Jump to content
IGNORERAD

Dengufeber


Raggarn

Recommended Posts

Jaha.Då har man förmodligen fått Dengu då. Ligger inlagd med dropp på LoeiRam hospitalet. Mådde skit i söndags (efter en riktigt hård midsommarhelg med sill och nubbe och midsommarstång), men sedan kom febern med ömsom svettningar och kyla. Låg deckad i nästan 2 dygn.

Jag har acetonsmak i munnen och allt jag äter, dricker, snusar och röker smakar skit.

Idag kände jag mig nästan feberfri och vi åkte till banken i Wangsaphung. Fick AKUTrännskita och bankens mugg var ledig. Tack och lov.

Mådde fortfarande relativt bra när vi gick in på en liten Thairestaurang. Efter 2 minuter höll jag på och dö och trodde det var pumpen igen, så jag försöker ta mig till muggen. Efter 2 meter totalsvimmar jag, river med mig tallrikar och glas. Och som lök på laxen så sket jag ned mig TOTALT. Efter att varit in och städat underredet, fick jag ett badlakan av ägarinnan. När jag kommer ut står ambulansen redan med 4 personal. Jag betackade mig dock och svärmor fick hämta bilen och köra de 40km hem.

Väl i Byhålan så åkte jag till kliniken och kollade blodsockret och de sa att det var högt (145). Men doktorn på sjukan trodde det var tillfälligheter.

De kommer hela tiden med mediciner och tar prover. Sista grejen var typ en fjäder som hon vispade runt i halsen. Vidrigt.

I morgon får jag den stora äran att lämna urin och avföringsprov. Jag gör som vanligt då . Lämnar in kalsongerna.

Jag har dock inte fått något svar på var den äckliga acetonsmaken kommer ifrån och gör allt äckligt. Ketos kanske som man får när man kör LCHF. När kroppen bränner fett och ej kolhydrater. Trevligt sjukhus med eget rum med TV OCH kylskåp och balkong man kan tjyvröka på. De ha även WIFI annars hade min Iphone ej fungerat

Tacksam för svar med goda tips och tricks

MVH

RAGGARN

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 57
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Raggarn

    18

  • Kollba

    6

  • GammalDansken

    4

  • Nypan

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Acetonlukt hör ihop med diabetes. Blodsockervärde på 145 ? Borde du inte vara död då ?

Ändrades av Kollba

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjenare. Jag kanske redan har mulat.

Jag känner till ketoacidos vilket kan vara ett livshotande tillstånd vid diabetes.

Jag kan inget om värdena, men det kanske var 14,5??

Tack för ett snabt svar

? Raggarn

Link to comment
Dela på andra sajter

Normalt skall blodsocker ligga under 8 så 14.5 är lite väl högt.

Det är ingen större fara under kortare tid men att gå omkring med det länge ger diverse skador på kroppen.

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för 2 snabba svar.

Stuationen är ändå lite typ pest eller kolera

raggarn

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar borichiangmai och Kollba.

Jag lär få mig värsta rundsmörjningen här.

Jag hör av mig när dom faller

Raggarn

Link to comment
Dela på andra sajter

Dengue har jag haft 2 ggr!

Det känns ung. som en influensa.

vilken klinik som helst på landet fixar ett sånt prov på några timmar.

Lycka till o krya på dig!

Mvh

Amja

"Thais are the best friends money can buy"- Graham Greene

Link to comment
Dela på andra sajter

Läkarna vet förhoppningsvis vad de pysslar med. Det kanske bara är vanlig skitränna från dålig mat...

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Blodsocker mäts i mg/dl i Thailand, I Sverige mäter vi i mmol/L.

Så att du har haft ett värde på 145 tror jag säkert, det tillsvarar 8,0 I Sverige vilket är litet högt men inte något livs-hotande.

//Peo

Gnällsmurfen gnäller igen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Blodsocker mäts i mg/dl i Thailand, I Sverige mäter vi i mmol/L.

Så att du har haft ett värde på 145 tror jag säkert, det tillsvarar 8,0 I Sverige vilket är litet högt men inte något livs-hotande.

//Peo

Åfan... Då har jag lärt mig något nytt idag...

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar onyå för alla vänliga råd.

Målar inte faan på väggen än.

Återkommer med dom

Raggarn

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha.Då var dommen kommen.

Det är dengu och värdena är dåliga.

Mår ganska hygligt nu, men inväntar fas två då man kan börja blöda, den förväntas komma om ca två dagar och då blir man förflyttad till intensiven och får inte ens borsta tänderna.

Det är bara att bita ihop.

Faan, man skulle haft myggjagarna på.

Raggarn

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Karma för humorfyllda beskrivningar av en minst sagt obehaglig situation.

Det har sagts ofta om denghi-febern att den är farligare andra gången.

Gå inte på den - den är likt en Tuborg lika farlig hvær gang.

Hade själv liknade symptom för ett antal år sedan men varken thailändska eller svenska läkare

kunde efter en veckas karantän på smittskyddskliniken se tecken på att det var vare sig denghi, malaria

fästingburna eller andra katastrofala sjukdomar..

Det kanske var en vanlig influensa fast 3 veckors illamående, feberfrossa med omväxlande trög och lös mage

samt muskelvärk tycker jag borde varit värda en häftigare diagnos.

Om inte annat så gick jag ner 10-12 kilo så helt bortkastade var inte prövningarna.

mvh

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar tackar GammalDansken.

Du skulle inte nämnt Tuborg.

Nu blev man ju fruktansvärt sugen på en kall Chang?

Raggarn

Link to comment
Dela på andra sajter

Krya på dig Raggarn och tack för sakliga beskrivningar med lite humor i trots ett tufft läge, du ska hålla dig i Pattaya har vi ju sagt ;)

//Broskan

"Om jag fått frågan om var de lyckli­gaste människorna finns skulle jag ha svarat: I Filippinerna, där ­varje ­människa har en ståuppkomikers ­talang."

Staffan Heimerson - http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/staffanheimerson/article14502442.ab

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det spelar nog ingen roll var i Los du befinner dej, risken finns nog överallt.

Och Raggarn, hoppas du får ett snabbt förlopp och därmed tillfrisknande.

Ssv. Jävligt starkt av dej att berätta om detta, och dessutom med glimten i ögat.

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha.Då var dommen kommen.

Det är dengu och värdena är dåliga.

Mår ganska hygligt nu, men inväntar fas två då man kan börja blöda, den förväntas komma om ca två dagar och då blir man förflyttad till intensiven och får inte ens borsta tänderna.

Det är bara att bita ihop.

Faan, man skulle haft myggjagarna på.

Raggarn

Myggjagare hjälper inte för fem öre.

Haft dom på mig ett flertal resor, men bara fått sparka mig trött.

Hjälper inte ens fast dom va från 60 talet.

Dom har käkat upp mig ändå med blodfögiftning som resultat.

Snake

En trött gammal Raggis.

Ändrades av Babysnake

Bättre ringla än vingla.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej och krya på dig.

Smårolig berättelse trots eländet.

Jag har själv haft denguefeber så jag vet hur jävligt det kan vara trots att jag aldrig behövde läggas in på sjukhus.

Jag hade precis landat i Sverige när det bröt ut.

En parantes:

Be dem kolla ketonvärdena om de inte redan har gjort det.

Äter man inte ordentligt frisätts ketoner i blodet, Ketos kallas det tillståndet och av det får man den här acetonlukten/-smaken i munnen.

Det här är nå't som kroppen tar hand om själv och vid normal kost återställs värdena snabbt.

Ligger man däremot lite högt i blodsockret och drabbas av t.ex. feber eller magsjuka så stiger ju blodsockret ytterligare.

Ketonerna ökar i blodet och man kan må ungefär som du beskriver det..

Blodsockret stiger, man blir törstig, måste kissa ofta och får andra typiska diabetessymtom.

Man kan börja må illa, kräkas och få ont i magen. Andningen blir snabbare och luktar aceton.

Utan behandling leder det till uttorkning och medvetanderubbning(diabeteskoma).

Det kallas ketoacidos och är en syraförgiftning som drabbar framförallt diabetiker, typ 1.

Vissa andra faktorer kan också vara avgörande.

Ändrades av Chryzaliz
Link to comment
Dela på andra sajter

Bäste Broder!

Jag känner djupt med Dig i Ditt tillstånd, men varför tror Du det är denguefeber? Jag upplevde samma sak i aprill, när frugan och jag var i byn och jag tror fortfarande att om jag inte kvicknat till så pass på morgonen att jag sett till att komma från byn och in i luftkonditionering, hade eftermiddagshettan dödat mig. Man kan inte klara hur hög feber som helst i 40-45 gradig hetta (det var värmebölja då). Det tog mig fyra dygn att ta mig hem, med vila en natt i varje stad och sista pausen i Stockholm, före bilresan hem. Mina symptom överensstämde med Dina, så när som på att jag inte har socker. Bra bantningskur -jag gick ner nästan fyra kilo och tar mig fortfarande bättre ut i badbyxor!

Men en ordentlig genomgång på infektionskliniken visade inga spår av vare sig dengue eller malaria och slutdiagnosen blev kolerainfektion eller amöbadysenteri.

Dengue kan man, enligt uppgift, överleva två gånger om man har stark fysik, men efter andra gången bör man inte åka till tropikerna mer -tredje gången klarar man inte. Tydligen bygger man inte upp motståndskraft utan blir tvärtom känsligare. Uppgiften kommer från infektionsläkaren.

Hoppas Du kryar på Dig! Du ser väl till att få i Dig salt, när Du nu väl inte äter? Jag fick på skallen av läkaren för att jag slarvat med det och tydligen kan saltbristen i sig bli dödligt farlig. Jag skulle inte lita på att sjukvården på plats tänker på den saken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Läste tydligen tidigare inlägg slarvigt -jag ser ju nu att Du fått diagnos! Tråkigt, hoppas det går bra trots allt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena Rune.

Du är väl nere nu va?

Hälsa till Yngve " Elvis" Rönnqvist, Skrapis och alla de andra. Och Broskan som redan skickat ett krya på mig.

Tack alla som svarat. Det fungerar som uppiggande medicin??

Raggarn

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Läste tydligen tidigare inlägg slarvigt -jag ser ju nu att Du fått diagnos! Tråkigt, hoppas det går bra trots allt.

Var försiktig med att sprida uppfattningen om att dengue skulle vara mera eller mindre farligt beroende på hur många ggr man haft det.

Det är ett vanligt förekommande vandringssägen eller missuppfattning.

Enklast förklaras det i följande textstycke:

Det finns flera olika strängar (4 st) av dengue och det är endast när dengue utvecklas till DHF (Dengue Hemorragic Fever)

som det är riktigt farlig, dvs då blödningar uppstår.

Vidare, att denguefeger skulle vara farligare en andra gång man smittas finns det inget belägg för.

Det är på samma sätt med dengue som med en influensa, dvs. det är mängden av virus man smittas av

och det allmänna hälsotillståndet som avgör om man blir sjukare en andra gång.

Om trådskaparen enligt egen utsago "väntar på nästa fas som är blödningar"

ligger han risigt till.Då bör det rimligen handla om ovannämnda DHF.

mvh

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar tackar GammalDansken.

Du skulle inte nämnt Tuborg.

Nu blev man ju fruktansvärt sugen på en kall Chang

Raggarn

Du har kylskåp på sjukhuset.

På ett av sjukhusen här på Samui hade de bar.

En gammal vän till mig insisterade alltid på att ha rummet bredvid baren.

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...