Jump to content
IGNORERAD

Varför stannar en del thaidamer i Sverige?


Herr Chang

Recommended Posts

Jag kanske har misstagit mig, men jag tycker mig märka en effekt av längre vistelse i Sverige vad gäller thaidamer. I början är det ju naturligt nog en massa gnäll om klimatet, hur dyrt allting är, vilken konstig mat etc.

Men!

Man vänjer sig, och Sverige är nog inte så dåligt trots allt. Fast Thailand är förstås bäst... inget konstigt med det. Landet man är uppväxt i har alltid en speciell plats i ens hjärta, gäller även för svenskar.

För att ställa frågan i rubriken på sin spets: Är dock kärleken till pengar större?

Är det så att en del thaidamer så att säga "står ut" med tillvaron i Sverige pga gynnsamma ekonomiska omständigheter? Efter att ha träffat ett stort antal thaidamer i Sverige och hört skvaller om dom så är jag nog beredd att tro på det.

För att bli konkret måste jag berätta lite om exfru Chang (den enda jag vågade be om tillstånd att skriva om detta). Hon har efter 6 år i Sverige riktigt god ekonomi, definitivt med Isaan-mått mätt. Exakt hur bra får jag inte berätta, men kan säga att det inte är pengar som jag gett henne.

Hur som som helst så är hon ju som sagt ex. Då hon ofta klagat angående sin längtan till Thailand, så undrar jag nu varför hon inte återvänder snarast? Hon skulle lätt kunna leva en komfortabel pensionärstillvaro i Thailand om hon så önskar.

Exfru Chang medger till slut att problemet är släkten i Thailand. Det blir liksom väldigt problematiskt om dom får veta att hon har en del pengar... och sonen studerar fortfarande. Det är bättre att han avslutar sin utbildning och skaffar sig ett jobb innan hon återvänder ;) Ja, och sen finns det väl diverse andra mindre viktiga detaljer. Men faktum kvarstår, för exfru Chang är nog idealet 50/50 vistelse Thailand/Sverige.

Jag understryker än en gång att jag har fått exfru Changs godkännande att skriva detta. Kanske ytterligare en effekt av lång vistelse i Sverige?

Är hon ensam att tycka så?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 72
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • pensionaren

    5

  • Herr Chang

    3

  • mamma bäng fan pappa käng

    3

Mest aktiva i denna tråd

Hon kanske vill heta fru Singha istället? :crazy:

Ändrades av audirs2

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hon kanske vill heta fru Singha istället? :crazy:

Haha, man skulle ju kunna tro det. Men då hon fortfarande föredrar Beer Chang så får det väl bli exfru Chang ;)

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Hej.

Barn och familjeförhållanden (i Sverige)?

mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

pensionaren

Hej.

Barn och familjeförhållanden (i Sverige)?

mvh

Huvudet på spiken"" att det skulle finnas några ekonomiska skäl, vill man ju inte tro::: :ironi: mvh pensionaren
Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner

Pengar håller dom kvar. Alla Thailands födda kommer ändå att åka hem innan dom dör

Link to comment
Dela på andra sajter

Chansen till ett värdigt, rättvist, ordnat och tryggt liv för både sig själv och sin avkomma är ju betydligt större i västvärlden än det är i Thailand och det är väl den enskilt största anledningen till att så många thaijejer gärna bygger en ny tillvaro i Europa och Amerika. Trots att det på köpet ofta innebär att de får ett, åtminstone inledningsvis, mycket torftigare socialt liv, långt från släkt och barndomsvänner.

Framtidsmöjligheterna är helt enkelt större här än där, i alla fall om man inte tillhör det lilla priviligierade övre samhällsskiktet som i Thailand förstås kan leva väldigt gott på de mindre lyckligt lottade medborgarnas bekostnad.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Är övertygad om att det är många som kanske inte trivs så bra här i Sverige men ändå står ut för att få en bättre framtid för dom själva och även deras barn. Det är väl inte många som har tänkt att åldras här i Sverige utan tänker flytta tillbaka till Thailand så fort det ekonomiska läget är säkert.

Min fru sa bara häromdagen att Sverige är tråkigt och saker och ting är mycket svårare här än i Thailand. Blir lite besviken varje gång det kommer upp men samtidigt förstår jag.

Så jäkla kul är det inte här i Sverige jämnt.

Link to comment
Dela på andra sajter

pensionaren

Chansen till ett värdigt, rättvist, ordnat och tryggt liv för både sig själv och sin avkomma är ju betydligt större i västvärlden än det är i Thailand och det är väl den enskilt största anledningen till att så många thaijejer gärna bygger en ny tillvaro i Europa och Amerika. Trots att det på köpet ofta innebär att de får ett, åtminstone inledningsvis, mycket torftigare socialt liv, långt från släkt och barndomsvänner.

Framtidsmöjligheterna är helt enkelt större här än där, i alla fall om man inte tillhör det lilla priviligierade övre samhällsskiktet som i Thailand förstås kan leva väldigt gott på de mindre lyckligt lottade medborgarnas bekostnad.

Jo vi kanske inte heller ska vara så snabba på att dömma och ironisera över thaidamerna som väljer en tryggare framtid i sverige...Det är väl inte ens 100 år sedan som en 20 % av sveriges befolkning drog till staterna av samma skäl.. mvh pensionaren
Link to comment
Dela på andra sajter

Birger LKPG

Många av dom Thai-tjejer jag har pratat med här i LKPG tycker att klimatete (årstiderna) är "bättre", för varmt i Thailand. plus ekonomin.

Birger LKPG

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Pengar håller dom kvar. Alla Thailands födda kommer ändå att åka hem innan dom dör

Nja.svärmor åkte hem i en urna :´-(

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Är övertygad om att det är många som kanske inte trivs så bra här i Sverige men ändå står ut för att få en bättre framtid för dom själva och även deras barn. Det är väl inte många som har tänkt att åldras här i Sverige utan tänker flytta tillbaka till Thailand så fort det ekonomiska läget är säkert.

Min fru sa bara häromdagen att Sverige är tråkigt och saker och ting är mycket svårare här än i Thailand. Blir lite besviken varje gång det kommer upp men samtidigt förstår jag.

Så jäkla kul är det inte här i Sverige jämnt.

Vi får väl se hur det blir...kanske nån månad i Thailand...men bosätta sig där för gott.knappast :wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför stannar man borta?

Det finns en bakida på allting, en är familjenrnas habegär, finns det en farang i familjen är det självklart att han ska bjuda glitter o glam över alla, framför allt de nyfunna kusinerna som skrapar med foten efter att knappast besökt sin släkt tidigare och det är ju inte så lätt om damen ifråga och hennes ATM maskin befinner sig halva klotet bort, och ringa för att tigga blir alltför dyrt, i alla fall tror jag det stämmerin på en hel del avde damer som kommer från knackiga förhållanden till ett medelklassliv i Sverige.

Det är väl helt enkelt som så att skärven man sliter ihop utomlands vill man behålla själv i högsta möjliga grad!

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,

Inte så svårt att förstå, de flesta som kommer till Sverige levde ganska fattigt innan.

Man måste nog ha varit fattig för att förstå kärleken till pengar, vi däremot är födda med silversked i munnen och har aldrig upplevt fattigdom mer än det våra flickvänner har kunnat återge.

Jag och frun kommer att flytta till Thailand den dag som vi beredda att överge tryggheten.

Detta kommer inte att ske på lång tid för min fru, hon har ju redan upplevt detta och tyckte inte att det var särskilt roligt.

Puss

Erkki

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Det är väl inte svårare eller konstigare än att ställa frågan: varför är det så många finnar som har stannat i Sverige?

Efter x antal år längtar man inte tillbaka, mer än för semester, inte heller det längre. Skulle jag flytta tillbaka till Finland

nu efter 32 år i Sverige (av mina 51 år) skulle jag känna mig som invandrare i mitt eget land. Fast om det går som det gör

i Sverige får jag väl ansöka om asyl i Finaland, båtflykting status.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kanske har misstagit mig, men jag tycker mig märka en effekt av längre vistelse i Sverige vad gäller thaidamer. I början är det ju naturligt nog en massa gnäll om klimatet, hur dyrt allting är, vilken konstig mat etc.

Men!

Man vänjer sig, och Sverige är nog inte så dåligt trots allt. Fast Thailand är förstås bäst... inget konstigt med det. Landet man är uppväxt i har alltid en speciell plats i ens hjärta, gäller även för svenskar.

För att ställa frågan i rubriken på sin spets: Är dock kärleken till pengar större?

Är det så att en del thaidamer så att säga "står ut" med tillvaron i Sverige pga gynnsamma ekonomiska omständigheter? Efter att ha träffat ett stort antal thaidamer i Sverige och hört skvaller om dom så är jag nog beredd att tro på det.

För att bli konkret måste jag berätta lite om exfru Chang (den enda jag vågade be om tillstånd att skriva om detta). Hon har efter 6 år i Sverige riktigt god ekonomi, definitivt med Isaan-mått mätt. Exakt hur bra får jag inte berätta, men kan säga att det inte är pengar som jag gett henne.

Hur som som helst så är hon ju som sagt ex. Då hon ofta klagat angående sin längtan till Thailand, så undrar jag nu varför hon inte återvänder snarast? Hon skulle lätt kunna leva en komfortabel pensionärstillvaro i Thailand om hon så önskar.

Exfru Chang medger till slut att problemet är släkten i Thailand. Det blir liksom väldigt problematiskt om dom får veta att hon har en del pengar... och sonen studerar fortfarande. Det är bättre att han avslutar sin utbildning och skaffar sig ett jobb innan hon återvänder :wink: Ja, och sen finns det väl diverse andra mindre viktiga detaljer. Men faktum kvarstår, för exfru Chang är nog idealet 50/50 vistelse Thailand/Sverige.

Jag understryker än en gång att jag har fått exfru Changs godkännande att skriva detta. Kanske ytterligare en effekt av lång vistelse i Sverige?

Är hon ensam att tycka så?

Herr Chang har talat.

Du ställer frågan och svarar alltså samtidigt på den själv, åtminstone som jag ser det.

Jag har genom årens lopp ställt mig exakt samma fråga och har kommit fram till samma slutsats som dig. Lite märkligt är det att efter de första vändorna till Thailand så tyckte jag nog som så många andra, framförallt min sambo, att i jämförelse med Thailand så var Sverige ett tråkigt och inte så speciellt roligt land att leva i. Man kan väl numera säga att den bilden har blivit något nyanserad. Både för mig och sambon. Så himla illa är det inte i såsse-Sverige. :-)

Det är någonting att påminna sig själv om när man läser tidningarna som förhärligar uttrycket "vad fint det är att vara osvensk". Vad nu det ska betyda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har full förståelse för att man vill stanna i Sveige även om man saknar sitt hemland om man upplever en stor skillnad i möjligheten att tjäna pengar.

Dessutom har jag uppfattat Fru Chang som en väldigt social person med ett rätt stort kontaktnät av vänner vilket borde vara viktigt för trivseln.

Känns som att det som borde driva en hemåt mest borde vara om man kände sig ensam och inte hade vänner att umgås med.

Möjligt att det dessutom är lättare att trivas på större orter där det finns lite fler Thailändare bosatta.

And that's all I have to say about that

Link to comment
Dela på andra sajter

pensionaren

Det är väl inte svårare eller konstigare än att ställa frågan: varför är det så många finnar som har stannat i Sverige?

Efter x antal år längtar man inte tillbaka, mer än för semester, inte heller det längre. Skulle jag flytta tillbaka till Finland

nu efter 32 år i Sverige (av mina 51 år) skulle jag känna mig som invandrare i mitt eget land. Fast om det går som det gör

i Sverige får jag väl ansöka om asyl i Finaland, båtflykting status.

Tror inte man uppnår flyktingstatus om man anländer med "silja Symfoni" mvh pensionaren
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Chan2011

Forstar inte,battre att dom skaffar sig en Svensk man som kan "take care" i Thailand sa slipper dom att aka till Sverige,forstar inte varfor dom ska lamna sitt hemland,finns nog inget folk som ar sa nationalistiska som Thailandare,kan nog aldrig vara till freds i ett annat land.

Halsningar

Chan2011

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman

Först och främst, mina gratulationer till ex. fru Chang som på 6 år dragit ihop en mindre förmögenhet på egen hand. En sån kvinna (som dessutom har utseendet med sig) klarar sig nog vart i världen hon hamnar.

Anledningarna till att stanna här är nog nästan lika många som kvinnorna. Min sambo gillar helt enkelt den västerländska livsstilen bättre trots att hon har svårt att få ett jobb här som motsvarar hennes utbildning eller erfarenhet. Hon gillar också den svenska sommaren men har liksom jag svårt för vintern. Vi tar ju en tur till hennes hemland en gång om året men klart att hon saknar sin släkt. Hoppas att hon inte har att tänkt sig stanna allt för länge för jag hoppas kunna börja med att bo i Sverige 3 månader om året inom 4-5 år.

Link to comment
Dela på andra sajter

Forstar inte,battre att dom skaffar sig en Svensk man som kan "take care" i Thailand sa slipper dom att aka till Sverige,forstar inte varfor dom ska lamna sitt hemland,finns nog inget folk som ar sa nationalistiska som Thailandare,kan nog aldrig vara till freds i ett annat land.

Halsningar

Chan2011

Nu har ju min sambo en som kan take care,även om sanningen nog är att det är hon som take care.Jag tror även om min sambo bara varit 3 månader så var

det dom värsta vintermånader som jag kommer ihåg,att hon skulle trivas enormt i Sverige när man kommer igång och får jobb.

Det är väl att jämföra med alla gästarbetare överallt i västvärlden.Och som någon skrev för 100 år sedan var svenskarna på väg till Amerika.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Chan2011

Nu har ju min sambo en som kan take care,även om sanningen nog är att det är hon som take care.Jag tror även om min sambo bara varit 3 månader så var

det dom värsta vintermånader som jag kommer ihåg,att hon skulle trivas enormt i Sverige när man kommer igång och får jobb.

Det är väl att jämföra med alla gästarbetare överallt i västvärlden.Och som någon skrev för 100 år sedan var svenskarna på väg till Amerika.

Vd jag menar med Take care i Thailand ar att leva i tvasamhet i Thailand,inte stotta ekonomiskt pa distans och sadant trams.

Halsningar

Chan2011

Link to comment
Dela på andra sajter

Vd jag menar med Take care i Thailand ar att leva i tvasamhet i Thailand,inte stotta ekonomiskt pa distans och sadant trams.

Halsningar

Chan2011

Ja jag menar inget annatMin sambo arbetar 6 dar i veckan i sin kusins möbelfabrik.Vi sover tillsammans varje nattMen utan bidrag från mig så skulle

det vara lite knapert och jag skulle absolut inte kunna dricka dom 10 chang per vecka som jag måste ha för att fungera.

Link to comment
Dela på andra sajter

ja kanske för här får damen behålla sina surt förvärvade pengar i Thailand sliter väl släkten pengarna ur händerna på henne för att köpa nytt hus, finare bil mmm, men vad vet jag...

Link to comment
Dela på andra sajter

Min fru har varit här i 23år,hon har bra utbildning bra jobb hon trivs här i Sverige.Vi köpte ett hus i Thailand 1994 som vi tänkte bosätta oss i ,men åren går och man ändrar iställning.Hom har inga vänner kvar i Thailand utom närmaste familjen.Hon är ingen gästarbetare,hon är svensk medborgare som älskar sverige.Inga planer på att flytta tillbaks till Thailand,hon trivs med årstiderna och det svenska samhället

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...