Jump to content
IGNORERAD

DSI jagar risodlande utlänningar i Thailand


MPR Nyheter

Recommended Posts

MPR Nyheter

Eftersom oron ökar över utlänningar som odlar ris i Thailand, så har regeringen nu lovat skydda odling och handel med ris mot utomstående, inklusive de från ASEAN, eftersom risbranschen är involverad i nationell säkerhet under Foreign Business Act(FBA).

Vice handelsminister Siriwat Kachornprasart sade under torsdagen att Departementet för Affärsutveckling(DBD) och Departementet för Specialundersökningar(DSI) håller på att utreda ägarskap av företag, medan man utför slumpmässiga inspektioner av risodlingar i många provinser.

"Utlänningar som verkar driva förbjudna affärsverksamheter i Thailand, inklusive odling av ris, granskas av DSI och DBD. Till och börja med kunde byråerna inte hitta några utlänningar som har brutit mot lagen om att odla ris i Thailand," sade Siriwat.

Källa: http://www.nationmultimedia.com/business/Rice-sector-assured-over-foreign-takeovers-30184689.html

Klicka här för att läsa artikeln tillsammans med bild

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 61
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • janne_h

    16

  • måne

    7

  • MaiChai

    4

  • thomas001

    4

Mest aktiva i denna tråd

Jisses, undrar om farangplantagerna räknas hit?

Slumpmässiga inspektioner...låter som den lokala polisen vet precis i vilka familjer det finns "farang" som sponsrat risfälten. Katsching! Ny inkomstkälla för polisen...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är enl min åsikt kineserna som kör mycket av ris rejset.

Dom lånar ut pengar till utsäde och gödning och gift.

Sedan när alla skördar samtidigt och ris finns i överflöd måste bonden sälja riset till lågt pris eftersom lånen är gjorda så att dom ska betalas vid skörd.

Vem köpet då riset billigt ? Jo samma kines såklart.

Thai bonden har ju alternativet att inte låna pengar och sedan sälja riset någon eller några månader efter skörd för att få bättre pris men det verkar aldrig vara en tanke eller möjlighet som slår dom.

Man kan nog tjäna pengar på ris genom att låna ut pengar med marken som säkerhet och sedan köpa riset billigt.

Enklare än att odla det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Khun Lung Pung

Det är enl min åsikt kineserna som kör mycket av ris rejset.

Dom lånar ut pengar till utsäde och gödning och gift.

Sedan när alla skördar samtidigt och ris finns i överflöd måste bonden sälja riset till lågt pris eftersom lånen är gjorda så att dom ska betalas vid skörd.

Vem köpet då riset billigt ? Jo samma kines såklart.

Thai bonden har ju alternativet att inte låna pengar och sedan sälja riset någon eller några månader efter skörd för att få bättre pris men det verkar aldrig vara en tanke eller möjlighet som slår dom.

Man kan nog tjäna pengar på ris genom att låna ut pengar med marken som säkerhet och sedan köpa riset billigt.

Enklare än att odla det.

Det där påminner om IL! Hmm. :not_i:

Du är inte rasist? :crazy:

Glöm inte att "kineserna" inte kan odla riset, de kan bara köpa!

Ändrades av Khun Lung Pung
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Det där påminner om IL! Hmm. :not_i:

Du är inte rasist? :crazy:

Glöm inte att "kineserna" inte kan odla riset, de kan bara köpa!

Hej

Det stämmer dåligt, vi lånar varken ut pengar, utsäde eller gift.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Han menar att ni båda anklagar kineserna generellt som folkgrupp, precis som du hetsade mot "thaikineser" tidigare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Anklagar ingen, men jag ser inte att några falanger brukar vara med i ris-leken.

Finns månskens-bönder med Thai fru men det kan ju inte vara mer än någon promille ?

Eller ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner

Det finns en miljon andra saker att ta tag i det här landet. Än att jaga utländska risbönder..

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror inte det ar Faranger som hjalpt sin frus slakt med att kopa upp 10 Rai rismark de syftar pa aven om lokala maffiapoliser givetvis kan anvanda det till lite bonusutbetalningar. Det de syftar pa ar nog de allt flitigare ryktena om statssponsrade foretag fran framforallt Gulflanderna, men aven Singapore och Malaysia, som sags kopa upp 10,000 Rai av rismark genom nominees. Om de ryktena ar sanna sa ar givetvis folk mycket hogt upp I hierarkin inblandade och da kommer DSI komma fram till att det inte existerar och sa arresterar de istallet en sjukpensionar fran Motala och en 85-aring fran Mannheim som kopt 5 Rai dalig mark till overpris at sin svarmor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Han menar att ni båda anklagar kineserna generellt som folkgrupp, precis som du hetsade mot "thaikineser" tidigare.

Hej

Jag anser inte att det är att hetsa när man informerar och tar upp en etnisk obalans i ett samhälle som innebär att en tiondel av befolkningen sitter på 80-90% av landets parlamentsplatser, det hade varit önskvärt att majoriteten av befolkningen hade haft fler representanter tycker jag.

Sen är det ju ett faktum att landets Kineser äger och har kontroll på i princip landets samtliga banker, rishandel, guldhandel, ädelstenshandel och inte minst fastigheter och mark i attraktiva områden, detta upplever en del Thailändare som orättvist och tycker att risken för kartellbildning är stor vilket delvis sätter konkurensen ur spel, detta leder till onödigt höga priser och räntor i vissa fall, och att priset på grödor som odlas i landet kan hållas nere, jag håller med dessa och hoppas att även landets etniska Thailndare, Laoter och andra grupper i framtiden kommer att vara med och dela på kakan i större utsträckning och inte som nu nästan bara stå för kroppsarbetet längst ned i pyramiden.

Att framföra detta tycker jag inte alls är rasistiskt och jag tror att det vore väldigt bra för landet om både ägandet och inflytandet fördelades på en större del av människorna i ett land där 10-15% äger 90%.

Mvh Isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag anser inte att det är att hetsa när man informerar och tar upp en etnisk obalans i ett samhälle som innebär att en tiondel av befolkningen sitter på 80-90% av landets parlamentsplatser, det hade varit önskvärt att majoriteten av befolkningen hade haft fler representanter tycker jag.

Sen är det ju ett faktum att landets Kineser äger och har kontroll på i princip landets samtliga banker, rishandel, guldhandel, ädelstenshandel och inte minst fastigheter och mark i attraktiva områden, detta upplever en del Thailändare som orättvist och tycker att risken för kartellbildning är stor vilket delvis sätter konkurensen ur spel, detta leder till onödigt höga priser och räntor i vissa fall, och att priset på grödor som odlas i landet kan hållas nere, jag håller med dessa och hoppas att även landets etniska Thailndare, Laoter och andra grupper i framtiden kommer att vara med och dela på kakan i större utsträckning och inte som nu nästan bara stå för kroppsarbetet längst ned i pyramiden.

Att framföra detta tycker jag inte alls är rasistiskt och jag tror att det vore väldigt bra för landet om både ägandet och inflytandet fördelades på en större del av människorna i ett land där 10-15% äger 90%.

Mvh Isan lover

Låter lite motsägelsefullt, då du förespråkar PT som leds av en Thaikines som hela tiden för politik för att öka sitt eget ägande..

Vilket du försvarar med näbbar o klor :crazy:

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Låter lite motsägelsefullt, då du förespråkar PT som leds av en Thaikines som hela tiden för politik för att öka sitt eget ägande..

Vilket du försvarar med näbbar o klor :crazy:

Mvh Janne

Hej

Det jag egentligen försvarar är demokratin och folkets rätt att själva utse sina ledare, och inte i första hand Thaksin som person eller hans etniska ursprung och rikedom.

Mvh isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det jag egentligen försvarar är demokratin och folkets rätt att själva utse sina ledare, och inte i första hand Thaksin som person eller hans etniska ursprung och rikedom.

Mvh isan Lover

...och folket har tydligen utsett ett parlament med 80-90% thaikineser, ska de inte få göra det då utan du vill det ska kvoteras in andra etniska grupper?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det jag egentligen försvarar är demokratin och folkets rätt att själva utse sina ledare, och inte i första hand Thaksin som person eller hans etniska ursprung och rikedom.

Mvh isan Lover

så om byhövdingen får tillstånd av större delen av byinivånarna att age deras röst på PT för en mindre slant så anser du då att detta är demokrati?

Eller anser du att folk genom fri vilja valt att ett parti ska genomdriva en försoning som bara handlar om att politiker ska ha frikort att bryta mot dom lagar som dom instiftar för vanliga människor?

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

...och folket har tydligen utsett ett parlament med 80-90% thaikineser, ska de inte få göra det då utan du vill det ska kvoteras in andra etniska grupper?

Hej

Jag vill inte se någon kvotering, men det vore önskvärt om parlamentets sammansättning bättre utgjorde ett genomsnitt i samhället och då menar jag både utbildningsmässigt, yrkesmässigt, ekonomiskt, etniskt, åldersmässigt och könsmässigt, det kan man ju inte påstå att det gör just nu.

Mvh Isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

så om byhövdingen får tillstånd av större delen av byinivånarna att age deras röst på PT för en mindre slant så anser du då att detta är demokrati?

Eller anser du att folk genom fri vilja valt att ett parti ska genomdriva en försoning som bara handlar om att politiker ska ha frikort att bryta mot dom lagar som dom instiftar för vanliga människor?

Mvh Janne

Hej

Att Thailand ännu inte är en fullt utvecklad demokrati är riktigt och att det förekommer saker som röstköp är sant, men man måste ge både landets befolkning och demokratin den tid som behövs för att kunna utvecklas, att ständigt avbryta och ingripa mot demokratin med militärkupper och utomparlamentarisk påverkan bidrar definitivt inte till en demokratisk utveckling.

Mvh Isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag vill inte se någon kvotering, men det vore önskvärt om parlamentets sammansättning bättre utgjorde ett genomsnitt i samhället och då menar jag både utbildningsmässigt, yrkesmässigt, ekonomiskt, etniskt, åldersmässigt och könsmässigt, det kan man ju inte påstå att det gör just nu.

Mvh Isan lover

Så de thailändska väljarna är alltså idi*ter som utser ett parlament som de har idag enligt dig?

Fördelningen av platser i parlamentet säger kanske en del om ambitionsnivån hos de olika etniska grupperna, en "ur-.thai" kanske trivs mest med att ta det sabai-sabai och kröka till när tillfälle ges och verkar ju inte han ambitionen att ta sig upp i samhället-särskilt inte när de thaikineser som sitter där delar ut lite allmosor till dem som de nöjer sig med.

Att de etniska kineserna oftast tar sig högt i samhällspyramiden är inget unikt för Thailand, så är det i alla grannländer också, titta på Malaysia där de faktiskt kvoterar in folk från de olika etniska grupperna i parlamentet men det är likförbannat kineserna och de indiskt ättade som styr och ställer medan de inkvoterade malayerna mest är med i partierna som barlast.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Så de thailändska väljarna är alltså idi*ter som utser ett parlament som de har idag enligt dig?

Fördelningen av platser i parlamentet säger kanske en del om ambitionsnivån hos de olika etniska grupperna, en "ur-.thai" kanske trivs mest med att ta det sabai-sabai och kröka till när tillfälle ges och verkar ju inte han ambitionen att ta sig upp i samhället-särskilt inte när de thaikineser som sitter där delar ut lite allmosor till dem som de nöjer sig med.

Att de etniska kineserna oftast tar sig högt i samhällspyramiden är inget unikt för Thailand, så är det i alla grannländer också, titta på Malaysia där de faktiskt kvoterar in folk från de olika etniska grupperna i parlamentet men det är likförbannat kineserna och de indiskt ättade som styr och ställer medan de inkvoterade malayerna mest är med i partierna som barlast.

Hej

Jag tror snarare att det är dom regler som finns som hindrar att parlamentet bättre skulle kunna spegla snittet i samhället.

Mvh isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det jag egentligen försvarar är demokratin och folkets rätt att själva utse sina ledare, och inte i första hand Thaksin som person eller hans etniska ursprung och rikedom.

Mvh isan Lover

Hej

Att Thailand ännu inte är en fullt utvecklad demokrati är riktigt och att det förekommer saker som röstköp är sant, men man måste ge både landets befolkning och demokratin den tid som behövs för att kunna utvecklas, att ständigt avbryta och ingripa mot demokratin med militärkupper och utomparlamentarisk påverkan bidrar definitivt inte till en demokratisk utveckling.

Mvh Isan lover

Så vi kan då enigt konstatera att PT ej valdes demokratiskt?

Och du är inte nöjd med folkets val då dom valde in folk i riksdagen av feletnicitet då?

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag tror snarare att det är dom regler som finns som hindrar att parlamentet bättre skulle kunna spegla snittet i samhället.

Mvh isan Lover

Vem skapar reglerna?

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Oregistrerad knasen

Vem skapar reglerna?

Det är det ju de kungliga rådgivarna, generalerna, de korrupta domstolarna och eliten som gör :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är det ju de kungliga rådgivarna, generalerna, de korrupta domstolarna och eliten som gör :)

Ja eller hur...

Sittande regering har ju inget att säga till om.

Det vore väl bättre om man avskaffade riksdagen och sittande regering får bestämma enväldigt. Då blir det ju ordning och reda på etnicitets problemet bl.a... :crazy:

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Så vi kan då enigt konstatera att PT ej valdes demokratiskt?

Och du är inte nöjd med folkets val då dom valde in folk i riksdagen av feletnicitet då?

Mvh Janne

Hej

Dom valde väl det som dom trodde var bäst för dom av tillgängliga alternativ, men lättnader i regler på t.ex utbildningskrav skulle ju ge fler möjlighet attt komma in i parlamentet.

Mvh isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Dom valde väl det som dom trodde var bäst för dom av tillgängliga alternativ, men lättnader i regler på t.ex utbildningskrav skulle ju ge fler möjlighet attt komma in i parlamentet.

Mvh isan Lover

Vadå valde?? Vi konstaterade ju båda att många för en slant lät byhövdingen välja vad han tyckte var lämpligt!

Med andra ord har du då medgivit att valet ej var demokratiskt!

Eller är det enligt dig demokratiskt om någon annan avger min röst i ett val?

Mvh Janne

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Vadå valde?? Vi konstaterade ju båda att många för en slant lät byhövdingen välja vad han tyckte var lämpligt!

Med andra ord har du då medgivit att valet ej var demokratiskt!

Eller är det enligt dig demokratiskt om någon annan avger min röst i ett val?

Mvh Janne

Tjena!

Brukar sällan lägga mig i era diskussioner men blir lite nyfiken på vad du menar när du säger att

byhövdingen bestämmer hur folket ska rösta? Vad jag har förstått så har varjn enskild person sin egen

röst. Dom val jag har bevistat har skett som i Sverige. Bakom en skärm lägger du din röst i ett kuvärt...

helt anonymt. Både dom gula och dom röda var lika goda kålsupare på att köpa röster i vår provins.

Och dom flesta tar tacksamt emot pengar från båda lägren. Sen röstar nog dom flesta efter sin övertygelse

och det dom själva tror hjälper deras familj och framtid bäst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...