Jump to content
IGNORERAD

Varför stannar en del thaidamer i Sverige?


Herr Chang

Recommended Posts

Man jan ju även vända på diskussionen. Vad håller en fast boende farang kvar i Thailand.

Skulle jag bli ensamstående, skulle jag nog på direkten flytta tillbaka till Sverige.

Att vara farang i Thailand med evigt turistvisum är väldigt enkelt. Men att bli invandrare är mycket svårare.

Jag har snart bott här i 4 år, och ingen myndighet eller organsiation har någonsin kontaktat mig för att integrera mig i samhället. Jag har aldrig fått någon Thai post...etc. Känslan är att jag skall kvarstå i stadiet turist, inte integreras... Integrationen är helt upp till mig själv.

I motsats vid invandring till Sverige.. Där samhället aktivt vill ha integration.

Så skulle vi flytta till Sverige, så tror jag att min fru skulle få det lättare att stanna,om hon blev ensamstående.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 72
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • pensionaren

    5

  • Herr Chang

    3

  • mamma bäng fan pappa käng

    3

Mest aktiva i denna tråd

Om vi vänder på frågan. Hur många av männen vill stanna i Sverige?

Förmoligen dom flesta tills det är dags för pension,finns väl en del högutbildade här på forumet som

hade kunnat tjäna hyffsade pengar i Thailand för dom flesta hade det väl blivit ett väldigt tufft om dom skulle

försörja sig på samma yrke som här hemma.

Finns väl inte så många länder man har det bättre i som knegare än Sverige.

And that's all I have to say about that

Link to comment
Dela på andra sajter

pensionaren

Beklagar dina dåliga erfarenheter.

mvh

Tack!!! Nu har jag bytt fru och hon säger aldrig det jag vill höra...mvh pensionaren
Link to comment
Dela på andra sajter

Min egen generella uppfattning är att ju längre Thaidamerna varit i Sverige desto mindre intresserade är de av att återvända till Thailand. Ett antal har själva berättat att de inte vågar åka hem ens på semester pga av sin pengahungriga släkt.

Men naturligtvis är urvalet skevt, ty de man träffar brukar vara sansade människor med egna arbeten och liv i Sverige.

Jag har även träffat Thaibarn som kommit till Sverige som småbarn, dessa brukar vara helt försvenskade och ser sin framtid med arbete och boende i Sverige. Deras intressa av att åka till Thailand ens för semester brukar vara nästan obefintligt. Om jag får gissa lite så beror det speciellt för flickornas del att de skulle ha väldigt svårt att anpassa sig till Thaikulturen för hur en ung flicka bör uppträda.

mvh.

Luttrad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
Tack!!! Nu har jag bytt fru
Man byter inte fru i Thailand, snarare byter man släkt.
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack och Hej

Pengar håller dom kvar. Alla Thailands födda kommer ändå att åka hem innan dom dör

På Gotland fanns någon som aldrig åkte till Thailand. :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Chan2011

Sverige är ett på många sätt bättre land att leva i än vad Thailand är, det är väl bara maten och vinterklimatet som är bättre i Thailand än i Sverige. Jag har full förståelse för att damerna vill bo här faktiskt för Thailand gör sig bäst som semesterresemål.

Har du bott en langre tid i Thailand?Du har troligen bara turistat har med tanke pa det du namner,ja...kan halla med om att det ar mer tryggt att bo i Sverige med tanke pa valfard samhallet,om det fortfarande existerar,man har ju last och hort om stora forandringar i maskineriet,den stora skillnaden ar att har i Thailand far man kopa den tryggheten om man ska ha motsvarande,samt har finns ju ingen social att ranna till nar det kor ihop sig.

Halsningar

Chan2011

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker inte det är det minsta konstigt att många Thaitjejer väljer att stanna kvar i Sverige efter de skiljt sig. Har de barn ihop med en svensk så är det ju närmast självklart att de stannar men även utan barn så faller det sig nog i många som ganska naturligt. Jag antar att alla normalt funtade människor väger för- och nackdelar vid en eventuell flytt och där spelar givetvis framtidsutsikter en stor roll. Sverige är ett väldigt mycket rikare och framförallt mer jämlikt land så för minst 90% av alla thailändskor så vinner givetvis Sverige. De enda som väljer att flytta tillbaka är nog de som aldrig, av en eller flera anledningar, lyckades trivas i Sverige samt den lilla andel som faktiskt kan klara sig bra på egen hand i Thailand och kanske aldrig fick det jobb de tyckte sig förtjäna i Sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min egen generella uppfattning är att ju längre Thaidamerna varit i Sverige desto mindre intresserade är de av att återvända till Thailand. Ett antal har själva berättat att de inte vågar åka hem ens på semester pga av sin pengahungriga släkt.

Men naturligtvis är urvalet skevt, ty de man träffar brukar vara sansade människor med egna arbeten och liv i Sverige.

Jag har även träffat Thaibarn som kommit till Sverige som småbarn, dessa brukar vara helt försvenskade och ser sin framtid med arbete och boende i Sverige. Deras intressa av att åka till Thailand ens för semester brukar vara nästan obefintligt. Om jag får gissa lite så beror det speciellt för flickornas del att de skulle ha väldigt svårt att anpassa sig till Thaikulturen för hur en ung flicka bör uppträda.

mvh.

Luttrad.

I boken "Thailand Fever" kommenterar de något liknande - att om barn växer upp i väst så spelar det inte så stor roll ifall de är tvåspråkiga eller inte, de kommer i alla fall inte att kunna flytta till Thailand och bli thailändare för de har inte koderna i ryggmärgen om hur man ska agera mot t.ex. äldre.

Fick höra av en tjejkompis (thai) som studerade ett år i Sverige att många äldre män i företag var skeptiska till kvinnor med utländsk utbildning eftersom de var för "aggressiva". Hon vill tala klarspråk ifall det är några problem och känner sig frustrerad över att det inte fungerar i Thailand. Att skicka över en 25-årig tjej som vuxit upp i Sverige och få henne att sitta tyst och le åt alla dumheter hon hör bara för att den som säger det är ett pinnhål högre upp i hierarkin och man - ja, det kanske blir svårt i längden. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Det är väl inte svårare eller konstigare än att ställa frågan: varför är det så många finnar som har stannat i Sverige?

Efter x antal år längtar man inte tillbaka, mer än för semester, inte heller det längre. Skulle jag flytta tillbaka till Finland

nu efter 32 år i Sverige (av mina 51 år) skulle jag känna mig som invandrare i mitt eget land. Fast om det går som det gör

i Sverige får jag väl ansöka om asyl i Finaland, båtflykting status.

Än jag då min stackare.levat 34 år av 63 i Svedala..gamle mor å syskon i Suomi.men alla bekanta och kompisar i Skåne.- Barnen här åsså. Que sera :)...

Tror ente att den finska sjukvården e bättre heller ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Förmoligen dom flesta tills det är dags för pension,finns väl en del högutbildade här på forumet som

hade kunnat tjäna hyffsade pengar i Thailand för dom flesta hade det väl blivit ett väldigt tufft om dom skulle

försörja sig på samma yrke som här hemma.

Finns väl inte så många länder man har det bättre i som knegare än Sverige.

Hört talas om Norge :-*

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Man byter inte fru i Thailand, snarare byter man släkt.

Men säg mig, vad ska jag med tjej till?

Jag har ju mig själv och mår bra. Och ska vi vara ärliga, tjejer?

Det är bara min kropp ni vill ha!

:nyam:

Link to comment
Dela på andra sajter

Men säg mig, vad ska jag med tjej till?

Jag har ju mig själv och mår bra. Och ska vi vara ärliga, tjejer?

Det är bara min kropp ni vill ha!

:nyam:

Utan 'medel' så får du garanterat ha din kropp ifred. tongue.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Ibland säger tanten att allt är så dyrt och krångligt, men sen kommer det fram, vilket paradis hon hamnat i. Att bara sitta vid strandkanten och njuta av fåglarnas sång, höra vågornas kluckande mot strandkanten, hur vinden får löven att rassla. Hur knäppt tyst det kan vara om kvällarna, hör t.o.m sitt eget hjärta slå.

Visst kan det vara lite kallt om vintern men då är höstrusket betydligt otrevligare.

Personligen tror jag att omgivningen har präglat henne så mycket att vad som än händer återvänder hon aldrig permanent till Thailand, åka på semester, hälsa på vänner helt ok, men nu är hemma ändå bäst.

En viktig sak är nog ändå de förhållandevis svala och solfattiga somrarna, slipper att bli svart och ful???

Hennes förhållandevis trygga ålderdomen har vi aldrig berört.

Väldigt negativt är läkarnas negativa pillerförskrivande, fy vad hon inhandlar medikamenter när vi är nere.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jlh66

Chansen till ett värdigt, rättvist, ordnat och tryggt liv för både sig själv och sin avkomma är ju betydligt större i västvärlden än det är i Thailand och det är väl den enskilt största anledningen till att så många thaijejer gärna bygger en ny tillvaro i Europa och Amerika. Trots att det på köpet ofta innebär att de får ett, åtminstone inledningsvis, mycket torftigare socialt liv, långt från släkt och barndomsvänner.

Framtidsmöjligheterna är helt enkelt större här än där, i alla fall om man inte tillhör det lilla priviligierade övre samhällsskiktet som i Thailand förstås kan leva väldigt gott på de mindre lyckligt lottade medborgarnas bekostnad.

Först tänkte jag läsa alla svar i denna tråd,men sen kom du Kim med denna sanning helt i början av tråden och eftersom detta är i stora drag exakt det samma som jag tror så tror jag att det räcker med att inse att så är fallet :) Men okej för sakens skull ska jag läsa allt. Men jag tror Kim pricka sanningen direkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom bör få ta sitt pick och pack och flytta hem igen den dagen då förhållandet tar slut.

Rösta på SD, ut med invandrarna ur Sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Hört talas om Norge :-*

Ja, så länge man inte bor där dessutom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom bör få ta sitt pick och pack och flytta hem igen den dagen då förhållandet tar slut.

Rösta på SD, ut med invandrarna ur Sverige.

Och det även om det visat sig att herrn var en stor skitstövel?Ingen andra chans att få träffa nån annan?

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Och det även om det visat sig att herrn var en stor skitstövel?Ingen andra chans att få träffa nån annan?

Som andra chansen eller?, efter det att de har ringt en vänn, samt nyttjat 50/50 redan eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Och det även om det visat sig att herrn var en stor skitstövel?Ingen andra chans att få träffa nån annan?

Varför måste mannen varit en skitstövel?

Dom kanske inte fann varandra..

Det behöver inte alltid vara nått hemskt bakom en seperation.

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom bör få ta sitt pick och pack och flytta hem igen den dagen då förhållandet tar slut.

Rösta på SD, ut med invandrarna ur Sverige.

Och männen som missköter sina förhållanden och uppträder som svin bör kastreras och få bröd och vatten diet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...