Jump to content
IGNORERAD

Arvsrätt i ett vanligt thai/swe äktenskap


GammalDansken

Recommended Posts

Mao (ej full) 50% tillfaller alltid egna barnen. Sen en ev uppdelning 25/25? via testamente?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 50
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Chryzaliz

    10

  • GammalDansken

    9

  • Nypan

    6

  • Kollba

    4

Mest aktiva i denna tråd

Nu hänger jag inte med (som vanligt). Vid att arvsskifte så har väl den överlevande rätt att sitta kvar i "orubbat bo" dvs bostaden men arvingarna har rätt till 50% av det övriga ? Rätta mig gärna om jag har fel.

Fritz..

hamnoi beskriver det bra men han använder två svåra ord...

Du lever med en kvinna och ni har inga gemensamma barn, men du har en son från ett tidigare äktenskap.

Om du dör så gäller detta:

Arvslott är vad din son får ut om det inte finns något testamente och det är 50% (din hälft) av er gemensamma egendom.

Laglott är vad han alltid minst kan få och det är hälften av din hälft av den gemensamma egendomen - dvs 25%. Så även om du skriver ett testamente där du ger hustrun allt så säger lagen att din son skall ha 25%.

Eftersom din hustru inte är hans mor (särkullsbarn) så har han rätt att få ut sitt arv efter bodelningen och din hustru sitter alltså inte i orubbat bo.

Det löser sig, sa han som sket i vasken.

Link to comment
Dela på andra sajter

[size=3]Ett testamente ska vara skriftligt, undertecknat och bevittnat av två personer. Det är viktigt att detta görs på rätt sätt - annars kan det bli ogiltigt eller få andra konsekvenser än du tänkt dig. Därför bör du ta hjälp av en jurist. [/size]

I Sverige är det inga bestämmelser på att testamenten skall vara registrerade hos Tingsrätten längre.

Hur är det i Thailand?

Skall de översättas till thai av auktoriserad översättare och registreras hos berörd myndighet?

Link to comment
Dela på andra sajter

hamnoi beskriver det bra men han använder två svåra ord...

Du lever med en kvinna och ni har inga gemensamma barn, men du har en son från ett tidigare äktenskap.

Om du dör så gäller detta:

Arvslott är vad din son får ut om det inte finns något testamente och det är 50% (din hälft) av er gemensamma egendom.

Laglott är vad han alltid minst kan få och det är hälften av din hälft av den gemensamma egendomen - dvs 25%. Så även om du skriver ett testamente där du ger hustrun allt så säger lagen att din son skall ha 25%.

Eftersom din hustru inte är hans mor (särkullsbarn) så har han rätt att få ut sitt arv efter bodelningen och din hustru sitter alltså inte i orubbat bo.

Jag bara kopierade från länken jag la in innan,så de svåra orden är inte "mina" :)

I Sverige är det inga bestämmelser på att testamenten skall vara registrerade hos Tingsrätten längre.

Hur är det i Thailand?

Skall de översättas till thai av auktoriserad översättare och registreras hos berörd myndighet?

Se svaret ovan,jag är absolut ingen expert på sånt här :)

Länk igen :http://www.swedbank.se/privat/mer-om-privatekonomi/familj/arv-och-gava/makars-arvsratt/index.htm

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det redan en tråd som besvarar frågan om vem som ärvar / förfogar över vad

om den ena eller andra (bägge med egna barn från tidigare äktenskap) går bort.

Om "han" är svensk med två egna barn, hus, tomt osv och "hon" är thai med 2 egna barn, hus och tomt osv.

Inga särskilda avtal eller testamenten.

Om han dör först, vad händer då?

Om hon dör först...

Så simpelt som möjligt.

mvh

Så enkelt som möjligt uttryckt:

Allt ditt blir hennes och allt hennes blir hennes.

MVH Nonki

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Anledningen till frågan är att man, som någon sa, "aldrig vet när man trillar av pinn".

Frugan har levt 50 år av sitt liv i Thailand med allt vad det innebär av hälsorisker och -fördelar.

Bara den senaste veckan har hon fått reda på att tre klasskamrater / arbetskamrater gått bort.

En annans föräldrar blev inte speciellt gamla så oddsen att någon av oss lever mer än, säg, 15-20 år till är små.

Inte konstigt att man börjar fundera på hur det ska gå sen och bägge vill att de som behöver mest, ska få.

Även om det inte är det mest bekväma ämne måste det vara många på MPR vars situation är ganska lik vår.

Måste man registrera äktenskapet i Thailand för att avsrätt till en ev. efterlevande svensk man ska finnas?

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Magnus-Chumphae

[size=3]Hej Jag skulle nog rekommendera er att ni skriver testamenten där ni tydligt talar om vad ni önskar, det bör sedan översättas av en bra tolk, så att ni är säkra på att dess syfte tydligt framgår. Det är säkerligen lämpligt att ni tar hjälp av en jurist när det gäller testamentet som ni upprättar här, för att sedan ta med en kopia på det samt den översättning ni fixat och får den även upprättad i Thailand på thailändska.[/size]

[size=3]Sedan bör ni nog registrera ert äktenskap i Thailand därför att det är mycket som förenklas om ni är gifta när det gäller vissa arvs regler och även regler avseende exempelvis fast egendom då du om ni är gifta ges en tidsmässig respit när det gäller avyttrandet av denna.[/size]

[size=3]Mvh[/size]

[size=3]Magnus-Chumphae[/size]

Magnus-Chumphae

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

[size=3]Hej Jag skulle nog rekommendera er att ni skriver testamenten där ni tydligt talar om vad ni önskar, det bör sedan översättas av en bra tolk, så att ni är säkra på att dess syfte tydligt framgår. Det är säkerligen lämpligt att ni tar hjälp av en jurist när det gäller testamentet som ni upprättar här, för att sedan ta med en kopia på det samt den översättning ni fixat och får den även upprättad i Thailand på thailändska.[/size]

[size=3]Sedan bör ni nog registrera ert äktenskap i Thailand därför att det är mycket som förenklas om ni är gifta när det gäller vissa arvs regler och även regler avseende exempelvis fast egendom då du om ni är gifta ges en tidsmässig respit när det gäller avyttrandet av denna.[/size]

[size=3]Mvh[/size]

[size=3]Magnus-Chumphae[/size]

Tack för ett konstruktivt svar.

Märkligt att inte flera känner att det är en angelägen fråga men det är kanske för svårt att prata om.

Har annars inte känslan av att majoriteten på MPR är turister utan de flesta aktiva har thailändsk fru och familj.

Det är kanske med detta ämne som med skillsmässa att det pratar man inte om förr än det är för sent :-)

Ändrades av GammalDansken

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt, finns det endast särkullbarn på den avlidnes sida ärver de hela kvarlåtenskapen direkt.

Finns det ett testamente till förmån den efterlevande så är det så gott som alltid på hela kvarlåtenskapen.

Då kan särkullbarnet kräva sin laglott vilket är hälften av arvslotten.

Är det flera särkullbarn så har de varsin lika stor del(arvslott) av kvarlåtenskapen.

Det innebär i praktiken att hälften av kvarlåtenskapen testamenteras bort såvida ingen gör arvavstående.

Boh Rang,

Det hjälper mao. inte med att testamentera bort egendom då laglotten alltid kan utkrävas av den som har rätt till det.

Sluta nu käre vän, du skriver så mycket smörja, så jag orkar inte besvara detta.

Skaffa dig kunskapen först den är lätt att bära.

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Om man använder sin kunskap enbart för att slå ner på andra så är den inte lätt att bära utan en börda för den som gör det

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu hänger jag inte med (som vanligt). Vid att arvsskifte så har väl den överlevande rätt att sitta kvar i "orubbat bo" dvs bostaden men arvingarna har rätt till 50% av det övriga ? Rätta mig gärna om jag har fel.

Fritz..

Du har rätt, med orubbat bo men det finns inte numera. Om du bara har gemensamma barn händer inget. om du inte har avtalat annat, i ett GEMENSAMT testamente. Efterlevande maken /makan bor tryggt kvar.

Dom gemensamma barnen, kan bara sitta och titta på dig, då du ger allt i kollekten i kyrkan, tex. du förfogar fritt det arv som maken/makan lämnat efter sig. Gemensamma barn ärver först sedan BÅDA föräldrarna är döda. GÄLLER I swe.

Finns det särkullsbarn på den avlidnes sida, ärver dom med det samma, kan minskas med testamente.

ETT TIPS!!!

Skriv alltid gemensamt testamente, bla. för att om man som makar vill sina barns bästa.

Skriv ett gemensamt testamente som anger, att arvet efter er båda skall var era barns ENSKILDA egendom.

Då undrar en del VARFÖR ???? Jo, om era barn har ärvt er, och sedan skiljer sig, så har deras hustru/man rätt till hälften av ert arv. Det hade ni nog inte tänkt er i alla fall.

Ändrades av Nypan

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Vi har endast särkullsbarn.

Kan de avstå om de skulle vilja, för att låta frugan bo kvar, eller sker allt med lagens automatik?

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man använder sin kunskap enbart för att slå ner på andra så är den inte lätt att bära utan en börda för den som gör det

Lite av bördan har jag stjälp av här ovan, så du kan läsa och lära dig du med.

Ha de bra Nypan

Ändrades av Nypan

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har endast särkullsbarn.

Kan de avstå om de skulle vilja, för att låta frugan bo kvar, eller sker allt med lagens automatik?

Det sker enligt lagen ,om inget annat avtalats.

En arvtagare kan alltid avstå ett arv, ett arv är INTE alltid till förmån för arvtagaren.

Avståendet kan skrivas när som helst, detta år ett avtal mellan parterna. Skall om jag minns rätt, registreras.

Ett testamente skall undertecknas och bevittnas, innebär att vittnena SER på då ni skriver under, samt känna er väl.

Det jag skrev om testamente för barnen, kan också ske av efterlevande maken/makan.

Om flera testamenten finns, så gäller det, med den sista dateringen.

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man använder sin kunskap enbart för att slå ner på andra så är den inte lätt att bära utan en börda för den som gör det

Jag antar att det är mig du syftar på.

Vill bara säga att om jag inte hade kunskapen så skulle jag inte yttra mig.

Jag drar mig ur tråden till förmån för de som verkligen kan det här ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Börjar likna Lamai´s spistråd det här :crazy:

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Beträffande arvsavstående så behöver det inte registreras.

Det skall vara skriftligt och bifogas när bouppteckningen lämnas in för registrering.

Men det skall bevittnas

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för ett konstruktivt svar.

Märkligt att inte flera känner att det är en angelägen fråga men det är kanske för svårt att prata om.

Har annars inte känslan av att majoriteten på MPR är turister utan de flesta aktiva har thailändsk fru och familj.

Det är kanske med detta ämne som med skillsmässa att det pratar man inte om förr än det är för sent :-)

För mej är det en icke fråga, mitt problem har varit att se till att frugan är försörjd och har boende om

jag går bort och lämnar hon och Alec ensamna (vilket är att vänta). Om hon skulle råka ut för nåt,

så har vi en gemensam son som förmodligen ärver tillgångarna i Thailand, om inte, så har jag haft

större problem i livet,

Kanske fler än jag som tänker så ? Därav det svala intresset för dina ärvsfrågor ?

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618
Inlagd · Hidden by Nicholas, Juni 27, 2012 - No reason given
Hidden by Nicholas, Juni 27, 2012 - No reason given

Börjar likna Lamai´s spistråd det här :crazy:

OT!!! Nu har man blivit binär 10010

=18 karma :crazy:

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
GreenValley
Inlagd (ändrad) · Hidden by Nicholas, Juni 27, 2012 - No reason given
Hidden by Nicholas, Juni 27, 2012 - No reason given

OT!!! Nu har man blivit binär 10010

=18 karma :crazy:

Denna låt tillägnas dig! :14:

(själv har jag bara 10000101).

Ändrades av Palmer
Link to comment
GammalDansken

Jag antar att det är mig du syftar på.

Vill bara säga att om jag inte hade kunskapen så skulle jag inte yttra mig.

Jag drar mig ur tråden till förmån för de som verkligen kan det här :wink:

Syftade på Nypan för ett föga konstruktivt inlägg om någon annans kunskap.

Borde det inte i alla trådar finnas plats för inlägg av typen tycka / gissa.

utan att de som skriver våldtas av de som tycker annorlunda?

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

För mej är det en icke fråga, mitt problem har varit att se till att frugan är försörjd och har boende om

jag går bort och lämnar hon och Alec ensamna (vilket är att vänta). Om hon skulle råka ut för nåt,

så har vi en gemensam son som förmodligen ärver tillgångarna i Thailand, om inte, så har jag haft

större problem i livet,

Kanske fler än jag som tänker så ? Därav det svala intresset för dina ärvsfrågor ?

Att det är en ickefråga för dig om er gemensamma son ärvar eller inte, gör det ju inte mindre angeläget för oss

och har man inte funderat på frågan överhuvudtaget kan en tråd som denna kanske funka som en väckarklocka.

Vem eller vilka i vår familj som kan komma att ställas på bar backa är en fråga vi prioriterar

vilket inte är så onaturligt med tanke på vår ålder och hälsomässiga status.

Varför jag försvarar valet av ämne för dig vet jag egentligen inte.

En möjlig behandling av "ickefrågor" kan ju vara att man helt enkelt inte försöker besvara dom :-)

Ändrades av GammalDansken

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

[size=3]Hej Jag skulle nog rekommendera er att ni skriver testamenten där ni tydligt talar om vad ni önskar, det bör sedan översättas av en bra tolk, så att ni är säkra på att dess syfte tydligt framgår. Det är säkerligen lämpligt att ni tar hjälp av en jurist när det gäller testamentet som ni upprättar här, för att sedan ta med en kopia på det samt den översättning ni fixat och får den även upprättad i Thailand på thailändska.[/size]

[size=3]Sedan bör ni nog registrera ert äktenskap i Thailand därför att det är mycket som förenklas om ni är gifta när det gäller vissa arvs regler och även regler avseende exempelvis fast egendom då du om ni är gifta ges en tidsmässig respit när det gäller avyttrandet av denna.[/size]

[size=3]Mvh[/size]

[size=3]Magnus-Chumphae[/size]

Håller med dig Magnus, äktenskapet skall registreras, för att vara säker på att det gäller vid arv.

Man har 1 år på sig som farang att avyttra fast egendom(mark) som man ärver.

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...