de gjorde någon vid grunden. Det är ju inte alls fråga om trähus utan husen är i betong som grund och sedan murade väggar. Naturligtvis finns den en del trädetlajer också - runt fönster dörrar etc. Upp i taket är det metallreglar. Så har jag förstått det i vart fall, men allt pratades på dålig engelska..

Myror finns runt huset, vanliga rödmyror. En del in i huset men det tänker jag bara försöka ordna med "vanliga" gifter som finns att köpa in..

Ni som bor här i denna typ av hus - är det problem med termiter etc? Måste man ha kontroll regelbundet, enligt bekanten i Rayong, varje månad.Vad vet/tror ni?

Mvh

cpo.

PS Har nu hämtat mej en del efter allt som hände med polisingripandet i början av veckan.fast fattigare blev jag ju.

Hej. Jag tycker nog du ska skaffa en "Pestcontrol"-firma.

Jag bor ju här men har en sådan iaf. Kostar 4.800 Baht / år. Kommer varje månad. En gång per år sprutar dom ner något i marken runt hela huset.

En granne hade inte det och "hela" köket var uppätet av termiter, när dom kom ner en gång. Dvs alla köksdetaljer, skåp och sånt. Bara riva ut och bygga nytt.

Om du skaffar en firma försök kolla med någon annan att dom gör sitt jobb. Dom har en viss förmåga att ta betalt men inte utföra jobbet när kunden sitter i Sverige och inte kan se vad dom inte gör.

Lycka till

:wai:

Öl är hälsa, hälsa ofta /Keithan

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för det!

Mitt hus är alltså helt nybyggt. De som har hand om området säger att det lämnats 5 år garanti för termiter. Man gjorde på ett speciellt sätt när grunden anlades. De menar att termiter inte kan komma in eftersdom dessa måste komma in genom jorden och det går inte eftersom grunden är byggd (och "förgiftad") så de inte klarat det.. Men tror du ändå man behöver den "Pest Contol"? Huset är alltså inte alls av trä utan det är bara lite inredning etc.

Mvh

cpo

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för det!

Mitt hus är alltså helt nybyggt. De som har hand om området säger att det lämnats 5 år garanti för termiter. Man gjorde på ett speciellt sätt när grunden anlades. De menar att termiter inte kan komma in eftersdom dessa måste komma in genom jorden och det går inte eftersom grunden är byggd (och "förgiftad") så de inte klarat det.. Men tror du ändå man behöver den "Pest Contol"? Huset är alltså inte alls av trä utan det är bara lite inredning etc.

Mvh

cpo

Det finns ingen anledning att teckna kontrakt för detta, om du vill vara på säkra sidan, gör en sanering nån gång då o då eller om du ser spår efter dom, spåren är väldigt tydliga!

Viist är det småpengar i vår värld, men jag har n inbyggd misstro mot dessa abonemang, dom sköts inte direkt som i väst!

OT, men detta gäller även vid t.ex AC service, kör det när det föreligger behov!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Tack för ditt svar! Ja, fler har nu sagt så till mej och det kombinerat med hur husen här är byggda gör att jag åtminstone avvaktar under de 5 garantiåren... TACK

mvh

cpo

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Vanliga termiter måste ju ha kontakt med marken via t.ex trästolpar för att kunna överleva och skada ett hus, därför byggs dom flesta hus numera med betongpålar, och det går även att rädda trähus genom att kapa trädpålarna och skarva i korta betongpålar som grävs ned i marken.

Men det finns ju många andra insekter som kan angripa virke och öbler i ett hus och då gäller det precis som några redan har påpekat att vara vaksam mot olika spår som spån, flisor eller gångvägar längs väggarna och åtgärda dessa faror med dom sprayer och gift som finns, att ha någon som tar en titt varje vecka när man inte själv är där ska man nog försöka ordna, och värst är det ju under regntiden när både insekter och gnagare försöker hitta skydd för vätan.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Termiter är ett problem även för nybyggda "Lyxvillor".

Har sett flera fall där Termiterna ätit sig in i allt trä i hus som bara är några år gamla.

Billigt trä är smaskens för Termiter, och trappor, lister, skåp osv. stryker med.

En kompis i Bangkok fick bygga om trappan till övervåningen i sitt 5 år gamla hus i en "Lyx-by", den var helt slut, på gränsen till livsfarlig.

Ett problem med att hitta dem i tid är att de håller sej inne i trät, en målad list kan se helt ok ut, tills man pillar på den, då är det bara färgen som håller ihop listen...

Så, gör vad ni kan för att skydda er, gamla hus byggdes med bättre träsorter men de är för dyra idag, det är ju ändå bara ytan som räknas i Thailand, kvalitén syns ju inte.

Termiterna tar sig upp i husen genom små porer och annat som finns i betongen, en betonggrund är ingen garanti.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Ledarsvinet

Termiter kommer även in i stenhus. Råkade själv ut för detta i ett hus som jag hyrde ut, köket, sockel lister och dörrfoder blev som papper. Jag låter pestcontroll firma spruta nu varje månad både inne och ute. En gång om året så sprutas dessutom en hel del gift in under huset genom ett inbyggt rörsystem (kanske de du menade). Detta har fungerat mycket bra och vi har fritt ifrån både termiter och andra skadeinsekter sedan många år nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Termiter kommer även in i stenhus. Råkade själv ut för detta i ett hus som jag hyrde ut, köket, sockel lister och dörrfoder blev som papper. Jag låter pestcontroll firma spruta nu varje månad både inne och ute. En gång om året så sprutas dessutom en hel del gift in under huset genom ett inbyggt rörsystem (kanske de du menade). Detta har fungerat mycket bra och vi har fritt ifrån både termiter och andra skadeinsekter sedan många år nu.

Hej

Detta har vi inte hört talas om än i vårt område, här är det i princip fortfarande bara hus med träpålar som drabbas, kanske beror detta på att det är i ett jordbruks område där det finns gott om naturliga träd att äta, men förmodligen kommer väl även vårat område att råka ut för liknande problem i framtiden.

Mvh isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

surfaren73

Jag kanske är lyckligt lottad men vårt hus är 7 år gammalt nu. och dom först 4,5 åren var vi bara där 4 veckor om året.

Nu bor jag här på heltid men jag har då aldrig haft några som helt problem med varken myror eller termiter.

Därimot har vi en uteplats i trä och den har jag själv fått spruta ett par ggr dom senaste 2 åren pga termiter

Solen är full och jag skiner

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...